Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Kottinen, 8/3/10.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mäkseta

    mäkseta Summit 800 -13

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    vasta 6 :eek: prkl työnteko ku haittaa harrastuksia!
     
  2. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Sinä se onneksi tulet viimekädessä kuitenkin jotain naljailemaan, olipa mitään sanottavaa tahi ei.

    Kairasta lienee jokaisella oma subjektiivinen käsityksensä. Siitä tinkaaminen puolestaan olis aivan turhaa, jopa vielä turhempaa kuin siitä millä sinne kairaan uskaltaa lähteä.
    Liekö saataisiin 200 hedelmättömän sivun sijaan 400 sivua..

    Varmasti alkais, vaan ku pitää rautalankarullan, muutaman pultin ja työkalun lisäksi jäänestoa penkin alla (ja kun ysivitonen sisältää viinaa jo valmiiksi) niin no problemo. En oikeasti edes muista koska ois viimeks ollu jäätämisen kans ongelmia vuoden 96 arctic catin jälkeen.. (vuonna 96 ja 97)
    (Se AC:n jäätämisongelma oli oikeasti jotain aivan käsittämätöntä. Pahimmillaan 300 metrin puuterissa ajamisen jälkeen kaasari oli täynnä lunta. Siis kirjaimellisesti.
     
  3. mäkseta

    mäkseta Summit 800 -13

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Meillä sitä vaa 59 kans tuppaa olemaan semmosta ongelmaa.. auttaiskohan kuomun verkkosarja ja ventiloitu sivuposki asiaan? ;) ja mite niin turhaa? samallalaillahan se asiaan liittyy kuin millä sinä sinne uskallat lähteä?
     
  4. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    En minä tiiä mikä siihen auttaa, noitten viinaksien lisäksi. Kuten sanoin, minun ei ole tarvinnut siitä ongelmasta kärsiä. :eek:
     
  5. jaffa

    jaffa Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Otsikkona on millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt, ja puhe oli huonosta kelistä. Ei puitten ajosta, hiekalla ajosta, kelkan hinnasta, ulkonäöstä, yms.. Tässä viestissä hyvä näkemys aiheesta, eikä ole kaverilta kuultua tai arvailua. Tokihan kairaan voi mennä millä vaan, mutta jos sinne pitää joka aamu lähteä niin ei välttämättä ajeta ainaa samaa uraa mäkiä ja ojia välttäen. Vaan helposti alle valikoituu semmonen peli, ettei tarvi arpoa ja laskeskella varabensoja, tasamaareittiä, heikkoja jäitä ym.. ja iänvanhalla pelillä loppuu valosa aika turhan usein jos päivälenkkiä heittää esim 50-150km. Wanhuksillahan ajelee kuuramaalla kannikossa ja kivikoissa syksyllä ihan hyvin semmoset paikallis katastelut, jos ei muuta omista :) helposti ne vanhukset kuitenki unehtuu ihan tyystin liiterin nurkalle, kun hankkii kokemusta nykypelistä.
     
  6. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Oikein!

    Enhän minäkään vanhalla viisysillä ajais jos joka päivä pitäis taittaa edes 30 kilometrin matka. (Eihän mulla mönkkärin virkaakaan (tai virkoja) hoida 90 luvun alun keksintö, saati sitten kiinalainen paska.)
    Kuten sanottua, jos työkseen pitäisi ajaa, ajaisin RMK:lla tai M8 cattilalla.. 50km lts viisysin puikoissa pusikossa vastaa 150 kilometrin lenkkiä nykykelkalla.. sekä ajallisesti että väsyttävyyden osalta.
    Kuitenkin, 40 kilometrin makkaranpaistosafari pitkin pahimpia pusikoita on semmonen mihin tuo viisysi on varsin sopiva kapine. Ei tartte vauhtia, ainoastaan vaivatonta etenemistä.

    E: Ja ei sitä viisysiä ole liiterin nurkalle kokonaan hylätty vaikka nykykelkka on pihassa ollutkin... (pätkiä tosin pääasiassa..)
     
