Mitä voin odottaa?

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä WiVM, 27/11/20.

  1. WiVM

    WiVM Active Member

    Hei,

    Olen uusi täällä. Muutin äskettäin Suomeen, joten käytän "Google Finnish". Anteeksi tuosta.

    Harkitsen ensimmäisen moottorikelkan ostamista kahden vuoden vuokrauksen jälkeen. En halua käyttää siihen liikaa rahaa, koska muuten hyväksyntä kotona katoaa nopeasti. Mutta en myöskään halua ostaa mitään, mikä maksaa paljon jälkikäteen. Koska haluan nyt lähinnä ajaa radoilla, ajattelin Lynx Adventure XL: tä. Pidän parempana 4-tahtiista. Minusta tuntuu, että ne kaikki ovat myytävänä 10000 km jälkeen. Yleensä heillä on 15 000 km tai enemmän. Internetistä tekemäni haun perusteella saan selville, että 2-tahti maksaa usein rahaa 5 000 km: n jälkeen. 4-tahti voisi ajaa paljon enemmän kilometrejä, mutta sielläkin se on hieman epämääräinen. Mikä on kokemuksesi? Onko näiden moottorikelkkojen arvo vielä 10000 - 15000 km jälkeen? Milloin kustannukset yleensä alkavat? Olin esittänyt tämän kysymyksen jälleenmyyjälle, mutta hän vastasi hintatarjouksella. Minulla on useita koneita, joita harkitsen. Ne ovat välillä 8000–17000 km ja hinta 3500–4500 euroa. Mallit vaihtelevat vuodesta 2011 vuoteen 2017. Ne kaikki kuuluvat yksityishenkilöille.

    Mitä voit neuvoa?

    Kiitos!
     
  2. perttuni

    perttuni Lynx Xtrim 900 ACE

    Hyviä kysymyksiä. Kelkat ovat sellaisia, että jos enempi ajettuja niin 4-tahti on ehdottoman hyvä ratkaisu. 2-tahdeissa remonttia pitää tehdä yleensä viimeistään 10tkm kohdalla moottoriin. Urheilukelkat ( lyhyellä telalla) ovat yleensä olleet melko reipasvauhtisessa reittiajossa, jolloin myös telasto ja kelkan runko ja ohjausjärjestelmät kuluvat nopeammin. Touring tyyppiset esim. Adventure Lynx ovat yleensä ajeltu rauhallisemmin ja siten niiden kunto voi isoillakin kilometreillä olla hyvä. Jos mahdollista niin kaupan tekoon kannattaa ottaa mukaan henkilö joka kelkoista tietää paljon ( jos et itse tunne tietäväsi riittävästi) niin osaa katsoa telaston, voimansiirron ja moottorin kuntoa jne. ostotilanteessa. Joku tuollainen alle 10tkm ajettu adventure lx lienee ihan ok kunnossa, mutta kelkat on niin yksilöitä, että kilometrit eivät kerro hirveän paljon kelkan kunnosta.
    Onhan nuo 600ACEt kilometreihin nähden aika hintavia toki, mutta kovin paljon ei noissa pienissä nelareissa toki ole vaihtoehtojakaan.
     
  3. WiVM

    WiVM Active Member

    Hei, milloin korkeammat kustannukset alkavat yleensä näillä moottoreilla? Olen jonkin verran epäilyttävä siitä, että he kaikki myyvät niitä noin 15 000 maililta. Valitettavasti en tiedä monia ihmisiä, jotka voisivat auttaa minua. Siksi tutkin paljon Internetissä ja luotan terveeseen järkeen. Kuten mainitsit, touring-tyyppiä käytetään yleensä vähemmän villisti.
    • Ohjauspyörässä ei pitäisi olla paljon välystä.
    • Huppujen alla ei saa olla kuoppia. Voi tarkoittaa kovaa laskeutumista tai törmäystä.
    • Kelkan metallitangoissa tulisi olla sama etäisyys molemmin puolin. Ehkä osui kiveen.
    • Monet tarrat viittaavat nuorten käyttöön.
    • Koneen uudet tai erittäin siistit osat voivat olla merkki korjauksesta.
    • ...
    Ongelmana on, että tätä on vaikeampaa sanoa moottorista.
     
  4. FFoxi

    FFoxi X-trim & 5900 LTS

    Ace 600 pitäisi kestää ajaa helposti ~50000km, jos on huollettu. Moottorin takia ei tarvitse murehtia. Kelkan muu kunto kannattaa katsoa tarkemmin.
     
