Kelkkakärry ??

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä TOMBOLA, 28/2/08.

  1. Late

    Late Boondocker

    Onko teillä kuvia noista cp snow kärrystä kelkat kyydissä? Miten nuo rengaskotelot haittaa lastausta ja purkua?
     
  2. Hentte

    Hentte Polaris 155" 9R

    Ei haittaa mitään. Ne on sen verran matalat ja kapeat ettei ne ole tiellä. Tosin itsellä 180cm leveä kärry niin sukset menee koteloiden välistä kyytiin ajaessa.
     
  3. Late

    Late Boondocker

    Mitä olet mieltä kärrystä? Mikä malli sulla?
     
  4. Hentte

    Hentte Polaris 155" 9R

    Parin reissun perusteella vaikuttaa rahansa arvoiselta. Hyvä vetää perässä ja huomaa pienistä yksityiskohdista että suunniteltu nimenomaan kelkkakäyttöön, mm. Kippiruuvi ja pidempi perälauta joka loiventaa ramppia jossa myös pienet rivat että saa pitoja kyytiin ajaessa. Parin vuoden päästähän se vasta tosissaan selviää tekeekö tuolla mitään vai alkaako hajoamaan alle. Malli muistaakseni joku 390cp snow. Ainoat miinukset tulee kuomusta, joka tuon kokoisessa kärryssä menee kohtuu raskaaksi nostaa vaikka on tuplajousilla varustettu.
     
  5. Nispe-

    Nispe- Well-Known Member

    Oisko kellään kikkakolmosta jolla estää kuomun kiinni jäätyminen?
    Joka prkl kerta jäätynyt niin tiukkaan kiinni, että ei auta kuin toholla sulatella että saa kelkan ulos.
    Kuivateltu on kärriä monipeliin lämpimässä, ja valelin myös tiivisteen ja laidan välisen sauman pakkasnesteellä mutta eipä tuosta apuja juurikaan ollut.

    Kärrynä Tekno-trailer Jaxalin kuomulla.
     
    rehto tykkää tästä.
  6. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Silikoonisprayta väliin reilusti
     
  7. rupsu

    rupsu GLS 3500 FC, G-type 670x BigPipe, -21 Enduro 3500

    Sama vika minulla ja @vinotintolla. Hommattiin molemmille samanlaiset kärryt ja woi videtski
    kun jäätää pakkasella tiivisteet laitoihin kiinni.
    Itse sain telkuttua kuomun irti kun nostin hallitunkilla kuomun kulmasta ja
    roimin lankulla kylkiä.
    Laitoin spray-pullosta jotakin tahmaista vaseliiniä tiivisteisiin ja ei jäädy enää kiinni.

    Voi olla että reklamoidaan kärryn valmistajaa ko. jäätymis ongelmasta.

    Muokattu/lisätty: meilläkin sama merkki, Tekno-Trailer
     
  8. Fudge

    Fudge Lynx GL 360 Syncro

    Eikö raaka jäähytysneste auta?
     
  9. Nispe-

    Nispe- Well-Known Member

    Minä lotrasin ihan reilusti juuri raakaa jäähdytysnestettä, mutta ei oikein mitään vaikutusta..
     
  10. rupsu

    rupsu GLS 3500 FC, G-type 670x BigPipe, -21 Enduro 3500

    Auttaa kyllä, mutta ei ole niin pitkäikäinen ratkaisu kuin jytäkkä vaseliini.
    Vaseliinin "hyvänä" ko. kohteessa on myös se että lahkeet, rukkaset, kengät, ja
    Ihan kaikki on sitten samalla rasvattu.
    Nuo laidat on just sen verran kenkkumaisella korkeudella että aina joku ruumiin uloke
    on osumassa niihin.
     
  11. Nispe-

    Nispe- Well-Known Member

    Joo tuo vaseliini varmaan auttaisi jäätymiseen, mutta se kyllä sitten kerää kaiken moskan itseensä ja on aika näkysää kun sattuu hiha hipaisemaan siihen ja sillä sitten hieroo auton verhoiluista lähtien joka paikan..
     
  12. Zombie

    Zombie Raskassointinen flyygeli

    Samaa ongelmaa. Oon pitäny pihasäilytyksessä puupalikoita tai jotain halkoja takakulmissa, niin jää sen verran raolleen, ettei jymähä.
     
  13. rupsu

    rupsu GLS 3500 FC, G-type 670x BigPipe, -21 Enduro 3500

    @vinotintto tais olla sitä mieltä että hän repii tiivisteet kokonaan veks.

