GPS. suositelkaa, neuvokaa!

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä snoub, 30/12/05.

  1. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Ei tarvi simmiä. Ainaki itellä on ollu simmitön luuri ja tabletti gepsinä ja hyvin on pelannu.
     
  2. Fudge

    Fudge Lynx GL 360 Syncro

    Roger!
     
  3. Spin

    Spin Well-Known Member

    Saakohan Garmin montana 650t:n jostaki perus kartat niinko autonaveissa? Mietin käyttöä mp navigaattorina, mutta ei noita topo karttoja viittis tuijotella maantiellä.
     
  4. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    680 ainakin saa, Skandinavia maksaa muistaakseni 39€, pitäis ostaa itsellekin.
     
  5. andyman

    andyman Well-Known Member

  6. JalmariVari

    JalmariVari Well-Known Member

    Sain sitte vastoin kaikkia odotuksia ladattua täältä linkeistä Zumo 595:n muistikortille maastokartan ja kelkkareitit, toimii! Mutta se värimaailma, tiet ja kelkkareitit on punasella ja pinkillä värillä, tosi sekavaa. Voiko noihin asetuksiin jotenkin vaikuttaa?
     
  7. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Tokkopa saa vaihdettua, en ainakaa tiedä. Juuri tuon värisenä itelläkin Zumo 350:ssä näkyy. Eniten häiritti maastopohjan perusväri, soiden ja normi mettän väri nurinkurinen, siihen kyllä tottunut. Kyllä siihen tottuu hyvin äkkiä.
     
  8. Polaris Janne

    Polaris Janne Well-Known Member

    Garmin Zumo vaihtaa kartan väriä päivä/yö moodin välillä ja yö moodin väritys on sellainen, josta ei meinaa selkoa saada, mutta onneksi tuon päivämoodin voi lukita, eli ei vaihda karttapohjan väriä auringon laskiessa. Voisiko teillä olla lukittuna yö-moodi?
     
  9. Nakki82

    Nakki82 New Member

    Fudge tykkää tästä.
  10. jam

    jam BRP 2020

    Kärkkäiseltä löytyy garmin 276cx hintaan 659 egee
     
  11. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Ei ole lukittuna yö-moodia.
     
  12. hekkis

    hekkis Sidewinder MTX 153, S4

    Kartan asetuksista pystyy 595:ssa valitsemaan eri maita "teemaksi" ja siinä vaihtuu värimaailma.. sieltä itselle löytyi ok vaihtoehto.

    Tallennettu/kuljettu jälki piirtyy todella ohuella viivalla ja siitä on joskus hankala saada selvää. Sen pystyy muuttamaan, kun editoi tekstifileä jossa määritellään viivanleveyksiä. Tämähän on varmaan kaikilla tiedossa, mut jos ei oo tullut vastaan niin yv:llä voin kertoa lisää
     
  13. Spin

    Spin Well-Known Member

    Näköjän kun osas oikealla hakusanalla etsiä, niin näyttää just tuohon hintaan olevan ladattavissa, hieno homma :). Ei olis pakko myydä kyllä pois, mutta kartat + ram mounts teline, tulee lähemmäs 100e lisähintaa taas. Myymällä tän pois ja ostamalla esim. Zumo 346:n nyt 329e tarjouksesta, pääsee tuurilla päikseen vaihtamaan.... Kumpiko lienee kannattaa? :).
     
  14. juse132

    juse132 Active Member

    Päivä kääntyikin jo sunnuntain puolelle näköjään. Lauantai-aamuna aloitin. Jopa kelkkanavigoinnin aloittaminen voi olla ihan saatanan vaikeaa jollei kerta kaikkiaan vaan osaa. Minulla siis Garmin ZUMO 660 LM ja olen yrittänyt saada siihen kelkkareitit.fi toimimaan.

    Olen lukenut Zumon ohjekirjaa. Olen lukenut Zumon netistä kysymyksiä ja vastauksia. Olen lukenut niitä vähiä Zumo-keskusteluja, joita olen netistä löytänyt. Olen lukenut kelkkareitit.fi-sivuston ohjeita. Ei auta.

    Osaisiko/viitsisikö täältä joku auttaa?
     
  15. ruiseri

    ruiseri Voiko kelkassa olla liikaa varusteita?

    Kerrotko ensin että mitä/miten olet tehnyt, niin on vähän helpompi päästä jyvälle siitä mikä voisi olla pielessä.
     
