Avoin kirje kilpakelkkailulle

Keskustelun 'Kisat' on aloittanut käyttäjä Woody, 14/12/14.

  1. Woody

    Woody Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Minä puhuin taas SM kilpailuista, koska EM olisi ollutkin SML:n kilpailu. Joten viisi kilpailua. (tää on jo hiukan koomista)

    Kuljettajia edustava ajajaryhmä on ollut samalla nimellä alusta asti. Toki joku muu on voinut käyttää muutakin nimeä.

    Nyt pitää olla realisti, ei näillä kirjoituksilla suomeen yhtämestaria saada. Tai, jos hiuksia alkaa halkomaan, niin on siitä avoimen kirjeen jatko-osasta alkaen on yritetty yhtä mestaria, mutta tämähän on vain keskustelu palsta. Ja kuten aiemmin kirjoitinkin, kyllä näistä (huonommistakin ) kommenteista aina jotain irti saa. Jos ei muuta niin kirjoittajasta kuitenkin.
    Näillä kirjoituksilla on ollut todeksi vakuuttelua ja selkeiden asiavirheiden korjauksia lukuunottamatta tarkoitus herättää keskustelua ja ajatuksia. Ja se on uskoakseni onnistunut.

    Sitten siinä SML esityksestäkin puhutaan kahdesta eri asiasta. Se on ollut kova työ saada esityksen tekijät hommiin, itse esityksen teko on ollut se helpompi osuus. Uskon edelleen tästä minulle kertonutta henkilöä ja varmaankin tiedät ketä tarkoitan.

    Arto, minulle käy mainiosti myös tämä ehdottamasi linja. Olen joviaali keskustelu kumppani, mistä saa haluamansa kaltaisen keskustelijan :)

    Annanko nyt itseni ymmärtää oikein, että nyt on keväisten esitysten suunnat,kalenterit on nyt selvät ja pohdinta voi jatkua.
    Lähtökohdat on nyt selvät, vaikka joku lukeekin erilailla kuin joku toinen. Ikäänkuin vaalipuheita olisi kuunnellut.

    Hyvä Madd! kuskit huimistelee ja pidetään me heille luettavaa yllä.

    Hyvä että uskot, mutta pidä lumikko silti lupauksesi 8)
     
  2. Atso

    Atso Polaris iqR 440 hybrid

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Heitetääs tälläinen välikommentti...

    Onkohan mahdollisesti SML:llä tulossa muita puhutaan vaikka endurosta kisajärjestäjiä kun ainakin viimeiset 2 talvea on menty Karstulan, Kemijärven ja Kuusamon kilpailuilla mutta uusia paikkakuntia ei ole ilmestynyt??

    Tänä talvena SMK:n endurosarja tarjoaa ainakin minulle uutena kilpailuna Ähtärin (en tiedä onko järjestänyt aikaisemmin vuosia sitten) ja pitikö viime talvena olla Nurmeksen osakilpailu mutta se peruttiin lumen puuttumisen vuoksi..

    Itse ajoin viime talvena molempien järjestöjen kilpailut ja olin tyytyväinen kaikkien kilpailupaikkojen järjestelyihin ja toimivuuteen..
     
  3. hertha

    hertha Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Moi kaikille!

    Olen täällä sivuilla vieraillessani seurannut suurella mielenkiinnolla tätä keskustelua ja kun läheinen sukulainen vielä ajaa SM enduroa, niin se vain lisää mielenkiintoa.
    Olen toisella palstalla huomannut kisa tiedottamisessa epämääräisiä kirjoituksia mutta täällä onkin linkeissä selkeitä dokumentteja mistä saa hyvin selkeän kuvan asioiden kulusta.
    On todella surullinen tämä SM sarjan tilanne ja kaikki ketkä muutosta haluavat on mielestäni oikeassa.
    Lähtökohdat mahdollisille neuvotteluille on huonot kun molemmilla on lähes samat asiat mistä ei voi antaa periksi. Siinä tilanteessa on erittäin selkeää, että kolmas osapuoli on todella tarpeellinen. Kuljettajat tai heidän edustajat, ehkä jopa täysin ulkopuolinen taho on enemmän kuin suotavaa neuvottelu tuloksen aikaan saamiseksi.
    Siihen en osaa ottaa kantaa kumpiko järjestöistä olisi jollain lailla parempi mutta sen kaltaisen käsityksen olen saanut, että SML on vasta SMKn kilpailuiden alkaessa ikäänkuin huomannut kelkkailijoiden olemassa olon.
    SML onkin leimautunut ennemminkin moottoripyörä lajien järjestöksi.
    Mikäli alussa dokumentoimattomat talous luvut pitävät paikkansa niin onhan tilanne kelkkailijoiden kannalta surullinen.
    Toivotaan kuitenkin, että yksi SM sarja toteutuu tulevaisuudessa.

    On kuitenkin kirjoitettava sananen näistä kommenteista. Mikä näissä keskustelu palstoissa on niin riivaavaa kun kommentit alkavat menemään aivan asian ulkopuolelle. On runoista ja joku KoKekin mistä ei saa kirjoittaa vaikka se ei ilmeisesti liity asiaan millään tavoin. Myös suorastaan syytetään valehtelusta dokumenttien esillä olosta huolimatta. Minä olen saanut kotonani vanhan kansan kasvatuksen ja siihen kuului myös anteeksi pyynnön taito.
    Se on harvinaisuus näillä keskustelu palstoilla.

    Mielestäni kilpakelkkailijoiden pitäisi nyt olla yhtenäisiä myös tässä asiassa kuten he ovat aina mailmalla liikkuessakin.
    Mahtava SM endurokauden kauden avaus oli Vaalassa kuitenkin. Sieltä sitä yhtenäisyyttä olisi hyvä ammentaa.
     
