Remmejä paukkuu

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä FFoxi, 14/1/18.

  1. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Huumori ihmisiä täällä. :rolleyes::D:D:D
    Jos remeli on löysällä, pussittaako se sillon veto vai jättöpuolelta? :D:D
     
  2. Jusevaan

    Jusevaan Kelekkaukko

    Remmi löysällä kelkka kulkee liian isoilla välityksillä kokoajan ja remmi luistaa enemmän.

    Saattaahan se löysä remmi pussittaakkin enemmän, molemmin puolin..
     
    Viimeksi muokattu: 27/2/18
  3. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Jos voimalinja on väärin säädetty, sillon menee liian isolla pykälällä. Jos taas remmi on liian pitkä, sekään ei toimi. Jos on vakio laitteesta kyse, sillon vika on ihan tehtaalla. Jos taas on joku itämaan tietäjä tehny edellä kuvaillun voimalinjan, sillon vika löytyy peilistä. Mutta pussilla remmi ei kyllä ihan varmasti ole, on sillä sen verran veemäinen paikka asustella.
     
  4. Jusevaan

    Jusevaan Kelekkaukko

    Ei se remmi kokoajan suorana mee molemmin puolin variaattoreiden välillä. Suorana se on toki aina siltä kohtaa mistä remmiin kohdistuu vetoa. Pussille meno termi ehkä vähän liioteltu mutta kaarella/mutkalla se kyllä välillä käy kun vaikkapa löysää kaasun kovassa vauhdissa.

    Ajattelin vaan mainita tuosta remmin kireyden vaikutuksista tähän remmien paukkumis ongelmaan kun en äkkiseltään huomannut siitä mainintaa ja lieppä löysä remmi syynä varmaan yli 30% remmin paukahtamisista kelkan merkistä ja iästä riippumatta..
     
  5. Mihaline

    Mihaline 2 X YAMAHA

    No kyllä täällä ainakin kunnon huumorimiehiä on seassa :D
     
    niso tykkää tästä.
  6. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Kuinka löysällä se pitää olla että on liian löysällä? Eihän nuo hihnat juuri ajossa edes kapene niin miten se voi niin alas vajota? Ehkä jos ei pariin vuoteen ole hihan korkeutta katsonut.
     
  7. Jusevaan

    Jusevaan Kelekkaukko

    Sitä en osaa määritellä mikä lie liian löysällä. Ainaki Lynxissä remmin päälläolevien jäädytys urien pohjat tulis olla lautasen pinnan tasolla tai mielummin millin pari yli. Tarkistus/säätö parempi tehdä suoraan ajosta eikä pukilla kaasutellen.

    Tai sit toinen tapa on laittaa kelkka pukille pyörimään ja kiristää niin et tela hieman nytkätelee tai pyörii vähän eteenpäin tyhjäkäynnillä.


    Taitaa olla halvin tapa "virittää" kelkkaan enemmän lähtöjä eli säätää remmi kirelle kun sillon välitys suhde pienenee:D
     
    Viimeksi muokattu: 27/2/18
  8. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Se remmin säätö vaikuttaa vaan lähtöön, kytkennän jälkeen se on samassa kohassa missä ois vaikka kirrais niin tiukalle ettei moottori jaksa käydä tyhjäkäyntiä.

    Ja tuo on absoluuttinen totuus.

    Luonnollisesti optimi tilanne on se että remmi on oikealla tiukkuudella. Mutta edelleen, ajossa se ei vaikuta mitään.
     
    arzka-, julli, Harri.T ja 4 muut tykkäävät tästä.
  9. Jusevaan

    Jusevaan Kelekkaukko

    Pakko vähän pekuloija vielä tätä, vaikka väärin menisikin:D:D:D

    Kai se vaikuttaa kumulatiivisesti koko sen ekan kiihdytyksen ajan eli lautaset tulee ikään kuin jälessä verrattuna siihen et ois oikeessa kireydessä. Sekä silloin kun jarrutetaan mutkaan niin et nopeus tippuu niin paljon et toisiovaroaattori menee taas kiinni nollakohtaansa ja taas kiihdytetään pysähtymättä.

    Pitäs melkee laittoo gopro kuvamaan katteiden alle:rolleyes:
     
    Viimeksi muokattu: 27/2/18
  10. tommi

    tommi Lynx x-trim re 800 -17

    Kyllä mulla on ollut huono tuuri, ku 3 RE lynxiä on ollu peräjälkeen rikki ku hihnat ei kestä:D ja 1 catti oli kans tässä välillä monen mielestä rikki monen asian tiimoilta, vaikka missään ei vikaa ollut...tosin siinä ei ollut kyse voimalinjasta.
    Voimalinjan ja moottorin kiinnityksen suhteen kaikki on tästä nykyisestäkin käyty läpi, niin korjaamon kuin itseni toimesta.
     
  11. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Ei aina ainakaan mulla voi niin kireälle laittaa tai karkaa kelkka alta, edes alkuperäisellä hihnalla. Daycolla urat jää reilusti lautasten tason alle. Vaikuttais että daycossa enempi pitoa niin olen sitä välillä käyttänyt.
     
