GLX 5900

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä GLX 5900, 27/12/05.

  1. TEPI

    TEPI Well-Known Member

    Vs: GLX 5900

    -89 vuosmallissa se kytkin on ainakin kierteellä kiinni, irroitus semmoisella omalla avaimella siitä kytkimestä pyörittäen..
     
  2. T_Hirppari

    T_Hirppari Member

    Vs: GLX 5900

    Thänks. Mistäköhä sitä kampiakselia ossaa pittää kiinni?
     
  3. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: GLX 5900

    No yksi Mäkkaiveri -temppu on tunkea apukäynnistysnarua pytynreijästä pirttiin ja pyrittää konetta siten, että mäntä nousee sitä narumyttyä vasten. En tosiaan sitä ihan hulluna mene suosittelemaan muiden vehkeisiin, mutta mikäli omasta pitäis kampiakseli saada juntturaan, niin tuota konstia varmaan kokeilisin. Mutta tuossa tempussa on tietty vaarana se, että onnistuu vääntämään kampuran kieroon limpuista..
     
  4. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: GLX 5900

    Ite oon lukinnu sen ihan vaan sopivalla vääntimellä kytkimen ja lohkon väliin ja toinen pää sitten "jonnekkin" missä se pysyy tukevasti. Ei se ulompi lautanen hirmu lujassa ainakaan noissa omissa ole ollut.
    Kuitenkin, on katsottava että se lukitsin (rengasrauta, vääntörauta, sorkkarauta tms) on kunnolla ja suorassa ettei se pääse vääntämään lautasta rikki.

    Toinen joskus kokeilemani konsti on sopivankokoinen putki, sieltä liina kaksinkerroin läpi silmukaksi, se kytkimen ympäri ja kiristys sitten tavalla tai toisella, vaikka liinan räikällä jos ei muuta.

    Kytkyttimen sisempi lautanen lähtee nätisti sopivalla tuumakokoisella pultilla ja vedellä tahi öljyllä..

    Kolmas varsin toimiva konsti on tuo narua tulpanreijästä..
     
  5. giuzeppi

    giuzeppi Winha 32, Elan, Indy SKS, Lynx 420, 520, 535, 5900

    Vs: GLX 5900

    Sen tapin sijasta olisi pitänyt käyttää juurikin öljyä..
     
  6. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Vs: GLX 5900

    Muistaako joku mitä laakeria on vm 95 lootassa? Matonvaihto edessä ja 9tkm ajettu ni uusia samalla neki.
     
  7. KKKP

    KKKP Well-Known Member

    Skudaagen!

    Tarkoitat varmaan valmetin valmistamaa vaihdelaatikkoa.

    59:n vaihdelaatikon kunnostukseen sopiva sarja, laakerit molemminpuolin suojatut.
    - 6008 2 kpl, Koyo-2RS
    - 6304 5 kpl, Koyo-2RS
    - 5205 1 kpl, Koyo-2RS
    - 6303 4 kpl, Koyo-2RS
    - kannentiiviste 1 kpl, alkuperäinen korkkitiiviste
    - kuppitulppa 2 kpl, alkuperäiset kuppitulpat
    Laakerit 120€ + tiiviste 5€ + tulpat 10€ = 135€! Matkahuollto kuljettaa bussiennakolla + rahti!

    Nm: kkkp, eikohei!
     
  8. Hopo hessu

    Hopo hessu Lynx Re-800 R -13 / Lynx 5900 GLX / Lynx 3900gl

    Vs: GLX 5900

    Moro !
    teet työkalun .. otat 2*2 tuumasta parrua metrin pätkän , siihen ruuvaat kylkeen puuruuveilla käytöstä poistetun kelkan vetohihnan. Jätät hihnaa sopivan lenkin joka menee juuri kytkilautasen ympärille .. ja siitä sitten tiukka vääntö vastaan ja OTE muuten pitää !!. ( hammaspuoli lautasiin kiinni)
    Ja tuossa kytkimen irotuksesa kannattaa käyttää jäykkää oljyä / sopiva pultti ja kierteeseen hamppua ,ettei öljy tursua kierteistä pihalle kiristyksessä. ( poks.. kytkin suorastaa hyppää ulos:)
     
  9. Puppe

    Puppe BackyardKing

    Vs: Vs: GLX 5900

    Kiitos Kkkkppp! Laakerit löytyy lähempää mitä matkahuolto ja tiivisteet varmaan tilauskamaa marmorilta.
     
  10. Teukka.k

    Teukka.k Member

    Vs: GLX 5900

    Kaasarille menevä impulssiletku lohkon kyljestä pois. Kampiakselissa on reikä sen kun pyörittelee kohdalleen ja työntää riittävän kestävän tapin lukoksi tuosta letkun nipasta. Itse olen käyttänyt muistaakseni 4mm kuusiokoloavainta.
     