  4. Woody

    Woody Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Hertalta myös hyvä ja rakentava kommentti. Ilmeisesti on myös dokumentitkin on luettu, mikä onkin joidenkin näissä jälkipään kommenttien takia ihan hyvä juttu.
    Myös kommentti muiden kirjoituksista osuu nappiin, täällä on joillain todella vaikeaa pysyä asiassa.
    Mutta mikäli täällä anteeksi pyyntöä odottaa, niin ennemmin vaikka lehmät lentää tai SML ja SMK pääsisivät sopimukseen. ;D
    Arto puhuu toisten kunnioittamisesta ja olisihan se jo kunnioitusta kun edes myöntäisi olleensa hieman asioissa harha poluilla, mutta ei sen enempiä edes kukaan odotakkaan.

    Tämä on hyvä palsta mistä minulla on haave, että tämä joitain tulevaisuudessa poikisikin.(ei se lentävä lehmä ;) )
    Ja kun vielä saadaan asiallista kommenttia myös ns. ulkopuolisilta, niin se perhos vaikutus on edes jollain lailla toiminut. Ja vaikka itsekkin olen enää hangaround jäsen ja saatan olla enää kenties vain toimitsija tehtävissä.
    Asia on kuitenkin vielä sydäntä lähellä ja minä näen myös ne kuljettajat myös tärkeimmässä asemassa.
    Toivotaan todellakin sitä yhtä SM sarjaa. Vaikka sitten 1/2 ja 1/2 endurossa (mikä on ehkä huonoista vaihtoehdoista paras), mutta sitten sprinttiin ja CrossCountryyn riittää kyllä yksikin järjestö.

    Ja ek:lta minäkin sen verran eksyn, että mikä ihme kuskeja vaivaa kun ei ole EC/SM:ssä eikä CC:ssä mukana?
    Toinen on SM enduro sarjan avaus kahdella osakilpailulla ja sen takiahan tämän jatko osan aloitinkin, kun se ei tunnu kuskeja kiinnostavan.
    Kuitenkin Karstula (pahoittelut sen maininnasta) on historiassa kerännyt yli kahtasataa kuskia ja SMK endurossakin oli n.250 kuljettajaa.
    Toinen taas on yksi SM viikonloppu ja lajissa mikä on tulevaisuutta! Peltipailakkaa ajaneena ja yhden CC SM:n nähneenä voin sanoa, että ompa hieno kisa muoto. Se on kuin pitempi ja vauhdikkaampi crossi,mutta ilman hurjia hyppyjä.
    Käykäähän suharit ilmottautumassa, vielä kerkiää. Eikä se nyt niin hurja laji ole, etteikö normi kisakuski jaksa sitä tuupata.
    Rovaniemelläkään ei totaali sippausta tullut yhtään vaikka rata oli osalta aikamoista puunkiertoa. Hyvä rata kuitenkin, en sitä moiti. Käykäähän ILMOTTAUTUMASSA!

    Anteeksi tämä asiasta harhailu, yrittelen välttää sitä tulevaisuudessa. (siinä se nyt hertalle tuli! 8) )

    -t-

    Edittiä..
    sorit; nimi onkin Hertha
    Samalla kattoin venäjän crossia niin....en tiedä oliko radasta kiinni mutta, meno oli kuin CC:n viimisellä kierroksella. Valitettavasti. Renheimi karkas ekan kiekan puolivälissä, mutta Pihlaja piti kuitenkin paikkansa jonossa ja tuli kakkoseks.
     
  5. AoPi

    AoPi Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Kunnioitaminen pitää olla molemmin puolista varsinkin, kun yritetään saada aikaan yhteistä hyvää.
    Minun tietojen mukaan SML:n esitystä työsti viisi henkilöa ja kukaan näistä ei täsmää antamiisi tuntomerkkeihin enkä siis tiedä ketä tarkoitat.
    Pidän siitä kiinni, että virallista kuljettajien esitystä ei ole, jos on niin nimilista kuljettajista esille ketkä ovat olleet esityksen takana.
    Meillä asiasta tietämättömillä kuljettajilla on oikeus tietää kannatuksen laajuus ja se pitää olla laaja, että voidaan puhua kuljettajien esityksestä.
    Parempi olisi puhua SMK:n esityksestä.
    Se miksi jankkaan tätä asiaa on se, että kuljettajat tietäisivät ketkä ovat kuljettajien nimissä tehdyn esityksen takana, jos puhutaan monikossa.
    Esityksiä pitääkin tehdä, mutta ei niitä saa viedä eteenpäin väärin nimettynä ja toivottavasti niitä tulee jatkossakin, että saataisiin ne yhdet mestarit.
     
  6. Woody

    Woody Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Nimenomaan, kunnioitus pitääkin olla molemman puolista ja minä jo pariviestiä sitten oletin alkaneen? En minä meidän viestien henkilökohtaisuus osuutta aloittanut. Mutta eipä tuo minua pahemmin haitanne jos se jää saamatta, ei olis eka kerta :D

    Ok, sitten se oli yksi niistä viidestä. Mutta mikäli haluat jatkaa tästä asiasta, niin yv:nä

    Se on ihan hyvä pitää kiinni omasta mielipiteestä MUTTA, se koko esitys on jo historiaa!
    Sillä nimellä se silloin esitettiin ja sillä hetkellä kun SMK:n hallituksessa nuija kopsahti pöytään siitä tuli virallinen.
    SMK välitti siitä kuljettajilta saadusta viestistä tukensa eteenpäin. Eikä tilanne siitä enään voi miksikään muuttua, mutta voihan sitä esitystä nimittää nyt miksi vaan.
    Silloin, kohta vuosi taakse päin, ei sen nimeä kukaan moittinut. Miksi nyt?

