BRP Pdrive & QRS - säädöt, säätäminen ja remmiongelmat 2017->

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä Driver, 3/2/18.

  1. pezq^

    pezq^ Nykyää Lynxejä

    Onko kaikki totta mitä lukee netissä?

    Noissa jossa kulma ilmoitetaan esim 52-42.36 on 52asteen kulmaa .36" jonka jälkeen muuttuu kerralla 42 jota on sitte loppuun asti.

    Sillon ku Teami helix on progressiivinen siinä on kirjain F esim 52-42F

    Esim, 55-40-38.36 f tuosa 55 kulma .36" matkalla ja loppuosa sitte progressiivinen 40-38
     
    Jii.Pee tykkää tästä.
  2. Jeme

    Jeme Khaos Slash 850 /Expedition Extreme 900T

    Tässä liitteessä Teamin kulmamuutos on selvitettynä. Oheinen PDF valmistajan sivuilta.
     

    Lisätyt liitteet:

    Viimeksi muokattu: 1/1/19
    mikzar tykkää tästä.
  3. mikzar

    mikzar Well-Known Member

    Näköjään aika kaukana siitä
     
  4. tuoms

    tuoms Lynx Boondocker RE 850 3700 -18

    Nyt tarvittaisiin palstalaisten tietotaitoa oikean helixin ja jousen löytämiseen tss-04 vartsuun. Ei viitsisi kovin montaa helixiä kirjanpainoksi tilailla, jousien kanssa pörssi kestää kokeilla useampaakin vaihtoehtoa. Kelkkana 850 Boondocker 3700 RE ja kytkimessä vakiohilut, aloituspostauksen mukaisesti:

    Boondocker 3700 RE 2018
    Välitykset 21-49, ketju 114 lenkkinen
    PDrive
    Jousi: Blue/Yellow 150-250 lbs
    Ramppi: 951
    Painopultti (pivot): 33mm
    QRS
    Jousi: Black 157-303 lbs
    Cam: 42/38° XTI

    Päivitykset, jotka olen jättänyt tekemättä:
    Cam -> 40° XTI
    Yläratas -> 19

    Millähän helixillä ja kakkosen jousella kannattaisi lähteä liikkeelle, jos kytkimeen ja välityksiin ei halua koskea?

    Viimeisin kokeilu on ollut HPV:n vartsulla 44° helixillä ja violetilla jousella (225/300). Hauskaahan tästä säätämisestä tekee se, että 531 remmillä tuolla setupilla max. kiekat tallentui 8200 rpm paikkeille, kun taas xs821 remmillä vastaava luku 7800. Tuo 3000 km ajettu 531 remmi (o_O olisikohan kelekkamuseo kiinnostunut tällaisesta harvinaisuudesta...) varmastikin luistaa toisinaan tuon 400 kierroksen verran. Tuossa tarvikeremmissä tuntuu olevan ihan eri pidot, vaikkakin reitillä se aiheuttaa myös helkkarinmoisen moottorijarrutuksen verrattuna tuohon 531 remmiin... Hyllystä löytyy myös ajamaton 391 remmi, mutta ehkäpä koitan saada tuon voimalinjan pelaamaan tuolla xs821 remmillä, ei harmita ihan niin paljoa keräillä sen jäänteitä kytkimen ympäriltä väistämättömän tapahtuessa.

    Mutta se remmeistä. Raskaalla lumella tuolla setupilla vauhdin kelaus tapahtuu 7000 kierroksen paikkeilla remmistä riippumatta ja tuntuu, että parhain teho jää uupumaan. Nyt matkalla on tss-04 ilman jousta ja helixiä. Näin voimalinjansäätämisen epäasiantuntijana lähtisin kokeilemaan tuohon loivempaa helixiä, kulma 40-42 paikkeilla. Käsittääkseni loivemmalla helixillä saa vähemmän kuormittavaksi tuota voimalinjaa? Kuinkahan pieleen menee, jos tilaan suoran 40° helixin? Eli mentäisiin kohti tuota tehtaan ehdotusta. Millainen jousi/jousia kannattaisi tilata tuolle kaveriksi?

