BRP Pdrive & QRS - säädöt, säätäminen ja remmiongelmat 2017->

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä Driver, 3/2/18.

  1. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Mulla tuo vanhus kulkee 20/49 väleillä ainakin 130 mittariin. Kulkis varmaan vähän enempi jos kehtais huudattaa tai ajais kovalla. En nyt muista minkälaiset vetorattaat tuossa on.
     
  2. Mihaline

    Mihaline 2 X YAMAHA

    Korjaan sen verran arvon herraa että olen ihan henkilökohtaisesti tuon nopeuden ajanut Radien runkoisella lynxillä. Teoreettiteettiseettisesti voin myös kertoa sinulle että ajan 19:49 rissoilla vielä kovemmat huiput tuolla Radien runkoisella Boondockkerilla kuin sinä tuon holkkisi kanssa vaikka se sinun teoriasi mukaan on ylilyhyt välitys. Ei hipsi runkoon remmit, vaihtaa tarvittaessa siirtymällä kaikki, eikä oo tehty näiden foorumin ohjeiden mukaan voimalinjaa.
     
    Hemikoo tykkää tästä.
  3. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Niin että miten?

    "Ylilyhyellä" välityksellä tarkoitan välityksiä joilla viedään kuorma pois moottorilta, joka ei pitkän päälle tee hyvää koneelle. Lisäksi näiden 850 tapauksissa se pahentaa tuota ylivaihtamisongelmaa, ja joskus oli pohdinta josko sitä rajoittaisi pidemmällä välityksillä. Mutta sitten päädyttiin kokeilemaan kakkosen holkitusta ja vaikuttaisi toimivan.

    Minä en ole tarkoituksellisesti ajanut huippuja, kun ei se kauheasti kiinnosta niinkuin ei reittiajo ylipäätään. Ja jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, tässäkin asiassa.

    Toki voisit jakaa tänne mitä olet kelkallesi tehnyt että kulkee tuosta vain 10-20km/h nopeampaa kuin muilla (?) ja remmit kestää vielä vinguttaa umpisellakin päivät pitkät.
     
    Viimeksi muokattu: 14/3/18
    mikzar tykkää tästä.
  4. Mihaline

    Mihaline 2 X YAMAHA

    Niin että mitenkäkö kulukee? No kierroksilla tietysti sitähän sää kysyit! Soft limiter tarttelehtaa vastaan siinä 8400 nurkilla ja jos sitä ei usko niin 8530 on mistä leikkaa tehot väkisin. Nää on tullu tutuks tuossa matkalla kun oon ettiny rajaa jossa kytkin on vaihtanut kaikki ja ajetaan huippuja enää mielenkiinnosta. Tuota rajaa oon ettiny lähinnä sen takia kun sillä voi varmistaa että välityslaskuri pitää kutinsa.

    Sie täällä kerroit mitenkä tuo holokki ei vaikuta paljon mitään vaikka se poistaa käytännössä ylivaihteelta kokonaan käytöstä ja sitten vielä kerrot mitenkä 131km/h vauhdissa ollaan lähellä 1:1 vaihtoa ja sitten varmaan kohta kuullaan mitenkä 850 pyörittää välityksen tappiin umpisessa?

    Mie korjasin vaan sitä siun kertomaa sen verran että kyllä se miusta aika olennaista on jos ylivaihde otetaan kokonaan pois muonavahvuudesta.

    Kerro sie puolestaan miten oot saanu tuota tehonpaskaa niin paljon että saat tuon siun paletin vaihtamaan ummessa tuonne tekemällesi rajoitinholkille? (131km/h, 7900 rpm, ja mattonopeuksia tietysti)
     
    Jäpälä tykkää tästä.
  5. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    BullShit! :D tekaseppa videon pätkä missä ajat mittariin tai vielä parempaa GPSään 150km/h Dokkerilla. Ainakin tuo minun 146 summitti 21/49 ja 8piikkisillä ei todellakaan kulje edes 130km/h ja jos sen väkisin saisi vingutettua tuollaiseen laukkaan, niin remmi melko varmana räjähtäsi hyvinkin äkkiä sentin pätkiksi.
     
    Driver tykkää tästä.
  6. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    8400? Jos haluat rikkoa kelkkasi moottorin niin siitä vain. Varmaan tuolla kierrosluvulla on jopa 80hp käytössä.

    Ensin lainaat Olaf Aaenin manuaalia ja nyt kumoat sen. Ylivaihto ei todellakaan ole haluttu tila variaattorivoimansiirrossa, se rikkoo aina remmin jossain vaiheessa. Ainakaan nämä orkkisremmit ei sitä kestä kovin paljoa, ensin irtoaa kyljestä naru ja sitten remmin selkä.