    Minä olen kuitenkin vain viitannut sen nimisen esityksen sisältöön. Sen esityksen nimellä ei nyt mielestäni pitäisi olla sellaista paino arvoa kuin se mitä se nyt on saanut. Ellei sitten sen painoarvon korotus ollut joillekkin muita asioita tärkeämpi? Tärkeämpää kuitenkin on ollut mitä se piti sisällään.

    Ja se miksi tämän jatko osan aloitinkin, oli tuo SM kauden avaukset osallistuja listat ja niiden johdosta kysymys, että ollaanko tultu vedenjakajalle? Eli saako nyt jo vetää johtopäätöksiä kuski määristä, mitä esitystä he kannattavat?
    Kuten edellä mainitsin, niin paikkakunnasta se ei ole kiinni.

    Aivan alussa "vitsikkäästi" mainitsin viidakon laista, eli vahvempi jäisi henkiin, tarkoitin tietenkin kuljettajien jalka äänestystä.
    Ja sen pitää mielestäni vaikuttaa mikäli yhtä sarjaa aletaan rakentamaan.
    Oli ne kuskien jalat sitten niin tai näin, niin niiden pitää olla se ratkaisevin tekijä.
    Ainakin minun mielestä.
     
  7. Roippa

    Roippa Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Tervehdys

    Halusin tuoda oman näkökulman tähän keskusteluun kun kausi on sopivasti puolessa välissä ja keskustelu kiivainta. Kaikki mielipiteeni ovat henkilökohtaisia eivätkä edusta mitään tahoa.

    Olen nyt pari vuotta seurannut tätä kelkkailutouhua tiiviimmin sen myötä, kun palasimme Kainuun Moottorikerhona kilpailun järjestäjäksi moottorikelkkailun puolella. Viime keväänä sitten minut saatiin ympäripuhuttua Suomen moottorikelkkailijoiden hallitukseen, johon lähdin varovaisin askelin mukaan. Olihan edellisestä kelkkailuaktiiviajoistani vierähtänyt liki kymmenen vuotta ja nykyinen osaamiseni ja sydämeni enemmän pyörälajien puolella.
    Toisaalta lähdin hommaan uudelta pohjalta täysin riippumattomalla ajattelumaailmalla. Vähän siltä kannalta kuten ulkopuolinen asioita näkee.

    Kokemusta on aikojen saatossa tullut monesta kaksipyörälajista ja tosiaan alun pitäen sieltä kelkkahommista, niin huoltojoukoista, kilpailijana, kilpailunjärjestäjänä ja kansainvälisenä tukijanakin. Kävi kuitenkin niin että kelkkatouhu vei mennessään vaikka tekninen ymmärrys on minulla jäänyt noihin pitkittäistukivarsi vehkeisiin. Syy mikä nykyiseen hommaan mukaan vei SMKry. Arvostukseni Suomen moottoriliittoon on aina ollut suuri sen pitkän toiminnan ansiosta. Olihan se hienoa joskus saada sellainen pronssinen ajajamerkki jonka silloinen kerhon johto oli ostanut. Nykyään vaikka toisi platinallisen niin ei oikein heilauta.

    Seuraavaksi täytyy kyllä tähän väliin todeta että täällä ihmiset valittavat aivan turhasta. Mihin tahansa lajiin nähden moottorikelkkailussa toimii aivan loistavasti mm. tiedottaminen ja tulokset. Tämä keskustelupalsta on erinomainen viestinviejä harrastamisesta kiinnostuneelle. Kun vain kehtaa niin usein asia ratkeaa jo täältä. Toisena täytyy kehua SMKry:n tulosdataa. Sivustot ovat niin yksinkertaiset että ulkopuolinenkin löytää asiat kerralla. Vaikkakin tulospalvelussakin täytyy myös olla kilpailua niin tässä toimintamallissa on myös etu. Koostetaanhan kuitenkin CC-kisojenkin tulokset tuonne vaikka tuottaja kilpailussa on eri. Pointtina kuitenkin on yksi paikka ja yhdennäköiset tulokset. Snowcross puolella ihmetyttää mm. kun yksityinen pitää yllä pistetilastoja.

    Sitten tulee harmillisesti tämä kaksijakoisuus. Aina kun toinen osapuoli yrittää jotain niin toiset osapuolet ovat kärkkäänä kommentoimassa. Oli ihan mukava katsella noita Karstulan arkistoja. Liveä en kerennyt nähdä ja kaikki ketkä sen toimintaa arvostelee niin voivat itse kokeilla lähteä selostamaan kuudeksi tunniksi järkevää tekstiä saatikka siihen käsikirjoitusta tekemään. Hiihtokisat ovat hieman ytimekkäämpi tapahtuma. Sitten joku arvostelee meidän televisiointia. On totta että bulk tuotanto ja nettiin nauhoitukset on edullisempaa per MINUUTTI ja useampi pääsee näkemään. Toinen puoli on se, että kelkkaurheilusta ulkona oleva henkilö ei noihin eksy. Ja toinen on se että mainoskanavien profiloituminen laadukkaampana palveluntuottajana ei siedä suuren massaläjäyksen liukuhihna tuotantoa. Tosiasia kun on vain se että lajista tietämätön ei jaksa pitkiä nettivideoita kauaa katsoa. Ja lajin harrastaja haluaa nähdä minkälainen varikkotakki sillä meidän kylän Veikolla oli. Eli kumpiakin tarvitaan tulevaisuudessa ehdottomasti! Muistakaa taas myös tämä, missään muussa lajissa ei näin paljon ole tietoa tarjolla kuin ns. maastokelkkalajeissa! Sitten toisaalta rallilajeissahan ei edes saa omia streemejä tehdä jos on kisa tv profiloitunut…

