5-2015 ilmestyy.

Keskustelun 'Keskustelua lehdestä' on aloittanut käyttäjä Jani Sipola, 16/12/15.

  1. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Nonni,

    Se on taas tämä hetki käsillä. Eli pukki tulee kohta ja sitä ennen tulee Kelkkalehden kauden viimeinen numero.

    Kansi näyttänee tältä. Tilaajille mukana on tallin seinustaa mahdollisesti koristamaan pääsevä kalenterijuliste...

    [​IMG]

    Siltä näyttää sitten tältä

    http://kelkkasivut.kelkkalehti.com/lehti
     
  2. jopsuk

    jopsuk 800 SB Assault -11

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Näemmä päässyt määräaikainen tilaus umpeutumaan, jos nyt tilaan niin onko ensimmäinen numero tämä?
     
  3. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Ei vaan 1-2016.
     
  4. M.E.A

    M.E.A Lynx

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Milloin tämä pitäis olla laatikossa?
     
  5. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Tänään olis pitäny olla vaan ei ainakaan mulle ollu posti tuonu. Joillekki oli.
     
  6. Zombie

    Zombie Raskassointinen flyygeli

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Laatikossa oli. Kiitos ja Hyvää Joulua!
     
  7. M.E.A

    M.E.A Lynx

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    No eipä ollu laatikossa.
     
  8. JääPete

    JääPete BD RE 850 -18 , Formula 3 -96 Kemijärvi/Tampere

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Mutta laskupa kyllä löytyi!
    Joten ei se postipoika ihan hukassa ole!!
     
  9. wilsson

    wilsson PRO RMK

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    onko muilla ollu lehden kokoamisessa ongelmia itellä hyppää sivulta 26 sivulle 35 ja sitte sivulta 50 sivulle 59.
    ps. olen kestotilaaja
     
  10. bavo

    bavo Sidewinder 137" -18

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Pressan pääkirjoitus oli kyllä naseva ja osuva :)
     
  11. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Noniin.. Tuli ostettua ja luettua ja mikäpä se siinä...

    Pari juttua tuli mieleen, kun tuota lehteä kahloin läpi. Eli palautetta olis taas tarjolla.

    Ensimmäisenä tietty tuo Touratechin koeajo... Noh, ennemminkin puhuisin esittelystä, sillä eipä tuosta jutusta paljon irti saanut. Todella ansiokkaasti oli kyllä pohdiskeltu seikkailukelkan ja sen varusteiden syvintä olemusta, sekä sitä, mitä tuollaisella kelkalla voisi tehdä, mutta siihenpä se sitten jäikin.. Olihan siinä jopa palstatilaa hämmästellä adventurepyörien olemusta ja käyttötarkoitusta.

    Mutta joo.. Ihan hirveästi ei tosiaan tarjoillut se, että esimerkiksi Commanderin ajettavuudesta taidettiin mainita vain se, että ei poikkea isommin normi-Commanderista.. Noh, minä tiedän, miltä normikomentaja tuntuu, mutta on tuota juttua saattanut lueskella joku sellainenkin, joka ei ikinä ole Commanderia ajanut... tai mikä pahinta, on ajanut vusimallin 2010 Commanderia, joka ihan oikeasti on aikalailla eri moottorikelkka, kuin vuosimallin 2015 Commander, esimerkiksi.

    No mitä sitten taas tulee tuon jutun kuviin, niin vahvasti ei mennyt silläkään saralla.. Kuvat olivat pahimmoilleen sekavia, eikä niistä kyllä yksityiskohtia päässyt hämmästelemään senkään vertaa, mitä Lynxin esitteestäkään.. Tämä kieltämättä hieman hämmästyttää, sillä kuvausteknisesti, varsinkin kun verrataan lehden muissa jutuissa esiintyviin kuviin, pitäisi myös Commanderin kuvien olla selkeitä ja tarkkoja.. Toki, jälleen asiaan vihkiytynyt ja Commanderin tunteva kaveri pystyy kuvistakin jo jotain päättelemään, mutta laitteesta kenties kiinnostunut, mutta siitä mitään tietämätön lukija tuskin hoksaa, mikä esimerkiksi sivun 030 viimeisessä pikkukuvassa esiintyy ja miksi juuri se kuva on valittu mukaan edustamaan kenties maailman varustelluimman vakiokelkan varusteita.