    Ja kyllä, remmi käy yli kytkimeltä tietyissä tilanteissa. Ei se tarkoita sitä että mattovauhti olisi jokin teoreettinen 151km/h niissä tapauksissa. Luistoa tapahtuu aina, ja varsinkin näillä -18 vakiosäädöillä (”löysä” 150-250/300 kytkimen jousi ja ”löysähkö” 157-303 kakkosen jousi) niin remmi pääsee pohjaamaan kakkosella, jolloin remmi nousee jopa sentin yli. Ja niin jäykkää jousta tuonne kakkoseen ei edes taida saada etteikö tuo kone vetäisi sitä selälleen jos puntti on edes sielläpäin eikä kelkka kiemurtele jotain 8500. Lisäksi löysähkö koneentuenta pahentaa tilannetta, koska koneen liikkuessa akselien välinen ero pienenee entisestään.

    Nämä kaikki seikat kyllä käyvät tästä topikista ilmi jos vain jaksat lukea rauhassa. Toki nämä perustuu vain meidän testeihin ja näkemyksiin. Saa olla erimieltä ihan vapaasti, fakta on että aika monesta 20km välein remmiä silppuavasta umpisen keksinnöstä ollaan ongelma saatu nyt kuriin.

    Ja voin sanoa että vakiona tuo minun kelkka vaihtaa ylitse ja helposti. Ei vaihda enää ja remmit kestää. Jos pitää 2,5” tai jopa 3” lappuisella kelkalla saada +150 nopeuksia kovalla reitillä, taitaa olla väärä kelkka alla. Nimittäin mikään korkealappuinen matto ei sellaista kestä kovin pitkään.
     
    mikzar tykkää tästä.
  7. Mihaline

    Mihaline 2 X YAMAHA

    https://www.dropbox.com/s/lzw8o4tfmjg3ip0/VID_20180306_184715.mp4?dl=0

    Ei jaksana enää näin ilta aikaan lähtee ajelemaan, mut tuossa on edellisen vedon huiput? Liekkö vedetty sitten auton perässä kun tuollaisia lukemia tallentunu?
     
  8. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Näkyyhän tuossa olevan 151km/h ja vielä dokkeri,mutta vähän silti epäilyttää tuo nopeus nuilla vakio välityksillä. No kai se sitten on mahdollista kovalla jäljellä tai melkein lumettomalla jäällä, mutta enpä itse lähtisi tuota edes kokeilemaan. Matto ja remmi on melko lujilla
     
  9. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    On minullakin jäänyt mittariin maksimilukemat 155, kun ollaan pukilla testailtu voimansiirtoa. Ei se ajossa silti lähellekkään sellaista mene, toki ei olla huippuja varten edes säädetty tai mietitty vaan fokus ollut ihan muissa asioissa. Reittikelkat erikseen.
     
  10. Mihaline

    Mihaline 2 X YAMAHA

    Kyllä 8400 rpm on käytössä se teho mitä on ja jos olisit lukenut ajatuksella oli siinä kerrottu myös missä tilanteessa tuota on tullu ponnistettua. Remmi kun räjähtää ja tuo mylly parkasee 9000 niin siinä ei oo mitään riskiä.

    Se on Olav jonka kirjoitusta lainasin ei Olaf, Olaf on varmaan kirjoittanut jonkun kirjan mutta sitä en oo lukenu? Onks se sama kun Ulof?

    Venyykö se remmi sieltä välistä niinku yli? Entäs jos remmi pitää siellä kakkosella?

    Matot on kestänyt tasan sen mitä on tarvinnu.
     
  11. Marne79

    Marne79 Lynx Rave 850 RE

    Mulla on nyt maksimit re dockerin mittarissa 142km/h 19/49 välityksillä. Ei juuri sillä 21 ylärissallakaan paljoa kovempaa menny. En oo kyllä kilometri tolkulla raskinu vetääkkään kaasupohjassa. Kiekat on kyllä pivotilla pudotettu sinne 8000 rpm paikkeille. Joillakin kuuluu vetävän nuo dockerit melkein 160 mittariin ja sitä alkuun ihmettelinkin kun tuolla minun kelkalla oli 130 tiukassa. Kevään protolla ajoin itsekin 156 mittariin, mitkä lie välitykset siinä sitten ollut...
     