  11. T_Hirppari

    T_Hirppari Member

    Vs: GLX 5900

    Tänään vein moottorin konetarvikkeelle. Purin aluks niin paljon ku ite pystyin vähentääkseni maksullista työn määrää. Oikea tapa on kuulemma vetää levypakka ulos siihen hommaan tehdyllä laitteella. Voitte uskoa, että huoltomies manas ku kerroin siitä tapista joka on jumissa sillä nyt ei voi sitä oikeaa laitetta käyttää vaan pitää soveltaa. Kampiakselin alapään laakereita ei vaihdeta sillä moottori olisi pitäny lähettää jonnekkin muualle laitettavaksi mut muuten hoitavat moottorin kuntoon. Tulee fiilis että rahanmenosta huolimatta oon voiton puolella
     
  12. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: GLX 5900

    Noh, mikäli siihen sisemmän lautasen akselitumppiin saa pultin kierteille, niin jokainen asiansa osaava huoltomies irrottaa sen kytkyttimen hetkessä. Turha siitä huolehtia, saatika manata. :)
     
  13. T_Hirppari

    T_Hirppari Member

    Vs: GLX 5900

    Joo huoli on ohi. Lautaset on irrotettu, mutta huoltomies manas. Ensimmäinen variaattorin irroitustappi oli katkennut. Oli vissiin variaattori vähän lujassa :D joudun vaan hommaamaan ainakin yhden uuden-käytetyn sylinterin kun on kuulemma liian naarmuilla. Rahaa menee mut ei pidä välittää :D kyllä mä jo juhannukseen mennessä kelkan tulille saan
     
  14. Tumps

    Tumps Member

    Vs: GLX 5900

    onko jollain tietoa 503:sen alakerran momenteista ja kiristysjärjestyksestä? kampiakseli kävi koneistamolla kankien ja laakereiden vaihdossa ja nyt pitäs alkaa kasata, pitääkö tuommosesta akselista rasvata laakereita ennen kasaamista? muitakin neuvoja/kikkoja voi ehdottaa millä kasaaminen käy kätevästi ja lopputulos ois hyvä..
     
  15. HJR

    HJR Well-Known Member

    Vs: GLX 5900

    Tuli heräteostoksena tuollainen -82 Winha Finlandia pihaan. Ilmeisesti aika pitkälle samanlainen kuin ensimmäiset Lynx Finlandiat. Velsan laatikolla ja kytkimellä ja Velsa näyttää tyyppikilvessäkin olevan valmistajana. Pitäisi joku päivä pestä kelkki kauttaaltaan kun on palmun alla seissyt jonkun aikaa ja alkaa katsomaan mitä se on syönyt. Tietääkö kukaan värikoodia tuolle tumman siniselle maalille tai mistähän sitä maalia voisi ostaa? Paukkupullovärikin voisi käydä jos oikea sävy löytyy, pohjat voisi vaikka maalata jollain kestävämmällä/paksummalla maalilla.
     
  16. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: GLX 5900

    Justiin samanlainen
     
  17. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: GLX 5900

    Käyppä vilkaisemassa tuota mun kelkkaa.. Mikäli tarvit mallikuvia tai konsultaatiota, niin ota reippaasti yhteyttä. Tuo mun kelkka on täysin alkuperäinen, joten sieltä löytynee apuja, jos joku asia askarruttaa.

    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=116175.0

    Ja Lehtimäeltä kannattaa kysyä alkuperäistä telamattoa. Siltä mahtaa vielä löytyä Finlandian kokoon sopiva tela.

    Kelkan merkkiteippauksista kannattaa piirtää sapluunat, jotta ne vois myöhemmässä vaiheessa teettää uusiksi.. Samoin se "Finlandia" -teksti kannattaa läpipiirtää vaikkapa kopiopaperille. Sitä en uskalla sanoa, missä noita teippejä voisi teettää, mutta itse ainakin aion varmuuden varoiksi jäljentää nuo oman kelkan teipit. Ja värikoodia kannattaa alkaa hakemaan vaikka maalausliikkeiden väriliuskoilla. Uskon, että niillä pääsee aika lähelle.
     
  18. HJR

    HJR Well-Known Member

    Vs: GLX 5900

    Tuo Nallen kelkka on uudempi. Minulla siinä on Winhan teipit, ohjaustangon pehmusteessa lukee Winha ja bensatankki on penkin alla. Kuomu on kyllä samanlainen ja minulla se on lyhytmattoinen, kuten Finlandiat yleensäkin. Tela on melko uusi ja vaihteisto laakeroitu sekä männät vaihdettu kuulemma pari vuotta sitten, eli lähtökohtaisesti entisöintiä ajatellen kalliimpia juttuja on jo valmiiksi tehty. Ulkoinen habitus onkin sitten ihan toista maata kun kelkka on palmun varjossa seissyt, mutta ei se mitään.

    En ole mistään vielä löytänyt -82 mallisen räjäytyskuvia, että jos sellaisia on tiedossa sähköisessä muodossa, niin vinkkejä otetaan vastaan. -83 vuotisen kuvilla toki pärjää aika pitkälle, mutta on noissa näköjään eroa.
     
  19. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: GLX 5900

    Oikeassa olet. Ja eroavaisuudetkin taisit jo luetella, eli pidempi istuin, tankki penkin alla, luonnollisesti Winhan ulkoiset tunnukset. Sitten taitaa erona olla keulan puskuri ja jarrujen pääsylkkä, eli kahvaosa. Sulla mahtanee olla pyöreällä nestesäiliöllä oleva systeemi, kun tuossa minulla on pienemmällä kantikkaalla säiliöllä. Työsylinteri ja vetoakselilla oleva jarrulevy, samoin kuin jarruvalon painekytkin taitavat olla taas samoja, mutta tästä en ole varma. Vaihdelaatikko sama, kone sama, pakoputki sama, ohjaussysteemi ja telasto jatkoperää lukuunottamatta samat. Ja samanlaiset sähköt.

    Hienoa, että nuo kalleimmat jutut on jo hoidettu. Ulkokuoren sipistelyyn kannattaa varata aikaa siinä mielessä, että esimerkiksi kuomun voi löytää jostain soppelin ikäisestä purkukelkasta. Eli ei muuta ku Nettivaraosa auki ja selailemaan.
     
  20. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: GLX 5900

    Olin väärässä,luulin kyseessä olevan mallivuoden 1983 GLX, jossa erona vain, ettei ole jatkoperää.
     

Suosittele tätä sivua