kypärä?

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä noppeepentti, 17/11/06.

  1. Rusty

    Rusty Well-Known Member

    Otin minkä sai heti matkaan...siinäkin on lyhyet johdot akulle mutta helpostihan ne jatkaa. Tuossa tuli noita tarpeettomia johtojakin matkassa. Tuo Kimpexin Universal Single Connector Winter Kit kaapeli olisi ehkä paras kun siinä on tuo kumitulpallinen naarasRCA liitin joka on ymmärtääkseni paneeli asennettava. Ostin Tarvikeskukselta vielä tuon tupakansytytin adapterin, sitä kokeilen ainakin ensimmäiseksi.
    upload_2021-1-28_23-10-40.png
     
  2. Rusty

    Rusty Well-Known Member

    SnoX:llä on sitten Polarikseen sopiva upload_2021-1-29_9-44-41.png
     
  3. Lampivaara

    Lampivaara Well-Known Member

    Tuo Sno-X ois ollut paras omaan kelkkaan sopiva systeemi. Päädyin kuitenkin jatkamaan kierrejohtosarjan mukana tullutta johtosarjaa 30 cm. Kokeilen ottaa sillä virran akulta laseihin. Jos ei pelitä niin sitten tilaan tuon Sno-x:n Polarikseen.
    Kiitos Rusty vinkistä...
     
    Rusty tykkää tästä.
  4. Rusty

    Rusty Well-Known Member

    Titan, tuo perusmalli eli "Original", on kyllä aika tiiviin tuntuinen kypärä. Ja lämmin n. -8 asteen pakkasessa. Pikkusen ehkä ahdistaa hengitystä. Vesi valui siinä kuonokopassa ja jääpuikko muodostui leuan kohdalle, joka vähän jumitti tuon leukaosan kokonaisliikettä. Leukaosa avattuna voi olla tietyssä tilanteissa hieman haitolla, osuu rintaa ainakin. (Tuo kun olisi kokonaan irrotettavissa.) Lasit ei kuitenkaan menneet silloin ilman lämmitystäkään huuruun. Itse sitten vahingossa lumetin ne ja puhaltelin ne huuruun ja silloin otin lämmityksen käyttöön. Lasien lämmitys ainakin toimi näin eka reissulla. Painoero edelliseen ei oikeastaan tuntunut päässä. Kirrkkaalla lasilla ei kyllä näe hyvin noita pinnan muotoja, kuten varmaan kaikki tietääkin. Ajolasien optiikka voisi olla parempi, jotenkin hieman "sumuinen" verrattuna toisiin 100% laseihin.

    Tänään, 24.2, pakkasta -8 - -10 lumimyräkkä, melko kova tuuli, ei mitään ongelmia huurustumisen taikka jäätymisen kanssa. En käyttänyt lämmitystä. Se alasuoja oli pois paikaltaan ja suun kohdalta "ilmastointiluukku" auki, jolloin tuntuu selvästi kylmä suun ja leuan kohdalla ajaessa.

    Kuonokoppana/hengitysilman ohjaimena se mukana tulllut silikoninen malli ja se on aina ihan märkä.
     
    Viimeksi muokattu: 24/2/21
    Lampivaara tykkää tästä.
  5. turboapc

    turboapc Well-Known Member

    Moi!
    mitkähän lasit mahtaisi sopia Airoh Twist malliin ?
    Nyt käytössä FXR jotkut lasit ja ovat hivenen isot tuohon pottaan. vaahtomuovi ei oikein istu laseista kasvoille ja menevät näin ollen helposti huuruun..
     
  6. jünther

    jünther Well-Known Member


    Mulla on vastaavassa potaskaa noita dragonin laseja. Oisko nfx tai jotain sinne päin. Istuu kohtalaisesti.
     
  7. FFoxi

    FFoxi X-trim & 5900 LTS

    Scott Hustle istuu todella hyvin ja tiiviisti Twistiin. Suosittelen tuota Snowcross mallia missä nenä on suojattu viimalta: https://www.karkkainen.com/verkkoka...uqSKG99qq-qbrHLTyfJ65DEFEnUMGlFBoCNWYQAvD_BwE
     
  8. turboapc

    turboapc Well-Known Member

    Taitaa kallistua tuon scottin puolelle. Semmoiset oli aikaisemmat ja ne sopi melkeen mihin vaan kypärään. Jätetään tuo fxr varalaseiksi.
    Kiitoksia..
     
  9. BlackJack

    BlackJack Well-Known Member

    Miettinyt kypärän vaihtoa nykyisestä Airoh Terminator 2.1:sta. Kävin kokeilemassa FXR Helium Carbonia ja sehän vaikutti ihan hyvältä omaan päähän. Miten muut ovat tykänneet? Mitkä lasit tähän sopii? Scottin Prospecteilla ainakin alaosa jäi melko lailla auki.
     
