Käytetyn kelkan takuu

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä Shaman, 12/3/21.

  1. Shaman

    Shaman New Member

    Onko foorumilaisilla kokemusta takuun säilymisestä jos kelkka ostetaan yksityiseltä?
    Huoltokirjassa on epämääräisiä merkintöjä randomi korjaamolla tehdyistä töistä ja leimoja merkinnällä "öljyt+suodatin" vaikka kilometrihuoltoihin sisältyy paljon muutakin.
    Pitääkö omistajan vaihdoksesta ilmoittaa jälleenmyyjälle takuun säilymiseksi ja voiko tuon takuuhomman todentaa että se todella on olemassa?
    Pitääköhän nyt mahdollinen huijarimyyjä saattaa oikeuteen jos esim. itse täyttänyt huoltokirjaa takuuta luvaten;(
     
  2. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    @Shaman , itse saattaisin ottaa yhteyttä maahantuojaan. Jälleenmyyjä ei takuuta myönnä, suorittaa vain takuukorjaukset ja saa korvauksen maahantuojalta. Sen johdosta kannattaa kysyä, toki voihan jälleenmyyjältäkin kysyä. Pyydät myyjältä rekisterinumeron tai runkonumeron. Suosittelen tarkastamaan kaupan kohteen tarkasti, niin ulkoisesti kuin katteiden altakin ("konehuoneesta"). Vertaat mielessäsi vastaako havaintosi myyjän antamaa "kuvaa" eres jonkin verran. Tällä tarkoitan jotta kaikin puolin siisti voisi myös olettaa olevan huollettu. Ehkä huonosti kirjoittelin...
    Itse en ole koskaan yksityiseltä kelkkaa ostanu. Yksi ainoastaan ollut käytetty, muut uusia.

    Vielä pohdin,, toki huoltoihin kuuluu muutakin niin kuin mainitsit. Kuten alustan ym rasvauksen kohteet, tarkastukset. Ne nyt on mainittu ohjekirjassakin jotka on suotava tehdä ajoittain. Näkee kohteista että on rasvaa. Esim minä käytän tietyn merkkistä (tyyppistä) rasvaa ja aina olen huollossa kieltäny rasvaamasta ettei voiteluaineet sekoitu.
     
    Viimeksi muokattu: 12/3/21
    Shaman tykkää tästä.
  3. teme-

    teme- Well-Known Member

    Eikös tästäkin ole ollut jo juttua että vehkeet voi huoltaa itse kunhan on tositteet että on tehty ja tehty oikein, esim. kuitit osista/tarvikkeista sekä vaikka valokuvia työstä. Itsellä ainakin on tapana säilyttää kuitit sekä ottaa kuvia mitä milloinkin tekee noihin pulkkiin.
     
    Shaman ja Kamppi tykkäävät tästä.
  4. Akela

    Akela Well-Known Member

    Kelkan takuu siirtyy uudelle omistajalle. Takuun ylläpitämiseksihän pitää olla joko kelkka huollettu ohjekirjan mukaisesti tai kerran kauteen, tai mahdollisesti kuten yllä mainitut omat huollot + tositteet.

    Itse hain melkein uuden 2020 DS Dokkerin Ruotsista viime vuoden puolella, tästä tein ilmoituksen BRP:lle heidän ohjeiden mukaisesti ja nyt takuuasiat ym näkyvät Suomen puolen valtuutetuilla huolloilla. Mutta Suomesta ostetuilla ei tarvitse erillistä ilmoitusta tehdä, omistajanvaihdoksen pitäisi päivittyä kyllä järjestelmiin, tai sen voinee päivittää käymällä liikkeessä.
     
    Shaman ja Kamppi tykkäävät tästä.

Suosittele tätä sivua