600 E-Tec vs. 800 E-Tec

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä antti20, 5/3/12.

  1. antti20

    antti20 Member

    On käynyt mielessä siirtyminen nelarista takaisin kakstahtiseen ja tuo E-Tec kiinnostaisi kovasti. Mitenkä on näiden koneiden kohdalla luotettavuuden laita?

    Vanhasta -07 600 H.O Rotaxista jäi tosi huonot kokemukset, kun kahden talven aikana piti tehdä kaks koneremonttia!

    Olen kuullut juttua Rotaxin huonosta laadusta (laatu vaihtelee paljon) vanhojen koneiden kohdalla, mutta miten on näiden E-tec:n laita? Onko 600 ja 800 mallissa kestävyyden kannalta joitakin eroa?
     
  2. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Vs: 600 E-Tec vs. 800 E-Tec

    Molemmissa on ollut jonkun verran ongelmia, mutta tuo pienempi on noista ehdottomasti luotettavampi.

    Koneista ja niiden herkästä hajoamisesta löytyy tältäkin palstalta paljon keskustelua, mutta niitä kannattaa hieman suodattaa. Yleensä täällä ongelmat "kärjistyy" koska yleensä ongelmista puhutaan, toimivista en niinkään. Mutta, lähipiirin kokemuksia katsoen on noissa ollut enemmän ongelmia kuin vaikkapa Suzukin 2t koneissa.

    600 E-TEC koneisen uskaltaisin ostaa käytettynä, isompaa en. Siinä itsellenikin ongelma, kun voisin vaihtaa 2008/2009 ikäiseen 800 2T kelkkaan, mutta Catin sen ikäiset kelkat ei ole minulle sopivia, Polle samoin. Lynx/Ski-Doo olisi muuten mukavia ja käypäsiä, mutta nuo Roraxit hajoaa sitä helpommin mitä suurempia ne ovat. Eli, itse en sellaista uskalla ostaa käytettynä, uutena kylläkin.
     
  3. 3v9eny

    3v9eny Epäonnen soturi

    Nostetaampas tätä hiukan, itellä olis suunnitelmissa vaihtaa 600 e-tecci 800 e-teciin. Onko tuo kasisatanen siis herkempi hajoamaan?:eek: tuolla omalla kuussatesella oli mittarissa aikalailla tasan 18tkm ku toinen mäntä leikkas kii. En tiedä onko siihen tehty koneelle mitään, luulisin että olis noilla kilometreillä. Kampuran laakerit oli hyvät, ja kampura suht suora, että se on varmaan vaihettu jossain kohtaa? Ajoin tuolla rapiat 3tkm ennenku leipo, liian laihalla oli käyny. No kasassa se on kera uusien mäntien ja pytyn, rasvat ja stefat vaihdettu ja suodattimet kun epäilin leikkomisen syyksi. Mikä tuossa kasisatkussa on heikko puoli, ts. miksi se ei ole yhtä kestävä kuin 600? Mikä siitä laukeaa? Uuteen peliin ei oo rahaa että käytettyjä oon katellu. Mutta nyt alko hirvittävän että joutuuko sitä viidentonnin välein aukomaan :eek::(
     
  4. Mika_R

    Mika_R Klonks rave enduro 600r -24, Yamaha RS Vector -06

    Brp:n myynti lukuihin kun vertaa, niin eipä muut merkit sen kestävämpiä/ heikompia ole, kuten aikaisemmasta kommentista kuvan saa. Paljon ajettu 2t on paljon ajettu 2t. Ja 800sta pitää ja saa sepittää varmasti samalla tavalla kuin 600sta. Minulla ja kaverilla 600etec ja 800etec toimi ihan yhtä hyvin. mutta molemmilla pulkat on vaihtuneet tuoreempaan ennen "suositeltavia" koneremontti kilometrejä.
     
