Nytro kestotestissä - touring mode

Keskustelun 'Projektit' on aloittanut käyttäjä Reverend_, 11/12/11.

  1. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Joo oli aika jämäkästi moottori paikallaan kun takakiinnikke oli kiristetty. Noille moottorinkumeja vasten työntyville tukiholkeille en tehnyt sitä avainta vaan pyörittelin käsin.. Kiristys menee niin että ensin moottori vasemmassa laidassa kierretään taaempi holkki kiinni moottorinkumiin (tiukkuus 9Nm) ja pultti momenttiin (65Nm). Tämän jälkeen kumpikin etummaisista holkeista kiinni kumiin, ei kiristetä kumia vasten, ja pultit kiinni samaan momenttiin kuin taaempi. Eli manuaalissa ei ole linjausta sen kummemmin. Noissa vaiheissa hyvä keventää moottoria kohdalleen tunkilla helpottaa asettelua. Kädellä moottoria työntämällä sai tuon n. 9Nm tiukkuuden holkkiin.. Huomattava on myös että rungon pitää olla "kasassa", eli eturunko paikoillaan ja mahdollinen etupukin akseli hyvä olla myös. Ei tule sitten turhia jännitteitä noihin runkokappaleisiin jo kasausvaiheessa.

    Kennon alaputken joutuu irrottamaan kun menee rungon läpi. Öljypönttö pyörähtää sen verran pois edestä ettei tarvi irrottaa. Laakeri tuli vielä uutta nyt kun sai runkokappaleen prässiin, helpotti hommaa kummasti. 6e laakerikaupasta.. Yllättävän kepeitä nuo alumiiniset osat. Ja yllättävän kivuton homma vaihtaa tuo runko, oikeasti. Ei kannata säikähtää vaikka olisi edessä ;)

    [​IMG]

    Vasen puoli niittausta vaille valmis. Saa tehtyä yksinäänkin mutta auttaa jos on toinen käsipari apuna.

    [​IMG]

    Eturunko menossa paikoilleen.

    [​IMG]
     
  2. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Ihan mielenkiinnosta, paljoko tuo rautanen eturunko painaa? Tuohan vois olla paljon yksinkertasempikin ja lelumiinista väsätty...
     
  3. antsu

    antsu Venture tfT Nytro rtxT Phazer gtT RX1 Viper MTXT

    Vs: Mun Nytro

    Olen miettinyt samaa, mutta tullut siihen tulokseen, että alumiinista tulee painavampi. Ja sitten se oikaisumahdollisuus jonka tuo putkihässäkkä mahdollistaa katoaisi. Eli jos on lintassa, toinen suksi taaempana kuin toinen, niin jäljempänä olevasta suksesta vaijeri kiinnni johonkin kovaan ja sopiva peruutus, niin jopas on taas suorassa. Eipä onnistu alumiinihässäkässä ;)
     
  4. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Pitääpä laittaa vaa'alle kun ensi kerran on käyntiä tallilla.

    Keulan sain nyt tassuilleen tosin iskareita vaille vielä... Olisi hyvät wp:t myynnissä uusien alta sopivasti http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=122274.0

    Vetoakselin nappasin mukaan pyörineen sorviin vietäväksi. Ei aiheudu värinöitä sitten ainakaan maton hyppimisestä tuon takia.

    Telastoa mietin kun on se toinen liukurunko hieman kiero pitäisikö päivittää uudet.. Tietääkö kukaan mitä maksaa nuo pps2 rungot?
     
  5. Lapin Kelkkailija

    Lapin Kelkkailija Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Hei sivulla 21 on kuva. Jossa on mitat mille kohtaa akselia läpivetävät pyörät tulevat. Löytyiskö minun kelkkaan semmosta? kelkka on polaris 800 rmk -02. Olen laittamassa läpivetäviä paikalle.. Mutta ei ole oikeita mittoja. Eikä omaa prässiä niin joutuu käymään kauempana prässään. Mitat olisi hyvät tulisi oikealla kohtaa.
     
  6. juhispahis

    juhispahis AC PORO

    Vs: Mun Nytro

    Mittaa pyörien väli vetohampaan keskeltä keskelle ja akselin päästä mitta molempiin pyöriin vetohampaan kohalle.

    Eli kolme mittaa.