    Voiko noita QRS:n kulmia ja jousia verrata suoraan tuohon tss-04 vartsuun?
     
    Driver tykkää tästä.
  5. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Jos laitat suoran 42 camin ja 160-280 jousen niin tuskin pahasti pieleen menee. Nuo suorat helixit on helpoimmat säätää ja pääset varmimmin toimivaan lopputulemaan.

    Jos haluat pelata varmanpäälle niin ota cami missä toinen kulma on suora 42 ja toinen suora 40. Mutta kyllä tuo kone jaksaa mennä myös 42-loppuisella vaikka millainen keli olisi.

    Jos itselle laittaisin TSS04 niin laittaisin camin jonka alkukulma on 46-54 asteen väliin, vaihto 0.36 ja loppukulma 42. Eli esim. 50-42-.36 ja 180-280 jousi.

    Jos ajat pitävämmällä remmillä niin kevyempi pivot-pultti kannattaa laittaa jos kierrokset jää liian alas.
     
    Viimeksi muokattu: 16/1/19
    tuoms tykkää tästä.
  6. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Laita se 46-42/48-44. Ei mitään tylsää suoraa. Minun mielipide. Mulla oli tuo 800 re dockerissa ja melkein olisi jaksanut 48-44 kulmallakin. 850 varmaan jaksaa. Kokeilin myös suoraa 42 / 44 vaan ei niillä jaksa eikä raski ajaa. Polttoainetta menee enempi ja tylsä ajettava kun ei mitään tapahdu kun kaasua painaa. Ja kokeilin tietysti monenlaisilla jousilla vaan ei siitä millään saa niin hyvää kuin tuolla 46-42. Eipä ne suoria käytä missään kiteissäkään vai oonko väärässä?

    Jousi mulla tais olla tuo Driverin mainitsema 180-280. Varmaan 160-280 tai 160-260 vois tuossa pelata? Jos käyttää 46-42 kulmaa.
     
    Viimeksi muokattu: 17/1/19
    kaner, mikzar ja tuoms tykkäävät tästä.
  7. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Eipä se pelkkä cami sitä voimansiirron "luonnetta" tee. Ja kuten kirjoitin, uskoisin että helpoimmalla pääsee suoralla camilla että se kelkan saa oikeasti toimimaan jokapaikan ajossa mihin kuvittelisin että 3700re on tehtykkin. Voihan tuota loivempaa alkukulmaa kompensoida esim. 140-alkuisella jousella. Jollain 180-alkuisella voi olla että kauheasti ei tosiaan tapahdu jos on 42 tai 44 suora paikallaan kuten asianlaita on ilmeisesti ollut. @Jii.Pee voisit tarkentaa että suositteletko sinne fullia eli täysprogressiivista camia vaiko jotain muuta?
    48-44F, 48-44-.46 ja 48-44-.36 on kuitenkin kaikki ihan eri cameja ja toiminta niillä myös. Varsinkin tuo 48-44F voi olla melko hankala saada toimimaan oikeasti hyvin jos sellaisen erehtyy ostamaan.

    Jos 44-loppuisen camin laittaa ja kelkalla on tarkoitus ajaa muutakin kuin reittiä tai umpista nilkkalumilla, niin ongelmia on mahdollisesti luvassa jos ei kytkintäkin jumppaa uusiksi rampeista, jousesta ja painoista lähtien ja ehkä noita välityksiäkin voi joutua mulkkaamaan hieman lyhyemmiksi. Mutta tämä vain omaa arvelua.

    Kysyjä kirjoitti että kokemusta ei kauheasti ole eikä ilmeisesti kytkimelle ollut tarkoitus tehdä mitään, mutta ehkä viisaammat sitten voi neuvoa koko paletin uusiksi, ainakaan itsellä ei riitä osaaminen ruudun takaa suoraa heittämään kaikkea kohdalleen o_O monissa kiteissä camit kyllä on 42-loppuisia mitä niitä ollaan mitottu ja se on varsin toimiva ratkaisu meidän oloissa. Mutta kiteistä pitää muistaa että rampit, jouset, painot yms. tulee myös mukana ja yleensä myös testatut säädöt niihin saa valmiina.
     
