SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

Keskustelun 'Aikojen takaa' on aloittanut käyttäjä Vesa50, 31/12/15.

  1. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Saitko siis ilmoitusosan ja teknisen osan rekisteriotteesta? Ja päiväys kirjattu kaupantekohetkellä ilmoitusosaan?
     
  2. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Voin muistaa väärin, mutta minusta siinä on punaiset kirjaimet/numerot valkoisella pohjalla. Ihan varma en ole kuitenkaan kun saattaa pätkiä :-\
     
  3. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Kelkalla ei ollut ollut vakuutusta vuosikymmeneen, joten se käsittääkseni ei voi silloin olla rekisterissäkään. Kilpi ei ole kelkan sivulla kuten ymmärtääkseni pitäisi olla vaan käytännössä kopan päällä ja osoittaa melkein ylöspäin. Lisäksi niitä on vain yksi kappale, kun pitäisi kai olla 2 kpl. Selvä rekisterikilpi se mielestäni on. Näkyy epäselvästi kuvassa. Siinä oikean ohjaussarven alla pleksin takapuolella.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Edit: Kyllä minulta löytyi Rekisteröintitodistus osa II/ Ilmoitusosa, ja 2 kpl Rekisteröintitodistus Osa I/ Tekninen osa.
    Siihen on merkitty: Ockelbo, käyttöönottovuosi 1978; maastoajoneuvo, bensiini, jne.
    Siellä viimeisellä sivulla lisätty tekstiä: "Rekisteröinnin rajoitukset". "Ajoneuvo poistettu liikennekäytöstä, Tavallinen poisto." "Kilvet palautettu." "Katsastuksen huomautukset : LTJ-tyyppikoodi 857502 LTJ mallimerkintä 300 S. Edellinen rekisteritunnus: 211-XA" Näyttää siltä, että kilvet on palautettu samana päivänä kun se on poistettu liikennekäytöstä.
    MINUN KANNALTANI HYVÄ UUTINEN LIENEE SE; ETTÄ EN OLE TEHNYT RIKOSTA; KUN ON SE 7 PÄIVÄN ILMOITUSVELVOLLISUUS, KOSKA PÄIVÄYSTÄ EI OLE. ;) ;D :) Valitettavasti muisti palautuu pätkittäin. Sehän saatettiin sopia juuri noin, ilman päiväystä kunnes olen valmis rekisteröintiin tai sitten se vain unohtui.
     
  4. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Siinä on jotkin ikivanhat vakuutuskilvet/kilpi ajalta, jolloin kelkkaan riitti pelkkä vakuutus, luultavasti ei ole koskaan ollut oikeassa rekisterissä eikä papereita ole ollutkaan. Kelkan saa omiin nimiin kun tietää sille historian 6 vuoden ajalta, ja tietää keneltä on ostanut. Sinullahan on onneksi nimet jossain ostopaperissa. Runkonumerolla voi aluksi kysyä katsastuskonttorilta, että onko ollut nykyrekisterissä. Jos ei, niin sitten tee vapaamuotoinen todistus 6 vuoden omistushistoriasta (varmista jostain riittääkö 6 vuotta). Voi olla että jokin omistustodistus tarvitaan ex-omistajalta että tulee tuo 6 vuoden historia täyteen. Kysele tosiaan aluksi katsastuskonttorilta mitä ne vaatii, että kelkka saa paperit ja pääsee suorittamaan itse katsastuksen. Riippuu vähän konttorista miten tarkkoja ne on noista omistushistorioista ja papereista.

    Jos kävisi semmoinen ihme että se on ollut nykyrekisterissä, ja vakuutuksissa vielä vuonna 2007 (vai olikohan se 2008), niin sitä ei tarvitsisi edes katsastaa omiin nimiin siirtämisen jälkeen.

    Jos väittävät että ei saa rekisteriin kun ei ole papereita, niin kysele muista katsastuskonttoreista. Täysin paperittomia kaatopaikalta löydettyjäkin kelkkoja on kyllä saanut rekisteriin, jos on tiennyt niille omistushistorian, jonkinlainen runkonumero on löytynyt ja vuosimallista on ollut jotain hajua.

