Lynx RE 600 etec / 800 etec 2014 kokemuksia

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä FU, 10/11/13.

  1. Huge™

    Huge™ 2023 Lynx Xterrain RE 850 3700

    Nonni, lieköhän täällä enää samaa porukkaa kuin silloin kolme vuotta sitten viimeksi mattoasioista keskustellessani?

    Nythän kävi niin että tuohon aikaan epäilemäni "3300 BRP / Camso Challenger Trail" ei ehtinyt räjähtää ajossa, kun se vaihdettiin vakuutushomman yhteudessä uuteen samanlaiseen alkuperäismattoon. Siitä heti perään levisikin sitten kone isosti ja kelkka oli vuoden ajamatta.

    Viime keväänä kerkesin koneen valmistuttua hieman ajella ilman ongelmia ja kelkka ehjänä kesäsäilöön.

    Nyt ajoon ottaessani tarkastelin koko maton läpi, samanlainen ravistelija kun on ollut tämäkin yksilö alusta asti, kuten se edellinenkin. Mitään näkyvää ei ollut, yhtään lappua ei ollut murtunut tai uupunut.

    Muutama sata kilsaa kauden alussa ajeltuani viime viikonloppuna lopulta alkoi tuntua melkoinen paukutus ja matto alkoi hyppiä yli pienemmässäkin kiihdytyksessä. Kelkka siitä pukille ja tutkimaan. Mattohan sieltä oli kappaleina. Liki joka toinen luu puolin ja toisin vaihtelevalla menestyksellä poikki taittopyörän urasta tai vasta menossa poikki. Telan sisäpuolelta kokeiltaessa useimmat nappulan välit / luun kohdat onttoja, eli luut jo jauhona. Sisäpuolella ei ole juuri ulkoisia jälkiä ja ulkoisesti yksi puolikas lappu uupuu ja sekin pahoin katkenneen luun kohdalta telapyörän kohdalta . Roska tuli tuosta matosta ja kilsoja maksimissaan 3000-3500. Aika vähän liki tonnin matolle minun mielestä...

    Matto on ollut oikeassa tiukkuudessa aina ja kelkassa alkuperäiset kaksi taittopyörää. Sanokaapa onko tämä kelkan rakenteen / tehon yhteinen ongelma vai onko nuo BRP Challenger trailit vaan p*skoja alkujaan?

    Itse epäilen tuota liian pientä 165mm pientä kokoa yhdessä tehon ja vain kahden taittopyörän vaikutuksen kanssa. Sekin pitää muistaa että molemmat yläpyörätkin kulkevat siinä samassa urassa. Catit ja Ski-Doot ynnä muut ovat järkiään 180mm tai suuremmalla pyörällä ja jopa useammalla taitolla, isoista eri uria kulkevista ylätaitoista puhumattakaan.

    Toisessa RE:ssä uli huomattua spesiaalijatkollisia 180mm pyörälle tehtyjä liukurunkoja vakio 165mm pyöräisiin vaihdettaessa, että tärinä ja meteli kasvoivat ainakin melkoisesti pienellä pyörällä.

    Valmistajan mielestä itse matossa ei ole mitään vikaa ja kuulemma kivikossa / kannokossa olen ajanut särkien maton itse. Ei ole näin sen asian oikea laita.

    Oli miten oli, nyt tulee ne HemmoKimmon alunperin ehdottamat neljä taittoa ihan vaan kaiken varalta ja ne siirtyvät seuraavaankin kelkkaan.
     
    Hemmo tykkää tästä.
  2. Huge™

    Huge™ 2023 Lynx Xterrain RE 850 3700

    Niin, ylhäällä onkin puhuttu matoista tuon tilalle. Tykkään itsekin tuosta vakiomatosta ominaisuuksiltaan kovasti, mutta rungon kesto / hinta yhdistelmä ei houkuttele yhtään.

    Nyt alla tilapäisesti vanhempi 41 cobra joka ei mielstäni pidä tarpeeksi varsinkaan kasisatkussa ja pehmeällä yleensäkään.

    Omat vaihtoehdot lienevät muut saatavilla olevat nelineloset eli Backcountry tai XC pro, liekö edes muita? Mitä olette mieltä niistä?

    Itse tykkään ainakin kusiaisessa Backcountrysta kovasti, kun sellainen on siinä toisessa kelkassa.

    Vai pitäisikö jatkaa 3500? :D
     
  3. VoihanVitalis

    VoihanVitalis Well-Known Member

    Oisko jollain heittää kuvaa siitä vari remmin suojan ylimmästä kiinnitys tapista vai mitenkä se nyt pitäis ilmaista. Meinaan siis sitä kun laittaa suojan takaisin ja ylimpänä on sellainen tappi johon suojan reikä menee. Omasta taisi sanoa sopimuksen irti kun täydestä kaasusta remmi sano pelolla naps.
     
  4. JJL

    JJL Well-Known Member

    Kelpaako?
     

    Lisätyt liitteet:

  5. VoihanVitalis

    VoihanVitalis Well-Known Member

    Kyllä
     
  6. VoihanVitalis

    VoihanVitalis Well-Known Member

    Keksisköhön tuohon jonkun patentin vaiko mitä tekis. Ideoita ?
     