    A. Pyörien väli hampaan keskeltä keskelle

    B. Pyörä nro 1 etäisyys akselin päästä

    C. Pyörä nro 2 etäisyys akselin päästä
     
  7. Lapin Kelkkailija

    Lapin Kelkkailija Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    jääkö Vetoakselia näkösälle kummastakin päästä saman verta? Jos näin niin sitten se on helppo homma. Sitä miettinytkin että jos tulevat enempi jompaan kumpaan reunaan niin mahdoton mitata ja tietää oikeata kohtaa.
     
  8. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Jos on ne vanhat pyörät vielä akselilla niin mitat niistä kuten tuossa yllä. Akseli suoralle pöydälle (esim. keittiön tunnetusti suoria) pystyyn ja pöydän reunasta metrimitalla mitat. Toinen vaihtoehto jos siinä ei nyt ole läpivetäviä, merkkaat keskikohdan pyörien väliin akselille (kumpikin pyörä samanlainen?) ja sitten voit käyttää tuota samaa hampaiden väli -mittaa kuin tässäkin topikissa.. Pitäisi tarkkuuden riittää ja voit vaikka kokeilla sen tärkeimmän eli että menee pyörät maton reikiin jos epäilyttää. Käytin kerran vetopyörät eräässä huollossa prässättävänä ja piti viedä takaisin maton kanssa kun en saanut menemään paikalleen, ei se itsestään selvää oo... :)
     
  9. Lapin Kelkkailija

    Lapin Kelkkailija Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Joo kiitos näistä.. 10:neltä on pajalle aika prässiin. Sehän se tätä hankaloittaa kun itse tela ja kelkka on 60km päässä. Sen näkee sitten huomenna kun menen kasaamaan kelkkaa että onko veto pyörät oikealla kohtaa.
     
  10. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Vetarista otettiin kaksi milliä uloimmasta heitosta pois ja kuten näkyy ei tullut kaikki napukat vielä puhtaaksi. Olihan tuota heittoa..

    [​IMG]

    Sirkus jatkui telatunnelin niittien uusinnalla ja vahvistamisella. Niittejähän tuossa hirviössä riittää... ja riittäää.. ;D Astinlaudat edelleen ilahduttavan ehjät.

    [​IMG]

    Tunnelin takaosan jäykisteet hieman paksummasta kulmasta tällä kertaa

    [​IMG]

    Exceliltä tuli vaurioituneen tilalle uusi putki. Hattua täytyy nostaa asiakkaasta huolehtimisesta!! :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Äänenvaimentimen läpivienti tunnelista ulos on noita heikkoja kohtia. Tuo ohut levy mikä tuossa päällä on murtuu kulmista ja taipuu reunoista alas. Siinä samalla taklaa kahta ongelmaa: Rungon vahvike ja jäätymisongelma. Sitä mukaa kun vaihdoin niittejä pursotin muidenkin kappaleiden väliin silikonia. Kaupallisia ratkaisuja löytyy myös mutta tässä nyt vähän paksummalla materiaalilla ja levy on tuolla alapuolella ja tukee isommalta alalta. Sai nuo takarungon reiätkin näppärästi umpeen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Onko se tuo lautanen lisättävä uusittavien listalle..?

    Kytkimeen riittää normaali huolto.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Telaston kasailua.. Vaihtoon menee entisten lisäksi myös takapukin linkku ja akseli, joka oli jotenkin "tylppääntynyt" päistään ja levittänyt samalla tapaa myös linkun alapäätä. Kilometrejä tuolla 20tkm.. Kaiken kaikkiaan uutta osaa siis
    - Poikkipalkki
    - Liukurungot
    - Etupukki
    - Takapukin linkku ja akseli
    - Puslia ja välilevyjä
    Tuli marmorilla todettua että hyvä bisnes brp:lle, ei niin hyvä minulle.. ;D

    Noissa puslissa ja prikoissa jännä huomata että puslat oli ehjät siellä missä jonkun muun osan rikkoutuminen ei ollut niitä tuhonnut mutta esim. etupukin alapään isoista prikoista (=metalli metallia vasten) toiset oli niin kuluneet että parempi vaihtaa.

    Tähän kasaukseen RS:n rungot. Ovat paitsi järeämmät myös halvemmat. Etupään profiili on hieman eri, rungon pää nousee ylemmäs kuin "siviilimalleissa".

