1. juputin Member

    Mittailin kampurasta kytkimen päästä 0.11mm heittoa stefan vaihdon yhteydessä.

    Milläs tuota kampuraa ammattimiehet oikovat. Jotkut ilmeisesti ottaa limpun kouruaan ja huiskii kuparilekalla, mutta onko mahdollisuus tukea akseli kuulalaakereista ja painaa prässillä akseli oikoseen? SKF:n sivuilta saa kyllä maksimikuorman esim. tolle reunimmaiselle 6208 laakerille http://www.skf.com/skf/productcatalogue/Forwarder?action=PPP&lang=en&imperial=false&windowName=null&perfid=105001&prodid=1050010208. Näyttäs spekan mukaan kestävän 1.9t kuorman, mikä on varmaan kampuran vääntelyyn tarpeeks ;D


    http://rakkine.kuvat.fi/kuvat/RE+600/141220101639.jpg

    Heittokellolla mittailin, että vääntymä olisi nimenomaan kytkimen pään limppujen välissä eli kiertokangen kaulan kohdalla heitto vaihtaa suuntaa. Pukissa pyörittelin tuettuna reunimmaisista laakereista ja aina kun kytkimen puolen kiertokanki oli alhaalla oli heittokello maksimissa ja kun kiertokanki ylhäällä oli se minimissä. Heittokello akselin yläpuollella. Magneeton päässä heittoa oli vain 0.03mm. Heitto päinvastoin kuin kytkimen päässä.

    Koitin vähän hahmotella mitä ajan takaa:


    http://rakkine.kuvat.fi/kuvat/RE+600/nimet%F6n.jpg

    Voiko kampuran tukea keskimmäisistä laakereista ja kytkimen puolen reunalaakerista ja painaa prässillä kiertokangen kaulan kohdalta? Vai olisko parempia tapoja?
    Saahan sen toki liikkeeseenkin täällä Tampereella mutta 160e tuntuu vähän kovalta, jos ei muuta tarvis ku kerran painaa prässillä.
    Limput voi toki olla kiertyneet suhteessa toisiinsa ja se kait pitäs mitata kone niputettuna mäntien yläkuolokohtien erosta. Eli astekiekko kiinni, 1. muki ykk:hon ja männän etäisyys kannesta, sit tasan 180 asteen kääntö ja mittaus 2. mukista männän etäisyys kannesta. Tähän oli annettu 0.5mm toleranssi.

    Oisko vinkkejä?
     
  2. snowpro polaris IQ600rr-09 144" mod

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    En ole varma oikeasta tavasta olen sitä itsekkin koittanu selvitellä mutta en menisi rässillä painelemaan...juurikin niin että pehmeä lekä käteen ja määrätietoinen isku...
     
  3. Reimond Cleated tracks

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Kampura käteen ja esim kuparivasaralla mätkäys limppuun (oikeaan kohtaan) tarkastus penkissä ja toistoja tarvittava määrä.
     
  4. Reimond Cleated tracks

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Niijoo, sulla on muuten väärin tuettu akselikin tuossa kuvassa mittausta varten. Mutta jätetään ammattilaisillekkin jokin salaisuus.
     
  5. snowpro polaris IQ600rr-09 144" mod

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Vai tahtoisitko kuitenkin kertoa sen salaisuuden ;D
     
  6. juputin Member

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Joo jonkun dokumentin mukaan tuenta olis ilman laakereita limppujen vierestä magneeton ja kytkimen puolella, mutta kun en viittis nykästä laakereita pois. Laakereissa ei välystä tunnu, joten ei sieltä paljoa heittoa tule. Ja jos meinaat että tuenta pitäisi olla keskilaakereilta niin sillon käsittääkseini magneeton pään heitto pienenee ja kytkimen pään heitto kasvaa jos akseli on taipunut kuten kuvailin. Jos akseli olisi täysin suora olis heitto nolla olipa akseli tuettu kuinka tahansa eikö?
     
  7. snowpro polaris IQ600rr-09 144" mod

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    No joo nyt kun kuvia tarkemmin kattoo.. niin kampaikseliahan ei pääse pyörittämään mitatessa? vai`? Ja sullahan ei ole limput vinossa vain kampiakseli vääntynyt ainakin ton piirretyn kuvan mukaan, siitä en tiedä riittääkö siihen oikomiseen sit leka? vai riittääkö?
     
