Summit 850 etec

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä vilhe85, 27/4/16.

  1. Koulupoika

    Koulupoika Summit 850

    Mikäs sulla tuo nopea välitys on? Kun olen miettinyt pidentämistä kanssa. Onnistuuko pelkän ylärattaan vaihdolla, vai pitääkö ketju tai alarataski vaihtaa? Onko samanlaiset rattaat ja ketjut kuin edellisissä malleissa?
     
  2. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    @Koulupoika Mulla on kaks piikkiä isompi ylärissa. Ei tarvi vaihtaa muuta.
    @HMK Täsä Gen 4 alustassa tuo silmänivel on pienempi ja mun arvion mukaan myös tmotionin liike on pienempi. Ei passaa nuo Skinzin palaset... Kokeiltu on.
     
    Koulupoika ja ponsse tykkäävät tästä.
  3. HMK

    HMK Well-Known Member

    Okei hyvä tietää niin ei turhaan tilaa kokeiltavaksi. Loukolla näytti netis olevan..
     
  4. Hentte

    Hentte Polaris 155" 9R

    Näyttihän niitä olevan useammassakin paikkaa kun otti silmän käteen ja löysi oikean hakusanan:D
     
  5. e brother

    e brother ski-doo elan j ,et ,stx,srx

    Terve skiitomaurit ! Oliko ,niin että vetopyörät on kuus tai seitenhampaiset riippuen pituuesta ? Ja ossaisko joku sanoa mistä tarvikepyörät tai alkuperäset ku meinaa olla tiukassa.. Ja sitte vielä ,että menneekö sinne minkä kokonen vain ? Jakonvissiin kolme kaikissa ?
     
  6. e brother

    e brother ski-doo elan j ,et ,stx,srx

    Haloo kekkonen tai joku perässähiihtäjä
     
  7. jaffa

    jaffa Well-Known Member

    Jako 3,5" akselin paksuuesta en tiiä onko lie sama ko xm koppasessa. Muutamia porsinu niin että pyörät lyö tyhjää akselilla. Olikohan 4 kpl nyt tievossa
     
    Koulupoika tykkää tästä.
  8. Koulupoika

    Koulupoika Summit 850

    Kuusihampaiset vetorattaat taitaa olla kaikissa 850 Summiteissa.
     
  9. e brother

    e brother ski-doo elan j ,et ,stx,srx

    Ok. Onko kukkaan bongannu missään tarvikepyörää myynnissä ??
     
  10. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Onkoha Avidilla?
     
  11. Dermilion

    Dermilion Ski-Doo Summit 154 X 850 E-tec 2017

    Voi pojat kun muuttui luonne kelkassa kun vähän laitto X:ään (HA-High Altitude) voimansiirtoon, uudet rampit kytkimeen ja jäykemmän variaattorin jousen. Kiertää 7900-8000rpm sekä tekee jotain nykyää kovemmassakin mattonopeudessa, muutakin kun kiertää yli ja rääkyy vain! Kuormitusta vain matolle niin jo alko meno maistumaan vekottimella :cool:

    Edelleen on terävä (mistä itse pidän) ja aggressiivinen kun sen haluaa olevan vaikka olisin vauhtia yli 60km/h, aikaisemmin yli 60km/h kun kaasua painoi niin käytännössä tapahtunut mitään muuta kuin kiersi enemmän...
     
    Viimeksi muokattu: 9/3/17
    Koulupoika tykkää tästä.
  12. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Yllätys :rolleyes: Eikö se just ollut hauska osan mielestä kun liikahtaa paikaltaan ja ääntää kovasti kun lyö kaasun pohjaan.
     
    jaffa tykkää tästä.
  13. Zanne81

    Zanne81 Axys Pro rmk 155

    Miten voi olla että HA:han laitetaan vielä jäykempää jousta?? Luulis huutavan vielä enempi tai sitte on ne uudet rampit aika reilusti syöttävämmät..
     
  14. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Eiköhän ne silloin ole ;)
     
  15. Dermilion

    Dermilion Ski-Doo Summit 154 X 850 E-tec 2017

    En kytkimeen laittanukkaan vaan variaattoriin siellähän on vakio jousi 157-221lbs... jos kierrokset rauhottu 8200-> max 8000 niin kyllä ite ainaki olen tyytyväinen lopputulokseen. Vakiona kun siirtymiä ajoi ja matkanopeus oli 60-70km/h niin kierrokset huiteli 7200-7600rpm mikä ei kauhee kiva ollut huudattaa vehettä. Nyt kun 65km/h, alle 6500rpm. huomattavasti korville kivempi sekä moottorille kun ei tartte kauheasti kiertää pintakaasulla.
     
    Viimeksi muokattu: 9/3/17
    Koulupoika tykkää tästä.
  16. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Kyllä ne millä itse olen ajaneet niin liikkuu aika iloisesti, harmi että sinulle on vissiin sattunut huono yksilö :D ehkäpä remmi on ollut kulunut/löysällä tai sitten vain ajettu jossain nilkkalumilla missä matolle ei tule vastusta yhtään? *sarkasmia*

    Ja niinkuin aikaisemmin sanoin, ei kannata lähteä perse edellä puuhun näiden kanssa ja muuttamaan kaikkea jos ainoa ongelma on ylikiertäminen mutta muuten käytös on mieleinen. Loppupäästä 30-50lbs miedompi jousi niin voi olla että päästään taas kytkimen säätöalueelle näin esimerkkinä mistä itse lähtisin liikkeelle.