    Edit: Ahaa, rekisteröinti sujunee helposti kun paperit löytyi. Milloin se oli poistettu kilvistä? Eli tarvinneeko edes katsastaa
     
  5. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Kiitos Giuseppi. Kelkka on luultavasti poistettu rekisteristä ensi kerran 2005, mutta palautettu rekisteriin 2007 ja taas poistettu rekisteristä lopullisesti syyskuussa 2008. Viimeinen rekisteritunnus oli 211-XA. Tarkoittaako tuo syyskuu 2008 rekisteröinti sitä, että saisin sen katsastamatta kilpiin? Jos tuon kelkan joutuu viemään katsastettavaksi niin se varmaan maksaa enemmän kuin kelkka. Tiedä kannattaako ryhtyä koko rekisteröinti hommaan.
     
  6. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    En ole ihan varma onko enää voimassa se katsastussääntö, ja oliko se vuosi 2007, 2008 vai mikä. Kysy konttorilta, että saako ilman katsastusta kilpiin. Olen melko varma että saa ,ei se ainakaan myöhäisempi vuosi ollut kuin 2008, missä se raja kulki. Eikä se katsastuskaan varmaan kallis juttu ole, luulisin että reilu satanen olisi hintaa rekisteröintikatsastuksella. Jos laitat kilpiin niin yritä saada työkelkan vakuutuksille, kaikissa yhtiöissä ei sellaista vaihtoehtoa taida kyllä olla.

    Edit: Ei tarvi katsastaa: "Ennen 11.10.2007 rekisteristä poistettu pitää katsastaa"
     
  7. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Kiitos. Tuo on hyvä uutinen. Tarkoitatko konttorilla, autojen katsastuskonttoria? Siis sama puljuko hoitaa kelkkojen rekisteröinnit?
     
  8. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Joo kyllä ne tajuaa kelkkojen ja mopojenkin päälle autokatsastuskonttorilla. Ja kilpiin ja omiin nimiin laitot hoituu samassa paikassa. Kun laittavat kilpiin siellä niin samalla tehdään vakuutushakemus, ja varmaan pystyy myös selvittelemään millä vakuutusyhtiöllä olisi edullisin vakuutus. Jos tuntuu että on kallista pitää kilvissä, niin senhän voi samantien laittaa vaikka liikennekäytöstä poistoon, kun on kilvet ensin saanut. Nythän niitä ei tarvitse enää takaisin kuljetella. Lisää melkoisesti kelkan myyntiarvoakin, jos se on kilvissä.
     
  9. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    OK. KIITOS PALJON NEUVOISTA! :D
     
  10. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Eipä mitään, toivottavasti sujuu yhtä helposti kuin kuvittelisin
     
  11. Ahkera

    Ahkera Xrs 800

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Kävin itekki kilvet hakemassa kun on systeemikin muuttunut. Nyt saa kilvet olla loppuun asti.

    Löysin muuten pakoputken suunnitteluun ilmaisen ohjelman ihan google play kaupasta kännykkään. Sinulle luultavasti tarpeeton, mutta ihan mielenkiinnosta piti itsellä heti mittailla tuosta omasta varamyllystä kriittiset mitat. Selkokielisen tuloksen kyllä saa helposti, mutta liekkö kuinka luotettava lopputulos en osaa sanoa. Tuossapa kuva ohjelman käyttöikkunasta. Nuo minun arvot tuossa saattaa olla epärealistisia, mutta piti kuitenkin kokeilla. Lähinnä kierrosluku, tavoiteteho sekä tuo alimmainen coefficient on vähän arvalla laitettu.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Pantteri`

    Pantteri` Ockelbo 300

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Minulla käytössä blair exhaust 2 -excel taulukko ja aikalailla saman tuloksen saa. Tuo coefficient 1,5 taitaa olla kyllä aivan loivimmasta päästä.
    Cone layout on hyvä ohjelma kartioiden levittämiseen. Mopo aikoina latasin niin en tiedä saako enää :)
     
  13. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Katselin noita lukuja ja hyvin lähelle ne tulee lähes kaikkialla niintä minun arvojani. Tässä on vain yksi pätkä enemmän kuin minulla eli L3 ja L4 on minun laskuissa yhdessä. Kokonaispituus on lähelle sama. Minulla on tarkka 1387 mm, mutta koneen kuutiotilavuus on 293 ja pakoaukko hiukan eri kokoinen. Minun maksimi halkaisija oli 78,8 kun käytin näitä alimpia kertoimia.
     
