Tämä on ihan mielenkiintoinen aihe ainakin itselle. Itsellä ollut noita renegeideja erikoppaisina ja vielä eri tuulisuojilla. Tiedän kyllä että ajotyyliä on erilaisia ja myös se vaikuttaa ajoviiman osumiseen. Tällä hetkellä oma gen4 , vm.22. Tuulilasi on keski-korkea... oisko se nyt sen joku 43cm, ei säädettävä. Itseä harmittaa tuo tuulenviima leukaan seisaalta ajaessa, mitä kuitenkin itse harrastan suurimmalta osalta. Kypärähupun lisäksi saa kyllä olla tuubihuivi kaverina. Skidoossa on melkein aina "puhaltanu munille". Alus kamppeet pyöräilyn puolelta ainakin itse hommannut. Tämä siis oma mielipide. Lähinnä aihe kiinnostaa kun taitaa olla kelkan päivitys ajankohtainen kohta puoliin... Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia noista eri tuulilasien korkeuksien vaikutuksista
Minulla on kaksi eripaksuista Klimin vaatesettiä ja jos se hinta pitää nostaa esiin niin kumpikaan ei lähtenyt alle tonnilla. Eikä tuule läpi. Se ohuempi päällä on mukavampi ajella, mutta kun minulla on kolme kelkkaa niin siinä kelissä missä kahdella voi ajaa ohuemmissa kamppeissa niin yhteen tarvii ne paksummat. Jos täällä kysytään kumpi kelkka on kylmempi, niin asia ei ratkea jankkaamalla lämpimämmistä housuista, olipa sitten ajanut 30 minuuttia tai 30 vuotta.
Nämä on mielenkiintoisia juttuja ja huomannut, että todella pienet asiat voivat vaikuttaa todella paljon. Uusimmassa kelkkalehdessä oli hyvä juttu tuulilaseista. Siihen viitaten samojen asioiden kanssa paininut kelkka ja prätkäpuolella. Yleensä jossain osa-alueella kun voittaa niin jossain häviää esim. tuulilasin suojaavuus vs. melu kypärään ja pyörteet. Viimeksi hankin radieniin korkeamman 43 cm tuulilasin ja huomasin, että suojaa hyvin viimalta yläkroppaa, mutta viima / pyörre osuu suoraan kypärään ja naama jäätää enemmän kuin orggis lirpakkeella.. Seisaaltaan ajaessa tämän huomaa hyvin, tule vähemmän viimaa naamaan mutta yläkroppaan sitten senkin edestä. Viimeksi eilen suunnittelin tulevan kesän modausta prätkän tuulilasiin
Itellä myös kroppaa suojaava lasi, joka kypärävalon vuoksi ei voi olla liian korkea, ettei valo häikäise "takaisin". Jossain 50cm paikkeilla menee optimaalinen raja lasin korkoon. Tarkkaa touhua.
Ei varmaan ole kylmä jos on noin paljon energiaa käyttää asioihin Aloitukseni oli ihan neutraali nosto faktasta, ei mielipiteestä, että gen 5 on kylmempi kuin gen4. Ja nimenomaan hain ratkaisua PARANTAA GEN5 KELKAN SUOJAAVUUTTA EN TOPPAHOUSUJA. - Se ei ollut näkemys siitä että gen5 on kylmä, vaan nosto että se on KYLMEMPI KUIN GEN4. Tämän asian voi ite jokainen koettaa jos haluaa. - Toppahousut oli rajattu ratkaisujen ulkopuolelle, tykkään ajaa mahdollisimman kevyillä kamppeilla ja toisekseen en haluais alkaa miettiä kamppeita sen mukaan kummalla kelkalla oon lähdössä. Mutta toki otan näistäkin vinkit jos tulee jotain "mullistavaa". - Se oli neutraali huomio joka ei henkilöitynyt kunnes nyt näiden kommenttien kautta. Toivoisin että nämä jutut voisi pitää asiallisena. NIINKUIN ALOITUS OLI.
Oikein tarkkasilmäinen lukija olisi saattanut huomata, että itse asiassa siinä kysytään: Jotkut pysyy topikissa ja jotkut ei... ...ja jotkut lupaa yhtä mutta tekee toista.... Lämpöisiä ilometrejä kaikille!