  10. Pertuzi

    Pertuzi Well-Known Member

    Kannattaa vielä hetki miettiä tuota Scottiin kallistumista. Jos ajat vain reittiä niin sitten varmaan ihan ok lasit mutta vilttohommiin en suosittele. Itsellä ollu Hustlet ja Prospectit ja onhan ne huonot goggelit verrattuna nykyisiin 509 Kingping Igniteihin nimenomaan vilttohommissa. Omassa naamassa (suht normaali kai) Kingpingeissä on paljon laajempi näkökenttä entä em. Scoteissa. Ja ignite mallit pysyy huurteettomana melko hyvin tuolla puskassa niin kauan kuin akku riittää. Kingpingiä on ollut kahdella erin kokoisella foamilla. Hihnan saranakiinnitys puuttuu, se olisi uudessa Aviator mallissa. Samoin linssin vaihto "ei onnistu" maastossa mutta Aviatorissa se olisi magneeteilla. Linssitekniikka noissa Kingpingeissä on huono. Minulla on joku keltainen ja se ei kauheana luo kontrastieroja. Varsinkin tähän aikaan vuodesta, kun aurinko paistaa matalalta ja varjoja tulee paljon niin ne varjokohdat on vähän semmoista harmaata mössöä. Kirkas linssi saattaisi pian olla parempi/varmempi joka kelin linssi pl. huhti/toukokuun arskakelit. Jos taas haluaa hyvää linssitekniikkaa niin sitten varmaan kannattaa katsella lasketteluosaston laseja kuten Oakley, Smith, Anon, Dragon, Spy jne. Ainakin Oakleyllä on lämmitettävä malli mutta olikohan se malli poistumassa....

    Vähän meni ohi topicin aiheen mutta....
     
  11. Ahkera

    Ahkera Xrs 800

    Mitkä ois nykyajan viimeisimmät vinkit silmälasien käyttäjille kelkkailussa. Tuli alettua kelkkailu uudestaan 10v jälkeen ja alkaa väsyttämään tuo hengittämättä ajaminen.

    Pitää vähän purnata nykytilanteesta... Kaksi kypärää on, mutta kummallakaan homma ei toimi. HJC crossi ajolasien kanssa menettelee kun saa ajolasit päähän ja hengittämättä pääsee vauhtiin. Kuitenkin pakkasella vetäsee huuruun jos vauhti hidastuu ja sitten ne ei sula muuten kuin pysähtymällä ja kuivattelemalla.

    Toiseksi ostin BRP EX 2 lämmitetyllä visiirillä. Siihen värkkäsin HJC hengitysohjaimen jonka kanssa voi ajella visiiri kiinni vesistöt. Hitaassa sitten vetää lasit kevyeen huuruun ja käytännössä pitää ajella visiiri auki, että pysyy auki. Siinä sitten silmät kuivuu päähän... Ennen käytin pilareita, mutta enää en jaksaisi alkaa siihen.
     
  12. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Ajolaseihin adapteri voimakkuuksilla. Piilarit ois paremmat, mutta noilla oon pärjänny 15 vuotta
     
  13. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    @Ahkera ; ite käytän kertakäyttö kakstehopiilareita. Laittoon menee muutama sekuntti / silimä. Ehdottomasti piilarit jos voi käyttää. Ei mee huuruun :D
     
  14. Kimple

    Kimple Shredder RE 3900

    Minä olen valmistanut itse tämmöiset. Eli ajolasien tuplalinssien väliin ujutetaan silmälaseista linssit. Halpaa ja toimii 100% paremmin kuin adapterit, joissa ne itse adapterit alkavat huurtumaan. Laseja saa netistä esim. Lenswaylta 20-30 eur.
    Terävällä veitsellä siis avaan tuon tulpalinssien välisen foamin ja ujutan linssit väliin, ja tämän jälkeen foami pikaliimalla takaisin kiinni. Väli on sen verran tiukka, että linssit pysyy paikoillaan kovassakin ajossa. Ja nämä ei siis huurru yhtään sen
    kummemmin kuin lasit ilman modausta. Eli käytännössä kun on hyvät ajolasit, niin ei huurru koskaan. Saa kopioida ;)
    IMG_6470.jpg
     
  15. perttuni

    perttuni Lynx Xtrim 900 ACE

    Hyvä keksintö. Itse ajanut vuosia piilareilla ja niihin tykästynyt, mutta aikanaan tuli tuskailtua lasien kanssa ihan riittävästi kyllä.
     
  16. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Adapterien huurtumisen huomasin johtuvan liian tiiviistä lasien ja leukasuojan välistä. Huurut nousee juurikin adapterin ja linssin väliin, huurtaen aadan. Leikkelin maskin laseista siten, että on vain nenälle tuulen suojaa ja ongelmat poistui
     
  17. Kimple

    Kimple Shredder RE 3900

    Tämä modaus on halpa ja helppo testata jos nurkista löytyy vanhat silmälasit joista varastaa linssit ja ajolasin linssit jotka uhrata kokeiluun. Voin luvata, että käytettävyys ylittää odotukset :D
     
    FFoxi tykkää tästä.
  18. Ahkera

    Ahkera Xrs 800

    Kiitti vinkeistä. Tuo oli ihan hyvä vinkki käyttää vanhoja linssejä.

    Nyt kun ilmat lauhtuu ja aurinko paistaa niin jotenkin tuokin EX2 toimii silmälasien kanssa.
     
  19. Maffe

    Maffe SkiDoo Freeride 154"

    Uusi kypärä pitäisi hankkia, onko kokemuksia Altitude 2.0 kypärästä? Titan CKX näyttää pätevältä mutta on melko painava ainakin jos vertaa hiilikuitu Altitudeen..
     
  20. Kojontti

    Kojontti 600R RE, x-rs pessimisti-evo

    Aika henkilökohtaisia kysymyksiä nuo tieten on mutta itse en ole kypärän painoa koskaan huomannut kun se on päässä. On ollut 1200g-1700g haarukassa koska on iso pää...

    Pojalla on CKX titan airflow (L koko n.1600g laseineen kaikkineen) ja luulen että seuraava on mullakin tuota merkkiä.
     

Suosittele tätä sivua