ajolasien linssien väri? (JA muuta asiaa ajolaseista )

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä Hörhö, 7/1/06.

  1. Hörhö

    Hörhö Well-Known Member

    Alkoi todella häiritsemään kun kirkkailla linsseillä ei näe kunnolla korkeuseroja/patteja
    tuolla reitillä; toimiiko jonkun muunväriset linssit paremmin?Siis valoisalla ajettaessa,
    pimeällähän varmaankin kirkas on paras vai...?
     
  2. Vilho

    Vilho freeride

    Sininen taitaa olla parhaimmasta päästä ku pimeällä ajaa valot päällä :)
    Itselläni on siniset ja hyvät on. Toinen hyvä väri taitaa olla se keltainen?
     
  3. mikaa

    mikaa Well-Known Member

    Joo mulla on kans "ykkös" laseissa siniset linssit ja kakkos laseissa oranssit, joita käytän keväällä auringonpaisteessa.
     
  4. frosty

    frosty Well-Known Member

    Iteläni on kirkkaat lasit, mutta meinasin koittaa sinisiä.
    Kaverit on kovasti kehuneet.
     
  5. Tike

    Tike Doo 600 SDI

    Täällä kans ollaan tyytyväisiä siniseen väriin. Hyvin on toiminut pimeälläkin.
     
  6. Vilho

    Vilho freeride

    Lisään vielä, että kun on ajaa siniset lisnssit päässä ja on tavallinen halogeenilamppu (kellertävä valo), niin ei tartte hankkia mitää xenon valoja. :)
     
  7. Jukkis

    Jukkis Sidewinder L-TX 137, SRX 137

    Toimiiko sininen myös kirkkaalla kelillä?
     
  8. Elisa

    Elisa Administrator

    Keltaiset toimivat valoisassa oikein hyvin. Hämärässä sitten taas ei niinkään.

    Edit: Tai siis hämärässä näkyy hyvin kaikki epätasaisuudet yms, mutta ne pimentävät muuten vähän liikaa.
     
  9. Vilho

    Vilho freeride

    Sinisen linssi taitaa olla monipuolisin linssi. Kyllä minulla ainakin toimii, mutta silloin kun alkaa hämärtään niin ei niillä silloin kylläkään erota. Suosittelen lämpimästä sinisiä linssejä.
     
  10. kop-O-nen

    kop-O-nen 2004 440 Pro-XR 700Mod / 2021 Xterrain 900 Turbo

    Mulla on aina kahdet lasit mukana toiset sinisillä ja toiset kirkkailla linsseillä voi vaihtaa näkyvyyden mukaan ja jos toiset esim. jäätyy ni voi vaihtaa sulat päähän
     
  11. A. Le Cog

    A. Le Cog Guest

    Ajelin ennen sinisillä linsseillä. Hiton hyvät aurinkoisella kelillä ja selkeällä. Pimeässä ei ainakaan mun silmä oikein tottunut niihin. Sitten testiin keltainen. Yksinkertaisesti surkeat. Seuraavaksi oranssit. Kirkkaalla kelillä huippulasit, mutta sellaisess sumussa/hämärässä ei näy pinnan muotoja ollenkaan. Pimeässä näytti karsivan valotehon ihan minimiin. Nyt kirkkaat testissä, pimeässä tottakai parhaimmat ja muutenkin vaikuttaa päivällä hyviltä. Voisin olettaa, että auringonpaisteessa ei tee mitään. Mä rankkaan lasit seuraavaan järjestykseen:
    1. Sininen
    2. Kirkas
    3. Oranssi
    67. Keltainen :D
     
  12. Vilho

    Vilho freeride

    Onko kellää punaisia linssejä käytössä?
     
  13. henz

    henz Ski-Doo X Renegade

    Itellä on punaset ja toimii hyvin (kehuivat että paras erottaa sillä epätasaisuudet lumesta), punainen ja ruskea on myös silmille terveellisin väri! Sininen on vaarallisinta silmille.
     
  14. Vilho

    Vilho freeride

    Eikö se punanen väri silmissä ole pahin?
    Miten se sininen vaikuttaa? Kyllä minä itselläni huomaan, kun otan kypärän päästä nii näkyvyys on edelleen vähä sinertävä tai jotaki siihen suuntaan.
     
  15. henz

    henz Ski-Doo X Renegade

    Itsekin huomannut tuon, en tiedä liittyykö siihen asiaan, mutta kyllä tuo pitäisi olla ihan fakta. Sinisen säteilyn taajuudet ei varmaan sovi ihmisen silmälle niin hyvin ??? Ruskea on keops-optikon mukaan se paras, ja punasävyinenkin hyvä.
     
  16. V-max Mään

    V-max Mään 660r, F7

    Niin sama se sille sopii tai ei mutta sinisillä nykyään ajelen ennen on ollut kirkkaita ja oransseja mutta noitten värien jälkeen sininen ehdottomasti ykkönen
     
  17. oudie

    oudie Polaris AXYS Pro RMK 163"

    Juu sininen on paras jos tykkää ajella sekä valosalla että pimeällä. Pimeällä tietysti kirkkaat parhaat koska ei pimennä yhtään mutta jos kirkkaalla ilmalla ajaa esim. jäällä ni lumesta heijastuva auringonvalo on sen verran kirkas ettei tuppaa mitään näkemään. Siniset tummentaa sen verran sopivasti et näkee ajaa kirkkaalla ja pimeällä valot näyttää vaan siniseltä ja itelle siitä ei ole mitään haittaa ollut.
     
  18. Hiikeri

    Hiikeri - Ei kelkkaa -

    Itsellä kirkkaat nyt käytössä kun eipä paljon aurinkoisia kelejä ole ollut, ainakaan silloin kun olen kelkkaillut.
    Keltaiset ostin viime keväänä ja ne toimii kun on pilvetön auringonpaiste. Pilvisellä mielestäni näkyvyys kärsii jo keltaisilla liikaa.

    Pilvisellä säällä siis kirkkaat, 100% auringonpaisteella keltaiset.
    Voishan vielä ostaakin tollaiset sinisetkin linssit ja kokeilla myös niitä.
     
  19. H-pux

    H-pux SBA 650

    Progripin kirkas "light sensitive", melko hyvä ollut yleiskäytössä. Tosin vähän liian pieni runko/pehmustus HJC:n kypärään.
     
  20. -valopää-

    -valopää- 800x summit `14

    Nyt on sinien mutta pitää vaihtaa taas keväällä keltaiseksi. Minun silmä ei yksinkertaisesti meinaa tottua punaisiin linsseihin! Oli semmosetki mutta minä en nähny niillä missään kelissä mitään.. :mad:
     

Suosittele tätä sivua