  5. teme-

    teme- Well-Known Member

    Kestää minkä kestää, näin se vaan on. Jos nyt verrokkina sanon niin nykynen 800 on ajettu 5600km ja ei mitään ole tarvinnut korjailla, kun taas entinen 600 oli ajettu n.6000km ennenkuin vaihdoin ja siihen oli jo vaihettu ecu, tulpat, puolat, tulpanjohdot, dess. alusta remnontteja en kehtaa edes mainita. Ja eipä se kauvan enää laulanu uudella kun toisesta pytystä hävis puristukset. Että semmosta.:D
     
  6. Arppi

    Arppi Well-Known Member

    Niinhän se taitaa olla, että kaikki hajoaa joskus :) Itsellä oli ennen 800 etec ja remontissa ollessaan (ei johtunut koneesta vaan liikkeen asennusvirheistä) hypistelin murheellisena osia ja huoltomiehen kanssa yleisesti keskusteltiin näistä juurikin 800 ja 600 koneista. Hän tuumasi siinä, että jonkun verrankin isossa koneessa murheita enempi kuin pienemmässä. Sanoi, että katoppa sitä konetta ja mieti kuinka paljon siinä on voimaa :) Noo, itsellä ei kyllä ollut siinä mitään ongelmia ilman tätä ns. hanskavirhettä. Jostain syystä kuitenkin vaihdoin seuraavan talven jälkeen kelkkaa, tilalle tuli 600 etec koneella ja nyt sillä tuli ajettua eka talvi. Joskus sitä voimaa ikävöi (varsinkin raskaammalla kelillä), mutta toisaalta reittiajossa uskon vauhdin olevan samaa luokkaa.
     
  7. 3v9eny

    3v9eny Epäonnen soturi

    Reitillä tuolla kusiaisella pärjää kyllä, nelitahdit ei tahdo pysyä perässä. Mutta ummella ei jaksa mennä. Välitykset on toki nykysessä 22 ylhäällä 45 alhaalla. dokkerissa, jollasta oon suunnitellu, taitaa olla kuussatasessa vakio välit 19 ylä ja 49 ala, että ehkä se jaksais 110kg kuskia kuljettaa.. mutta tuo 800 voima houkuttais, ummelle. Vaikka reitillä tulee pääsääntöisesti ajeltua. Onko jollain kokemuksia 600 dokkerista vakio voimalinjalla umpisen ajosta?
     
  8. o-p-k

    o-p-k 800 ID E-tec -15, 440x -06

    Makuasioita sanoi koira..
    Itse en ole hetkeäkään katunut isolohkoon siirtymistä ja mun ajot on 100% reittiä. Iron dogin mittarissa nyt 7tkm, ja tänä talvena hajos telasto ekan kerran. Tosi hyvä kelkka ollut. Ei sillä pääse patikossa yhtään sen lujempaa eikä hiljempaa kun kuussatkullakaan. Kuskista se on kiinni, eikä kelkasta. Toki sillä täytyy olla kaasunkäytön suhteen ehkä vähän "varovaisempi" kun pikkulohkolla voi mutkista huolettomammin avata. Kasisatkulla taas pääsee kivasti kaasulla isompien "ylläreiden" yli. Jos sulla on 80-100 vauhtia reitillä, niin kusiaisen liipasimesta ei kyllä tapahdu enään juuri mitään, ja on vaan otettava kaikki vastapaukut käsille.
    Ja kyllä siinä reitillä tulee sit se pelto/jänkä/jääpätkäkin.. Hei hei kusiaiset..:cool:
     
    vinotintto, Mika_R, Hemikoo ja 3 muut tykkäävät tästä.
  9. teme-

    teme- Well-Known Member

    Kyllä tuossa isolohkossa on isompi hauskuuskerroin koko hommaan kun 600. Mutta 600 taas ehkä reitillä se käytännöllisempi ja kevyempi, tiedä sitte.
     
