BRP Pdrive & QRS - säädöt, säätäminen ja remmiongelmat 2017->

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä Driver, 3/2/18.

  1. Tasala

    Tasala Sidewinder MTX 153" Maptune stage 4

    Ja millaisella voimalinjalla saa remmin kestämään ni se on luojan käsissä.
     
    antero79, mikzar ja Alvii tykkäävät tästä.
  2. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Jos veikata pitää tällä hetkellä, niin melkoisen jämäkkä jousi kytkimeen eli 350-400 loppuinen ja punttia reilusti. Kakkosen jousi myös jämäkämpi noin 200 alkuinen ja noin 300-350 loppuinen. Cami 40-42 tai jopa 44 loppuinen. Näillä ehkä pääsisi siihen tilanteeseen että kytkin ei vaihtaisi yli ja rikkoisi remmin kylkeä jonka jälkeen selkä irtoaa (tämän hetkinen teoria...)

    Tähän päälle linjauksen korjaus ja moottorin tuennan parannus niin ollaan varmaan aika lähellä. Itsellä vielä pitää hifistellä tuon linjauksen kanssa ja kokeilla jämäkämpää jousta kytkimelle, muuten kaikki jo tehty.
     
    mikzar tykkää tästä.
  3. Tasala

    Tasala Sidewinder MTX 153" Maptune stage 4

    Eikös tuommonen säätö ole sellainen että piettää todella pitkään ja hartaasti pientä vaihetta päällä nuin tiukalla kakkosen jousella? Ja sitte p-driven hienoutena pidetty nopeus nollataan tiukalla jousella ja syntisen painavilla painoilla?
    Mitä havaintoja itte tein tuon vihreän kakkosenjousen kanssa niin seki pietättää pikkuvaihetta silmässä pitkään ja tuntuis että vaatis kaveriksi jyrkempää heliksiä.
     
  4. vinski

    vinski Ski-Doo Summit 850 X -20

    Mulla on nyt 968 rampit, vakio kytkimenjousi, 180-303 kakkosen jousi ja 19 yläratas, vakio helix. Painoa on nyt 5kpl M8 prikka + M8x45mm 12.9 kuusiokolopultti. Erikoista vaan kun kytkentäkierrokset on nyt tippunut painojen lisäyksellä 2800rpm ja maksimikierrokset on mittariston mukaan ollut 8200rpm. Epäilyttää vaan että voiko kytkimessä olla 150-250 jousi, kun kiertää noin paljon. Lyhyestä välityksestä huolimatta reittiajossa kierrokset varsin siedettävällä tasolla.'

    Niin ja kelkkana oli Summit 146" SP.
     
    mikzar tykkää tästä.
  5. Dermilion

    Dermilion Ski-Doo Summit 154 X 850 E-tec 2017

    Onko sulla kenties 40mm pultti? Mitta otetaa kuiten kierteen alusta pultinpäähän. Itellä on 40mm 12.9 musta ja prikkoja jonkun verran. Itellä max rpm 8205, lisäilen ens ajokertaa varten vähä painoja.

    Oma setuppi 2017 Summittissa 154 X

    PDrive :

    Jousi : 170-350
    Ramppi : 951
    Painopultti : 40mm 12.9musta kuusiokolo
    Pivot lisäpaino : 8kpl 8mmX12mmX1,5mm kupariprikkaa

    QRS :

    Jousi : 157-303
    Helix : 40 vakio

    Kelkalla ajettu 1550km ja toisella remmillä menossa, ensimmäinen alkoi räpyttää lankoja 800km kohdalla jolloin vaihdoin remmin (ei räjähtänyt)
     
    Driver tykkää tästä.
  6. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Niin. Puhuin säädöistä joilla ensin saisi remmit kestämään, en muuten täydellisestä säädöstä. Ja kuten sanoin puhdasta spekulaatiota ennenkuin pääsee testaamaan. Diablo/DJ käyttää jäykkiä jousia ja reilua painoa kytkimellä ja silti kuvaamaasi efektiä ei tule... sekä myös jäykkiä jousia kakkosella, toki niissä camitkin on jyrkempiä (todennäköisesti) kuin esim. pitkissä käytetyt suora 40 helixit. Minun 146" vakio helixihän on 42/38 kuten on myös 3700 dokkerissa.

