Pilkintä/Talvikalastus

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä Saren, 19/12/09.

  1. Jörejussi

    Jörejussi Well-Known Member

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    ite pilkin vasta keväällä kun saa loikoilla kelkan päällä auringossa.
    sitte meen semmoseen paikkaan missä on aina varma saalis :D
    nekki on ahvenia :D lämmittäähän se mieltä kun päivän saalis on 100 ahventa.
    mulla ei riitä into pimeässä ja pakkasessa pyynti.
     
  2. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Me ollaan kerran kaverini kanssa ongittu kesäkelillä 100 ahventa... Menihän siinä koko päivä, ja kaveri luovutti jo 90 kohdalla kun syönti loppui... Minä jatkoin sillä suomalaisella sisulla vielä 3 tuntia istumista että sain ne loput 10 vedettyä maille ;D
     
  3. Saren

    Saren 700cc

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Huomenna meriahvenia etsimään.! Saas nähä meneekö uintihommiksi. :)
     
  4. Saren

    Saren 700cc

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Tuli käytyä turunseudulla pilkillä, jäät oli hieman kehnot jotten sanois. Vajaa 5cm oli. Mutta ahventa oli ihan hyvin liikenteessä.. :) Neljään äijään oltiin ja kaikille tuli noin kilon verran filettä. :) suurimmat oli 350g kiemurois.
     
  5. Jonttee!

    Jonttee! Well-Known Member

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Miä en kovin paljoa ole pilkillä käyny, kun yleensä saan ehkä yhden pikku ahvenen sieltä.
    Talviverkolla oon käyny melko ahkerasti. Yleensä aina laitan verkot, jos vain tulee jäätä.
     
  6. ifreq

    ifreq Yamaha Nytro xtx by McXpress

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Pilkillä tulee käytyä kyllä milloin vaan joutaa ja kohta alkas taas jokavuotuinen mateen pilkintä \o/
     
  7. Perttu

    Perttu M8 -08

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Hei nyt vinkkejä kehiin ihan perus ahvenen pilkintään, oon aikalailla aloittelija vielä, järvenä toimii muta/turvepohjainen matala (pääosin alle 3m) tekojärvi tummalla vedellä. Kelpaako kärpäsentoukat syötiksi, minkälaista pilkki viehettä kannattaisi koittaa? Mihinkäs se hauki sitten nappais? Vinkkejä kehiin, huomenna puoleltapäivin olis kaverin kans tarkootus mennä koittamaan.
     
  8. kairankulkija

    kairankulkija 550 Indy Voyageur 155"

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Mieshän taitaa olla ihan kalamies ;) Ainakin tuntuu reissuja olevan. Minä kävin tuossa loka/marraskuussa sen puolenkymmentä kertaa, vaan nyt talvisydännä tulee harvemmin pilkittyä. Sitten helmikuun lopulla alkaa taas pilkkivietti voimistua ja kasvaa kevättä kohden :)

    Ahventa mehtälampiista tulee enimmäkseen pilkittyä sekä muutamasta lammesta oikeata tammukkaa. Itse käytän syöttinä enimmäkseen kahvinpurulla ruokittua lihavaa matoa, joskus kärpäsentoukkaa. Tuolla mato/pystypilkkiyhdistelmällä on otettu 4 pilkkikisavoittoa, emäntä 2 kertaa ja minä samoin 2 kertaa samoista kisoista :) Tulee osallistuttua kerran vuodessa pilkkikisoihin.
     
  9. Saren

    Saren 700cc

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    kyllä sitä täytyy yrittää käydä joka vkl, ku ei ole kelkkaakaan ja ei menis koko talvi hönötellessä..:)
     
  10. Tasala

    Tasala Sidewinder MTX 153" Maptune stage 4

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Mulla on semmonen taipumus että kesällä tulee kalaa ihan hyvin eri menetelmillä mutta ikinä ole saanu kunnolla pilkkimällä. En usko että varusteista on kyse vaan ennemmin huonoa tuuria ollu niinä kertoina millon pimplaamaan vaivautunu. Voi olla että tässä kotijärvellä on kesällä ja talvella on ihan erit kalapaikat...
     