    Noh, se Commanderin koeajosta... toistaiseksi.

    Vielä tuotakin juttua pahemmin epäonnnistui Tapion Jannen kisakelkan entisöinnistä kertova juttu..

    Muutamia projektikuvia lukuunottamatta juttu jäi erityisesti kuviensa osalta täydelliseksi torsoksi.. Ainakin minua olisi kelkkojen rassaajana ja rakentelijana, sekä jossainmäärin myös entisöijänä kiinnostanut kelkan varmuudella upeat yksityiskohdat.. Nythän itse valmiista kelkasta oli vain yksi surkea kuva, jossa sinänsä ansiokkaasti kelkka pönöttää entisen komentajansa kanssa messupilttuussa..

    Tapion Jannen muistelu oli mukavaa luettavaa, mutta samaa perusteellisuutta ja tarkkuutta olisin suonut myös muuhun juttuun. Eli ansiokas idea, jonka toteutus kyllä kyykkäsi valitettavankin pahasti.

    Mutta palatakseni tuohon Commander -juttuun ja siinä esiintyvään Adveture-ideologian pohdintaan...

    Eli kyllä, seikkailu ilmeisesti jollain tapaan on tämän päivän trendi osan harrastajakunnan mielissä.. Eihän esimerkiksi Adventurepyörällä tokikaan saa ajaa ihan sinne, minne niillä kenties pääsisi, mutta pääsee niillä silti aika paljon laajemmalle alueelle ajelemaan ja seikkailemaan, kuin mitä tuossa jutussa annettiin ymmärtää (ja voitaisiinhan tässäkin kohtaa jopa pohtia sitä ajatusta, että tarvitaanko esimerkiksi kammopitkässä Summitissa reilun seitsemän sentin lappuja siinä nelipuolimetrisessä matossa, kun eihän silläkään vissiin saa luvallisesti ihan jokapaikassa ajella???) Lappihan on täynnä sorapintaisia teitä, joille kyllä saa ihan luvan kanssa mennä Kotariaan ulkoiluttamaan ja siinä touhussa saattaa trippimittariiin napsahtaa jopa satoja kilometrejä. Eli minun nähdäkseni tuohon adventurepyöräilyyn on olemassa aika hyvätkin puitteet, kun vähän tutkailee karttoja.. Mitä taas tulee noiden moottoripyörien varusteluihin, niin kyllä esimerkiksi kaatotilanteessa alumiininen laukku tarjoilee paljon parempaa kestävyyttä, kuin Kappan muoviboksi.. Ja tämä on tullut aika monta kertaa todettua ihan käytännön elämässäkin.

    Yhtä kaikki, tästä Commanderin jutusta valitettavasti paistaa kyllä ikävästi se sama asia läpi, jonka nostin esille taannoin Army Yetinkin koeajossa. Eli kirjoittajalla ei tunnu olevan haisuakaan siitä, mitä hän itse kelkasta ja sen ominaisuuksista kirjoittaisi.. Tämä sitten peitetään ansiokkaasti sillä, että oksennetaan ulos kaikki faktat esimerkiksi laitteen varusteista ja muista romppeista.

    Mutta juu.. Tämä nyt on vaan meikäläisen mielipide, josta ei ainakaan pahastumaan pidä mennä.
     
  12. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Kiitosta vaan huomiosta.

    Mitä tulee Commander Touratechin koeajoon. Siinä kohdalla kyse on aivan samasta asiasta kuin muissakin näissä kevään koeajoissa. Tuola lehdistöpäivillä on käytäntö, että per kelkka ei ajomahdollisuuksia ole kuin tunti-tunti ja puolikas, niin eipä siinä jää hirveästi aikaa mittaviin syvä-analyyseihin. Jos alkaa kirjoittamaan sen perusteella jotain kovin syvällistä on joko a) yli-ihminen tai b) puhuu paskaa. Tämä on ollut alan vallitseva käytäntö jo pari vuosikymmentä johon ei valitettavasti pysty itse puuttumaan, vaikka mieli tekisi.
    Joitakin vermeitä olemme saaneet kuitenkin ajoittain vähä pidempiin koeajoihin jo keväällä, mutta kun kyse on esisarjan kelkoista, niin ajamista pitää silloinkin vähä rajoittaa.

