Kelkkailu kuntoilumuotona..paljonko kuluttaa kcal?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä makebo, 15/12/06.

  1. Zammy

    Zammy Well-Known Member

    Kulutus on kyllä aika riippuvainen kelkasta millä vetelee. Mulla aikasemmalla G-typellä kulu Rukan kevatpatikossa varmaanki +800kCal/h, ku koitti pysyä uuden pollen peräsä. Ei illalla meinannu saaha tukkaa pestyä, ku kädet ihan puurona.

    Nyt tuolla switsulla ei meinaa kunnolla hiki tulla, että kulutus on  jotaki 300kCal.

    Mulla ei kyllä ylimäärästä poltettavaa juurikaan ole ja kuntopohja kunnossa... Kaikki on aina suhteellista.  :p
     
  2. PRO XR 440

    PRO XR 440 Storm 819,092

    Jouduin vim.sunnuntaina todistamaan isäukolle, että ei tää kelkekkailu ole mikään cruisailua, vaikka cruisailemassa oltiinkin!!

    Grillattiin makkarat jne. Sitten isäukko päätti että hän lähtee kattomaan mun ja munkaverin tallaamaa reittiä.
    NOH, sai se 700 XC:n käyntiin ja 5m eteenpäin, ni JUMISSA ;D
    Se yritti väkisin eteenpäin, noh sutiihan se vielä syvemmälle..
    Sit se yritti pakilla.. NO sit se vasta olikin puolvälis Kiinaa..

    Kesti 10min ennenkuin se oli saanu sen ylös ummesta. EIKÄ halunnu apua eikä neuvoja, joten mä jatkoin kahavin ja makkaransyöntiä kunnes kuulu kauhee kaahailu.
    Ajattelin siinä että: Tais se ukko saara kelekan irti
    Repesin nauruun ku ukko pörhältää XC:n kanssa partajäässä ja silimälasit huurussa nuotiopaikalle!! ;D ;D

    Myönsi se lopuksi että: On tää kelekkailu vaan kovaa hommaa ja mä repesin taasen ;D ;D
     
  3. harrastaja

    harrastaja Commander 600sdi 2009. Lynx enduro.2022.

    kyllähän siinä hiki tulee jos reitillä tosissaan(oman kunnon mukaan) laskee menemään.
    itse liikun paljon.hiihtoa pyöräilyä sun muuta.viime vuonna hommasin ekan kelkan ja ensimmäisen pitemmän lenkin(150.km tietysti
    parit tauot matkalla) ;D
    jälkeen olin aivan puhki ja läpimärkä hiestä.kahtena seuraavana aamuna ei meinannut päästä sängystä ylös
    oli paikat sen verran hellinä.oli hyvä sanoa arvostelijoille että menkää vaan kokeilemaan kuinka löysää hommaa
    se kelkkailu on jos tosissaan ajaa.
     
  4. VEKSUF5

    VEKSUF5 Ski-doo Xp600 -09 Lynx600 RC -07 Skidoo 1200 -013

    Asia on juuri niin. Itse aloitin kelkkailun osaksi siksi et tulisi kuntoiltua. Kun sellaista liikuntaa mistä ei pidä on vaikea tehdä. Toki tulee ravattua noitten hirvien peräs syksyisin.Teen kone hommia ja siinä tulee istuttua ihan tarpeeksi ja jännitettyä käsi ja selkä lihaksia. Mut näin kohennan kuntoa nyt pystyy jo ajamaan 250-300km päiväs olematta ihan puhki. Mut muistan viime talven eka reissun kun aloitin kelkkailun 115km. Ja seuraavana aamuna tuskin pystyi liikkumaan. Ehkä pitäis käydä hierojalla. Mut tiedättehän nämä suomen miehet....
     
  5. OsPiX76

    OsPiX76 Well-Known Member

    Onko kukaan muuten kokeillu käyttää sykemittaria kelkkaillessa? Kokeilin meinaan tänään mitata kulutusta...
    Tulin siihen tulokseen että Polar ja Polaris ei sovi yhteen, vaikka onkin melkeen saman nimisiä.
    Mittari näytti lopettavan mittaamisen, kun kelkin käynnisti... tai sitten on tosi hyvä kunto, kun meni vain 80 kcal 40 minuuttiin  ::)
    Oma polarin malli on A5. Onko havaintoa, minkä merkkiset ja malliset toimis?
     
  6. Pollari

    Pollari Guest

    Meillä digiboxi ottaa häiriötä, kun kelkka menee ohi tai on pihassa lämpeämässä :-X
    Liekkö samoja oireita sitten noissakin?
     
  7. tuol

    tuol Freeride 137

    Osa polarin sykemittareista ottaa häiriötä moottoriajoneuvon sytytysjärjestelmästä. Minun oma polarin mittari (rs800) toimii ihan normaalisti
    kelkkaillessa ja moottoripyöräillessä.
     
  8. Rsu

    Rsu kelkaton miäs

    Suunto T1 en ole testannut huomenna testaan,polar joku kivi malli ei ota häiriötä.
     
  9. james-x11

    james-x11 Well-Known Member

    Polar F55 ja Polar F6 toimii ainakin Polaris Dragon, Lynx Re 600 ja Ski Doo 600.
     
  10. Rsu

    Rsu kelkaton miäs

    1510Kcal,eikä ottanut häiriötä välillä ei ollut kyllä päällä sykemittari...
     