  8. tommi Lynx x-trim re 800 -17

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Mulle on MM tason "isot pojat" ;) opettanu seuraavalla tavalla, ja omaan uskaltautunu tekemäänkin, ja vieläpä on ajettukin jo huimat 100km, eikä täristä pätkääkään.

    Tuenta mitatessa keski laakereilta, ja limppuja tarpeen mukaan puristamalla/levittämällä heitto pois, :eek: ja annetaan "hautua" vaikkapa yön yli ja mitataan uusiksi :eek:

    Eli jos mitenkään oikein tulkitsin tuota sinun kuvaa, niin esimerkiksi tuo varin puoli: "Korkein" kohta jossain limppujen puolella---> VAROVASTI esim hauen leuka tunkilla levitetään limppujen välistä ja samalla pystyy seuraamaan heittokellosta, mitä tapahtuu ja miten palautuu ja näin homman saa tehtyä täysin kontrolloidusti... Jos ei tunkkia saatavilla niin kaks pitkää alumiini rekkaria limppujen väliin ja miehekäs vääntö, niin se johonkin päin päin kääntyilee, mutta ei ole niin tarkka ja helppo, kuin tunkilla. Kupari moskahan on aika suosittu, mutta kokematon saa sillä päivän kilkutella ;D Vastaavasti jos korkein kohta on jossain tapin tuntumassa, niin limppuja puristetaan vastaavalla tavalla...


    Off alue

    Sitä minä en ymmärrä, että monia "ammattimies" "kisakuski" juttuja pantataan aina viimeseen asti, ja vieläpä täällä foorumillakin. Ei luulis "ammatimiehen" eväsleivän päällisiin paljon vaikuttavan jos joku haluaa omin pikku kätösin pilata vaikkapa oman kampuran ja viedä sen sitten korjaamolle, kun ei ole enää mitään tehtävissä ;D Eikä aivan joka jampalla ole kampuralle "pukkia", heittokelloa, hauen leuka tunkkeja ja uskallusta alkaa moiseen operaatioon.

    Mitä tulee sitten näihin kisamiehiin, jotka testaa, testaa, miettii, testaa ja vielä kerran testaa ja ennen kaikkea käyttää useita tuhansia rahaa löytääkseen makeimmat säädöt... Ei tietenkään kannata parasta settiä neuvoa, mutta vaikka toiseksi tai kolmanneksi paras, niin ei ole iteltä pois ;D ;D

    Minähän en henkilökohtaisesti VIELÄKÄÄN tiedä/ymmärrä moottorikelkoista juurikaan yhtään mitään, mutta jos ITESTÄ tuntuu, että jostakin tietystä asiasta jotain tietäisin, niin laitan heti kaiken tiedon jakoon! Enkä tästäkään kampura jutusta ota mitään vastuuta!!! ;D
     
  9. juputin Member

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Juuri tuo tieto oli hakusessa. Eli todennäköisesti kampura on vääntyny kuten kuvassa ja ensin ajattelin prässätä sen oikoseen. Kyllä mä sinne limppujen väliin sovittelin jo talttaa ja rekkaria mutten vielä uskaltanu vääntää!

     
  10. Madd Well-Known Member

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Myö käytettiin kampuraa outokummussa ( okun huolto kellari) joensuun lähellä , oli kaheksan satkua heittoa ,nyt alle satku
    eikä maksanu kun 60e .On muuten asiansa osaava ukko.
     
  11. juputin Member

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Kuulostaa järkevältä hinnottelulta mutta täällä etelässä on etelän hinnat :p

    Ohan täällä muutkin paininu samojen hommien kanssa ku oikeen ettii, kuten tuolla projektissa:

    http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=48949.360

    Elikkäs hillittyä väkivaltaa hyvällä kärsivällisyydellä.
     
  12. lynss Well-Known Member

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Tosiaan kannattaa laittaa ne pukit keski laakereille, niin saat varmasti paremmin tolkkkua siihen et mistä heittää ja mihin suuntaan.
    Tuo keski tappihan on yleensä kiinteä jompaan kumpaan limppuun, et ei ainakaan voi heittää kuten ekassä piirroksessasi.(limput vissii harittaa tai on yhessä)
    Eli pukit keskelle ja siitä kun kellottelee vaikka reunalaakereista ja kartioista alkuun niin saa sitä heiton suuntaa helposti selville.. tuhdilla kupari nuijalla yleensä pärjätty oikomisessa..
     