    Lisätyt liitteet:

  7. Junde

    Junde Well-Known Member

    Uus osa 10€. Kannataako kauheasti patentoida?
     
    Hemikoo tykkää tästä.
  8. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    @Huge™

    Mulla on itellä tossa ripsawi II 38mm harjalla https://www.progearmoto.fi/camso-camoplast-track-ripsaw-ii-1-5-38x327-2-86-38mm.html . Ei ole mikään 44 tela, mutta tosi mukavan oloinen matto syötättää menemään. Jos semmosen jostakin löydät niin ehkei ois huono vaihtoehto. Ja tosiaan ei ole eka tela sulla mistä kaksi kääntöpyörää sorvaa ittensä läpi. Kannattaa pitäää silmällä telan kireyttä, liiallinen kireys voi olla yks mikä aiheuttaa rälläkkäefektiä.
     
    Huge™ tykkää tästä.
  9. pollemies91

    pollemies91 Member

    Iltoja vain, Kaverin lynxin moottoriin tehtiin remonttia ja tuli nyt mieleen että onko porukka kiikutellut noita kelkkoja huoltoon öljylinjojen ilmaukseen vai reippaasti nykinyt käyntiin? Kesäsäilytys ei jostakin syystä tuossa onnistu, kokeiltu ennen remonttia monta kertaa juuri tämän takia että sen olisi sillä saanut tehtyä van kun ei toimi niin ei, luultavasti käyttäjässä vika :D
     
  10. VoihanVitalis

    VoihanVitalis Well-Known Member

    Et muistais varaosanumeroo ulkoo
     
  11. Mustis1

    Mustis1 Well-Known Member

    Minkälaisilla km porukka on tupannut noita kone remontteja puuhastelemaan? Mäntä ja laakeriremppoja vissiin eikä pelkkiä mäntiä?
     
  12. Mazaa

    Mazaa Lynx rave re 600,800

    No 10tkm on varmaan sellanen kannattava, toki jotkut painaa sen 20tkm ilman ongelmia. Kannattaahan se alakerta käyttää koneistamolla samalla niin tietää että pitäisi kestää taas seuraavat tuhannet kilometrit. Siinä säästää melkeen puolet rahoista kun ei kilauta sitä konetta
     
  13. VoihanVitalis

    VoihanVitalis Well-Known Member

    Millainen on sopiva maton kireys ja mistä kohtaa se Katotaan ? Löytykö kiristämiseen jotain valmista ohjetta.
     
  14. Huge™

    Huge™ 2023 Lynx Xterrain RE 850 3700


    Joo kiitti vastauksesta! Mulla on jo Mikon tekemä 4:n pyörän akseli plakkarissa ja rattaat hankinnassa. Yks pidempi reissu ajettu lainacobralla ja ei ainakaan vielä ongelmaa, vaikka vielä kahdella rattaalla. Mattoo oon pitäny siinä tiukkuudessa että just ja just ei hypi yli. Yleensä se on se "kaks sormee" takapukin etupuolelle maton ja liukujen väliin.

    Kyllä varsinkin nyt pehmeän kelin reissun jälkeen päätös on selvä, 44 sinne menee seuraavaksi. Ihan liian kuminauhamainen tuolla cobralla. Kovalla jäljellä paras matto ikinä ja pyörii kevyesti, pitokin on huikea!

    Edit: tämä on mielenkiintoinen uutuus 44 rapakon takana Camsolla, ei vaan vielä löydy suomesta: https://camso.co/en/snowmobile/products/hurricane-175
     
  15. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Joo toi 44 näyttää samalta mitä vanhemman mallin 44 telat on olleet. Mulla oli viime talvena alla 44 rossimallin suoralapainen tela ja se ei kestäny yhtään reittikäyttöä vaan purkaantui aika huonoksi parissa tonnissa. Lisäksi tärinä kovalla oli ihan hirviää jopa meikälle :D

    Mut tosi on jos haluaa semmosen leikkikalun 800sta niin isoa lapaa alle vaan. Ite ajelen enempi reissuja omalla ja vähemmän rossia niin tykkään enempi tosta 38 telasta.
     
  16. VoihanVitalis

    VoihanVitalis Well-Known Member

    Löytyykö tohon maton kiristämiseen manuaalia jostain
     
  17. V.K

    V.K RE 600 -14

    Onko tällainenkin kuin yleistä, että regulaattori pullahtaa
     

    Lisätyt liitteet:

    • bp.jpg
      bp.jpg
      File size:
      117.4 KB
      Näyttöjä:
      0
  18. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    on, mulla oli sama homma omassa. Prikka kannan alle ja paikoilleen!
     
  19. KTM450

    KTM450 Lynx RE 600R -23

  20. VoihanVitalis

    VoihanVitalis Well-Known Member

    Kuinka suuri tankki näissä on ? Et millaisia km määriä pääsee reitillä ? Riippuu tietysti ajotavasta mutta yleisesti ottaen
     

Suosittele tätä sivua