  7. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Olipa kerrassaan piristävää lukea Jaken kommentti. Kiitokset kiihkottomasta ja mielestäni varsin asiallisesta lähestymistavasta tähän asiaan.

    Mitä tulee tuohon poliisit -sarjaan, niin paha sanoa, ketä te tarkoitatte, kun en sitä sarjaa ruukaa isommin katsella. Minusta se on aika tylsää ajanvietettä, jos näin totta puhutaan.. ::)

    Mutta mitä tulee näihin argumentointeihin ja viestintään, mitä nyt on itse kukanenkin tähän keskusteluun osallistunut harrastanut, niin omasta puolesta kyllä pyydän anteeksi montaakin offtopikkia, jota on vastoin jotain palstan säännöstöä tullut tänne kirjuuteltua. Totta on, että tämä ketju sisältää paljon täysin aiheesta poikkeavaa bullshittiä ja varmuudella minunkin kirjoittamana on osa siitä.

    Sitä en kuitenkaan anteeksi mene pyytämään, että minä ihan oikeasti arvostan myös noita vanhempia kelkkoja. Syykin siihen on ihan ilmeinen, eli todellinen ja aito rakkaus lajia ja laitetta kohtaan. Hieman samaa minä ilmennän myös tuolla autopuolella. Kuka täysjärkinen jaksaisi rassata jotain 50-luvun Land Roveria kasaan ja toivoa, että pääsee sillä piakkoin tienpäälle pärräämään.. No, syitä moiseen harrastaneisuuteen on aika monia. Yksi niistä syistä on se, että koska se ylipäänsä on mahdollista, niin sitä tulee silloin harrastettua. Ja varsinkin kun omaa jonkunlaista älyä ja mielenkiintoa näihin teknisiin vempeleihin, niin vasta se harrastus on palkitsevaa touhua, oli siinä sitten muiden mielestä järkeä eli ei..

    Aivan samoin minä ajattelen myös kelkkailusta. Minulla ei ole ikinä ollut minkäänlaisia vaikeuksia pärjätä jonkun GL250sen tai GLX5900sen kanssa. Minä olen aina jaksanut olla kiinnostunut noiden vekottimien tekniikasta, rakenteesta ja ties mistä. Se, että esimerkiksi pre-96nen 5900nen on siinä kaikessa ja täydellisessä yksinkertaisuudessaan niinkin kykenevä kelkka, on oiva osoitus siitä, kuinka kaiken ei tarvitse olla helevetin monimutkaista, että sillä voisi pärjätä.

    Noita laitteita kun vertaa esim. viimeisimpiin E-Tec laitteisiin, niin erohan jo pelkän sähköjohdon määrässä on aivan käsittämätön.. Ja hyvänä esimerkkinä tähän on jo se, että aika paljon täytyy käyttää myös tietokonetta, jotta päästään käsitykseen sen nykykelkan sielunelämästä, mikäli ongelmia ilmenee.. Minun kelkoissani ei tietokonetta tarvita laisinkaan, jos ei tätä palstalla jauhamista oteta huomioon.

    Enkä minä nyt tarkoita toki sitä, että se sähköjohdon määrä tai tietokoneen tarve tekisi näistä nykypeleistä paskoja laitteita. Ei suinkaan. Ne ovat minun mielestäni hienoja pelejä. Tyystin erilaisia, kuin se vanha meisselillä ja rautalangalla korjattavissa oleva vanhus, mutta silti erittäin hienoja pelejä.. Vaan eipä niiden hienous mielestäni tee tuosta 5900sesta paskaa kampetta. Se on edelleenkin, huolimatta 30 vuoden iästä, erittäin hieno tekninen vempele ja mahtava osoitus siitä, kuinka huolella suunniteltu kelkka voi palvella käyttäjäänsä hyvin vielä vuosikymmenienkin jälkeen. Se, että siinä nyt kehityksen jälkeen huomataan olevan lisu matto (joka kuitenkin on vaihdettavissa karkeaan, jos niin halutaan) on vain osoitus siitä, että maailma on muuttunut ja kelkkailu on lajina kehittynyt..