    Tuo Janne Tapion kelkan juttuhan oli rakentajan itsensä kirjoittama. Näissä on aina kysymys k.o. henkilön omasta näkemyksestä. Kukapa voisi omasta projektistaan kirjoittaa paremmin kuin rakentaja itse. Se vaan on sellainen fakta että toisilla tekstiä tulee luonnostaan vähän helpommin kuin toisilla, joten näillä mennään mitä saaadaan.
     
  13. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Kiitokset pikaisesta vastauksesta..

    Taisi olla samat perustelut silloin aikanaa Armynkin kohdalla, kun jutun tasosta urputin.. Joten siksipä minulta tuleekin noiden juttujen suhteen kehitysidea.. Eli älkää enää korjoittako "koeajosta", vaan pikemminkin "esittelystä".. Minua nimittäin ihan aidosti olisi kiinnostanut Touratechin koeajo.. Esittelyt ei kiinnosta, koska ne kun pakkaavat olemaan turhankin pinnallisia minun makuuni.. Toki, asian voisi varmistaa siellä lehtihyllyjen välissä lukemalla sen jutun pikaisesti läpi, mutta kun ei oikein sitäkään kehtaisi tehdä.

    Eli jatkossa olisi hyvä, että juttujen kirjoittajat oikeasti pohtisivat että mitä tuli kirjoitettua ja siten määrittelisi, että otsikoidaanko se koeajoksi vai esittelyksi.. Koeajosta kun kuitenkin pitäisi ilmetä myös niitä syvällisempiäkin kokemuksia itse laitteesta ja loppujen lopuksi antaa lukijalle se mahdollisuus muodostaa miepide siitä, kannattaako hänen tehdä varaus esimerkiksi henkilökohtaista koeajoa varten, mikä sinänsä on moottorikelkkailun maailmassa hieman hankalampi juttu.. Hyvin usein kun kelkka kuitenkin hankitaan lehtijuttujen ja kuulopuheiden perusteella.. Ja se on itseasiassa aika käsittämätön juttu, kun ajatellaan, että ollaan hankkimassa 18tonnia maksavaa laitetta. Ja tämä koeajon vaikeus toki on noiden pienemmän tuotantomäärien laitteiden hankkijan ongelma.. Massaromppeita, käytetyistä laitteista puhummattakaan on joka liike pullollaan ja niitä varmaan voi tosiostajakin käydä ulkoiluttamassa, mikäli sellaiseen tarvetta tulee ja kaupanteko kiinnostaa..

    Mitä taas tulee tuohon projektiin, niin en mottinut Matin tekstiä lainkaan... Teksti sinällään oli varmasti harrastajan itsensä näköinen ja se on hieno ja piristävä homma. Myös projektin aikaiset muutamat kuvat olivat hyviä, mjutta se, mitä minä kaipasin, oli kuvat itse valmiista laitteesta. Ja ne olisi kyllä voinut ihan ammattikuvaaja hoitaa, kun jutun tekopäätös oli tehty.. Projektikuvat luonnollisesti ovat tekijän itsensä ottamia ja se kuuluu asiaan.
     
  14. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Käsitteet ja nimikkeet on minusta ihan oikein: Esittely on kerrottu mitä siinä on uutta tai vanhaa laitetta kokeilematta, koeajolla sinäkin varmaan oikeasti tarkoitat koeajoa kuten muutkin sen mieltää eli kun käyt autokaupasta kokeilemassa koeajopäivillä tai yksikseen toisena päivän uutta koteloa alle niin ajellaan 30min-1h? Vai otatko tuon liikkeen uuden auton päiväksi ajoon, tuskin ei ainakaan tällä peräällä vaan ajoaika on max 3h rajoittaen kilsoja ja väärinkäyttöä.
     
  15. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Nojoo... Mielipiteensä kullakin.

    Se kuitenkin, mitä minä ajan takaa on se, että jos minä ostan lehden, jossa on "Koeajo", niin minä kyllä todella toivon saavani lukea siitä koeajettavasta laitteesta jotain muutakin, kuin referaatin siinä olevista romppeista ja varusteista, matkamoottoripyöräilyn ideologiasta ja siitä, että kasiasataa kuutioisena Commanderi kulkee aika kovaa ja se on ajettavuudeltaan melkein niinku Commanderi.