  16. juse132

    juse132 Active Member

    Zumo on juuri päivitetty Garmin Exress-ohjelmalla ja koko Euroopan kartoilla. Laitteessa on 8 GB SDHC-muistikortti. Koneen omassa muistissa on Garmin-niminen kansio, josta poistettu päivitysten sinne asentamat 3kpl IMG-tiedostoa.
    upload_2019-3-10_14-29-9.png

    Sen jälkeen olen lisännyt laitteen omaan muistiin, Garmin-kansioon, kelkkareitit.fi.img-nimisen tiedoston. Tuo Garmin-kansio näyttää nyt tältä:

    upload_2019-3-10_14-31-40.png

    Muistikortille, Garmin-kansioon, olen tallentanut kartat.hylly.org-sivustolta lataamani ja purkamani maastokartan(mtk_suomi_eikr.exe)). Tuo kansio näyttää nyt tältä:

    upload_2019-3-10_14-37-21.png

    Tuo GMAPSUPP-kansio pitää sisällään 1100 kpl IMG-tiedostoa ja nuo 4 muuta:

    upload_2019-3-10_14-40-9.png
     
  17. ruiseri

    ruiseri Voiko kelkassa olla liikaa varusteita?

    Muistikortin Garmin-kansiosta joutaa ainakin tuo mtk_suomi_eikr.exe tiehensä (vaikkei sen siellä ololla tai poistamisella mitään tilankäyttöä suurempaa merkitystä olekaan).

    Samaten muistikortilta joutaa tuo "kelkkareitit.fi.img ei käytössä" pois, koska sulla on se jo siellä navin muistissa.

    Tuo "ei käytössä" tuossa "gmapsupp MTK Suomi" hämmästyttää hiukan. Onko se osa tiedoston nimeä vai mistä se tulee?

    Tarkistapa ensin onko sulla tuossa Windowsin file explorerissa tiedostotyypin/tunnisteiden näyttö päällä vai ei. Nuo MTK:n yläpuolella olevat fileet viittaisivat siihen että on mutta MTK:n se sanoo IMG tiedostoksi vaikkei päätettä näykään.

    Sitten kun päätteet on varmasti näkyvissä niin nimeä tuo MTK uudelleen esim "MTK_Suomi.img" tai "peruskartta.img", niin että välilyönnit ja ylimääräiset img:t jää pois. En ole satavarma tykkääkö tuo Garmin kyttyrää välilyönneistä fileen nimessä mutta ainakin omissa laitteissa olen nimennyt kaikki ilman välejä.

    Kun laitteen ja/tai muistikortin Garmin-kansioista löytyy YHTEEN KERTAAN (eli ei samaa molemmissa) sekä kelkkareitti-image että peruskartta-image niin sitten laitteen asetuksista jostain päin löytyy karttavalinnat, missä laitat nuo kaksi karttaa valituksi/päälle ja loput kartat ei-valituiksi/pois päältä.

    Näin ainakin minun pikku-zumossa toimii.
     
  18. ruiseri

    ruiseri Voiko kelkassa olla liikaa varusteita?

    Hetkinen, komento takaisin tuon peruskartan osalta. Kartat.hylly.orgin mukaan tuo .exe-päätteinen on sitä varten, että lataat sen PC:ssä mapsourceen tai basecamppiin ja valkkaat sieltä osiot jotka siirrät naviin. Heitä tuo nykyinen 1.6Gb peruskarttafile mäkeen sieltä kortilta ja imuroi tilalle sellaisenaan sieltä hyllystä mtk_suomi.img (tai mtk_suomi_eikr.img). Sitten karttavalikkoon valintoja tekemään.
     
  19. juse132

    juse132 Active Member


    Nuo kaksi "ei käytössä" olevaa tiedostoa nimesin noin, jotta laite ei niitä löytäisi eikä käyttäisi. Tein sen erilaisten kokeiluyhdistelmien jouduttamiseksi, sillä noiden karttatiedostojen lataus Zumoon kestää noin 100 minuuttia.

    Tunnisteiden näyttö pitäisi nyt olla päällä(ei siis ollut).

    Zumo 660 on käsittääkseni sellainen, ettei laitteen asetuksista ole mahdollista valita mitkä kartat ovat käytössä. Se tästä nyt hankalan tekeekin. Tarkoitus olisi kuitenkin käyttää tätä kesäaikaan prätkässä.
     
  20. juse132

    juse132 Active Member

    Tyhjensin koko muistikortin, perustin sinne Garmin-kansion, imuroin mtk_suomi_eikr.img Chromella. Latauksen valmistuttua aukesi Garmin Mapinstall itsekseen, mutta se ilmoittaa:" Laitteelle ei löytynyt yhtään avattuja karttoja." En käsitä mitä sille pitäisi tehdä. Nyt parhaillaan siirrän imuroitua tiedostoa Ladatuista tiedostoista Zumon muistikortille. Puolen tunnin kuluttua taas testiä.
     

Suosittele tätä sivua