    Ja tähän väliin on myös huomattava, että myös kelkkailijoiden suhteen on tapahtunut sitä evoluutiota. Nykykelkkoihin mieltynyt kuski ei välttämättä halua katsoakaan vanhaan kelkkaa päin, kun sen ajo-ominaisuudet ovat niin surkeat ja sillä ei enää tee mitään.. No pitäisikö ajatella niin, että se kelkka on jotenkin huonontunut matkan varrella, vai onko niin, että nykykelkkailija ei enää pärjääkään sen kelkan kanssa, kun on tottunut uusiin ja hienoihin.. Hassua on, että sillä kelkalla kuitenkin jotkut kelkkailijat pärjäävät ja voivat halutessaan ajaa.

    Ja erityisen hienoa on näin jälkikäteen huomata, kuinka paljon moottorikelkka on aikojen saatossa kehittynyt. Ja esimerkkinä jälleen tuo 5900nen, joka koki jonkinmoisia päivityksiä ja kehitystä lähes vuosittain, saavuttaakseen mallikohtaisen huippunsa vuonna 1995.. Ja tämän jälkeen esitelty uusi 5900sen sukupolvi, joka huipentui ST-mallistoon, josta edelleen jatkokehitettiin Yeti. Ja ihan kiistattomana huippuna sitten nämä Yetin jälkeläiset, eli 59 ja 69, sekä Commander, joita kyllä voidaan pitää aivan ehdottomina kuninkaina näiden leveämattoisten kelkkojen joukossa. Ja mikä parasta, nämä kaikki kelkat on suunniteltu, kehitetty ja valmistettu pienessä lappilaisessa kaupungissa... Se on minusta aika kova juttu.

    Ja vielä edittinä sellainen pieni ajatus tuosta ajotaidosta ja "ajotaidosta", joita välillä on niitäkin verrattu.. Otetaan Piippolan Paukka ja peltinokka-Lynxi ja viedään ne radalle. Laitetaan siihen samalle viivalle uusi RAVE ja siihen melkein kukatahansa reittipena kuskiksi.. Heilautetaan ruutulippua ja katsotaan muutaman kierroksen jälkeen, kumpi on ekana maalissa... Luulen, että Paukka joutuu ajelemaan peränpitäjänä, riippuen tietty sen reittipenan todellisista taidoista.. Tekeekö se tosiasia Paukasta paskan kuskin? Meistä varmaan joka ukko tietää vastauksen. Eli ei näissä kelkkakeskusteluissa kaikki ole ihan mustavalkoista.. Välissä on nimittäin aivan pirun paljon myös niitä harmaankin sävyjä.

    Eli näihin kuviin ja tunnelmiin.. :)
     
  8. mäkseta

    mäkseta Summit 800 -13

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    onhan se hyvä peli ja aikansa legendoja mutta aika kyllä kultaa muistot :) varmaa joku wt mies täälä seuraavaksi esittää vaihtavansa e-teckkiin tulpat paljain käsin kohdistamalla oikeaan asentoon kairassa.. ai nii joo mutta eihän niihi tarvi vaihtaa tulppia ku huollossa :D
     
  9. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Oon mie kerran vaihtanu tulpan pelkkä kivi työkaluna... ;D
     
  10. Deippa

    Deippa Yamaha Phazer FX -07

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Minkähänlainen malmin pala tuo ollu? :eek:
     
  11. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Niin... No ensinnäkin, minä uskon, että se tulpanvaihto kyllä onnistuu, jos vähänkään miettii, mitä tekee....

    Ja mitä tulee niihin tulpanvaihtoihin pelkässä huollossa, niin äläpä manaile. Se voi tulppa palaa siellä hevonjeerassa jo seuraavalla reissulla, jos niikseen tulee.