  8. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Sanoin että olin kokeillut eri jousia. En tietenkään oleta että 42 helix toimii 180-280 jousella. Tietysti pitää olla alusta löysempää. Ihan tarpeeksi tuli testailtua ja 46-42 oli vaan paljon parempi. Samalla haettiin koko talvi säätöjä freerideen ja ei sillä vakio suoralla 40xt:llä löytynyt niin hyvää kuin spi:n helixillä, missä kulmat mitattuna tosi lähellä 46-42. Tietysti jos tykkää että se on alusta kuin traktori.

    No selvennetään jos tarvii. Eli 46-42 / 48-44F. Ei kait tuollaista edes muutta taida olla? 46-42.33/44-40.33 löytyy kyllä.
    Tähän nykyiseen tilasin testiksi tuon 46-42.33 vaikka olisi tuo f varmaan ollut vähintään yhtä hyvä.

    Ramppeja tuli kokeiltua 413/438/441 ja lopulta muokkasin nuo 441 mieluisaksi. Mutta nämä ei tähän ketjuun liity enää.

    Niin ja nämähän on vaan minun mielipiteitä että ei ole pakko uskoa kaikkea. On vaan todettu että suora helix ei ole meidän kelkoissa ollut ikinä parempi. Sitä suoraa 42/44 testailtiin viime talvena yhdessä pollessa ja minun dockerissa vaan ei siitä saa mitään hyötyä muuttuvakulmaiseen. Rinteissä se menettelee vaan kun tulee muuallakin ajettua. Itse tykkään enempi muuttuvakulmaisesta rinteissäkin. Minun testien mukaan juuri tuo helix tuo paljon muutosta voimalinjaan. En ainakaan millään rampeilla saanut yhtä isoja vaikutuksia.

    Niin sanoit ettet osaa heittää suoraan toimivia osia tuohon dockeriin vaikka olet näiden kans vuosia pelannut? o_O Onko nämä tosiaan niin yksilöitä ettei edes jousia, helixiä ja muita hilppeitä voi suoraan sanoa? Painoa ehkä joutuu mulkkaamaan sopivaksi.
     
    Viimeksi muokattu: 17/1/19
  9. tuoms

    tuoms Lynx Boondocker RE 850 3700 -18

    Molemmille suuret kiitokset avusta! Sain omille fiiliksille vahvistusta ja päädyin tilaamaan aamulla 46-42-.33---44-40-.33 ER TSS-04 (520112) helixin ja 160-280 jousen. Tuntui loogisimmalta muutokselta aiempaan verrattuna ja tuolla aloitetaan säätöjen hakeminen. Pohdin myös tuota full progressive helixiä, mutta ajattelin ettei sen pohjalta ole helpoin tehdä seuraavaa askelta kohti oikeaa säätöä. Seuraavaksi kokeilua ja kurssin korjaamista testiajojen perusteella :)
     
    mikzar ja Driver tykkäävät tästä.
  10. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Ei minulla ole mitään tarvetta tingata tässä asiassa, mutta mikä sitten on hyvä säätö on jokaisen omassa harkinnassa. Sanon vain, että jollain 48-44F camilla ja tuolla vakio kytkimellä/välityksillä tulee todennäköisesti ongelmia umpis- ja rinneajoissa.

    Eikä nyt ole puhe yksilöistä mitä tulee kelkkoihin ja voimansiirron osiin, vaan siitä että voimansiirron/välitysten/mieltymysten kombinaatioita on loputtomasti. Ei ole helppoa tehdä voimansiirtoa joka toimii sekä reitillä/umpisessa niin että se moottori naulaa tasaisesti jokapaikassa sen 7900-8000, herkkyys/kaasunvaste säilyy hyvänä ja silti vetoa/vaihtoa riittää ja alasvaihto toimii.