  5. WiVM

    WiVM Active Member

    Tämän tietäen voi olla parempi idea valita uudempi malli muutamalle kilometrille enemmän kuin keskittyä vain pienempään määrään kilometrejä.
     
  6. jam

    jam BRP 2020

    Onko fakta tietoo toi 50tkm vai Esson baarissa kuultua
     
  7. FFoxi

    FFoxi X-trim & 5900 LTS

    50 normi homma acelle ja reilusti vielä enemmänkin noilla on rullattu.
     
  8. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Rapia 65tkm nähty ja hyvin pelasi.
     
  9. WiVM

    WiVM Active Member

    Mitä kustannuksia voin odottaa pahimmassa tapauksessa?
     
  10. Makestain

    Makestain SR Viper XTX & Nytro RTX

    Jos nyt jotain vastaan aamukahvia juodessa: kun olet huolellisen tarkastuksen jälkeen valinnut 4 tahti kelkan jolla on ajettu kirjoittamasi max 17 tkm, niin pahin mahdollinen on ehkä kuitenkin että tulee koneremontti, jota et ehkä tarkastuksessa pysty havaitsemaan täysin. Tämä kuitenkin epätodennäköistä kun katsot minkälaisia kilometreja näillä ajetaan. Toinen erillinen asia on jos kokeilet kelkan kestävyyttä suomalaista petäjää vasten ja sinulla ei ole kattavaa vakuutusta kelkalle.
    Kolmas asia joka tulee huomioida on, että kelkkaa pitää huoltaa ja jopa korjata jonkin verran joka vuosi - kuinka paljon, se taas riippuu myöskin ajomäärästä. Joka tapauksessa huoltoihin ja korjauksiin pitää budjetoida joitakin sanoisinko satasia per vuosi.
    Jos ajat muutaman kerran vuodessa, kelkan vuokraaminen on hyvä vaihtoehto - oma kelkka on kuitenkin oma kelkka ja sen huoltaminen on osa harrastusta.
     
  11. teme-

    teme- Well-Known Member

    Euro per. kilometri kun varaa niin ei hirveen mehtään mene. Ja tähän ei oteta huomioon vehkeen arvo alenemista eikä osto hintaa.:D
     
    Matias Mellankuru tykkää tästä.
  12. WiVM

    WiVM Active Member

    Tunnetko vaimoni? :D Hän väittää, että vuokraus on parempi.

    Uskon, että uuden koneen kustannukset voidaan todellakin hitaasti "maksaa takaisin", jos et aio ajaa paljon. Sodankylän jälleenmyyjä teki ehdotuksen uudeksi moottorikelkaksi (malli viime vuonna) hintaan 10000 euroa. Se on tietysti houkutteleva. Uusi kone, takuu, ... Mutta nyt maksan 230 euroa päivässä ilman bensiiniä. Jos vuokraan 10 kertaa tällä kaudella, maksan jo puolet käytetystä koneesta. Mutta minulla on myös 1200 euron riski, jos moottorikelkalle tapahtuu jotain. Saan nyt pienen alennuksen vuokrahinnasta, eikä 10 kertaa vuodessa ole aina varmaa. Joskus yksikään ei ole käytettävissä. Luulen myös, että kaikki moottorikelkkaa omistavat eivät aio ajaa niin usein. Näen sen myös täällä. Kova ydin tekee tietysti. Joten syy moottorikelkan ostamiseen on enemmän, että maksan ostohinnan noin kolmen vuoden vuokrauksen jälkeen. Mutta minulla on oma kone, johon otan riskin. Oletetaan, että myyn kolmen vuoden kuluttua, moottorikelkalla on silti arvo. Ehkä ei paljon, mutta jotain kuitenkin. Tietenkin minun on veloitettava enemmän myös ylläpidosta ja vakuutuksista. Se sisältyy normaalisti vuokraan. Siksi yritän ymmärtää "worst-case" tilanteen. Uusi kone eliminoi useita riskejä. Mutta rahat, jotka joudut käyttämään alun perin, ovat suurempia. Ja sitten luulen, että minun on vaikea selittää sitä kotona. Muutaman vuoden kuluttua vaatimukset voivat muuttua hieman. Sitten uusi kone näyttää paljon hauskemmalta.
     