    Suuret muutokset tulevat pienistä asioista. Yksi suuri tekijä on perusharrastajien mukaan saanti. Juttelin vastikään ystäväni kanssa jääradalle osallistumiskuluista. Hän olisi halunnut vuosien jälkeen käydä kokeilemassa mihin se vauhti riittäisi. Olihan kaverilla joku mitalikin jäänyt taskuun, jopa kultainen. Osallistuminen kuitenkin kaatui suuriin kuluihin. Harrastajan kokeilu maksaa tänä päivänä riippuen ajanottopalvelusta jopa 200€. Suhteellisen paljon, kun otetaan huomioon että saa ajaa sen kymmenen kierrosta puolentoista kilometrin rataa. Tästä potista suurin on kertalisenssi. Tilastoja kun nyt katsotaan niin osallistujamäärä tähänkin lajiin on aivan surkea. Toki moni konkari on lopettanut ja taloustilanne karsii ylimääräisiä tekemisiä. Mutta käytännön tasolla meiltä puuttuu ne perusjantterit, jotka tulevat kokeilemaan lajia ja siitä suuresta massasta tulee vakiokävijöitä joista taas aina osa on niitä voittajia. Vaikkakin luotettavuuskelkkailussa kilpailijamäärät ovat huikeat taloustilanteeseen nähden, ei me voida jäädä jarruttelemaan ja polttamaan sikaria takkatulen ääreen. Jääratakisoista sen verran vielä, että siellä ne ykkös sataset vaikuttavat paljon kilpailujen järjestämisen kannalta. Joihin mm kilpailuluvan kulu kuuluu. No mitäs tästäkään on hyötyä. Monella kerholla on oma tapahtumavastuuvakuutus muutenkin ja SML kilpailuvan korvaavuus esimerkin voi lukea viime kesän tapahtumaketjusta Tornion crossikisoista. Ei muuten kata talkoolaisia… ihan vaan tiedoksi jos suurempi haaveri sattuu tulemaan.

    SMKry:n myötä meidän kerho pääsi järjestämään jouheasti kilpailuja, olihan meillä kokemusta monestakin lajista erittäin monella henkilöllä. Mutta, ei yhtään toimitsijalisenssiä. Joten ainoa vaihtoehto oli SMKry. Meille lisenssikouluttautuminen veisi useita vuosia ja paljon rahaa joten se ei ollut vaihtoehto uudelle vastavalmistuneelle rata-alueelle joka kipeästi tarvitsi uutta toimintaa. Tehtiin se muuten ihan itse alusta loppuun kaikkine melumallinnuksineen, rahoitussuunnitelmineen, ratasuunnitelmineen, EU hankesuunnitelmineen jne. Kahden kilpailujärjestämisvuoden jälkeen meille on tullut jopa viisi uutta moottorikelkkakilpailujen kokeilijaa.

    Kesäkilpailuja silmällä pitäen meidän pitäisi vähintään vuokrata väkeä päätehtäviin. siltikin tehtävät vaativat sen paikallisen kaverin avuksi asioiden helpottamiseksi kilpailupäivänä. Jotenkin tuntuu koko ajatus ärsyttävältä liian vaikeaksi tehdyltä varsinkin kun osaamista ja älyä varmasti löytyy omastakin takaa.

    On tainnut tässä vain käydä niin, että harrastustoiminnasta on yritetty tehdä liian valtiollista. SMKry:n yrittäjähenkinen asenne on saanut huomattavasti enemmän liikettä koko lajiin. Kysymyksiin vastauksia ei jaaritella ja muutoksiin reagoidaan nopeasti. Aivan kuten yrittäjänkin täytyy tehdä selvitäkseen hengissä. Asetelma muistuttaa lähinnä tilannetta paperiliitto vs. urakoitsija.

    Sitten on nämä johtajatason puheet moottorikelkkailijat ry:n yliajosta ja kaiken maailman sanktioista. No mikäs se tämmöinen polar enduro -cup on mitä ajetaan kesät talvet? Eikös sitä pitäisi ruveta sanktioimaan.. Sitten on hassua että crossiin jossa ei ole edes kunnon MM -miehiä panostetaan ulkopuoliseen promoottoriin jne... Lajeja joissa on oikeaa MM-tasoa maailmalla taitaa pyörittää taustalla olevat henkilöt jotka tekevät pyyteetöntä työtä suoralla panostuksella..

    Moni epäilee SMKry:n toimintaa pysymättömänä tai hetkellisenä ilmiönä, mutta fakta on se että nämä henkilöt eivät näe kuinka lyhyessä ajassa on tapahtunut paljon asioita. Ja lajit ovat varmasti monen muun SM sarjan rinnalla huomattavasti tasokkaampia. On tosi, että pysyvyyttä antaa palkkaa nauttivat firman pyörittäjät, mutta toinen fakta on se, että rajansa siinäkin määrässä on. Kolmas fakta on se raadollisuus että mitä hittoa me FIM –liitolla tehdään jos ei siitä maailmallekaan lähdetä? Toki riippuu mitä se ”FIM” –liitto meille antaa takaisin?? Neljäs fakta on se, että ilman SMKry tä meillä ei ole kisoja, eikä hienoa aluetta kehitä sillä innokkuudella mitä meidän porukassa on. Meillä aletaan olla talkoolaisten määrässä oman kulta-aikamme huipulla, 80-luvulla. Ja vieläpä siten että kisakuskeja ei ole, mutta porukkaa joka haluaa tehdä hyvän tapahtuman. Viides fakta on se, että tulen loppuun asti kannattamaan SMKry:tä, mutta myöskin SML:ää koska kumpikin tekee omalla osallaan hyvää työtä.

