Tukivyö

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä Maike, 11/1/06.

  1. Maike

    Maike Well-Known Member

    Olen ollut aikeissa ostaa tukivyön, mutta aina se on jäänyt. Nyt kun tuli kunnon osuma selkärankaan, lääkäri suorastaan pakotti ostamaan sellaisen. Kysymykset kuuluu; mistä kannattaa Oulun korkeudella hakea moista vyötä? Ovatko kuinka arvokkaita? Pitääkö ne selkärangan "oikeassa asennossa"? Kokemuksia kiitos :)
     
  2. Dragon600HO

    Dragon600HO Guest

    Ei nuo kelekkailuun tarkotetut tukivyöt kummosia ole.

    Ei ne minusta pidä selkärankaa suorana. Eipä tuosta ole paljon ollu apua ja jos liian tiukalla pitää niin tulee maha kipeäksi.


    [​IMG]
     
  3. frosty

    frosty Well-Known Member

    Munuaiset kun pääsee ottamaan itteensä, niin sillon se maha vasta kipeä onkin. Kelkkakäyttöön tarkoitetuilla vöillä on juuri se tarkoitus, että tukee sisuskaluja, ei niinkään selkärankaa. Tietenkään ei naama saa ruveta sinertämään, eli tolkkua siihen vyön kireyteen.
     
  4. V-max Mään

    V-max Mään 660r, F7

    Vastataanpas myös siihen ostopaikka kysymykseen elikkäs:
    euro motor center
    motorman
    t.hirvonen
    life style motors (ls motors)
    spare wheel

    ainakin nuo ja sitten jos suunnittelee sellasta niin se melkeen kannattaa ostaa selkäsuoja/panssari eikä tukivyötä, se tukeekin selkää ja suojaa kunnolla. Hintaa normaali tykivöillä on ~30€-> panssari hieman kalliimpi.
    MP-asun selkäpanssari on aika hyvin tukeva ja lämmittääkin panssari+tukivyö yhdistelmä voin suositella on tullut ajeltua joitakin kilometrejä sellainen selässä.
     
  5. Dragon600HO

    Dragon600HO Guest

    Joo, munuiasvyöksi niitähän kututaanki.
     
  6. svart

    svart kelkaton

    Itse olen ollut leikkauspöydällä selän takia kaksi kertaa aiemmin ja tukivyö auttaa ainakin minulla pirusti, jos erehtyy yhdenkin lenkin heittämään ilman vyötä niin selkä on takuulla kipeä seuraavana päivänä.
    Eli minun ainakin pakko on käytää tukivyötä mielii yleensä kelkkaila muuallkin kuin järvenjäällä, mutta kokemus ja mieli pide on minun oma, niin ni voi sanoa toisten selän puolesta toimiiko vai ei, mutta jos on oireita niin kannattaa kokeilla tepsiikö.
     
  7. oudie

    oudie Polaris AXYS Pro RMK 163"

    Jos kunnolla tukea haluaa niin IXS:n tuki/munuais vyö on varmaankin järkevämpi vaihtoehto kun tuo Scotti, koska siinä on ne "tuki luut", mut huonopuoli on että pitemmällä ajolla alkaa painamaan selkää ne luut. Ite käytän tota Scottia koska ei vielä selkäkipeä ole enkä halua sen tulevankaan :D Eron huomas tuossa Scotin käytössä vasta sitten tuohon ilman-tukivyötä-ajamiseen kun kävi reissun ilman ja laitto takasin niin jopa tuntu paremmalta.

    (ja pojot niille ketkä ymmärsi tuon ;D )
     
  8. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    Vaikka ikinä mitään selkävikaa ole ollutkaan, niin ainakin omassa käytössä tuommoinen tukivyö on ihan ehdoton kapistus.

    Muutaman vuoden olen vyön kanssa ajellut ja kun edellinen vyö viime kauden lopussa hajosi, niin en kyllä pystynyt edes harkitsemaan etten uutta ostaisi. On ne kelkkaillessa ennen tulleet alaselän kivut hävinneet ihan kokonaan ja jotenkin tuntuu kyllä selkä kestävän ajossakin tällit paljon paremmin. Ei ilman vyötä enää uskalla ajaa samalla tavalla ensinkään vaan kokoajan tulee varottua. Ja eikä muuten tule selkä niin helposti kipeäksi edes kelkka nostellessa jos sitä joutuu harrastamaan.