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kytkimeen uusia prikkoja ja painot. Vanhat oli 62,2g ja uusiin 61,2g mutta painoa 1 gramma enemmän päässä. Saa nähdä miten vaikuttaa.. 2-variaattoriin vaihdoin lautaset.

    [​IMG]
     
  12. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Mun Nytro

    Paljonko alkuperäisella osa-aihiolla ;D on nyt kilsoja takana?
     
  13. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Nytro kestotestissä - elvytys jatkuu

    25 tonnia koko kelkalla. PPS:llä se 20tkm. Periaatteessa takapukki ja osa rullista alkuperäisiä..
     
  14. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Nytro kestotestissä - elvytys lopuillaan

    Laitetaan muutama tonni lisää niin ei voi enää muusta puhua kuin moottorin kestotestistä ;D 8) 8)
     
  15. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Nytro kestotestissä - touring mode

    Se olis telasto nipussa ja alla. Tulin vielä tarkastaneeksi ettei liukurungon päät tapaa vetopyöriin ja hyvin mahtuu pyörimään. Iskareiksi ihan perus kybit ja jouset 60/65Nm. Ei ole ihan niin rauhallinen ajaa mutta kantanee paremmin. Shimmit edustaa tällä kertaa eri suuntausta kuin aiemmin. En muistanut olinko ite edes ajanut noita mutta kuulin hyvää ja mukava kuitenkin aina kokeilla jotain uutta, joten ne on nyt sittes testissä :)

    Valitan suttuisia kuvia mutta pyyhkäisin kännykän pölyjen mukana tallin lattialle. Johan se ehtikin viikon olla..

    [​IMG]

    Taakse heitin koukullisen puskurin

    [​IMG]

    Muuten se olisi melkein siinä. Muita ylläreitä ei tullut, koska en enää mitään purkanut ;D

    Keulaan tuli perus kierrejouselliset GYTR:t. Saa tarjota jäykempiä jousia jos kellä on noihin käypäisiä? Nuo vakiot on 24,5Nm eli joku 26-28Nm voisi olla hyvä. Tuntuma on tosi pehmeä wp:den tai floattien jälkeen, saa nähdä mitä tulee..

    Ai niin jarrulevy piti uusia. Vanhasta oli boorit kulunut aika tarkkaan puoliksi pois. Tasaisesti koko leveydeltä. Ei ole mitään hajua miten tuo on mahdollista mutta onneksi tuli huomattua :eek:

    TULKOON TALVESTA PITKÄ JA KYLMÄ :-*

    [​IMG]
     
  16. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Tuli mieleen olisiko sittenkin niin, että vanhat rungot ovat oienneet käytössä? RS:n rungot on -14 brp#503193784 kun entiset oli -13 GLS:n.

    [​IMG]
     
  17. Seiti

    Seiti AC ZR6000R SX -16 & SnoPro 440@700 146" -04

    Vs: Nytro kestotestissä - touring mode

    Ainakin oliko -13 RS rungot, joilla kaverin RE -08siin telasto kasailtiin viime syksynä, oli vastaava ero liukurunkojen nokissa. Eli RS rungoilla mänttiremmin akseli tuli jokusen millin ylemmäs ja nokka itessään sentin verran tms.
     
  18. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Nytro kestotestissä - touring mode

    Niinpä onkin sehän laskee telaston etupukilta tavallaan ulommas.. eli suksipaineet pienenee. Yksi muuttuja lisää säätöihin..
     
  19. Deippa

    Deippa Yamaha Phazer FX -07

    Vs: Mun Nytro

    Minkä skeidan/lynen tupet noi on? Ja ossaakko sanoa onkos phazerissa suunnilleen samanlainen tanko? Kun pitäs itellekin uusia päistä halenneet tupet ja törmäsin tähän sun vinkkiin berperin tupeista
     
  20. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Noissa uusimmissa on ainakin eli -15 RE:n kyydissä istuin juuri (liikkeessä) ja siinä oli samat ;D Phazerin tangosta en osaa sanoa mutta kun mallaat tuppeja ja lämppäreitä niin jos tarvetta muokkaa mieleiseksesi, esim. lyhensin tuota tankoa päistä oliko 10mm. Tupet taisi olla vähän lyhyemmät kuin Nytrossa vakiona ja näissä kun on enemmän koukkua tangon päissä kuin lynessä kahmarikämmen jenkkien markkinoita ajatellen niin tuli parempi noin ;)
     

Suosittele tätä sivua