SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

Keskustelun 'Aikojen takaa' on aloittanut käyttäjä Vesa50, 31/12/15.

  1. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Minulla tuo puikkohitsaus sanelee materiaalin paksuuden. Alle millin peltiä ei puikoilla(sähköllä) voi hitsata. Millin peltikin on kiikun kaakun. Siksi otin 1,25 ja siinäkin pakko käyttää rosteripuikkoa. Kun minulla rutiili- ja emäspuikot tekee reiän näin ohkaseen aina syttyessään. Muuten niilläkin voisi, jos viitsisi vierestä paksummalla metallin palasella sytyttää ja hypätä sitten hitsaamaan, mutta se on pirun työlästä. Rosteripuikko on helppo syttymään ja tekee hyvää saumaa jos käsi ei tutise. Rosteripuikon huono puoli on hinta. Minulla tulee tähän moottoriin Mikuni VM 30. Tätä kunnostettua konettä pääsen kokeileen aikasintaan vuoden-parin päästä, jollei nykyinen simahda, mutta pakoputki menee kiinni kelkkaan viimeistään kesäkuun alussa.
    Edit: Taisi olla tuo edellisen sivun kuva sinun kelkan putkesta, jota Okkelist:in vastaukseen lliitin. Tälläkö putkella sait tuon 70 km/h aikaiseksi?
     
  2. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Mikä oli tuossa kuvassa olevan putken maksimi halkaisija siinä paisuntakammiossa? Minusta näyttää kuin se olisi luokkaa 90-100 mm? Muutoin aika pitkälle saman oloinen putki kuin minulla, mutta sovitettu tilaansa mainiosti. Millä hitsasit?
     
  3. okkelist

    okkelist Well-Known Member

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    https://www.youtube.com/watch?v=pfjdkqwDKXU
    Kulki tuo 73,2 virallisen mittauksen mukaan Rovanimellä varttimailin kiihdytyskisoissa. Ohjattavuus ei ollut loppunopeudessa aivan optimaallinen. Noita telirullia suksien tilalle on kuulemma valmisteetu aivan okkeli tehtaalla.
     
  4. okkelist

    okkelist Well-Known Member

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    https://www.youtube.com/watch?v=Mnex27XzMOo
    Uskaltaisiko viriputken asennettuaan ajaa Kemijoen yli.
     
  5. Pantteri`

    Pantteri` Ockelbo 300

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Paksuin kohta 108mm, loppupillin sisähalk. 25mm ja pituus ilman loppupilliä n.1200mm
    Korvatuntumalla tehoalue on 4000-6500rpm olettaen, että vakiona max. teho on 5500rpm kohdalla.
    Järvellä ja reitillä tosi hyvä ajaa, mutta puita kierrellessä aivan kamala. Kierroslukumittaria en osta, ettei mene liian totiseksi tämä homma. :)
    Hitsasin tuon 95e maksavalla täytelanka migillä. Helpompi kuin puikolla, mutta kyllä se aina traumat jättää. ;D

    Huomenna käydä variaattorin säätöjä ihmettelemässä, kun tuli laitettua 94C comet dusteri.
     
  6. okkelist

    okkelist Well-Known Member

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    http://www.veteraanikelkat.net/


    Tuonne lähtee ainakin -75 okkeli. Terve tuloa kaikille vanhojen vehkeitten kanssa askaroiville. Liity meidän kerhoon ettet ole syrjäytyny.
     
  7. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Kovaa on kulkenut Okkeli asfaltilla :)
     
  8. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Jos Sachs SA 290:stä puhutaan, niin kyllä uskaltaa ....... kun Kemijoki on jäässä ;D
    Minulla ei ole kokemusta Ockelbo:n vesikulkuominaisuuksista. Olen lisäksi niin tylsä tyyppi, että en aio tällaista kokemusta edes hankkia :-X
    Mikäli tuon putken virittää huippuunsa, niin oletan Ockelin kykenevän jopa 85 km tunnissa oikealla kaasuttajalla ja tarpeeksi ohuella sylinterin alapään tiivisteellä. Tiiviste vaikuttaa männän pään ja kannen väliseen kylmään kehään eli palotilaa käytännössä kutistetaan. Tuota Pantteri:n tekemää putkea kun vielä vähän keskeltä kasvattaa ja vastakartiota jyrkentää, niin kyllä se hyvin, varmasti todella hyvin kulkee.....aikansa. Kestääkö koneen laakerit, siitä en ole niinkään varma.
     
  9. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Minulla on pituus ilman loppupilliä 1300, pilli on sama eli D5= 25 mm; lähtöpää D1 = 37 mm D2= 45,8mm/L= 470mm. D3=78,8 mm ja VK1/2 pituus = 1206 mm. Eli tuo nousu-ja vastakartion kulmat tekee sen mittaeron. Sanoit, että "puita kierellessä oli aivan kamala" Tarkoitatko, että alakierroksilla vääntö kärsi kun taas yläkierroksilla vääntö oli erinomainen? Vai mitä tuolla tarkoitit?
     