    Eli se, minkä minä olen näiden teknisten ja elektronisten vehkeiden kanssa oppinut on, että "ylpeys käy aika usein lankeemuksen edellä"... Mutta eihän se haittaa, jos on huolto lähellä, vai miten se oli... ::)
     
  12. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ei sentäs malmia, rossipyörästä tupsahti tulppa ja kahella kivellä naputtelin nätisti kantista tulpan auki.
     
  13. mäkseta

    mäkseta Summit 800 -13

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    No jopa yhdessä asiassa olla kanssasi samaa mieltä että voi se hajota jo vaikka seuraavalla reissulla ;D

    E: joku tähän kuitenki tarttuu niin ei, en siltikkää vaihtais kairaan lähtiessa mounttainia wt:hen vaikka yhdessä asiassa wt:miehen kanssa samaa mieltä olenkin ;D ;D
     
  14. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Juu.. Ei kannata vaihtaa... Niissäkin kun nykyään kuulemma on tuota E-tekkiä moottorina.
    ;D

    Mutta jotta nyt ei kukaan kauhistelisi, niin minun mielestäni E-Tec motti on yksi hienoimmista keksinnöistä, kun puhutaan moottorikelkoista yleensä. Ainoa, mikä siinä tekniikassa on tosiasiallinen huono puoli, on se, että sille on ongelmatilanteissa vielä vähemmän tehtävissä tuolla maastossa, mitä vanhalle 503selle.. Ja tämä asia varmaan on sellainen totuus, jota ei kukaan täyspäinen edes yritä huutaa kumoon.

    Vähän samoin, kuin se vanha NMT450.. Äänenlaatu ei välttämättä ollut aina ihan priimaa, mutta harvemmin se vekotin tarjosi NO SERVICEä, kun vertaa esimerkiksi GSMmään. Eli vaikka huonostikin, niin sillä vehkeellä sentään sai yhteyden, jos ylipäänsä millään.
     
  15. jokke

    jokke Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    No nythän ollaan päästy asian ytimeen, millä sinne
    Uskaltaa lähteä. Sellaisella jonka pystyy hätätilassa
    kursia kasaan rautalangalla ja jeesusteipillä.
    Sitten voikin ajaa takas sivistyksen piiriin.
     
  16. N.Opee

    N.Opee Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ei olis vielä hetki sitten uskonut tulevan päivän, että olen Nallen Ja Moton kanssa samaa mieltä jostain.

    Se WT on kertakaikkisen mahtava laitos tuohon retkeilykäyttöön varsinkin reki perässä. Valmista (vaikka kehnompaakin) jälkeä on porukan kanssa mukava tyyräillä menemään. Ajo-ominaisuudet riittää aivan hyvin tuohon köröttelyyn, matkavauhdin pystyy pitämään tasaisen rauhallisena ja mäkien nousut tapahtuu hitaasti ja varmasti jos ei ihan kaljamakelit satu olemaan. Minnekään pahimpaan risukkoon en kyllä lähtis tuolla retelillä edes yrittämään kun se tunturikoivikko yleensä on aika pohjaton. Ja jos ei järvellä näy muita jälkiä, niin melkein vähemmällä pääsee kun jättää sen reen pois perästä ja ajelee pikku lenkin ensin urku auki sillä kelkalla ;) Kelpo peli, jos pään ja peukalon väli pelaa.

    Toinen on tuo kelkkavanhusten kunnioittaminen ja kunnossapitäminen. Sitä on tässävaiheessa hankala mieltää, mutta oikeasti ei ole kaukana se aika, kun se 5900 on vain pala kelkkailun historiaa. Siinämielessä olen osaltani tyytyväinen, että tuo Nallen tuorein tulokas on nyt oikeassa kodissa ja sitä kautta säilyy myös tulevalle kelkkapolvelle. Tietysti pitäisi olla objektiivinen myös muiden vanhusten suhteen, joita olisi hyvä keräillä pikkuhiljaa talteen ennen kuin maatuvat mikä minnekin. Hienoja vanhusprojekteja on täällä foorumillakin ollut, että niitä vaan lisää.

    Olispa oikeasti ihan mukavaa vaihtelua, jos tämä keskustelu kehittyisi enemmän tällaiselle asiallisemmalle linjalle.
     