  13. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Oman kelkan hankinnassa on puolensa. Voi käyttää juuri silloin kun haluaa, voi viedä vaimon vaikka kattomaan revontulia (sillon kun vuokraamo on kiinni), kuutamo nuotiolle jne. Jos ite kolaroi tms niin ei joudu maksamaan toiselle heti. Esim kelkka kaatuu ja tuulilasi halki, ite ostaen muutamia kymppejä, vuokraamolle yli 100€ varmasti. Ottaa kaskon sillon kun haluaa jne. Uskoisin jotta ajokertoja tulee kun laite on aina käytettävissä. Nyt ei ole tullu selville kykeneekö kysyjä itse tekemään pikku huoltoja jne. Yksi lisäkulu kelkkailun aloituksessa on varusteet, ajokengät, haalari tms, kypärä sekä käsineet (rukkaset/hanskat). Noikin vaan kustantaa jotain ja oikealla valinnalla pärjää kauan, huonoilla pilaa koko jutun.
    Mikäli päätät ostaa niin kysy tarjouksia muualtakin. Siten saat käsityksen hintatasosta.

    Hauskaa tuo google finski :D
     
  14. WiVM

    WiVM Active Member

    Tämä näyttää jo antavan minulle paljon tietoa (englanniksi):
     
  15. turboapc

    turboapc Well-Known Member

    Hi!
    Maybe i write in english cause translator may do some errors :)
    So first question is (like someone mentioned before) do you have garage and tools and skills to do maintenance and other repair by yourself?
    if you do have all that then you can look used one . if you dont then look new on

    Someone mentioned before about costs of sledding is one euro per driven kilometer. i often found that is true for repair cost only :) with used one
    you have add to this insurance, fuel, and clothing etc. maybe trailer and new car :)

    Clothing can cost a lot to get clothes that dont bother hobby (good helmet and goggles, monosuite?, gloves, boots, trousers and jacket and good underwear. protective gears also (chest armor etc)
    maybe this for your wife also if you buy 2 seat sled..


    two stroke maintenance can more than 4 stroke. and demand higher skills and more tools.

    This topics is in Lynx forum. Maybe you get better answer in minkä kelkan ostaisin Forum ?
     
  16. WiVM

    WiVM Active Member

    The translator usually don't let me down to much, so I can follow the conversation, kiitos. This is a forum in Finnish so I have to adapt and need to learn it anyway. I am handy enough to work on it myself, but it is obviously not something I know a lot about. I am from a place where it snows as much as we here in the North have summer days. I mean like two days a year :). I already have a lot of my riding gear, still looking for helmet and goggles. I basically now what a cheaper one for a few years to get the hang of it, then buy a new one once I feel I can use an upgrade. I am not yet into getting in deep snow or off track riding. For the moment I would use it to drive around to lake Inari and enjoy the good life. Many thanks all for the good and kind help!
     
    Leboef tykkää tästä.
  17. WiVM

    WiVM Active Member

    Hei,

    Haluan tarkistaa nämä:
    https://www.tori.fi/vi/76919740.htm
    => yksityinen omistaja. Vähemmän ajettuja kilometrejä kuin toiset. Vanhempi malli: 2011. "Puuttuvat" takapyörät. Äskettäin huollettu.

    https://www.nettimoto.com/lynx/adventure/2490662
    => Halvempi. Mutta käyttää safariyhtiö. Lisää ajettuja kilometrejä: välillä 18000 ja 19000. Uudempi malli: 2013. Rajoitettu takuu (2 viikkoa). Useita saatavilla.

    Tärkeimmät erot ovat kilometrit, hinta ja mallivuosi. Tiedän, että sitä on vaikea arvioida. Hänen täytyy nähdä ne todella. Kumpi on mielestäsi enemmän etuja? Mutta ovatko ne ainakin vierailun arvoisia?

    Kiitos
     
  18. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    You have to check those other sleds in Luoto personally. That first one is older but mileage on rather small. That suspension is from SkiDoo. There are not so many wheels than the pps suspension have.
     
  19. WiVM

    WiVM Active Member

    Kiitos Kamppi. Ensi viikolla on vielä uudempi rakennusvuosi (2015), mutta sitten 1000 euroa kalliimpaa ja 19 000 km. Onko sen arvoinen ylimääräinen 1000 euroa?
     
  20. WiVM

    WiVM Active Member

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Sivupaneelissa on naarmu, mutta ensi silmäyksellä mitään vakavaa.
     
    Viimeksi muokattu: 16/12/20

Suosittele tätä sivua