LYNX vihdoin Pohjois-Amerikkaan

Keskustelun 'Uutisia - Kuvia - Videoita - Juttuja' on aloittanut käyttäjä Jani Sipola, 17/2/21.

  1. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Eihän sitä tedä, vaikka moinen lisä seuraavassa mallistossa olisi. Vaikka sitten vaan optiona... Tai vaikka erikseen Amerikan vientimalli urp.. siis Turbona..
     
  2. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Höpö höpö .
     
  3. JiiKoo

    JiiKoo Kelkkojen SAAB med PPS

    Eiköhän tehas tee semmosta kampetta mitä markkinat on vailla, taitaa vaan skandinavian markkinan turbo 2T kysyntä olla maltillista että skiidot riittänee vastaamaan kysyntään:oops:

    Eriasia jos homma lähtee vetään isommin rapakon takana ja amerikan joe haluaa buuntokkeria turbolla niin eiköhän niitä aleta tekeen:rolleyes:
     
  4. Vilbur

    Vilbur Well-Known Member

    Tehhään sitä mitä amerikka on vailla. Pohjolaan taitaa turbo berppiveihkeitä tilata varmaan kourallinen kelkkailijoista ja joista puolet on mutulla heitettynä mainosmannekiineja. Eipä ne täällä pohjolassa vedä vaikka kuinka apinaa yritettäs koijata. Eri asia sitte tietenki jos joku ottaa näistä turboista kaiken ilon irti ohjelmoimalla. Eli aika turhana näen lynxin turbot jos ei sitte amerikkalaiset ala isosti vaatimaan kuten sanoitki. Tänne niitä on turhaa edes kaupata, kun ei niitä yksinkertasesti mene.
     
  5. DooDoo

    DooDoo Well-Known Member

    Hyvinhän tuo pollen 2t turbokauppa kävi Suomessa, enemmän myytiin mitä joitakin Lynxin malleja. Tosin Brp:n turbokauppa tosiaan suomessa nappikauppaa kun laskee mannekiinit pois.
     
  6. Vilbur

    Vilbur Well-Known Member

    niin niin..puhuinki tosiaan brp:n vehkeistä, kun suoraan sanottuna pelkkää ittensä kusettamistahan semmonen on tänne ostaa. Ei ne mihinkään vejä johtuen siitä ohjelmasta ettei se aha merenpinnan tasolla.
     
  7. DooDoo

    DooDoo Well-Known Member

    Sen mitä useat kaverit on ajaneet niin ainakin rollon korkeudella huomaa eron vapariin nähden selvästi, itse en ole kuin liikkeessä istunut vastaavan päällä niin en osaa itse kommentoida
     
  8. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Itse en ole ajanut tai istunut kummankaan valmistajan turbolla, mutta taitaapa Polaris olla hieman eri juttu, kuin Ski-doo. Eli Pollen turbohan oikeasti ahtaa jopa meren pinnan tasolla ajettaessa, kun taas Ski-doo alkaa ahtamaan vasta kun meren pinnan korkeudesta on noustu tarpeeksi korkealle ja ahdot kasvaa korkeammalle mentäessä.
    Niin tämähän nyt tietenkin siis koskee vain Ski-Doon 850cc kakstahtiturboa. 900 ACE-nelkkuturbo on sitten eri juttu, sen ahdin ahtaa jo merenpinnan tasolla
     
  9. DooDoo

    DooDoo Well-Known Member

    Ahtaa se brp:kin kuten kerroin vai oisko rollo jo sen verran korkeella, en tiedä. Mutta mulla ahtaa 1.6bar kajaanin korkeudella ja vielä pitää saada piiru lisää mutta ei kuulu tähän juttuun.
     
  10. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Noh jos ahtaa, niin aika vähän, kun huipputehot ei kuitenkaan ole (ainakaan mainittavasti) korkeammat, kuin mitä turbottomanakaan. Vai onko 22-vuosimallissa sitten ero tuossa 21-malliin? 21:sen ilmoitettu huipputeho ei ainakaan mainittavasti suurempi ole, kuin turbottomankaan

    Ja jos huipputehot on esim. 3km korkeudessa samat, kuin merenpinnan tasolla, niin ei ne kyllä samoilla ahdoilla tuu.
     
  11. DooDoo

    DooDoo Well-Known Member

    Kuten kerroin niin useat kaverit ajaneet ja eron huomaa selvästi eli ahtaa se vaikka paperilla muuta sanottaisiin. Niin ja varmasti aika vähän ahtaa mutta 2t turbossa huomaa kyllä jo pienenkin ylipaineen yllättävän helposti sen verran on omaa kokemusta 2t ahtamisesta.
     
  12. Jakke_

    Jakke_ Lynx Boondocker RE 3900 -22

    Se on kyllä TODELLA vähäistä mitä se ski-doo 850 turbo ahtaa suomen korkeuksilla vakio ohjelmalla. Ainakin mitä itse sivusta seurannut ja turbokuskin omia kommentteja kuunnellut, niin kehuja ei ole tullut..
     
  13. DooDoo

    DooDoo Well-Known Member

    Pitäs päästä itse ajamaan niin tietäisi omia tuntemuksia kertoa mutta kaverit jotka ovat niitä testailleet niin niin oman vaparin jälkeen kun hyppäsi turbotötterön sarviin niin ero oli selvästi havaittavissa. Luulisi kai tuollainen olevan penkitetty suomessa jo mutta ei ole kuulunut minun korviin. Jos ensi talvena sellainen on kajaanin huudeilla niin lupaan tarjota ilmaisen penkityksen niin saadaan asialle jotain faktaakin.
     