    Minulla on 225-330 jousi kakkosessa vakio 157-303 tilalla kuten olen kirjoittanut ei se siltikään estä vaihtamasta liikaa että huutamisefektiä tulisi. Punttia kun vaan lisää niin edelleen kone kiekuu ja vetää kakkosen selälleen tuolla 42/38 camillakin, toki ei lähellekkään niin herkästi kuin vakio jousella jolla luisto kakkosella on todella kovaa. Ja kuitenkin muistaa että minä rakennan umpisen kelkan säätöä missä remmin eliniän kannalta kakkosella pieni vaihde on parempi kuin iso näin yksinkertaistettuna. Minun kelkka kulki vakiona kovalla jäljellä 100kmh/6600rpm eli melkoisen isolla pykälällä mennään. Siitäkään huolimatta kone ei kyykkää rinteessä/umpisella, mutta kakkosella alkaa kova luisto ja voimansiirto alkaa kuumua.
     
    mikzar ja Tasala tykkäävät tästä.
  7. vinski

    vinski Ski-Doo Summit 850 X -20

    Kyllä mä pultin osaa mitata ja se on 45mm. IKHlla oli 40, 45 ja 50mm pitkiä kuusiopultteja hyllyssä Kuusamossa. 40 ja 50mm oli kilotavarana ja 45mm oli 5kpl paketeissa
     
    mikzar tykkää tästä.
  8. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Kuvassa vierekkäin 990 ja 968. Profiili on täsmälleen sama ,mutta eroa on vain varren paksuudessa. Sain omalla puntarilla paino eroa 2,5gramma 968 hyväksi. 951 ramppi kai olisi painavin,mutta siinä kaikki Xtra paino ei ole varressa ja profiilikin ilmeisesti mallia "laiska", jos vertaillaan 990 ramppiin.
     

    Lisätyt liitteet:

  9. Marne79

    Marne79 Lynx Rave 850 RE

    Mulla nyt 3700 dockerissa seuraavanlainen setuppi ja alkaa toimimaan kohtuudella, remmi pysyy viileänä eikä luista. Välitykset 19/49, 951 ramppi, 1. 170/375 2. 225/330 painoa 102gr per varsi DJ D5 helix. Kiekat pysyy kovalla jäljellä 8000rpm. Persdynolla mitattuna herkkyys hieman kärsii tuolla suurella painomäärällä, mut onhan tuossa koneessa vetoja vielä mukavasti. Iso oli vaikutus tuolla 19 ylärattaan päivityksellä.
     
    mikzar tykkää tästä.
  10. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    102gr on jo raju! :D:D:D taidanpa itellekkin kokeilla laittaa pivottiin vähän reilummin rautaa tuon SHRn rampin kaveriksi, vaikka BJ ohjeessa se oli kiellettyä. Ohje oli: Always start with empty bolt, adjust if needed.

    Mites tuon 19 rattaan vaikutuksen huomasi? Paljonko on kytkentä tällä setupilla?
     
  11. Haikku

    Haikku 850 Sunami

    Tuossa diablon kitissä on brp jäykin jousi kytkimessä ja huomattavasti syöttävämmät rampit (painoa en oo mitannut) ja eikä kyllä oo herkkyys kadonnut mihinkää. Päinvastoin, toimii hienosti
     
    Driver ja mikzar tykkäävät tästä.
  12. Marne79

    Marne79 Lynx Rave 850 RE

    Tuo 102gr on muuten tempaistu DJ:n taulukosta, minkä mukaan painot olen laittanut. Painoa pultilla ja prikoilla 25,9gr + se teräs käikäle rampin kyljessä. Ilmeisesti Joe laskenu kaikki yhteen tuohon ilmoittamaansa painoon. Laitoin reippaammin painoa, että sain kiekat kohilleen rampit kolmosasennossa.

    Kytkentä kiekat 3200.

    Huomattavasti äkäsempi 19 ylärattaalla, nyt pysyy sukset taivasta kohti, 21 ei pysynyt. Kävi vaan pystyssä ja hiipui keula kenttään. Toki heavy duty takapuskurillakin oli osansa, kun otti melko tolkusti kiinni lumeen keuliessa.
     
    zzracing ja mikzar tykkäävät tästä.
  13. enduro-99

    enduro-99 Well-Known Member

    Tuliko tuossa SHR setissä niitä folframi painoja? Itele on DJ kitti tulossa on ollu ajatus sen kaveriksi testata jossaki välissä nuita kärki painotettuja varsia ihan sen takia ettei tarvis siihen pivottiin kasata kauheaa mälliä painoa.
    https://www.howardsinc.net/Stage-1-...820&browse=-17950&shopBy=-2699&catalogId=-694
    Tuossa sarjassa nuita ainaki näyttäs olevan.
     