    Näistä "parannelluista" voimansiirroista yleensä... tahtoo aika monesti homma mennä siihen että se toimii siinä tallin viereisellä testipellolla hienosti. Mutta sitten kun reissataan ja olosuhteet voi vaihdella aika paljonkin niin eipä enää toimikkaan. Sitten se kauhea kiroaminen ja säätäminen siellä metsän keskellä tai -30c pakkasella parkkiksella. Näitä olen itse nähnyt niin paljon että monesti kun joku kysyy että mitä sille voimalinjalle pitäisi tehdä, haluttaisi sanoa että laita bensaa tankkiin ja paina kaasua. Valmistajat tekee voimansiirroista yleismallisia, varsinkin vuorikelkoissa sen takia koska ko.kamppeilla olosuhteiden muutokset on ehdottomasti suurimpia. Mutta tiedän että tässä maassa on paljon ihmisiä jotka osaa oikeasti tehdä toimivia paketteja lähes joka paikkaan, ja harrastajat tilailee palikan sieltä toisen täältä koettaen päätellä paraniko se vai ei.

    Ja itse olen edelleen sitä mieltä että HA-säädöt toimii pirun hyvin, ainakin ovat toimineet kaikissa minun ajamissa kamppeissa. Toki mieltymyksiä on erillaisia, jos tästä kelkasta haluaa tehdä 800 etecin kaltaisen maamoottorin niin onnistuuhan se toki sekin. SL-säädöt sopinee monelle harrastajalle hyvin, kuormaa konetta huomattavasti enemmän toki samalla herkkyyttä menettäen.
     
    Viimeksi muokattu: 9/3/17
    Kortelaine tykkää tästä.
  17. Dermilion

    Dermilion Ski-Doo Summit 154 X 850 E-tec 2017

    Samalla terävyydellä mikä siinä oli vakiona pysyi ja se että sain jatkettua koko kaasunkäyttö alueelle saman terävyyden on omaan mieleen erittäin tervetullut asia.
     
  18. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Driver, ei mulla ole rahaa nuin uusiin enkä uutta kelkkaa varmaan ikinä ostaisi muutenkaan :D
    Moni ajaa ihan täällä suomessa näillä ja ei se voimalinja ole parhaimmillaan jos kiertää aivan liikaa eikä vedä. Aika vähän olen itse säätänyt mutta kyllä niissä aina eron huomaa. Eikö se pidä olla sellainen että kun kaasun lyö pohjaan niin vetää koko ajan? Mitä Dermilion aiemmin kuvaili että kun järvellä ajaa 60-70kmh ja kierrokset on 7200-7600 niin ei se varmasti parhaimmillaan ole tänne suomeen. Luulis että tuosta koneesta sais enemmän irti.

    Niin 850 koneestako tulee 800etec sl säädöillä?? Eli 800etec:stä saa 850:n kun laittaa rampit 6 asentoon? :eek:
     
    Driver tykkää tästä.
  19. Koulupoika

    Koulupoika Summit 850

    Sea Level setti on suunniteltu 0-1200 metriin ja toimii hienosti. Rampeilla sitä voi säätää käytökseltään mieleisekseen eri korkeuksilla ja eri keleillä toimimaan. Olen kokeillut SL:ää eri rampin asennoilla äärestä laitaan ja käyttäytyminen jollakin rampin asennolla vastaa mielestäni teidän kunkin kuvauksia. Huippukierroksia rampin asento ei juuri muuta, vaan juuri noissa osakaasun kierroksissa ja luonteessa on valtava ero. Kokeiltaa joskus SL:llä varustettua kelkkaa eri rampin asennoilla, jos sellaisen saatte käsiinne. Esim Dermilionin kuvailema on SL rampin asennolla 1 tai 2. Jos taas haluaa herkemmän, isompinumeroista rampin asentoa vaan käyttöön.
     
    Viimeksi muokattu: 9/3/17
    Driver tykkää tästä.
  20. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Joo olet aivan oikeassa, mutta pitää muistaa tottakai että kaikki kelkat on yksilöitä merkistä ja mallista riippumatta. Muuttujia on niin paljon että säädöt mitkä toimii toisella ei välttämättä toimi kaikissa :) ja en tosiaan väitä olevani minkään sortin asiantuntija... makuja ja ajotapoja on vaan monia.

    Esimerkkinä MXZ 850 mitä testasin, niin siinä oli minun mielestä aivan liian kevyesti kuormaava voimansiirto koneen potentiaaliin nähden. Mutta se onkin reittikelkka ja vaatimukset siihen käyttöön on ihan erit ja summitin tapainen voimansiirto ei vain toimi.

    Jos tuon minun RS:n antaisi jollekkin reitti/enskakuskille niin kyllä se varmaan kiroaisi sen alimpaan helvettiin, mutta itse olenkin rakentanut kokonaisuutta omaa käyttöä varten, myös paljon muutakin kuin voimansiirtoa.

    No ei nyt sentään :D pointti oli vain se että kyllä 850 saa varmaan säätämällä vastaavan luontoisen maamoottorin kuin 800 etecistä, jos välttämättä haluaa. Ne yksilöt millä olen itse ajanut, niin maksimijengat umpisrinteissä ja muissa ns. ajopaikoissa on siellä 8100 kieppeillä, eli periaatteessa jengaa hieman ylitse. SL-setti ei tosiaankaan ole huono, mutta selvästi eri luonteinen.
     

Suosittele tätä sivua