  10. o-p-k

    o-p-k 800 ID E-tec -15, 440x -06

    Ja mitä tuohon keveyteen ja jaksamiseen tulee, niin mun mielestä on juuri niin päin että se olemassa oleva teho reservi tuo juuri sitä keveyttä.
    Itsellä on tuo ajaminen viime vuosina muuttunut muutenkin hiukan erilaiseen suuntaan. Ennen se oli sitä että kuka ajaa 10km ihan täysillä jaksamisen ja taitojen ylärajoilla, oli kovin jätkä.:D
    Tänä päivänä se on sama homma edelleen, mutta matka on vaan 100km..
    Ja se on pakottanut muuttamaan ajotyyliä aika paljon. Täytyy lukea sitä reittiä ja rytmittää ajoa, sen sijaan että vaan vetää silmät kiinni täysiä päin. Ei jarrulla linkussa mutkaan sisään, vaan jarrutus hyvissä ajoinajoin mutkaa ja tasainen veto päällä mutkan läpi. Eikä todellakaan kaasu pohjassa tuntemattomaan. Jne..
    Ennen sitä helposti syytti myös kelkkaa ja iskareita jokaisesta omasta ajovirheestä, mutta tänä päivänä tulee kyllä katsottua "peiliin" jokaisen perseelleen menneen mutkan jälkeen. Itse asiassa olen tullut todella kriittiseksi oman ajamisen suhteen..
    Tältä talvelta jäi parhaimmat muistot salla-ruka väliltä. Hieno keli, vauhdikasta patikkoa ja ajo kulki. Yhdellä vedolla sallasta rukalle mökille, noin 100km ja 1h40min. Ja muut jäi kauas. Eikä tässä pointti ollut se että muut jäi kauas. Vaan se että itse onnistuin hyvin ajamisessani ja voimieni säästämisessä niin että jaksoin pitää reipasta vauhtia koko matkan.
    Anteeksi, tarina tais vähän karata aiheesta..:)
     
    Viimeksi muokattu: 1/5/18
    Mikki80 tykkää tästä.
  11. Arppi

    Arppi Well-Known Member

    Tuo reitin lukeminen ja ajon rytmittäminen se taitaakin olla se tärkein juttu, oli se isolohko tai pienempi.. Tuossa kun oltiin maalis-huhtikuun vaihteessa Luostolla, niin tuli oikeen funtsittua sitä ajoa ja päivälenkeillä oli mittaa n. 100-300 km ja hyvän rytmin kun sai, niin ei noi pidemmät ajopäivätkään loppupeleissä tuntunut illalla pahalta, keskinopeudet kuitenkin oli kuudenkympin päälle. Mutta se ei ole sinänsä väliä onko 600 E-Tec vai 800 E-Tec...kunhan on E-Tec ;):D
     
  12. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Sitten kun otetaan kuvioon nelitahti niin saa kertoa kahdella sen ajosilmän määrän varsinkin notkot/mäet/isot ojat, tutulla reitillähän tämä on aika helppoa
    Edellisenä talvena oikein haastamalla haastoin itseäni Viperin kanssa, tankillinen bensaa ja yksi tai kaksi juomataukoa niin lyhyesti kuin pystyin.
    Paras ajo oli kun kaikki mutkat/ojat meni siten ettei mitään tullut silmille isosti, mennessä hiukan hölläten ja palatessa sen mitä pää antoi periksi puolimetristä pahkaa 120km, kohtuu tasaista kaikkiaan 90km, sitten oikeasti jo isoa möykkyä 70km, tuli ihan ihmetyksenä miten hienosti kulki ja vauhtia riitti ettei tarttenut taakse katsella ja ei pahimpien pätkienkään jälkeen olisi halunnut pysähtyä juomaan, kääntöpaikalla Leipä+munkki+cola naamaan ja takaisin kotiin.
    Ens kaudelle 2T 800cc, saa nähhä miten ajamisen keveys muuttuu, nelarissa tasainen vääntö hiukan tasaa voimienkäyttöä sen mitä kavereiden kelkoilla ajanut.
     
  13. 3v9eny

    3v9eny Epäonnen soturi

    Vielä kaipaisin kokemuksia 600 dokkerista umpisessa :)
     
  14. Haikku

    Haikku 850 Sunami

    No jos haluat pelleillä ja nauttia ajosta siellä hangessa niin unoha tuo pikku lohko, ero on kuin yöllä ja päivällä. Kyllä sillä 600 perässä ajelee sukset hangessa ja kiroot ku sukset ei nouse vaikka revit tupit irti tangosta...
     
    FFoxi ja vinotintto tykkäävät tästä.

Suosittele tätä sivua