  14. Deecee

    Deecee Well-Known Member

    No tämähän ei oo oikee topikkiin sopivaa matskua. Mutta vastaampa kuitenki. Meil on porukas yks Summit Turbo. Ja kyl siinä on eroa ahtamattomaan. Tehon tunne on erilainen, samoin ääni. On vaikee sanoo onko eroa huipputehossa, kun ajetaan alhaalla. Mut kun nousee edes 300 metriin, alkaa ahdon tuntea jo hyvinkin selvästi. Myö käytiin Riksulla pikareissu. Siellä ero on valtava. Siin 700+ metrissä, tuntui niinkun oisi toinen tulppa ollut pois, kun ajoi omalla vapari dokkerilla ton summitin perään :D Ite kyl ostaisin jo pelkästään kotimaan ajoihin tollasen turbon. Mutta se pitäis olla Lynx. Miulle toi Summit Xpert ei ainakaan vakiona istu käteen huonostikkaan. Lynx on merkittävästi kivempi kelkka ajaa tilanteessa kuin tilanteesa.
     
    F3 ja petes88 tykkäävät tästä.
  15. Tomppa82

    Tomppa82 Well-Known Member

    Tätä en mielestäni kiistänytkään, mutta pointti oli, että meren pinnan tasolta pitää kuitenkin jonku verran nousta, että eroa oikeasti alkaa vapariversioon tulemaan, eli edelleen ahdot kasvaa korkeammalle mennessä. Edelleenkin: kun esim. kilometrin korkeudessa saa samat tehot, kuin merenpinnan tasolla, niin ei ne tule samoilla ahdoilla.
     
  16. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    BEA495E3-CB76-447E-BEC1-D8E497D24E40.jpeg

    Niin että ei ole hyötyä merenpinnan tasolla... Tässäpä dyno, mcexpress Ruotsissa mitannut. Eli 850turbo vs vapari. Sininen on teho ja vihreä vääntö.

    850turbosta 165hp ja 850 vaparista 163hp. Eli huipputeho suht samoissa kuten valmistaja sanoo. Mutta kun katsoo teho- ja vääntökäyriä niin onhan ne ihan erit läpi koko alueen, teho tasoittuu vasta tuolla ihan yläpäässä ahtamattoman kanssa.

    Verrokkina samassa penkissä 850 patriot 155hp ja catti 145hp. Nämä tuloksethan löytyy snowrider lehdestä jo edellistalvelta.

    Kyllähän noita 85o turboja on myyty jo iso läjä myös pohjoismaihin. Ruotsissa niitä on pilvinpimein. Toki siellä tosi umpisenharrastajia onkin paljon enemmän kuin Suomessa. Markkinaa on ihan varmasti ja uskon itse että kyllä se lynxiltäkin vielä tulee.

    Itse olen ajanut 2000km nyt turbolla merenpinnan tasolla, ja onhan se huikea moottori. Ja toimii kuin kello, ongelmia nolla tähän mennessä. Softalla saa 190-200heppaa pumppubensalla helposti, jos siihen haluaa lähteä.
     
    Viimeksi muokattu: 9/6/21
    F3 tykkää tästä.
  17. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Mielenkiintoista olisi tietää kuinka paljon Lynxillä on osuutta tässä

    SD.JPG
     
    Golfster tykkää tästä.
  18. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Joko @Jani Sipola olis faktoja numeroiden valossa miten ammeriikan valloitus on sujunut? Ja jatkuuko edelleen?
     
  19. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Luulenpa että se tuossa tuo väännön tuoma tunne mukana jolla saadaan voiman tuntua kun käyrä on louvempi joka taas helpottaa ajamistakin, itse olen nelarilla ja nelariturbolla ajellut nyt aika paljon ja aina on tuntunut kun haisuliin oon vaihtanut niinkuin tulpatonta mopoa olisi ajanut vaikka menoa ja pauketta ei oikeasti puutu yhtään, tehoalue on vaan niin kapoisan oloinen.
    Merenpinnan korkeuden maisemissa muutaman kanukit ja jenkit laittoivat noita ekoja 850 turboja kiihareihin ja pari taisi juttua tehdä Youtubeenkin, niissä oli lopputuloksena softattuna tehon kasvu oli luokkaa 1-2sekuntia ja sen jälkeen kaikissa ohjelmissa tuli joku suoja päälle ja kulki kuin vakio tai huonommin. Korkeammalla pelasi paremmin.
     
  20. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Joo noissa ilmeisesti on sen verta älykäs tuo moottorinohjaus että se tunnistaa että matolle ei tule kuormaa ja että ajetaan jossain järvellä tai reitillä. Tuo 2-t turbo on siitä jännä moottori, että "kylmänä" se ei vedä kunnolla. Putki ja turbo pitää olla kuumat. Siksi nuo toimii loistavasti oikeassa ajotilanteessa kun ajetaan oikeasti rinteessä ja puskassa, mutta hetken kun taukoilet ja lähdet niin ikään kuin olisi jarru päällä :D softattuna ja vakiona sama homma.

    Yhden kanukin projektia seurannut missä tehnyt tälläisen reittikäyttöön, reilusti pitempää välitystä vaatii ja voimansiirto ihan uusiksi että alkaa tulla kuormaa tulla koneelle ja että toimii kunnolla.
     

Suosittele tätä sivua