Drone operaattoriksi rekisteröityneitä

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä Kamppi, 18/8/21.

  1. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Tuo EU kummajainen saanut tommosen aikaan. Tieten ymmärrettävistä, onhan niillä aiheutettu yhtä ja toista harmia. Tuos kolmisen viikkoa tuli tuo tentittyä ja samas yhteydessä rekisteröidyttä. Joka ei tietenkään ollut ilmainen operaatio. Varsinainen tentti oli ilmainen kun suoritti rekisteröinnin yhteydessä. Jälkeenpäin suoritettuna se ois kustantanu hiukan. Itellä ei ole yhtään dronea, ainoastaan kiinteäsiipisiä leluja.
    Mikäli operoi alle 250g dronella, jos oikein muistan, niin tuota operaatiota ei tarvi tehdä. Minun oli pakko kun tuli yhteen kisaan osallistuttua, järjestäjä sen edellytti. Onko täälä muita jotka on tuon rekisteröinnin ym suorittanu?
     
  2. Vikakoodi

    Vikakoodi Sachs 280, Rotax 377, 800 CFI, Patriot 850

    Itse suoritin kuvaushommia varten tentin viime talvena. Aika simppeli oli itse tentti, mutta on kyllä muuten nuo dronesäädökset aika sekavia. Ja eikö tämä ollut vielä joku siirtymäaika vasta?
     
    Kamppi tykkää tästä.
  3. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Kuten tuumasit niin siirtymäaika taisi juurikin olla meneillään, en vain muista sen tarkemmin. Ittiä kummastutti hiukan tentin sisältö, ois saanut olla paremmin turvallisuuteen kohdentuva lähestyminen asiaan. Mukana oli turhanoloisia nippelijuttuja.
    Huomioikaa ruotsis kuvaavat, sielä on sama edellytys. Valvonta voi olla tiukempaa kuin suomessa. Täälä nyt ei varmaan juuri udella muuten kuin vahinkojen jälkeen.
     
  4. Vikakoodi

    Vikakoodi Sachs 280, Rotax 377, 800 CFI, Patriot 850

    Aviamaps on hyvä sivu vilkuilla rajoituksia yms jos lennättelee, varsinkin lähempänä lentokenttiä ja suurempia kyliä.
     
  5. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Tuohon aviamaps:iin tulisikin laittaa tiedot ym jos aikoo yli 120m korkeudessa operoida ja dronen paino suurempi kuin 250g. Kyllä tuolla lähes joka päivä on drone -symboleja näkynyt. Kesällä oli myös ilmoitus ilmatilan käytöstä miehittämättömille lennokeille Kemijörven kentältä aina Sallaan saakka. Jotain testiä suoritti italialainen yritys.
     

Suosittele tätä sivua