  10. Pantteri`

    Pantteri` Ockelbo 300

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Alakierroksilla vetoja sen mitä vakiossakin, mutta ylhäältä vetää kyllä paljon paremmin. Kytkentäkierroksia joutuu nostamaan niin siinä menee nuo metsä ominaisuudet. Tänään pienen säätelyn jälkeen vauhtia jo 67.1kmh. Uskoisin että 80+ on ihan mahdollinen.
    Pitää varmaan ens viikolla hakea kilvet sen verran mukava on ajaa ;D
     
  11. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Tulin samaan tulokseen, että pakoputkella voi nostaa kierroksia noin 1100 -1500 ylöspäin, jos hyvin onnistunut rakennelma ja onnistunut kaasarin säätö, niin jopa 2600r/min(se on vähästä kiinni) Kytkentäkierroksia pitäisi säätää samassa suhteessa kierrosluvun nousuun, jotta voisi "pujotella" metsässä. En ole tutkinut miten sen voisi toteuttaa kelkassa kun käytännössä kierrokset kytkee vedon. Kyllä siihenkin täytyy ratkaisu olla :mad: Minullakin on vielä kilvetön. Mitä tuo rekisteröinti maksaa?
     
  12. Pantteri`

    Pantteri` Ockelbo 300

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    No mulla on ykkösvariaattorina comet duster 94C, siihen saa hyvin jousia ja painoja. Sachsiin pitää olla 30mm kartiolla.
    Kakkosvariaattorista voi säätää sitä jousen esijännitystä, mutta se ei vaikuta pienemmässä vauhdissa.

    Muutama vuos sitten tein paperittomasta kilvellisen niin n.130e maksoi. Nyt ei varmaan montaa kymppiä, mutta vakuutus 190e/vuosi :-X

    Ja kai tuo alakerta kestää, jos ei liikaa kierroksia nosta tai käännä sytkää kovin aikaselle.
     
  13. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Onko tuo vakuutus pakollinen, siis jos rekisteröi?
     
  14. Ahkera

    Ahkera Xrs 800

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Onhan se pakollinen jos meinaa saada kilvet kelkkaan. Ja vakuutusta ei saa muuten edes katkaistua ellei palauta kilpiä. Jos ei malli ole sitten muuttunut. Muutama voisi sitten itsekkin rekisteröin tuon vanhuksen.

    Oliko sinulla muuten joku ohjelma putken laskentaan vai kirjallisuuden perusteellako laskit arvot? Tuossa elanissa minulla on putki ihan laho ja miestäni ahdistaakin aika kovasti tuota alkuperäistä isompaa konetta. Kiinnostava olisi tuohonkin joskus putki askarrella. Sain tuon kyllä 72 kulkemaan gps:n mukaan viime keväänä. Nuinkaan kovaa ei tarvi päästä, mutta jokin peruste olisi mukava olla jos jotakin joskus ehtii tekemään.
     
  15. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Nykyään kelkat ja mopot sun muut saa tarvittaessa seisontaan (liikennekäytöstä poistoon) netti-ilmoituksella trafille, ei tarvitse kilpiä palautella. Vakuutus satasen luokkaa, jos onnistuu keplottelemaan työkelkan vakuutuksille.

    Elanin putken olen minäkin huomannut ahdistavan melkoisesti, kun Elania kuljettaa nyt 300cc MAG. Winhassa kone oli paljon ärtsympi vaikka Winha on painavampi. Jotain 70 tuokin kulkee kyllä jos on oikein hyvä alusta mutta entinen räväkkyys puuttuu.
     
  16. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Kun olin poikanen, isäukko väänsi Valmetin 2-T aggrekaatteihin lisää tehoja. Olin sillä kaverina jaloissa pyörimässä. Niitä tehtiin ainakin 1,6kW:n, 4 kW:n ja 5/7,5 kW:n aggrekaatteihin ihan tilauksesta. Osassa oli Sachsin pienet moottorit ja osassa oli Italialaiset. Sieltä nämä tiedot. Iso osa kertoimista on kokemuspohjaista. Oikeastaan hyvin pienillä tiedoilla pärjää. Olen minä tutustunut tähän matematiikkaankin, joka sekin on kokemusperäisistä kertoimista lähtevää. Eli lasken aina kyllä tuloksen. Eri lähteistä saa hiukan erilaisia kaavoja, mutta lopputulos näyttää olevan lähes sama. Näitä laskureita on maksua vastaan on olemassa, mutta en ole niihin tutustunut.
    Edit: Tässä hyvä kuva 2-T tapahtumista.
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto#/media/File:Arbeitsweise_Zweitakt.gif
     
  17. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Miten toimitaan kun olen tuon kelkan ostanut 2013 ja siinä on vielä entisen omistajan kilvet paikallaan? Kauppakirjaa ilmeisesti jossain vaiheessa joku viranomainen kysyy.
    Edit: Ilmeisesti vakuutus pitää ottaa ensin?
     
  18. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Et ole tehnyt omistajan vaihdosta konttorilla jos kerran kilvissä ???
     
  19. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    En niin. En tullut ajatelleeksi koko asiaa kun vasta nyt. Missä omistajan vaihdos tehdään? Ei ole ennen tullut vastaan kyseinen toimenpide. Onhan se kuitenkin molempien allekirjoittaman kauppakirjan mukaan minun.
     
  20. Härde

    Härde Well-Known Member

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Katsastuskonttorilla vielä nuo paperi hommat hoidetaan, ihan kuin autoissakin silloin joskus, jos sinulla ne keltamustat kilvet siinä kelkassa.
    (kun kerta tuo omistajan vaihdos nuin vanha homma, nykyisin onnistuu netissä omistajan vaihdos)
     

Suosittele tätä sivua