    Ainakin omaan korvaan tuo kuulostaisi hyvältä lähtökohdalta, ensimmäisellä sivulla tässä tredissä löytyy juttua tuosta pivot-pultin painonsäädöstä ja klikkerien asentojen vaikutuksista. Helpoin alkaa etsimään painoa kohdilleen kun sinulla on hyväkuntoinen remmi paikallaan ja klikkerit 3:sella.
     
    Viimeksi muokattu: 17/1/19
    tuoms tykkää tästä.
  11. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Niin eihän se sama säätö toimi syvässä lumessa ja reitillä parhaalla mahdollisella tavalla. Itse kyllä ajoin samoilla ne vähäiset reittiajot ja kelpasti minulle :rolleyes: Voihan sitä painoa lisätä tai vähentää hieman sen mukaan missä ajaa? Tuo 48-44 kulma oli kaikilla jousilla hieman raskas tai vanhalla huonolla tra kytkimellä ei saanut tarpeeksi puristusta hinalle ettei olisi luistanut. Hyvinhän se kyllä sillä kulmalla veti ainakin tasaisella. Luulisi että uudemmassa tuosta kulmasta olisi iloa ainakin reitillä ja tasamaalla.
    Ei varmasti huono valinta myöskään tuo 46-42.33. Itse olisin ehkä vähän jyrkempää testannut mutta onhan tuossa varaa pelata keveämmillä jousilla jos liian kevyt on.
     
    mikzar ja Driver tykkäävät tästä.
  12. JMH

    JMH Well-Known Member

    Jumalan tähen että te teettä asioista vaikiaa !.
     
    Fiiberi, T-Cat ja pezq^ tykkäävät tästä.
  13. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Kuinka niin? Toki jos sulla on valmis setuppi TSS04:lle ja noille kytkimen säädöille että välityksille niin voit toki varmaan jakaa sen?
     
  14. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    No kyllä minä itselle olen säädöt saanu. En ole erityisen vaikeana pitänyt mutta meneehän siinä rahaa kun kokeilee. Ehkä se vaikeaa on koska ei yleensä kerralla osu oikeat säädöt :rolleyes: Pitäisi kuitenkin olla mieleinen. Se olisi kyllä helppoa jos vakio säädöt kelpaisi mutta kiinnostaa myös kokeilla itse säätää ja ainakin edellinen parani tosi paljon. Mulla kuluu kelkkailuun tuo säätäminenkin.

    Voithan sä tähän listata ohjeita millä osuu kerralla oikeaan? Se kyllä helpottaisi.
     
    mikzar, Driver ja FFoxi tykkäävät tästä.
  15. Juissi_

    Juissi_ -19 RS, Ex -19bd, -15 800Fr, -14 800re, -11 800re

    Onkos xm koppasessa ja radienissa ja 4genissä sama tied teamin akseli vaai eri?
     
  16. Golfster

    Golfster BD3900ds 2019, Iron Doggi, FIII CK3

    XM eri. G4 ja Radien väittäisin että sama kun etu ja keskirunkokin ovat samat.
     
  17. Janme

    Janme Well-Known Member

    Eikös tämän vuoden radienissa ainaki eri ku viime vuotisessa?
     
  18. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Juttua uudesta -571 remmistä:


    Instagram Link

    Tuossa juttelin Kanadanpään tuttujen kanssa, he ovat ajaneet jo loka-marraskuusta lähtien ja pelkkää positiivista kommenttia on tullut myös, eli enää ei luista eikä kuumene ja sitämyöden myös kestää.
     
    Viimeksi muokattu: 25/1/19
    arzka- ja Golfster tykkäävät tästä.
  19. M.E.A

    M.E.A Lynx

    Nyt tuli päässä oikosulku eli Re kiertää aavistuksen yli, rampit kolmosella. Että käännänkö kakkoselle vai neloselle?
     
  20. Zunnit

    Zunnit Tuntra

    2:lle tai lisäät painoa pivottiin rikoilla/pitemmällä pultilla
     

Suosittele tätä sivua