    Lueppa ihan piruuttasi tuo juttu läpi ja kerro, mitä sinä siitä saat irti.. Minä en siitä saanut irti oikeastaan sen enempää, kuin mitä esitteestä oli luettavissa. Hieno homma, jos sinulle aukesi.

    Asiat, jotka minua olisivat kiinnostaneet:
    -Kelkan ajettavuus noine romppeineen, käsittäen mm. pattien sietokyvyn (niissä rajoissa, missä kelkka on tarkoitus ulkoiluttaa), kaarrekäytös, voimansiirron toiminta, tärinät uuden telaston myötä ja ylipäänsä jonkunlainen perstuntuma tuon säätöalustan toiminnasta ja säädöistä...
    -Noiden varusteiden käytettävyys, mm. laatikoiden irrotus, lastaus, kiinnitys...
    -Varustekiskojen/kiinnitysten toimivuus
    -Laukkujen toimivuus???
    -Matalan tuulilasin vaikutus kuljettajan kokemaan ajoviimaan...

    Ja miksei myös kelkan kyvyt umpilumessa, mikäli sinne tohdittiin mennä...

    Eli olishan tuon tunnin-puolentoista aikana voinut pohdiskella myös vaikkapa ihan oikeitakin asioita, ja näillä tarkoitan niitä seikkoja, joilla on merkitystä sille, kannattaako tuollaista yli 18tonnin kelkkaa ostaa. Mutta ei. Täytynee tyytyä rompeluetteloon ja siihen, että on se ihan Commanderin tuntuinen laite.

    Eli sitä "koeajoa" edelleenkin odotellessa.

    Mitä taas tulee siihen henkilökohtaiseen "koeajoon", niin se toki suoritetaan siksi, että pyritään selvittämään, miellyttääkö se koeajettava laite minua.. Jos taas koeajan sen laitteen ajatuksella, että kerron siitä jollekin toiselle osapuolelle, niin siinä vaan valitettavasti on pyrittävä selvittelemään niitä asioita ja koitettava löytää jotain kerrottavaakin.. Et varmaan sinäkään olisi mielissäsi, jos minä kävisin koeajamassa sulle vaikkapa jonkun auton ja kertoisin, mitä varusteita siinä on, miten se auto kenties mielestäni soveltuisi vaikkapa kauppareissujen tekoon ja loppuhuipennukseksi kertoisin, kuinka se auto on ajettavuudeltaan melkein niinku sen auton rinnakkainen, vähemmän varusteltu sisarmalli. Ja mikäli et olisi koskaan ajanut edes sitä sisarmallia, niin voipa olla, että et tekisi tuolla edellämainitulla sepostuksella yhtikäs mitään.
     
  16. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    En jaksanut lukea etes kommenttiasi läpi kun kitinää kuitenkin ;D
     
  17. jussi 77

    jussi 77 Well-Known Member

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Kyseisetä lehdestä kuinka moni luki päätoimittajan puheenvuoron het ensimmäiseltä aukeemalta???

    Syytä meinaan lukea siinä jos missään Sipola osuu maaliin enemmän kuin koko lehdessä ehkä yhteensä.
    Itteeni alkaa kanssa pikku hiljaa vituttaa kun facebook sivut täyttyy kelekkailu kuvista missä on niin paljon kaikkia helevetin hästäkkejä ettei niitä viitsi lukea. Ominaista on aina että kehutaan sitä omaa tekemistä ja olemista aivan yli.
    Joillakin saattaa mennä koko päivä siihen että saadaan purkkiin joku videon pätkä jonka juuri juuri kehtaa jakaa kavereille....

    Kyllä tuo Sipolan juttu että keskitytään siihen olennaiseen eli hauskan pittoon osu ja uppos ;)
     
  18. Petr

    Petr Rene BCX 600

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    Sori, kun vuosikin on vaihtunut; onko tosiaan jo ilmestynyt 1/2016 lehti?
    Minkähän näköinen on kansi? Ei ole kyllä sitä näkynyt.
    Kisailijalta kyllä tuli uus lehti...
     
  19. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: 5-2015 ilmestyy.

    on tulossa. Kait se pitäis huomenna olla laatikossa.
     

Suosittele tätä sivua