  17. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kiitos paljon.. Ihanhan tässä jo nolostuu.. :)

    Kyllähän asioista olisi varmaan korkea aika yrittää keskustella ilman, että itse kukanen (minä mukaan lukien) yrittää olla turhan kätevä.

    Onneksi noiden kelkkojen käyttäjäkunta on siihenmalliin laaja, että kaikenmallisille kelkoille löytyy niitä kuskeja ja tarvitsijoita, jopa faneja.. En minäkään olisi uskonut joskus 90-luvulla, kun ukko hommasi kotiin 5900 Syncron, että minä alkaisin jossain tulevaisuudessa haaveilemaan sen mallin ykkössarjalaisesta. Eli näin se aika kuluu ja lapsetkin kasvavat. Jännä nähdä, minkälaisen kelkan tai kulkineen fani minä olen 10 vuoden kuluttua.. ;)
     
  18. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Me ollaan kyllä koko ketjun ajan oltu varsin samaa mieltä monestakin asiasta..
     
  19. jounia

    jounia Skidoo summit 600 165" -22

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    En tiijä että kukaan ois ite vaihtanu e-tecin tulppaa, ainaki takuu loppuu jos menet ite sörkkimään. Eikö nuilla 10000km ole takuu niin voi kerkiää huollossaki vaihella uusiin. Kurvarikki näky vetävän commanderia rajavyöhykkeeltä köyven nokassa ku oli tulppa simahtanu. Vissiin...
     
  20. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Joo. Ei sitä tulppaa varmaan ehdoin tahdoin kannata mennä ite sörkkimään, mutta siinä tilanteessa, jos se kynttilä poikii sinne maastoon ja hieman turhaakin pidempi lihsvoimasiirtymä uhkaa, niin kyllä ainakin minulla tekee mieli ottaa ja vaihtaa se tulppa. Toki, jotenkinhan se varmaan pitää todentaa, että nimenomaan tulppa on kyrvähtänyt. Mutta ei ainakaan minulla anna sinni periksi siinävaiheessa, jos tulpanvaihdolla pystyn matkaa jatkamaan.. Ja kyllä kai se tulppia pajalla vaihtava asentajakin on ihminen, vai robotillako ne niitä vaihtelee?

    Vähänhän se on sama, kuin joku taannoin väitti ihan naama vakavana, ettei nelitahti-Yammua voi vetää varakäynnistimellä käyntiin. No, sekin väite tuli osoitettua vääräksi ja matkaa päästiin jatkamaan, vaikkei startti enää kelkkaa jaksanutkaan käynnistää.

    Eli ainakin minä käytän sellaista filosofiaa, että "kun keinot loppuu, niin konstit alkaa". Siis jos todellinen tarve edellyttää MacGyverin temppuja.

    Ja arvaappa vaan, kiinnostaako mulla se takuun loppuminen siinä vaiheessa, jos oma tai jonkun toisen terveys tai henkiriepu on vaarassa sen takia, että joku romu päättää poikia tuonne huusan jeeraan. Eri asia on sitten se, jos köydenjatkona tai takamatkustajana voi matkaa jatkaa ja kelkan saa pajalle kohtuutempuilla.

    Eikä se tulpan kosahtamaninen välttämättä johdu kelkasta laisinkaan. Joku pajahan niitä tulppiakin vissiin valmistaa, eikä sitä ole sanottu, etteikö niissä tuotteissa voisi olla epäkelpoja yksilöitä.. Vähän niin kuin Lapuan patruunat; Helevetin hyviä tuotteita, mutta parhaimmillaankin silti vain ihmisen tekemiä.

    Mutta onhan se aika kiistämätön tosiasia, että todella hyvin nuo tulpat on noissa Ekotykeissä kestäneet. Tarkka polttoaineen syöttö ja sytytys kyllä tekevät ihmeitä, eikä nuo kynttilätkään mahda ihan mitätahansa rapaa olla.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Suosittele tätä sivua