    Eli jatkossa tarvitaan kumpiakin ja SMKry:n lainen yksityisyrittelijäisyys tuo laadullista lisämaustetta ulkopuoliselle seuraajalle, joita me tarvitaan. Kuten myös ne sponsoritkin. Voisi jopa SML hyötyä paljonkin jos päästäisiin kunnolla yhteistyötä rakentamaan.
    Mikäli tämä homma kaatuu tähän niin ei ole valitettavasti kaukaa haettu että muissakin lajeissa rupeaa tulemaan omia lajiryhmiä. Ehdollistuen tuohon faktaluettelon numeroon kolme ja sen kansainväliseen osioon..

    Näillä eväin kevään neuvottelupöytään kiitos, nam ja näkemiin!


    t. Timo Roininen
     
  8. lupsu

    lupsu Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Pistetäänpä tännekkin oma mielipide, kun kaikki ei tuo Facebuukin puolella ole.

    Eli

    Kyllähän tuli taas mestareita yhelle viikonlopulle!

    Pitääskö nyt oikeasti tehdä jotain asialle ?

    Ajatelkaa, miltä tämä laji näyttää sivusta seuraajille ?

    Karstulassa ajettiin Em/Sm, kilpailut, jos saatiin "Euroopan Mestari"

    Itä suomessa kurvailtiin Cross Countryn merkeissä, mistä saatin Suomen Mestari.

    Ja molemmissa lajeissa ajaa samat kaverit, niin kuka oikeasti arvostaa näitä titteleitä ? En ainakaan minä

    Ja sitten tässä ajetaan vielä kaksilla eri säännöillä, eli moottoriliiton puolella saa olla 800cc vehkeet, mikä on mielestäni väärin, koska vauhdit kasvavat liian suureksi ja vahinkoja tämä laji ei enempää kärsi.

    Vai onko joku eri mieltä kuutiotilavuudesta ?

    Terveisin, Lauri Pellonpää
     
  9. Woody

    Woody Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Laitetaan tänne kuitenkin linkki mistä sitä keskustelua voi seurata https://www.facebook.com/groups/868357133186155/
    Nyt on kuljettajatkin alkaneet heräämään oman lajinsa puolesta, mikä on hyvä asia.

    Roipalta todella hyvä ja toivottavasti ajattelemaan pistävä kirjoitus. Kuten Roippa tuossa kirjoittaa, on molemmille järjestöille tarvetta sekä käyttöä, mutta päällekkäisyyksissä ei ole mitään järkeä.

    Suomalaiseen tyyliin kuuluu hyssyttely, paheksunta ja ennenkaikkea kateus. Mutta kun katsoo mailmalle ja jopa isompiin ympyröihin kuin meidän SM sarjat, niin epäkohdat tuodaan selkeästi julki, vaikka ne olisikin juuri sen pahimman kilpailijan tai "vihollisen" (vaarallinen sana, mutta otin riskin ;D) heikkouksia.
    Mielestäni "mailman" tyylissä on hyviäkin puolia, kuten faktat on hyvä saada kaikille esiin.
    Sen sijaan kommentit esim. jostain tunteesta, että on "yritetty laittaa kapuloita" rattaisiin voidaankin laittaa siihen eipäs juupas ja porot nokkaan osastoon.

    Faktat faktoina ja toivottavasti kuljettajat tulevat saamaan asiansa etenemään. Hyviä ideoita onkin jo esillä.

    -t-
     
  10. kaataja

    kaataja Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Eiköös nyt vaan olisi yksinkertaisempaa ja halvenpaa ajaa ja järjestää niinsanotun oman (smk) järjestön metsäpolku sm kisat ja jos joku välttämättä haluaa järjestää meille em tai mm kisat sml:n alaisuudessa niin järjestäkööt semmoset kapinat sitte kun sm kisoja ei ole, ???niin jos sml:lla on kinnostusta edistää lajiamme eikä vain hakea omille "suosikki" lajeille rahoittajia... :mad: tältä se vaan tuntuu köyhältä maalaiselta ;D
    Ja onko tarpeellista järjestää jotain em kisoja jos osallistujia on kourallinen suomen ulkopuolelta niin mikä sen arvostus sitten kullakin on. :-\
    Onnea silti Laurille voitosta ja rohkeasta keskustelun avauksesta joskin tärkeästä asiasta…
     
  11. Zammy

    Zammy Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Tulipas tässä näitä palstoja seuranneena muutama ajatus mieleen. Osin tietysti harrastajakisaajana, mutta myös ihan muuten vaan maailmaa ja eri lajeja kans nähneenä.

    Ymmärrän hyvin tämän kissa/koira väännön SML ja SMK välillä ja taustalla on varmasti paljon sellaista, joihin kukaan muut kuin asianosaiset henkilöt voivat ylipäätään kommentoida/tietää asioista. Niihin on meillä muilla ihan turha kommentoida/heittää vettä myllyyn ollenkaan. Kansainvälisillä moottoriliitoilla/järjestöillä on omat vaatimuksensa kansallisille järjestöille, jotka koskevat pääsääntöisesti kuitenkin vain kansainvälisiä lajeja, kuten ralli, formulat, motocrossi, ratasarjat, kelkkacrossi, yms. Monessa näistä lajeistahan on selkeä lisenssipolitiikka olemassa, jotta oikeasti isoihin kapinoihin edes pääsee. Pitää olla menestystä ja kokemusta takana, jotta pääsee ajamaan EM ja MM titteleistä missään lajissa. Näitä rakenteita ei pysty millään konstilla purkamaan, eikä kyllä ole tarvekaan.