Hotellin aamupalaa ootellesa jatketaan vielä... Onko sulla siis samat tuuliohjaimet ja tuulilasi kuin mulla? Näkyy tänne laittamassani kuvasa. Jos on ja ei auta. Seuraava apu on lämpöistuin. On pirun kallis, mutta lämmittää tehokkaasti. Itse käytän lämmitystä tauoilta lähtiesä vähän aikaa ja sitten otan pois päältä. Siinä on kaksi tehoa ja pienempi teho vois olla jatkuvaan käyttöön ok. Lisävalot sivuilla voi myös vaikuttaa viimaan, mulla ollut nämä molemmissa Gen5 kelkoisa koko ajan paikollaan, niin en täyttä varmuutta osaa sanoa. Pirun kalliit nekin, mutta tuplaavat valotehon lähelle ja tekevät pimeäsä ajon paljon helpommaksi, eli suosittelen näitäkin jos vielä viimaankin vaikuttavat. Ja sitten on se vaatetus, mikä tuntuu arka aihe täällä olevan Enkä todellakaan aja paksuisa ja raskaisa kamppeisa, Skidoon ajopuku on huomattavan kevyt verrattuna aiemmin käyttämiini. Ajopuvun alla Graftin tuulisuojilla varustettu tekninen kerrasto ja 509 kevyehkö suojaliivi. Kovemmilla pakkasilla laitan Skidoon fleecepuseron vielä päälle. Kypäränä käytän BRP Exome Sport lämpövisiirillä ja Linq sähköillä. Ajohanskoiksi ostin tälle talvea Klimin gore-tex hanskat ja gore-tex toimii hanskoissakin loistavasti. Ajokengät on Scottin irrotettavilla sisävuorilla olevat. Ja en edelleenkään itse ole näillä varusteilla ja vaatetuksella Gen5 kelkoisa huomannut mitään kylmyyttä ajoviimasta. Aamupalalle ja kelkkareissulle Kuusamosta Hossaan...
Kyllä se samalta näyttää. Lämpöpenkki kävi mielessä, mutta kun ei persusta kylmä niin tulis väärälle puolta lämpö Maksaa pari kolme sataa enemmän kuin tavallinen, ei nyt niin paha lisä mielestäni. Lähialueelle en halua lisää valoa, mielestäni nuo omat valot näyttää siihen melkosen loistavasti. Ei myös satu omaan silmään yhtään nuo uudet valot. Toisekseen liika valo heikentää kauemmas näkemistä ja nykyisellään se ei ole riittävä. Tähän tarkoitukseen on lisävalo odottamassa ensi vuotta varten. Saman kuuloisia varusteita on käytössä itelläkin pl lämpövisiiri ja ajan crossikypärällä. Ajopuvusta ei tuule läpi niin en ole käyttänyt tuulisuojattua kerrastoa. Korkeampaa tuulilasia tms en viiti laittaa, haluan pitää kypärän kaikissa tilanteissa vapaassa ilmavirrassa näin se on vakaa ja hiljainen ja ajokokemus mukavin. Näppien ja varpaiden suhteen en oo huomannut eroa vanhaan gen4. Kyse siis gen5 kopan suojaavuudesta ilmavirran suhteen. Onkos kuka niitannut jatkoa noihin vakio sivuilmanohjaimiin?
No niin, asia alkaa nyt selkiytyyn. Nelari Renen sivuposket on erilaiset ja niissä on just haaroihin sopiva "tuulitunneli", mitä 2t-mallisa ei ole. Eli ongelmaa ei voi yleistää kaikkiin Gen5 malleihin, vaan ainoastaan nelareihin. Eilen kun lähdin Kuusamosta Hossaan ajamaan, niin piti Kuusamon jääpätkillä jarrukädellä oikein koitella missä ilmavirtaukset menee ja ei minkäänlaista virtausta haaroihin tule, mutta ilmanohjaimen sivulla heti nappaa viima käteen kiinni, eli toimii kuten kuuluukin. Ainut missä alkaa yli 100km/h vauhissa viima tuntuun on olkapäät ja pää, mikä on ihan ymmärrettävää siinä vauhisa Tuulilasia minäkään en halua korkeampaa kun se seuraava pomppaa tuosta todella korkeaksi ja korkeussäädettävä malli natisee kuulemma ärsyttävästi. Lisäksi pidän ohjaustangossa GoProta ja korkeampi tuulilasi haittaisi kuvaamista. Valoista olen eri mieltä ainakin omaan makuun kun ajan pääasiassa mutkaisia metsäreittejä ja välttelen tylsiä jääalueita ja muita aukeita ajoreittejä. Itse haluan lähelle mahdollisimman paljon valoa ja nuo sivulisävalot tuovat sitä, lisäksi vakiovaloja saa sitten säätää korkeammalle lisäten näkyvyyttä kauemmas. Katson jos löydän kuvan jostain hyvästä paikasta, missä näkyy valojen teho tällä setillä, edellisestä kelkasta olen ainakin ottanut jonkun kuvan... Lisävalojen ulkonäkö ei ole paras mahdollinen, mutta aina nuo voittaa hirveät LED-paneeli viritelmät keulassa Trail-leveä lämmitettävä istuin listahinta 649€ ja eihän näihin voi valita penkkiä, vaan tulee aina vakiopenkin lisäksi tuo kuten muutkin lisävarusteet uutta tilatessa. Eli joutuu alennuksien jälkeen n. 550€ maksaan tuosta. https://www.loukko.com/moottorikelkkailu/levea-lammitettava-istuin-reittiajoon Sitten kysymys kun sulla on ilmeisesti kokemusta enemmänkin näistä nelari Reneistä. Onko tuo minkälainen ajaa mutkaisilla metsäreiteillä verrattuna tuohon mun malliin tai jos et osaa verrata, niin osaatko sanoa kuinka raskasta se on tuolla nelarilla mutkareittiä painaa lujaa meneen vaikka 250km päivälenkki (Hossan reissu oli sen mittainen)? Täältä löytyy videoita miten minä tuota omaani pystyn kevyesti viemään: www.youtube.com/@markoponnikas2412 Mulla seuraava kelkka on kymmenes Ski-Doo ja oon miettinyt että se pitää olla jotenkin "erikoinen", vaihtoehtoina on tuommonen nelari Rene tai sitte nykyinen malli Smart-Shoxilla, Bäkkärikin on yks vaihtoehto. Reneenkin taitaa Smart-Shoxin saada?