    Nyt on tämän talven ajot päällä ollut tuollainen Sinisalon vyö: http://www.sinisalo.com/tmp/pbank/snowmobile/45670001.jpg
     
  9. Maike

    Maike Well-Known Member

    Kiitoksia paljon vastauksista. Ennen seuraavaa ajoa käyn ostamassa ainakin sen vyön ja ehkä panssarinkin.
     
  10. henz

    henz Ski-Doo X Renegade

    [​IMG]

    Itsellä on tuommonen THOR -vyö, ei oo vielä kerinny kokeileen kun ei oo ees oikeen kelkkallakaan tullu ajettua.
     
  11. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Asiaa!
    Kyllä noita tukivöitä kannattaa käyttää. Ei niitä aikoinaan ollut saatavilla? ja nyt sen huomaa omassa seljässä. Off topic, aikoinaan ennen reittejä ja jopa uria kaverit nimittivät tuon tukivyön maksavyöksi, johtui ehkä viikon reissuista keskellä "ei mitään" ja ainahan juomatasapainosta täytyy huolehtia?
     
  12. Mr Cool

    Mr Cool Aina ei voi olla ensimmäinen

    käytetty jo kaksikytävuotta.... 3 erin mallista... matkanopeudesta riippuen.
     
  13. catti

    catti Member

    Pikkusen asiaa sivutten mutta kertoo vyön mukavuudesta...

    Viime keväänä oli Lidlissä myytävänä vastaavaa vyötä olikos se jotai 7 euron luokkaa... Harrastetaan moottoripyöräilyä ni ostimpa isännälle sellaisen. Kotiintullessa koitin päälle, kiikussa istuskelin enkä meinannut raskia ottaa pois ku tuntu nii kivalta.. :)

    Ja tykkään kyllä että on ihan laadukaski, löytyy myös pienet vahvike "luut" ja piiiiitkä tarttuva tarra että sopii monelle koolle, harmi ettei näitä ole siellä nyt myynnissä, hakisin itsellenikin sellaisen varmasti..
     
  14. thepolle

    thepolle M8 -10/BD 3700 600 -13

    Itselläni sellainen Sinisalon panssarisysteemin. Ilman sitä en juurikaan ajele. Varsinkin patikossa se tuntuu suojaavan selkää todella hyvin. Ongelmia ei ole juurikaan ollut sen hankinnan jälkeen. Ikävintä koko systeemissä on päälle laittaminen. Sen jälkeen kaikki meneekin jo ihan hyvin. Keväisin tosin tuo lisää hikoulua - varsinkin selkäpanssirin kohdalla.
     
  15. prox550fan

    prox550fan Well-Known Member

    Itellä on Alpine stars:in munuaisvyö ja selkä kipeyty heti kun käytiin vaan "heittämässä" pikkulenkki ilma tota vyötä: Ite voin ainaskin suositella helposti tota mallia on toiminu moitteettomasti! ;)
     
  16. Puppe

    Puppe BackyardKing

    En tiiä onko nuissa hirveitä eroja, varmaan ihan hyviä kaikki.
    Ittellä on ProGripin kidneybelt ja on kyllä hyvä kampe. Tarpeen vaatiessa hartiasuojakin soppii päälle.
     
  17. Redown

    Redown Ski-doo Renegade 600SDI -05

    Jeps, jonkulainen tukivyö varmaan pitäisi ostaa... Isukilla on joku, hyväksi on kehunut...
     
  18. Jannne

    Jannne Rust - eze vintage sled #winterrules #summersucks

    Mulla on ollut nyt parilla reissulla IXS Spybelt ja ilman sitä en enää aja. Lisänä mulla on sitten motskari-endurron suunniteltu Sinisalon kevyt panssari, josta olen ratkonut olkakupit pois.

    Vyöstä huolimatta en ole vakooja :p
     
  19. Hiikeri

    Hiikeri - Ei kelkkaa -

    Tätä aihetta luin ja ajattelin että jos puheiden mukaan "vyö" auttaa näin paljon, niin kävin myös itsekkin ostamassa vyön tänään paikallisesta liikkeestä.
    Tollainen Scott Powerbelt Neoprene tuli hommattua, ajossa ei toistaiseksi vielä kokemusta, mutta luulen että auttaa. Mulla 15v. "tuli" välilevyn pullistuma kun teineinä serkun kanssa revittiin kelkkaa irti sohjosta selkä "sinkeellä".
     
  20. hesseli

    hesseli Well-Known Member

    mikäs nyt ois sellanen viimosen pääle tukeva malli?
    leikattiin toi selkä niin ei viittis ilman ajaa :-X
     

Suosittele tätä sivua