  11. ezco

    ezco Lynx Enduro 500 SP -02

    Mulla oli viimereissulla sykemittari päällä.
    Mittari oli päällä 5h, josta noin 3h oli ajoa. Muuten oli patsastelua ja makkaransyöntiä yms.
    Kaloreita kului 1730, joista 60% oli rasvanpolttosykealueella.
    Maksimisyke oli 164. Keskisyke 105, mitä laski tuo patsastelu. Ajossa keskisyke varmaan olisi ollut jotain 120-130? Puhdas arvaus.
    Rasvanpolttoon erinomaisen hyvä laji siis. :)

    Ajotyylistä riippuen myös kunnon kohottamiseen(pitää siis ajaa agressiivisemmin), mun ajelut oli tuossa osittain cruisailua. Silloin kun tuo 164 syke on saavutettu, niin mentiin vähän kovempaa...
     
  12. Åkerman

    Åkerman Sledless

    Vs: Kelkkailu kuntoilumuotona..paljonko kuluttaa kcal?

    Parilla reissulla ollut sykemittari mukana ja tälläisia lukemia irronnut. Yleensä syke korkeimillaan, kun nopeus on nolla...

    1. umpisia, keskiraskas reissu
    Kesto: 3h 25min
    Keskisyke: 142
    Kulutus: 2675kcal
    Keskinopeus: 8.55km/h

    2. umpisia, raskas reissu
    Kesto: 4h 28min
    Keskisyke: 148
    Kulutus: 3738kcal
    Keskinopeus: 5.66km/h
     
  13. HJR

    HJR Well-Known Member

    Vs: Kelkkailu kuntoilumuotona..paljonko kuluttaa kcal?

    Reitillä tuli joskus kokeiltua kunnon patikossa 1h 15 min sykemittarin kanssa niin kovaa kuin jaksoin ajaa. Pari lyhyttä juomataukoa välissä, niin 1045 kcal näytti Polar. Ja sitten kun kylmiltään lähtee ajamaan patikossa jonkun 200 km, niin kyllä on ukko kankea parin päivän päästä ;D Jalat huutaa loppumatkasta hoosiannaa ja taavetin poikaa!
     
  14. Zammy

    Zammy Well-Known Member

    Vs: Kelkkailu kuntoilumuotona..paljonko kuluttaa kcal?

    Reittiajosta muutamia tämän kauden lukemia:

    27.12.2012 2h55m keskisyke 160, maksimisyke 186, 2286kcal
    28.12.2012 1h37m keskisyke 148, maksimi 181, 1178kcal
    30.12.2012 3h17m keskisyke 158, maksimisyke 189, 2472kcal
    6.1.2013 3h58m keskisyke 163, maksimisyke 198, 3081kcal
    12.1.2013 3h8m keskisyke 149, maksimisyke 177, 2108kcal

    Alkutalvesta keskisyke mulla aina 150-160 ja helmikuusta eteenpäin pääosin 130-150, kun kunto parantunut ja reitit paremmassa kunnossa. Keskinopeus keskimäärin 50-60km/h
     
  15. Nipademu

    Nipademu Lynx RE-23, XTRIM STD 600ACE 2020

    Vs: Kelkkailu kuntoilumuotona..paljonko kuluttaa kcal?

    Laskin noista arvoista keskimääräisen kalorinkulutuksen 743 kcal/h. Eli ihan kohtuullinen :)

    Lisäksi kun huomioi sen, että kuka meistä jaksaa hiihtää tai polkea kuntopyörää vaikka kolmeakaan tuntia peräkkäin, niin kohtuullinen kuntoilumuoto. Taidan jättää tuon hiihtämisen kokonaan ja keskittyä kelkkailuun.
     
  16. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: Kelkkailu kuntoilumuotona..paljonko kuluttaa kcal?

    Niin,

    Joskus kattelin itekki näitä kulutuksia. En tosiaan kovin monesti... Yksi reissu oli turrailua reitillä. Kilsoja 334 ja kulutus 3600 kcal. Eli vähä rapia 1000 kcal/100km ;D
     
  17. Zammy

    Zammy Well-Known Member

    Vs: Kelkkailu kuntoilumuotona..paljonko kuluttaa kcal?

    Tämä on aika keskimääräinen lenkki mulla talven mittaan.
    12.1.2013 3h8m keskisyke 149, maksimisyke 177, 2108kcal, tuolla lenkillä oli matkaa 150km, josta saadaan 1405kcal/100km.

    Talvella kun ajaa keskimäärin ~5000km, niin se tekee karkeesti ~70000kcal. Tuo jakautuu vielä siten, että maaliskuussa tulee aina 25000kcal. Yhtenä vuonna meni maaliskuussa kaloreita 29000...

    Kyllä tää hyvää kuntoilua on, mutta vaatii kyllä paljon kuskilta ja vehkeiltä. Montakohan kertaa kaudessa iskarit nykyttääkään...
     
  18. STIGA

    STIGA kelekaton

    Vs: Kelkkailu kuntoilumuotona..paljonko kuluttaa kcal?

    Laji moottorikelkkailu

    Kesto
    2:24
    '28.8

    Keskisyke
    146

    Kalorit
    1729
    kcal

    Huippuharjoitusvaikutus
    PTE 5,0
    tuommoset lukemat oli suunnossa reissun päätteeksi tänään, aamupuurolla ei pärjännyt kovinkaa pitkälle.
     
  19. Kimurantti

    Kimurantti 2021 3700 RE-Ferrari green

    Vs: Kelkkailu kuntoilumuotona..paljonko kuluttaa kcal?

    eilisen päivän oli mittari mukana, mittarissa kokopäivän tulistelu son muut. avg 122, max 178, 5200kcal matkaa noin 220km... mittari oli päällä noin 8h...käyrämössä meni aikaa reilummasti ku mittari päivitti itteään eikä antant bensaa.
     

Suosittele tätä sivua