  14. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Nuo linkissä olevat on Top loader 967A rampit ja minulle BJ lähetti 990B2 mallin rampit. Kerroin BJlle tilauksessa: 146 summitti, team tied ja Sea level. Näissä minulle tulleissa rampeissa ei ollut kuin 6 grammaa max lisättävä kärkipaino, mutta olen suunnitellut tekeväni itse ramppeihin volframi tankoja kokeeksi. (Vihreä Tig elektrodi on 99% volframia ja sitä löytyy 4,8mm paksuisena) Vaikka toisaalta luotan BJn ammatitaitoon ramppien valinnassa ja eikä minulla ole ollut moittimista oman kelkan voimalinjan toiminnasta uusilla rampeilla. Remmit kestää ja kuskilla on kivaa, kun kelkka repii ranteita ja yrittää keulia kokoajan ympäri. Moottorin heilumisen, kun vielä saan jotenkin loppumaan (3. Petikumit jo paskana)

    Niin ja onhan sitä kärkipainoa näilläkin rampeilla, kun 150-380 Daltonin jouselle riittää 38mm pultti ja 7mm BRP prikka. Kierrokset käy 8150 ja tasoittuu 8000RPM, joka oli BJn ohjekin. Ehkä paras olisi laittaa niin paljon kärkipainoa, että 380 loppuisella jousella riittäisi pelkkä 26-33mm pultti.

    Jos vertaat ramppeja jotka linkkasit ja kuvaa minulle tulleista rampeista, niin minun ramppeihin on porattu pivot pultin reiän viereen kevennysreikä.
     
    Viimeksi muokattu: 15/2/18
    Driver tykkää tästä.
  15. Tasala

    Tasala Sidewinder MTX 153" Maptune stage 4

    Miten sie määrität tuon että petikumi on paskana? Onko ne ihan selkeesti revenneet vai?
     
  16. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Jos moottoria pystyy heiluttamaan käsin kytkimestä lämpimänä, niin silloin niiden on pakko olla rikki. Noin tunnin kun tuolla ajaa, niin alkaa todella raju tärinä tuntumaan astinlaudoissa. Vakioilla heilui pahiten (remmi osui runkoon), väärin asennetuilla RS kumeilla hieman vähemmän ja näillä viimeisillä kumeilla tuolla sentään pystyy jotenkin ajamaan. Tärinä vain on aika häritsevää.

    Ilmeisesti oli vain vaihdettu pelkät kumit ja jätetty se alumiininen jalka vaihtamatta ja kumi on hypännyt pois paikoiltaan aiheuttaen nyt tuon tärinän ja moottorin heilumisen. Vaihdan seuraavat kumit ja nuo alumiinijalat ihan itse ja annan liimojen kuivua rauhassa. Kumit täytetään tuulilasiliimalla ja liimataan vielä varmuudeksi jalkoihin kiinni.
     
    Viimeksi muokattu: 15/2/18
    Driver tykkää tästä.
  17. Korbimotors

    Korbimotors -95 360S Lynx -90 5900 GLX,-17 SKS 800 axys 155"

    Kauhiaa säätämistä kertakaikkiaan. En tiedä miten porukat käyttää näitä vehkeitä mutta omassa molemmissa löysät jouset ja pelaa kyllä pirun hyvin eikä ole yli eikä alivaihtamisia.. jos omaa joutuis tuohon malliin hieromaan mitä täältä lukee niin lähtis kelkka paluun ja ajelisin sen jälkeen koko ajan vaan tuolla 5900 lynxillä. Nyt tulee kuitenkin vielä ajettua summitillaki kun ei ole tarvinut muuta tehdä kuin tankata bensaa ja öljyä Sillon tällöin
     
  18. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    No jos ne sun ajot voi ajaa 5900lynxilläkin, niin ei oo ihme, että summitin voimalinja toimii löysillä jousillakin :D:D:D:p:p:p
     
    Hemikoo tykkää tästä.
  19. JMH

    JMH Well-Known Member

    Onkohan tuo nyt järkevää rajoittaa varia holkilla , mieluummin kannattais rajottaa kytkintä ??
     
  20. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Enkös se minä juuri ymmärrä hyvän päälle, kun hieron oman kelkan voimalinjaa kuin kipiää pillua, kun vakio voimalinja oli todella surkea esitys? Tuolla vakio voimalinjalla mikä sinunkin pulkassa on EI saada 850 tehoista mitään irti ja kelkka on todella tasapaksu tusinatuote, mutta mikäli se sinulle riittää niin hieno homma. Mitä tulee ajamiseen niin kyllä tuolla minun kelkalla ajetaan ja ajetaan todella säälimättömästi ja kokemuksien pohjalta hieron tuosta laitteesta irti ne viimeisetkin tehot mitä siitä on mahdollista irti ottaa. Onneksi on Driverin kaltaisia tyyppejä tämänkin harrastuksen joukoissa, jotka jaksaa rassata kelkkoja,hakea säätöjä, korjata havaittuja vikoja ja JAKAA tietonsa muille käyttäjille.
     
    zzracing, Driver, Jii.Pee ja 1 muu henkilö tykkäävät tästä.

Suosittele tätä sivua