Mikä maali kelkanrungon maalaukseen?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä PeterBaBolbapier, 22/8/17.

  1. PeterBaBolbapier

    PeterBaBolbapier Onneton säheltäjä

    juu elikkä tuossa jo ilmottelin eilen projektiosiossa että alkaa tollanen vanha 59 projekti.. nyt suuren mietinnän alla että mitä maalia pohjiin ja mitä pinnalle että varmasti kestää kulutusta? Joku happomaali tietenkin pohjaan ettei korroosio ala pukkaamaan enää jatkossa mut onko vasaralakka ainoa kovan kulutuksen kestävä maali?

    Kiitos jo valmiiksi vastauksista!
     
  2. Booris

    Booris ArcticCat M8000 LTD 153" Polaris RMK 155"

    Epoksi-polyuretaani yhistelmällä saat kestävän, jos ei sit jauhemaalaus tuu kysymykseen.
     
    PeterBaBolbapier tykkää tästä.
  3. Broadspeed

    Broadspeed +10 kelekkiä

    Olen vedellyt rautarunkoihin pohjalle Temacoat GPL-S epoksi mustaksi sävytettynä ja päälle Teknodur 0050 puolikiiltävä musta. Alurunkoon pelkkä Teknodur(valmistajan mukaan Teknodur toimii myös ruosteenestomaalina, eli ei välttämättä tarvii edes pohjamaalia)

    Lynxin tehtaallahan ne on roiskineet tuohon aikaan ilmeisesti yhden puolikiiltävän mustan suoraan pellin päälle. Kiiltäviähän nuo ei olleet tuohon aikaan uutenakaan.

    GLS3300
    [​IMG]
    [​IMG]


    RXL SKS
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 23/8/17
  4. Booris

    Booris ArcticCat M8000 LTD 153" Polaris RMK 155"

    epoksia ei valttämättä kannata pintamaaliks jättää kun epoksilla on taipumus liituuntua ajan kanssa auringon UV vaikutuksesta, ja jos tulee vaalea sävy niin kellastuu.. urtsikalla tulee myös siistimpi pinta. kiiltoasteita on 20, 50 ja 90.
     
  5. Broadspeed

    Broadspeed +10 kelekkiä

    Kylläpä taas näppäinhärö tuli.. Siis epoksi Temacoat GPL-S ja pinta polyuretaani Teknodur 0050 :rolleyes:

    Korjasin tuonne alkup. postaukseen
     
    PeterBaBolbapier tykkää tästä.
  6. tieto

    tieto boondocker

    Minähi oon ruutaillu tuolla teknoturilla ilman pohjamaaleja.
     

    Lisätyt liitteet:

    Broadspeed tykkää tästä.
  7. rainbow6

    rainbow6 KRT

    Se on raudan maalaus aina kannattava homma, mutta alumiinin...jos mietit niin mieti kaksi kertaa. AL alkaa oksidoitua heti paljaana, joka heikentää maalin tarttuvuutta. Mikä tahansa pohjamaali ei sovi. Ja on yhden talven jälkeen kuitenkin astinlaudoista helvetin ruman näköinen. Kerran ostin pailakan joka oli jo tehtaalla värjätty. Usean vuoden käytön jälkeen aika rujon näköinen. Sai siitä suht siistin näköisen mutta jälkikäteen ajatellen ois kannattanut vain poistaa vanhat maalit ja jättää silleensä.
     
  8. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Kaikkihan ne on nykyään maalattu. Ja maali kyllä pysyy kohtuudella. Ei sitä ole pakko raudalla hakata.
     
  9. rainbow6

    rainbow6 KRT

    ;)Toivottavasti ohimenevä muoti-ilmiö.
     
  10. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Itse olen kyllä yllättyny kuinka hyvin alumiinissa on maali pysynyt, kun aiemmin luulin että ei onnistu kotikonstein maalata. Ainakin pienemmät osat onnistuu kun eka hioaa ja heti pyyhkyy jollain asetonilla ja maalaa. Melkein paremmin mulla on alumiinissa pysynyt kuin raudassa.
     
  11. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Onko kukaan kokeillu nuita lavapinnotemaaleja, x-line, raptor jne astinlautoihin tai muualle että miten kestää?
     
    Fudge tykkää tästä.
  12. Fudge

    Fudge Lynx GL 360 Syncro

    Luulis kestävän ihan kohtuuella sillä huomasin tuosta plastidista semmosen ominaisuuden että se kun tarttuu hyvin joka paikkaan ja myös rautaan niin estää hyvin ruostumisen,, yhen rhs-putken maalasin ja parin vuoden jälkeen revin kumimaalin pois niin ihan kirkas rauta paljastu alta.. monessakin paikkaa kätevä maali kun joustaa niin ei halkeile kuten tavan kilinkolin maali.
     

Suosittele tätä sivua