  14. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Loivemmasta päästä taitaa olla nuo kertoimet, koska ovat melkein yksyhteen minun käsin laskemieni kanssa ja minä käytin kaikkia kertoimia alle keskiarvon. Näissä ohjemoiduissa ohjelmissa lienee yhdistetty useampi kerroin yhdeksi tai sitten ei. Niissä voi olla mitä hyvänsä algoritmeja sisällä.
    Edit: Itse asiassa tässä tapauksessa näyttäisi tuo pienempi kerroin(coefficient)tarkoittavan jyrkempiä tehon nostoja ja isompi kerroin loivempaa käytöstä. Kuten sanoin algoritmeja voi rakennella millaisia vaan. Tuo 1,5 on siitä puolivälistä. Haarukka lienee 1-2.
     
  15. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Asiasta saapasvarteen: Ostin tällaisen käytetyn Mikunin kun ajattelin testata pakoputken ja kaasuttaja asennuksen jälkeen tätä Sachs:ia. Kaasuttajan pitäisi olla Mikuni VM 30. Minua ihmetyttää se, kun siinä ei ole tätä rikastinta lainkaan. Kaikissa löytämissäni VM 30 räjäytyskuvissa on "starting plunger" / "Choke". Tämänkin kalun rungossa on siinä kohtaa paikka jossa sen kuuluisi olla, mutta sitä ei ole koskaan porattu auki. Ihmettelen myös näitä kahta muoviputken pätkää, jotka on oikein pidikkeissä kiinni. Ne eivät näytä toimittavan mitään virkaa ellei sitten ylivuodon tai ylipaineen tasausta. Kaiken järjen mukaan toimivat vain yhteen suuntaan jos olen oikeassa? Polttoaine tulee kammion päällä olevaan nippaan joten nämä kaksi muoviputkea ovat vähän niinkuin ylimääräisiä? :-\ Tulee tikkuja kynsien alle kun tässä joutuu päätä raapimaan.
     
  16. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Ei niitä tarvi ihmetellä: kohokammion ylivuotoputket. Ja tuo on sitten tarkoitettu primeri käytölle, jos ei imun reikiä ole.
     
  17. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    No, hyvä kun selvisi noiden "virattomien" putkien tarkoitus. Ilmeisesti täytyy hommata tällainen primer- pumppu. Ihmettelen seuraavaksi, että mihin sen voi toisen pään voi kaasuttajassa kytkeä :- Ja taas tulee tikkuja kynsien alle päätä raapiessa.
     
  18. Reimond

    Reimond Cleated tracks

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Yleensä se kytketään imusarjan laippaan kaasuttimen ja sylinterin väliin.
     
  19. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    Yleensä niissä kaasuttimissa itsessäänkin on pikkunippa valmiina primerin letkulle. Mikuni vaatii yleensä primerin kunnolla käynnistyäkseen ja aina erillisen bensapumpun (kai tilasit kekeltä semmoisenkin?) jos tankki on kaasaria alempana, varsinaista ryyppyä ei minullakaan mikuneissa ole muuta kuin Polariksissa. Harmi jos sattui semmoinen Mikuni missä ei ole valmiiksi primerin nippaa. Ne primerpumput on, asiasta toiseen, nykyään laadultaan surkeita. Tuskin kestävät kahta vuottakaan ennenkuin alkavat vuotaa.
     
  20. Vesa50

    Vesa50 Ockelbo 300-S, Lynx 250

    Vs: SACHS 290 PURKU HUOLTO JA (TOIVOTTAVASTI) KASAUS

    OK, kiitos tiedosta. Minun on vielä hankittava polttoainepumppu ja tuo primeri. Ilmeisesti tuollainen litteä DF 44-tyyppinen polttoainepumppu on tähän sopiva. Täytyy tehdä nuo laipat valmiiksi niin pako- kuin imupuolelle. Kuvassa aihiot, joita työstän. Leikkasin rälläkällä kahdesta eri laipasta, joissa oikean kokoinen sisäreikä. Imupuolen dia 34mm ja pakopuolen 36mm.
    [​IMG]

    [​IMG]
     

Suosittele tätä sivua