  12. tommi

    tommi Lynx x-trim re 800 -17

    Nyt on kyse hieman periaattesta...jos kelkka markkinoidaan oikeen RACING EDITION mallina ja mainos puheissa hehkutetaan jopa valmiista viivalle :D Niin kait sille pitäs vakionakin kestää antaa tunti jos toinenkin surutta turpaan vaikkapa sillä on/off kaasulla, eikä joka kiihdytyksessä ja ojista keuliessa tarvis miettiä ja huolehtia hihnan kestoa?
    On mullakin edellisten lynxien jäliltä tied kitti sänkylaatikossa, varitornin tuki autotallin seinällä (mikäli rex1 tuki rex2 passaa) ja läjä jousia, ramppeja, säätöpainoja rasiassa, mutta ihan periaattesta en ala niitä heti esille kaivamaan...saisivat tehtaan/korjaamon puolesta laittaa vehkeet tikkiin.
    Ja se tässä yhtälössä on surkuhupaista, kun en ole millään tasolla vetomies ja pirun hidas reitillä/radalla, mutta ajotyyli on raju ja repivä...
    Mitä kuomun reijittämiseen tulee, niin ostin kuitenki omalla rahalla ilmastointi sarjan katteisiin, vaikka niillä korjataan oiretta ei varsinaista vikaa, eikai niistä haittaakaan ole. Catissa oli hyvin raitis ilma tuotu voimalinjaan, ja ihan hyvin siinä hihnat kesti, kunhan sai ensin kierrokset rauhottumaan.

    Hei muuten ne tallat...minäki laitoin joskus nylon rikat silloiseen -09 REmmi silppuriin RS kumien kaveriksi, mutta kun tarkemmin miettii, niin auttaako ne? Vetohan tulee "melkeen" kohtisuoraan ylös päin :confused:
     
    Viimeksi muokattu: 27/2/18
  13. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    En vaan ymmärrä miten reitillä saa niin kovan vastuksen hihnalle ettei kestä. Kait siinä on liian pitkät välit ja niille kaveriksi vääränlainen voimalinja kun ei hihnat kestä. Mitä oot yrittäny tehdä että kestäisivät? Onhan se outoa jos vakiona ei pelaa, mutta niinhän se on näissä pidemmissäkin että itse joutuu rassaan jos haluaa ajaa.
     
  14. tommi

    tommi Lynx x-trim re 800 -17

    Minä en tuosta ummen kaivatuksesta ymmärrä tosiaan juuri mitään ja hihna siellä varmasti joutuu lujille (ehkä eri tavalla, mitä reitti/rata ajossa) , ku kone jengaa tapissa ja matto pyörii sutia, mitä moottori jaksaa pyörittää, mutta tuleeko MATOLTA silti sen enempää vastusta ja "momenttia" voimalinjaan, joka pyrkii mm.repimään kytkintä ja 2-variaattoria toisiaan kohti, kun verrataan seuraavanlaiseen tilanteeseen ---> Monesti hihna reitillä on minulla mennyt juurikin semmosissa olosuhteissa, että 3070-3500 pitkä 44mm matto puree pakkasen kovettamaan alustaan ku tauti, eikä sutimista juuri matolla ilmene, vaikka kaasu auki lähtee joka mutkasta keulien. Peukalosta tuntuu olevan suora yhteys lumenpintaan ja kelkka vetää ja voimalinja tuntuu toimivan makeasti...kunnes kuluu paukaus ja kevyt räpätys ja hihnasta on ulko selkä parin sentin pätkinä ja sisäosa parista kohtaa poikki + narut kietoutunut kampuralle :D Toinen särkymis tapa on, että voimalinja jostain syystä kuumuu pitkän ajon jälkeen ja kierrokset alkaa hiipumaan...tällöin jos ei älyä höllätä, niin kohta pukkaa narua hihnan kylestä ulos.

    Mitä oon koittanu tehdä?
    No tälle yksilölle en vielä mitään, muuta ku tarkastettu kytkin ja variaattori kokonaan, linjaus tehdas arvossa (mielestäni pielessä) ja moottorin petikumit. Toki välillä oli repiny varitornin löysälle, niin osa hihnoista meni sen piikkiin.

    Ja mitä hihnojen tiimoilta on uudempiin -09 - -17on tullut tehtyä vaihtelevalla menestyksellä.
    -Rs kumit jäykistettynä ja rs:n jalat kaveriksi.
    -Team tied kitti kokonaisuudessaan.
    -Ylimääräinen variaattori tornin tuki
    -Mikki hiiri välitykset.
    -Ilman otto/poisto räppänöitä katteisiin.
     