  12. Korbimotors

    Korbimotors -95 360S Lynx -90 5900 GLX,-17 SKS 800 axys 155"

    Totta se pitäis mullakin tuo oma -17 summitti ylivaihtaa ja oikein rutkasti kun mulla on vielä löysemmät jouset mitä -18 summitissa? Kakkosessa 157-221 Ja kytkimessä 150-250. Rampit 3:lla ja 40mm pivotit joissa muutama lisäprikka. Alasvaihto pelaa todella hyvin ja kaasuun vastaavuus on kyllä räväkkä. En ole kyllä juurikaan huippuja kokeillu mutta olen varmaan max. 135km/h tuolla ajanut ja ei se kyllä kauheasti lujempaa kulkiskaan. Välitykset 21-53. Yhtään remmiä ei ole tosiaan mennyt ja nyt on mittarissa jotain 1500km. Kovalla ajettaessa kierrokset huutaa koko ajan tasan 8000rpm. Umpisessa jää muistiin jossain tilanteissa 8200rpm mutta jos katsoo livenäyttöä kun vetää vaikka pidempää rinnettä ylös niin sielä ne 7900-8100 välillä on aina. Missä tilanteessa tuo ylivaihtaminen pitäis sit tulla esiin? Ainakaan vielä en ole saanut remmiä rikki vaikka joutuu pumppailemalla menemään useita paikkoja ja kaasupohjassa. Mitä tuossa -17 mallissa sitten on eroja -18 vuotisiin kun ei mulla ja muilla kavereilla kenellä on -17 mallin 850 summitti ole remmejä mennyt yhtään??

    Sen verran vielä näistä jousista että kaverilla on -17 165" summitissa se 17-mallin sealevelin 157-303 kakkosen jousi ja kytkimessä sama 150-250 jousi niin ero oli suuri verraten tuota omaan jossa on tuo löysempi kakkosen jousi. Mulla vetää tuo oma kelkka aivan eri malliin kaikissa tilanteissa. Eli en ainakaan itse missään nimessä vaihtais jäykempää jousta kakkoseen jos kelkka menee tuollaiseksi, että se vaan parkahtelee mutta ne tehot ei mene matolle.
     
    Viimeksi muokattu: 6/3/18
  13. MiKo84

    MiKo84 Well-Known Member

    Ylivaihtaa pukilla, liukkaalla ja kovalla huippuja testatessa. Umpisella tuskin eikä missään muussakaan oikeassa ajotilanteessa?
     
  14. Mihaline

    Mihaline 2 X YAMAHA

    Ootte kaikki väärässä kyllä se ylivaihtaa ummella vakiona, nyt ei ylivaihda kun on rajoitinholkki ja 1:1 välityksellä menee 131km/h

    Edelleen toistan, mistä saa sitä tehonpaskaa jolla päästään 850 etecillä kunnon kuormalla tuohon 1:1 välityksen alueelle ja holkkia vasten (131km/h) joka on tehokkuuden kannalta paras ja tehokkain tapa voiman siirtämiseen matolle 21:49 välityksellä joka on esim. dokkerissa.

    Kyselee nimimerkki; varaanko ajan huoltoon, puuttuuko kelkastani hyrskytin?
     
    pezq^ tykkää tästä.
  15. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Jos sulla se livenäyttö näyttää 8000-8100, niin todelliset kierrokset pyörii 8300 jopa 8400. Nyt sinulla luisto tapahtuu kytkimellä eikä niinkään kakkosella. Punttia lisäämällä saat kierrokset rauhoittumaan ja vetoa selvästi lisää, omien havaintojen mukaan vedot "loppuu" aikalailla kun mennään yli 8100 todellisissa kierroksissa. Nyt kun lisäät painoa kytkimelle, alkaa luisto lisääntymään kakkosella joka sitten aiheuttaakin aika paljon kovempaa kuumumista kuin luisto kytkimellä. Nyt kun sinulla on vajaasti punttia, ei kytkin saa puristettua remmiä yli.
     
  16. Mihaline

    Mihaline 2 X YAMAHA

    Ei pyöri. Tuosta on ollu keskustelua dootalkissa ja DJ:n blogissa ja niiden tutkimuksiin nojaten uskallan sanoa että live näyttö näyttää just sen mitä siellä tapahtuu sillä hetkellä.
     