    Täällä käydään kauheaa kapinaa ja jurnutusta täysin kansallisesta lajista, jossa 80% harrastajista on pelkkiä harrastajia. Se, että yhdellä kisalla on EM arvo on toisaalta hieno asia, mutta eihän sillä ole suurimmalle osalle harrastajista mitään merkitystä, kuten Laurikin aikaisemmin kommentoi. Toisaalta SMK:lla ei ole kansainvälistä valtuutusta myöntää SM-titteliä. No mutta kuinka moni kuluvan kauden aikana kisoihin osallistuvista oikeasti on asettanut itselleen lyhyen tai pitkän ajan tavoitteeksi olla Suomen paras? Tosi asia on, että kyllähän jokainen sellaisesta haaveilee, mutta kyllä väittäisin että esim. ne jotka on ajaneet enskaa SM-Prossa tai A/N:ssä muutaman vuoden sijoja ynnä muuta tietää, että omat rahkeet ei yksinkertaisesti riitä. Tottakai osalle on kunnia-asia ajaa kovimmassa luokassa ja tottakai sellaisille pitääkin nostaa hattua(ja nostankin), mutta aika vähissä on ne jotka oikeasti niistä mitaleista taistelee.

    No mikä tällä alustuksella oli nyt sitten se ajatus... Mitäpä, jos lainattaisiin muista lajeista hieman rakenteita kelkkapuolelle. Eli ne jotka ajaa SM-arvosta olisivat kaikki pelkästään SML:n alla. Juniorit, naiset ja SM-pro/A ja puhkut. Tämä niin crossissa, enskassa kuin sprintissä, jotta mahdollisuus "edetä" uralla on olemassa. Kaikki muut eli historic, M50, M43, B ja C kuin semi ja harraste olisivat SMK:n alla ja ajaisivat luokkansa Cup-mestaruuksista. SM-luokkaan voisi aikuiset päästä nousemaan vain menestymällä divarissa ja erikseen anomalla. Kisat järjestettäisin osin yhteistyössä. Sama seura voisi järjestää esim. SM-kisan lauantaina ja sunnuntaina voisi olla divarikisa tai toisinpäin. Kaikissa lajeissa 3-5 SM kisaa, joihin "divarissa" ajavat voivat päästä osallistumaan osallistujamäärien rajoissa(100-150). Lisäksi järjestettäisiin 3-5 kansallista divari/cup kisaa juurikin niille, jotka eivät aja SM-tittelistä. Tällöin ne jotka oikeasti haluaa vain harrastaa pääsisivät harrastaan sen muutaman kisan vuodessa ja voisivat halutessaan käydä "haistelemassa" isojen vauhtia SM-kapinoissa. Lisäksi niissä kisoissa haettaisiin kannuksia oikeesti SM-tasolle, jos rahkeet riittää. Divari/cup kisoissa voisi olla myös tietysti naisten, junnujen ja ehkä puhkuluokka.

    SM:ssä ei olisi mitään luokkakiertoja vaan kiinteä järjestys luokkien kesken(junnut, naiset, puhkut ja isot pojat). Cup-porukalle/kisoille osin sama homma, mutta kaluston ja ajajien ikää kunnioitettaisiin. Semi ja harraste vaihtas joka toisessa kisassa keskinäistä järjestystä.

    SM-sarjaan osallistujille selkeästi kalliimpi lisenssi, kiinteä välinenumerointi ja TV-sopimukset kuntoon. SMK:n cup-kisaajille halvempi lisenssi ja nousupistesysteemi kuten nytkin. Eri lajista toiseen siirtyvä joutuisi aina ajamaan vähintään yhden vuoden divarissa, jotta voi anoa nousua SM-sarjaan. SM-sarjasta 10-20% tippuisi joka vuosi pois ja vastaava määrä voisi nousta tilalle.

    Miksi näin? No tällöin kummallakin järjestöllä olisi selkeä rooli. Eli toinen niille jotka hakee mestaruuksia ja toinenon aloittelijoille/harrastajille. Kummallakin olisi merkittävä ja selkeä rooli. Lisäksi kummankin intressi olisi tehdä keskinäistä yhteistyötä. Sama malli on käytössä palloilusarjoissa ja osin ainakin rallissa. Eli kattojärjestö keskittyy isoihin linjoihin ja mestaruuksiin ja alempi taso toimii lähinnä yhdistys/harrastaja/kasvattajan roolissa. Laji/urheilusäännöt olisivat kummassakin samat. Toimitsijakoulutukset ja lisenssit ylipäätään olisivat yhteneväiset.

    Kelkkalajien kausi on valitettavasti lyhyt ja kalustolle erittäin raaka. Ei kenelläkään ole tuplakalustoa tallissa, jotta voi kisata kymmentä kisaa/2kk. Yllä olevalla pysyisi kisamäärä kohtuullisena ja kaikille olis tarjolla sitä mitä haluaa. Lisäksi kummallekin olisi riittävästi kisoja järjestettäväksi. Tämän toteuttaminen vaatii tietty oikeaa halua päättäjiltä viedä lajeja eteenpäin ja myöntyä/unohtaa tiettyjä vanhoja kaunoja.