    Viimeksi muokattu: 27/2/18
  15. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Itse en edes ole saanut kuin vanhassa Evo lynksissäni remmin kulumaan, sen ainoan joka kesti.... Sen jälkeen Yammuja sekä yhden Katin omistaneena ei ole tullut kireyksiä edes katsottua tai kun olen uuden remmin laittanut paikoilleen niin uudet pultit vartsun taakse koska vanhat on luultavasti hiukan kuluneet ja täten remmi on just eikä melkein remmejä joskus voimalinjaa puhdistellessa oon mittaillut tönärillä leveyksiä ja en ole huomannut kummia eroja uudessa ja vanhassa.
    Nyt kun tämä jollainlailla on kummasti brp-painotteista johtuen myöskin kelkkojen lukumääristä, miksi ihmeessä sitä konetta ei voisi tehdä jo sellaiseksi että tuennat oli jämymmät ja enemmän ympäri konetta, iän ajan samat ongelmat.
    Omistamassani Sidewinderissä oli viime talvena remmiongelmaa kun kakkosvari ei kerennyt mukaan pumppailussa (näin oletan ongelman olleen), nyt homma on paremmalla tolalla joskin vauhti on pudonnut, yksi remmi meni todella pitävällä kevätkelillä järvellä lakerace huippunopeutta testatessa mutta luulen että edeltävä mutkaosuus joka oli jäinen niin siellä tuli töpeksittyä kaasunkäytön kanssa vaikka mielessä oli koko matkan ajan realiteetit kun sattuu olemaan reitti missä menee 1kelkka kahteen viikkoon ja yksin liikenteessä o_O.
     
  16. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Enpä osaa sanoa. Voihan se ollakkin. Tuntuis kuitenkin että pitää sen pelata vaikka pitoa olis. Säätää niin ettei ala luistaan kun tulee pitoja.
    Reittiajossa on monesti vauhtia enempi ja sekin jo viilentää remmiä. Joskus rinnepyörityksen välissä ottanut muutamia kovempia kiihdytyksiä että saa lämpöjä alemmas, mutta se oli silloin kun säädöt ei olleet ihan kohdillaan.
     
    Viimeksi muokattu: 27/2/18
  17. tommi

    tommi Lynx x-trim re 800 -17

    Tuota oon vähän epäilly tässä nykyisessä, että kakkonen ei pysy mukana pumppailussa.
    Pitäs pelata pitäs, mutta kun nämä ei pelaa...Sillon ku on tuo erityisen pitävä keli, niin tuntuu ettei se niin hirviästi edes luista sieltä voimalinjasta ja kierroksetkin on aisoissa toisin, ku puuteri reitillä, missä tuppaa kiertään yli...toisin sanoen tautisen pitävällä pakkas kelillä hihna ei tunnu räjähtävän lämmön takia, vaan jonkun muun tekijän takia...sillon ku se menee tuon pitkän +100km/puutumisen jälkeen ja jalkaa kuumottaa, niin sillon se hajoaa lämmön takia.
     
  18. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    @tommi tuo sama periaate oli mullaki ton uuden polariksen kanssa, valmiina kelkan ostin ummelle. No puhelinsoiton jälkeen oli aika selvää ettei tuohon taivaasta säätöä tipu ja nöyrtyä piti että alan ite sepittämään sinne säädön kohilleen. Ymmärrän periaatteen mikä sullaki on ja sama oli mulla, jos perkele kaupasta tuuaan "valmis" peli eteen että aja niin ei sen kanssa pitäisi tarvia ite päätä takoa seinään. Varsinkin kun esim 2018 pollen kanssa peruslähtökohtakin oli kiistämättä selvä, väärään korkeuteen kalibroitu voimansiirto.

    No summana on se. Jos ongelmia on eikä niihin helposti löydy korjausta valmistajan/maahantuojan päästä, on se vaan ite rassattava kuntoon jos peli on muuten mieluisa. Niinkuin on RMK:n osaltakin, mahtava peli mutta väärä säätö. No nyt mulla on mahtava peli missä vielä säätökin on oikea ja sehän ei ole ku kaasutella.

    BRP osalta itellä on sen verta historiaa takana etten minä edes alkanut kokeilemaan millainen paska se vakiona on vaan pistin suorilta sinne semmoset palikat mitkä arvelin olevan hyvät ja niin sitä on saanu naama virneessä päästellä menemään. Ei muuta ku otahan ulosvetopultti kouraan ja rakentele peli iskuun. Turhaa sitä talvea murehtii.

    JA ennenkaikkea sitä säätöä on ihan turha kysellä noista korjaamoista. Ne tekee 8h päivässä korjailuja vehkeisiin, harvalla jos kellään on mitään spesiaalitietoa miten justiinsa sinulle säätö pitäisi tehdä.
     
    tommi, Hemikoo, pagi ja 1 muu henkilö tykkäävät tästä.
  19. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Ja joo, mulla ei ole rs kumeja vaan vahvistelin ne vakiot pto puolelle. Talla tukee sitä kumea alapuolelta patissa, ettei moottori hakkaa sitä irti sieltä kupista.
     
    zzracing ja Hemikoo tykkäävät tästä.

Suosittele tätä sivua