polaris triple.

Keskustelun 'Aikojen takaa' on aloittanut käyttäjä tovayryn, 30/12/18.

  1. tovayryn

    tovayryn BDPA General Manager

    Tuossa tuli kunnosteltua omaan xlt:n mosa uusiksi, niin aiheutu ihmetys.

    Tietääkö joku mistä syystä joskus männä aikoina on muutettu öljyvoitelu niin, että öljypumppuun on tullut 4 lähtöä vanhan kolmen sijaan ja yksi lähtö voitelee kytkimen puoleista laakeria?

    Onko niissä ollut jotain kestävyys ongelmaa sitten vai miksi?

    Tämä muutos taisi tulla tyyliin 1996 - 1998 vuosina...

    Kumpahan rassaan päätäni, van iso on pää..
     
    vectoori tykkää tästä.
  2. XLT_SPECIAL

    XLT_SPECIAL Polaris XLT SP 1996 & Ariens ARROW 295S

    1997 eteenpäin tuli erilainen laakerointi kytkimen puoleiseen päähän kampuralle ja neljäs öljyletku sinne laakerille. Joissain vanhemissa ollut kai vähän liian pieni se öljyreikä siellä lohkon laakerin puoleisessa päässä ja huonosti päässyt kampikammiosta valumaan öljy sinne laakerien väliin. Ehkä tuo öljykanava on joissain yksilöissä enemmän tai vähemmän auki tehtaan jäljiltä?
    Tuolla pari kuvaa:
    https://www.snowmobileforum.com/polaris-snowmobiles/26223-xlt-pto-case-drill-mod.html

    Varmaan niiden kestävyysongelmien takia Fujilla pelanneet varman päälle ja muuttaneet laakerointia sekä lisänneet vielä yhden öljyletkun sinne päätylaakerille. Itselläni 1996 vuosimallinen eli kolmella öljyletkulla ja ei ole ikinä ollut ongelmia kytkimen puoleisessa laakerissa vaikka kaikkea muuta koneremppaa onkin ollut. Varulta olen öljypumpun säätänyt vähän ohjetta isommalla kun eipä nuo synteettiset öljyt paljon käryytä.

    Tuolta on hyvä katella räjäytyskuvia ja varaosanumeroita jos tarvii.
    http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp
     
  3. tovayryn

    tovayryn BDPA General Manager

    Moi,
    Onko tuo öljypumpun säätö niin, että mitä enempi vaijeri sitä vipua vetää, niin sitä enemmän öljyä tulee?

    Meinasin haarotella laakerille yhden linjan omassani, mutta päädyin tulppaamaan sen laakerille menevän reiän. Öljy ei oikeen tasaisesti jakautunut kaasareihin sitten ja nuo 4lähtöset pumput on harvassa.
    Lisäksi huomasin, että kaasareille menevissä linjoissa on takaiskut joita ei sitten laakerille menevässä yhteessä ole, eli aiheuttaa sekin hankaluuksia, kun öljy virtaa tietenkin sitten sinne minne se helpoiten pääsee..
     
  4. XLT_SPECIAL

    XLT_SPECIAL Polaris XLT SP 1996 & Ariens ARROW 295S

    Mulla siis se vanhempi kolmipumppuinen malli. En varsinkaan tuosta uudemmasta niin hirveästi tiedä, mutta itse en uskaltaisi ajella ilman öljyletkua sinne laakerille, kun se neliletkuinen on nimenomaan suunniteltu toimimaan niin että sinne tulee se lisäöljy. Eroa ei ole mun mielestä pelkästään letkunippojen määrässä vaan myös laakerointi on erilainen. En edes tiedä onko siinä neliletkuisessa lohkossa sitä öljynvalumareikää kampikammiosta sinne laakerille.

    Joo pumppuhan toimii niin, että kaasuttaessa vaijeri vetää vipua joten vaijerin kiristäminen lisää öljynsyöttöä.
     
  5. tovayryn

    tovayryn BDPA General Manager


    Tuossahan minulla tuli konetta kasatessa semmonen käpy että laitoin huolimattomuuttani uudemman alakerran tohon paikalleen.
    Nohh...norjalaisvitsi..
    Painasin virheeni huomattuani paineilmaa siihen laakerin reikään ja sylinteristä kuului töhinä eli reikä siellä kyllä on. Siltä näyttää hajotuskuvissakin.
     

Suosittele tätä sivua