    -Sami Siurua
     
  12. Tertzi

    Tertzi Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Tosi hyvää tekstiä tuo edellinen. Tuossa systeemissä olis kyllä ajatusta ja se saa ainakin minun kannatuksen ja luulen että tuolla systeemillä saisi myös lisää harrastajia tähän lajiin kun kaikki kisat ei olis niitä SM-kisoja...kun tosiaan suurin osa on varmaan sellaisia joille on suuri kynnys lähteä suoraan SM-kisoihin kokeilemaan kilpakelkkailua.

    Arvostus nousisi SM-tittelillä kun niitä ei jaettaisi joka viikonloppu! nykyinen systeemi vain huonontaa tätä asiaa!

    Mutta kohta tulee varmaan vastaus että ei tuo voi mitenkään onnistua ko pölöpölöpöö ja nönnönnönnönöö ;D ja me halutaan järjestää kaikki SM-kisoja!

    Vai saataisko jotenki ens kauelle MM:ät vielä tähän.. ajettais ne pikkuporukalla jossaki navetan takana ;D

    -Tero Lokka
     
  13. Woody

    Woody Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Selvennystä SM arvoon
    Prokura SM arvon myöntämiseen on ennen SMK:n syntyä ollut vakiintunut käytäntö. Siihen ei ole ollut kansaivälistä "lisenssiä" tai mitään muutakaan valtuutusta. Smk on rekisteröitynyt SM sarjana.

    Muuten en kantaa otakkaan jamppojen kirjoituksiin.

    -t-
     
  14. Atso

    Atso Polaris iqR 440 hybrid

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Kysytäänpäs taas kun ei facessa tai täällä saa vastausta!
    Onko SML:llä tulossa tulevina talvina muitakin MK-ENDURO järjestäjiä kuin Karstula, Kemijärvi ja Kuusamo?? (Sprintit ei minua kiinnosta joten ihan sama kuka ne pitää)

    Tämän kysymyksen esitän siksi ja vastausta ei ole kuulunut vieläkään mistään, viimeiset 2 talvea nyt näillä menty ja uusia ole näkynyt..
    enkä vähättele edellä mainittuja kisajärjestäjiä mitenkään, hyvät kisat ollut! Mutta ihmisten kanssa keskustellessa on sama kysymys tullut monesti esiin että eikö uusia ole tulossa..

    SMK:n CC-vkolopusta jäi itselle kyllä hyvä maku kun kilpailujen jälkeen kysyttiin että mitä kehitys ideoita olisi esimerkiksi minulla tarjota tälle uudelle kilpailumuodolle ja saataisi yleisöllekkin enemmän jännitystä ja kilpailusta vieläkin parempi ja näyttävämpi.

    T: Atso Ahonen #202/#66
    Ja kerho jota edustan on niin SMK:n ja SML:n jäsenkerho niin olisi kiva jäsenillekkin jakaa tietoa näistä asioista..

    Nämä kirjoitukset joita täällä tai facen keskusteluissa esitän on puhtaasti minun omia ajatuksia eikä edustamani kerhon!!!

    Jatkakaa...
     
  15. brobleemo

    brobleemo Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Ukkohallassa ajettiin muutama kausi taakse päin testi enskan nimellä oleva mini-enduro, matka oli muistaakseni n.60km ja olikohan osallistujia n.140. Mukana kisassa oli ns. isoja poikia mutta myös paljon n 4-5v vanhoilla kelkoilla ajavia kuskeja joita ei sm-kisoissa näy. Kisa oli kuskeille ja järjestäjille paljon helpompi ja pirusti halvempi.

    Eli tämän laitoin vähän jatko ajatuksena sille mitä Zammy tuossa hyvässä kirjoituksessaan pohti.
     
  16. Zammy

    Zammy Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Kansallisissa lajeissa tämä on ihan normaali käytäntö juu. Enskassa on kuitenkin järjestetty tuo Karstulan EM kisa, niin on sillä jotakin kansainvälistäkin huomioarvoa ja tulisi näin olla virallinen status samoin periaattein kuin muissa lajeissa. Tämä nostaisi myös lajin yleistä arvostusta.

    Itselle on aivan sama kenen järjestämiä kisoja käyn ajeleen. Ajelen ne jotka omaan aikatauluun, terveys- ja perhetilanteeseen ja kelkan ajokuntoon sopii parhaiten. CC voisi olla pari vuotta tai kokonaan Cup-divarin kuningaslaji, jossa mestarit leivotaan ja arvostus ansaitaan.
     
  17. Woody

    Woody Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Jawohl

    Lyhyen mutta kiivaan kamppailun jälkeen sain luvan itseltäni jatkaa keskustelua, mutta ILMAN henkilökohtaisuuksia ja eipäsjuupas väittelyä.

    Minun mielestä kilpailuja voi ikäänkuin verrata monessa paikassa nähtäviin ravintolautas kuviin. Kilpailuthan muodostuu viidestä osasta; Järjestö, kilpailun järjestäjä, kilpailijat, media, yleisö. Tämä pätee niin kansallisiin kuin kansainvälisiinkin kisoihin.
    Jos noista jääpi jotain pois niin onko paketti puutteellinen tai lautanen lievästi "mauton"?

    Zammyn kirjoitus (siis ei henkilö) on muuten todella hyvin ja asiallisesti tehty, mutta korjattakoon ettei suomessa ole endurossa ajettu EM kisaa kansainvälisellä lisenssillä. Ja ajetussa EC:ssä jäi mielestäni "ravinto lautaselta" kansainvälisesti kaksi kokonaista palaa ja yksi lähes kokonaan puuttumaan.