Siinäpä nykyisestä kuva pimeässä sivulisävaloilla + vakiovalot säädettynä muutaman napsun korkeammalle ja kyllä pitäis kaikille tuo valo riittää
Niin onhan ne keulan muovit siis kaikki erilaisia, kun ovat nelari kirkkaana mielessä tehdyt. Myös keski ja eturunko. Mutta tämä kylmyys kuulemma sama yhtälailla niin kaksi- kuin nelitahtisissa sinällään saman asian äärellä edustaa kumpaa kerhoa vaan. Meillä taitaa olla ajaminen kovin erilaista. Ei varmasti tunnu viima ym kylmyys kovin jos tykkää ajella hitaampia reittejä missä saa liikuntaakin. Sama valojen kanssa. Eihän se rene ihan tuollaiseen puunkiertoon ole tarkoitettu kun on nelarisegmenttiä, tämän takia Brp varmasti onkin sen laittanut omaksi mallistokseen. 100kmh on aikalailla niitä nopeuksia joista lähtien alkaa olla kotonaan. Smartshox saa reneihin ja ehkä on enemmän siihen suunnattu keksintö. Erikoisempaa jos haluat niin ehkä ite kääntäisin katseita 2t turbon suuntaan. Aika uutta vielä markkinoilla ja todellinen kestävyys selvinnee nyt kun takuut alkaa päättyä...
Kuulopuheet on kuulopuheita ja täällä on kolmatta talvea tosi kokemusta Gen5 2t-mallista. Vaikka ajan pääasiassa metsäreittejä ja todellakin liikunta mielessä, niin silti lähes aina tulee jää- ja tiesiirtymiä missä nopeus nousee yli satkun ja näihin kun pikku hiessä tulee, niin kyllä sen viiman alhaalla huomaisi jos semmoista olisi! Tuoreimpana muistissa helmikuun alussa ajamani Ruka-Taivalkoski-Posio-Ruka päivälenkki 251km, Taivalkoski-Posio väli kapeaa lanaamatonta uraa ja Posiolla sitten 20km jääpätkät perään pakkasen lähennellessä -20 ja yläkerta siinä ainoastaan alkoi reilusti yli satkun vauhisa paleltumaan kunnes pääsin Posion Nesteelle syömään ja lisäämään fleecepuseron päälle. Alas en silloinkaan mitään kylmyyttä huomannut, eikä tarvinut alakertaan lisätä vaatetta! Summa summarum: Viimaongelma on Gen5 nelareissa ja 2t-malleissa ei sitä ongelmaa ole ainakaan silloin kun tuulenohjaimet on paikollaan ja sivulisävaloillakin voi jokin vaikutus olla. Lämpöpenkistä voisi apua sulle olla kun lämpöhän tunnetusti nousee ylöspäin ja voisi siinä nelarissa siten viiman tunnetta vähentää, tosin kallis kokeiluhan se olisi Emmää kyllä tuohon 850 turboa enää halua, kyllä tuollakin liikkuu ihan riittävästi reittiajossa ja paikoin on liikaakin tehoa Umpistakin jonkin verran tuolla ajan ja siihenkin teho riittää mainiosta, sanoisin että 850 turbolla on järkevin pidemmisä umpisen malleissa ja kun ajetaan oikeasti vain umpista rinteissä ja paksussa lumessa. Sen tiedän että Smart-Shox toimii juuri reittiajossa mainiosti. Viime keväänä olisin saanut paikallisesta liikkeestä uuden vastaavan kelkan kuin mulla Smart alustalla kokeelle, mutta kelit loppuivat harmittavasti kesken ja pitääpä kysyä nyt uudestaan kun kelkka vieläkin sielä on. Kaveri ajaa -24 Lynx Ravella ja sillä oli tuo Smart kokeella viime keväänä ja jopa Lynx kuski ylisti alustaa, niin täytyyhän se hyvä silloin olla Ensi talven menen vielä samalla kelkalla ja vuoden päästä kevätennakoisa pitää sitten päättää mikä seuraavaksi tulee, saa nähä joko tulisi Gen6 runko... Nelari Renen taidan unohtaa ja 850 Smartilla on todennäköisin malli.