  17. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Hain rullan rautalankaa niin yritetään kerran vielä:
    -Minun kelkan voimansiirto ei vaihda täysin, 7,1mm koska rajoitinholkki estää sen. Noin 7mm jää pukilla huudattaessa kytkimelle varaa, tosiajotilanteessa missä kuorma vaihtelee niin todennäköisesti hiukan vähemmän. En ole millään jäällä/huippulentokelillä huippuja ajanut, mutta semi-pehmeällä reitillä mittariin on jäänyt 135km/h. Niinkuin sanoin en ole reittikelkkaa ostanut eikä reitin ajaminen kiinnosta. Siihen tuo 2,5" lappukin on ihan liian korkea.
    -Jos moottorintuentaa on parannettu oikeasti jämäkäksi, todennäköisesti 6,1mm holkki riittää. Mikäli vakiokumit niin 7,1mm on ehkä järkevämpi.
    -CVT-voimansiirrossa luistamista tapahtuu aina, enemmän tai vähemmän. Enemmän luistoa-> enemmän lämpöä. Väärä linjaus->enemmän lämpöä. Ja toisinpäin.
    -Ylivaihto (eli se että remmi tulee kirjaimellisesti kytkimeltä yli) ei ole millääntapaa hyväksi CVT-voimansiirrolle, koska se vaurioittaa remmiä.
    -Ylivaihtamista tapahtuu mm. keulimistilanteissa, hypätessä, tai kun muuten vedätys on oikeasti kova ja kuorma matolta hetkellisesti vähenee ja kuski ei löysää kaasua.
    -"Liian lyhyellä" välityksellä koneen kuormaa vähennetään jopa liikaa mikä voi johtaa pidemmällä aikavälillä jopa moottorivaurioon. Kiusallaan nuo valmistajat vaan tuo vuodesta toiseen "ylivälitettyjä" kelkkoja ihmisten harmiksi. Totta on että remmin kuorma vähenee lyhyemmällä välityksellä. Mutta jos säädöt on kunnossa, remmi linjassa ja koneen tuenta hyvä niin remmin tulisi kestää tämä hiukan pidempikin välitys varsin hyvin.
    -Lyhentämällä välitystä variaattorin akselin nopeus kasvaa. Tämä huonontaa kakkosvariaattorin toimintaa, varsinkin alasvaihtoa.
     
    Viimeksi muokattu: 14/3/18
    Vilbur tykkää tästä.
  18. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    QRSn ylivaihtamisen estämiseen tuo holkki on ylivoimaisesti paras ja halvin tapa. Teamin vareissa ylivaihtoa ei pääse tapahtumaan, koska remmi ei pääse laskemaan yhtä alas, kuin QRSän vareissa. Holkkihan estää vain vaihdon menemisen 0,75:1 yli, eikä missään nimessä rajoita sitä tuohon 1:1 suhteeseen.

    Paras hyötysuhde saavutetaan 2:1 ja 1:1 välillä, eikä 1:1 tai kaikkein vähiten 0,75:1, jota myös overdrive:ksi kutsutaan.
    (Kuvissa kaaviot hyötysuhteesta ja vaihtamisesta)

    2:1-1:1 alueelle päästään helpostikkin vakio 850koneella ja jopa 0,75:1 ylikin jolloin tapahtuu ylivaihtaminen. Remmi nousee kytkimen lautasten yli ja räjähtää. Keulimisessa tämä ylivaihto onnistuu helpoiten mikäli haluat testata.

    Ja tuo Driverin 131km/h oli ilmeisesti kelkan huippunopeus, eli nopeus mikä on vaihdon alueella 0,75:1 ja väli 2:1-1:1 on huomattavasti alempana. Oma veikkaus mattonopeuksista umpisen ralleissa on 65-85km/h väliltä Diablon kitillä ja reilusti enemmän tietenkin kovalla jäljellä.

    Kannattaisi ehkä varata aika johonkin muualle, kuin BRPn huoltoon.

    Driveri voi korjata, jos olen ymmärtänyt tuon holkin tarkoituksen väärin.
     

    Lisätyt liitteet:

    Driver tykkää tästä.
  19. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Ja ihan täällä suomessa on dynossakin ajettu ja todettu ihan muuta. Itse asiassa edes se maks.kiekka näyttö ei näytä oikeita lukemia, vaan sekin liian vähän. Mutta itse olen todennut että sillä on paras mennä.

    Ja en ymmärrä jos se DJ ja dootalkin väki on niin fiksua, niin miksi heillä ei ole oikeasti aavistustakaan miksi remmit ei kestä. Puhuvat vaan remmin lämmöistä, joka ennemminkin oire kuin sairaus. DJ ei maininnut missään esim. moottorin tuennoista, ennenkuin sanoin hänelle että pitäisiköhän näillekkin tehdä jotain.
     
    Jii.Pee ja mikzar tykkäävät tästä.
  20. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Driver tykkää tästä.

Suosittele tätä sivua