    Juu, kyllähän sen huomaa sitten missä sitä vassua onpi.
    Minun vaseliini on sinistä niin se sopii hyvin valkean kelkan kanssa Suomi 101-teemaan;)
     
  14. rupsu

    rupsu GLS 3500 FC, G-type 670x BigPipe, -21 Enduro 3500

    Minulla oli aikaisempi Juhdan kuomukärry Jaxalin kuomulla. Ed. Kärrissä ei ollut vastaavia ongelmia.
    Nyk. tiivistematsku on huonoa ko. hommaan.
    '
    Kyllähän nyt himskatti pitäisi pohjolassa myytävien kuomukärrien tiivisteiden olla sellaista materiaalia että
    niistä ei aiheudu jäätymisongelmia.
     
    Zombie tykkää tästä.
  15. ParCatti

    ParCatti SKS 850 / Renegade ACE

    Olisikohan tiiviste väärän tyyppinen? Sellainen neliskulmainen kovahkoa vaahtomuovista se ei saa olla. Mä en ole laittanut edes silikonia ja aina on käsipelillä auennut. Toki joskus hiukkasen jäässä ollut, mutta ei se muovikahva kuomussa paljon edes kestä nostaa, ja siitä on aina noussut.
     
  16. vinotintto

    vinotintto Lynx 5900 GLX

    Menrevittii kolmestaan ja vielä vesuria välii et saatii auki ja siihen ne jäi tiivisteet kärryn laitaan kuomusta
     
    Zombie, Fudge ja ParCatti tykkäävät tästä.
  17. Salvelinus

    Salvelinus 49 Ranger 900T -23

    Ex-Majavassa oli sama jäätymisongelma. Ja siinä oli kuomu (Majavan oma) niin lörppö, ettei laidasta uskaltanut paljoa vääntää. Pari kertaa oli pakko kuumalla vedellä lutrata kuomun laitaa, että sai sen auki.

    Uuteen Respon kärryyn Jaxalun kuomulla ei myyjäliike laittanut tiivistettä paikallaan, koska kaikki eivät kuulemma sitä juuri jäätymisen takia halua. Jäin miettimään, että mihin tiivistettä ylipäätään tarvitaan? Ei kait vesi/pöly kierrä sitä kautta kärryn sisälle?

    Tuo Jaxalin kuomu on muuten todella tukeva verrattuna Majavan omaan kuomuun. Itse kuomu on huomattavasti paksumpaa muovia (Majavan kuomusta paistoi aurinko läpi) ja laidassa kiertää koko kuomun ympäri teräksinen tukirauta.
     
  18. LRacing

    LRacing Well-Known Member

    omassa majavassa on tiiviste myös mutta nyt jo suurimmaksi osaksi revennyt irti ja loput roikkuu missä milloinkin. uutena kun oli ehjä tiiviste niin ei tullut keväällä esim kuivaa hienoa hiekkäpölyä sisälle kärryyn yhtään. Nyt on harmaa kerros kelkan päällä kun tiiviste puuttuu. tuosa halpa kaupassa oli tiivistettä n 1,5€m niin vois laittaa uudenkin jos sitten silikonilla sen käsitteli niin ei tartu kii (ehkä).
     
  19. Petr

    Petr Rene BCX 600

    Tuo Etran kumitiiviste on auttanut aika hyvin. Liimasin sen kärryn reunaan ja kun liimaa sen lämpimässä, niin se pysyykin aika hyvin.
    Vain kerran on pitänyt takanurkkia nyt kuumailmapistoolilla lämmittää (ja meisselillä avittaa...).
    Pahin keli on tietenkin, jos värkätään kuomu auki märällä kelillä ja ilma sitten pakastaa, niin aivan kuivaksi reunaa ei saa.
    Kans jos olen ajanut kelkan kuumana kärryyn ja sitten pakkasessa kotiin, niin onhan ne reunat jäätyneet.

    Kaikenlaista silikonia/myrkkyä/2-t bensaa/pakkasnestettä tms. olen kokeillut, mutta ei ne auta tähän. Vaseliinia en ole sotkenut.
    Kuomun alkuperäisiä tiivisteitä en ole repinyt pois (vielä?), kun sitten pöly ja rapa kiertäisi sisälle.
     
    Viimeksi muokattu: 11/1/18
  20. Kojontti

    Kojontti 600R RE, x-rs pessimisti-evo

    Kyllä sinne pölyä kertyy. Pitäisi joku huulitiivistetyyppinen ratkaisu keksiä että ottaisi kiinni vain pieneltä pinta-alalta.
     

Suosittele tätä sivua