  11. lynx 320

    lynx 320 Lynellä mennään!

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Tulee käytyä aika harvoin syys/keskitalvella, mutta keväällä tulee käytyä useammin.
    Yleensä ahventa tulee pilkittyä.

    Pilkin kyllä Pro Pilkki 2:sta aktiivisesti tiimissä, joten sitä tulee vikkottain pelailtua. ;)
     
  12. Saren

    Saren 700cc

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    tuli sitä eilinen päivä jäällä oltua.
    Sopiva keli koko päivän yli 20astetta pakkasta tuuli oli onneksi iha nolla, niin tarkeni olla siellä. Aamulla auton mittari näytti -25c, hieman huolestutti mutta reissuun lähdettiin kohti taivassaloa. Rantaan päästiin ysin aikaan ja siitä jäälle. Kuuteen äijään saatiin n.30kg ahvenia, 35kpl kuhia kävi jäällä josta oli vain 2kpl mitallista. Hieno reissu, seuraavaa odotellessa ja isoa hakiessa.:)
     
  13. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Sattusko joku tietämään vieläkö jääkairan sovitekalikoita akkuporakoneeseen jostain löytyy, valmistaja on vissiin menny nurin?
    http://www.youtube.com/watch?v=B3OqLeUp65c
     
  14. Saren

    Saren 700cc

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    puppe: olisko rialinna myynyt niitä vielä. Joku pulju myi niitä kun googlasin nettikalastustarvike myymälöitä ja siinä tuli vastaan semmoinen kalikka.
     
  15. Jollikka

    Jollikka Yamaha Raivo

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Paikallinen pilkkijä oli tehnyt itse moisen kalikan. Luulis että moisen tekeminen ei olisi kovin hankalaa...
     
  16. Jörejussi

    Jörejussi Well-Known Member

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    ittellä ois suunnitelmissä tehä 6hp ruohonleikkurin koneesta mootorijääkairi.
    suhkot helppohomma mutta mitenkä siihe tekis semmosen kytkimen että kairi ei pyöristyhjäkäynnillä.
    vai pyöriikö nuissa oikeissaki moottorikaireissa terä koko ajan?
     
  17. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    kyllähän se akku kone on yliveto.. menee 6" UR heleposti, ainki teräsjäähän. kevät on sitte erikseen tai pohjoisen metrin jäät.

    ja liitos palikkoja vois alakaa edgetekemään?? tai joku muu "sorvari".. ite ei kyllä jaksa enä..
     
  18. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Joo ei oo löytyny netistä ja livenä en oo mokkulaa nähny.
    Aattelin vanhan akkukoneen naittaa käynnistyskaapeleihin ja ottaa virran ruohonleikkurin tms akusta tarpeen mukaan.
    Itellä ei oo hitsivehkeitä, siksi valmis kiinnostas. Jos KA-MU vois nuita tehä ni ois makia homma, tosta tosin taitaa olla patentti.
     
  19. G-T

    G-T Ei kelkkaa enää

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Taitaapa olla viimekerrasta 15 vuotta, mutta eilen sain taas kipinän kun löysin kairan rojujen seasta. Täytyy vielä muut välineet hankkia, koiran pentele joskus pentuna söi kelat ja sohjokauhan ::) Mikäs se keväisessä auringonpaisteessa jäällä istuskellessa kun ei ole kelkkaakaan aikaa viemässä :)
     
  20. Porokone

    Porokone Well-Known Member

    Vs: Pilkintä/Talvikalastus

    Tässähän pitäis kohta lähtä maepilkille, voimalaitoksen alle.

    Päälle kilostA.

    8)
     

Suosittele tätä sivua