    Nyt hyvät ko. kisan järjestäjät ja paikkakuntalaiset!! Pyydän kohteliaimmin, että lukekaa oikein!!
    Minä en tässä, enkä missään muussakaan kirjoituksessa ole millään tavoin mollannut järjestävää kerhoa saati paikkakuntaa!

    Voisiko Zammyn esittämässä mallissa käydä myös samoin? En sano tai väitä, että niin kävisi, mutta mieleen se kuitenkin päksähti.

    Tuumintaa ja jatkakaa...

    -t-
     
  18. MXZx 440

    MXZx 440 Ski-Doo Iron Dog -19

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Tiedoksi:

    About EC Race:

    Suomen Moottoriliitto on kansainvälisen FIM:n jäsen (http://fim-europe.com/). 2012 SML toi MK-EN FIM:iin uutena lajina ja haki Suomeen European Cup sarjaa, koska uudelle lajille ei voida heti suoraan hakea European Champion kisaa. Eli Cup sarjassa ajetaan kaksi tai useampia osakilpailuja, joiden voittaja on European Cup Champion. EM titteliä voidaan varmaan jo anoa FIM:ltä, mutta jos se saadaan, niin ko. kisaan tulee kansainväliset lisenssit ja maksut. Hinnat nousee merkittävästi. Miksi siis hakea turhaan kovempia maksuja, kun lajille tämän hetken tilanteen mukaan korkein arvo on European Cup? Eli käytännössä EM-mestari. FIM:n jäsenmaiden liitot, lajiryhmät ja ihmiset euroopassa tietävät tällä hetkellä, että Lauri Pellonpää on lajin hallitseva mestari 2015.
     
  19. Värjäri

    Värjäri Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Moi Tikkis!
    En tiedä onko jotain suurempaa tapahtunut, mutta en käsitä tätä jatkuvaa räpättämisen
    halua joka sinulta on tullu tälle talvelle!? Joskus aikaisemmin pyytelit muita pysymään asiassa.
    Keskustelu palsta voi olla diipa daapa homma, tai jotain muuta. Senkin tason käyttäjä tekee itse.
    Lajin motivaatio ei parane tai edisty kuin tekemällä ja ideoimalla.
    Tässä yllälainattu ei mun mielestä ole ideointia ja väärä topikki.

    Osa kirjoittamistasi piikeistä on minun mielestä osunut ja uponnu.
    Ei siinä mitään. Ja olet sitä saanut myös niskaasi.

    Isommalle poppoolle:
    Jos puntit olisi nyt tasan ja antaisitte olla.
    Eli selkokielellä tohon räpättämiseen:
    Menkää v```ttuun mun telkkarin edestä!!!

    Tarvittaessa teette sen känkkäränkä otsikon ja melskaatte siellä.
    Annatte enemmistön olla rauhassa.
     
  20. Woody

    Woody Well-Known Member

    Vs: Avoin kirje kilpakelkkailulle

    Hyvä kommentti! mutta oikeesti Pekka?!?

    Etkö ole oikeasti huomannut ettei yksikään henkilökohtaisuus ole minun aloittama. Ja nyt myös sinä sorruit aloittamaan sen.
    Olen edelleen pyytänyt pysymään asiassa, mutta kuten tuossa sinun lainauksessasi on snooze täysin pihalla itse asiasta.

    Ja toisekseen, minä olen ex järjestöihminen ja nyt voin vapaasti kirjoittaa ihan omia mielipiteitä. Ja tämähän on todellakin vapaa keskustelu palsta kunhan EI mennä henkilökohtaisuuksiin? Ainakin minun mielestä.

    Aina jossain vaiheessa muutamalle iskee joku ihmeellinen sokeus ja ilmeisesti jokin alemmuuden tunne kun muuta ei keksi, niin mennään henkilö kohtaisuuksiin ja pyritään pois itse asiasta. Tai sitten luetaan väkisin väärin??

    Siinä mielessä SML on valinnut helpomman tien kun ne ei välitä kelkkailijoista p...kaakaan, eikä tarvitse mihinkään kommentoida mitenkään. Se on helvatin helppoa.
    Hiukan vastaavan polun on valinnut nämä närvistelijät, ketkä eivät tee mitään lajin eteen mutta katsoo kuitenkin olevansa oikeutettuja viddyilyyn.Eikö ne ihmetytä lainkaan? Ja eikö sinusta ole käsittämätöntä miten väännetään aivan asiallisia kysymyksiä ja kommentteja väkisin riidaksi?

    Minä olen kuitenkin vain ja ainoastaan ajanut kelkkailijoiden asiaa ja sen on suurin osa käsittänyt. Olen vieläkin ennemmin kisakuski kuin mikään muu näissä kirjoituksissani. Ja kun tällä palstalla kirjoitetaan on alkuperäinen tarkoitus herättää oikeasti kuljettajat ajattelemaan omaa parastaan, ei räpättämään.

    Pekalla on nyt jonkinlainen laajakulma objektiivin päällä ja katsot asioita laajemmin (hyvä), mutta oliko sinunkaan viesti nyt ihan oikeassa osoitteessa?
    Vain ja ainoastaan ideoimalla laji paranee sekä kehittyy ja niillä ketkä niihin henkilökohtaisuuksiin närvistelemällä menee, ei ole mitään lajille annettavaa, ainakaan toistaiseksi vai mitä?

    Erittäin hyvä jos keskustelu keskustelupalstalla jatkuisi, mutta asiassa pysyen. Minulla on lähtökohtaisesti AINA puntit tasan kaikkien kuljettajien kanssa. Muut lärpättäjät voi olla asia erikseen, mutta en minä niitä tänne palstalle vedä vaan sen tekee aivan jotkut muut.

    Yst.terv.
    -t-
     

Suosittele tätä sivua