  13. re vittälä Well-Known Member

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    ei muuta ku jjj-servicelle jukka on pätevä ukko nuissa hommissa en ite ees rupiais pänttäähän.eikä oo mikään hinnan kirous tuo oikasu joten jos vähääkään epäilyttää nii suosittelen.
     
  14. unppi Yamaha

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Monen satkun tarkkuuteen sun sormet on kalibroitu? Tunsitko sormella kampuran päistäki heitot?


    Hyvältä näyttää pojat.. Kannattaisko varmuudeks vielä lämmittää kiertokangen tappia että taipuis paremmin ??? ???
    ps. viekää korjaamolle. Oikeista tuentapisteistä on monta versiota, mut kun suoristatte ni pähkäilkää omassa päässänne ja tehkää miljoonia mittauksia eri pisteistä tuettuna. Tehkää sit johtopäätökset, mikä on oikea tapa. ;)



    Niin ja hei, ketkä sanoo, että keskeltä pitää tukea ni ootteko ite oikonu, onko omakohtasta kokemusta? Kaipais vähä selostusta, miksi näin.

    vähän aihetta sivuten, mut itellä ei ainakaan pätevyydestä kovin kummosta kuvaa ole jääny. rahat kyllä kelpaa, ja kaikki neuvot mitä saanu on menny melkosen mettään ja yhden koneen käyttäneenä sanoisin että hukkaan meni neki rahat työmäärään nähden. valurösöjen poisto, kampiakselin oikasu ja koneen kasaus 800e, vai oliko jopa enemmän (sisälsi wisecon männät, n. 300e). Noh, silloin en ehkä tiennyt koneista niin paljon ja halusin ulkopuolisen tekevän homman. Nyt ku vähä jotaki (luulen) ymmärtävän ni köyhänä kauhistelen jälkeenpäin noitaki euroja :-[
     
  15. frozen Tää on se tuttu pätkä.... -13 600RE

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Taitaa 453sen akseli tässäkin vippasta?! Mulla oli sama juttu, kytkimen puoli vipotti 0.25mm. Ihan vaan porakiilan (morse) löin limppujen väliin, kiertokangen kohdalle, tolla oikeni ja yllättävän pienellä voimalla. Pysyny kuosissa ainakin 4000km, en tietysti mitään tarkistus mittausta oo suorittanu. Samaa mieltä yllä olevista ohjeista, et tukee ton keskilaakereista.
     
  16. juputin Member

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Turha niitä heittoja on sormella mittailla. Tottakai kampura kannattaa tukea eri kohdista ja mitata useaan kertaan, että saa edes jonkinlaisen kuvan mitä sille tars tehdä. Ja tosiaan laakerivälys, mittapöydän tukevuus, heittokellon jalan taipuma, kuun asento ja kaljan määrä vaikuttaa aina mittaustulokseen. Noi mun kuvat on suuntaa antavia arvauksia ja kärjistyksiä siitä missä taipumat on. Silmällähän et nää mitään ja kellonkin kanssa saa olla tarkkana miten mittaa ja miten sen tulkkaa.

    Se tässä ny on mietityttäny, että mitä sellaisia työkaluja ja kalibroituja mittavälineitä niillä korjaamoilla on millä ne kammet oikoo, jos edes tehdas ei aina saa jonkun topikin mukaan toimitettua kampuraa alle 0.03mm heitolla. Vai onko salaisuus kuparilekan oikeasta otteesta ja siitä että osaa laittaa kampuran mittapöydälle tuettuna oikeista laakereista?

    Oisko jollain Tampere - Hämeenlinna alueella Kluber isoflex Tobas NB52 vaseliinia kytkimenpään laakeriin myydä? Tahi tietoa mistä sitä sais harrastajaystävälliseen hintaan? Jokilaakeriki edustaa Kluberiä, mut pitäs olla vissiin tili.
     
  17. Hippo Well-Known Member

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Mulla ois purkin pohjalla vielä yhteen kampuraan sitä vassua, laita yv. jos tarvit, voi kai tuon lähettääki.
     
  18. tommi Lynx x-trim re 800 -17

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Näihin oikomis/mittaus juttuihinhan ei ole käsittääkseni yhtä oikeaa tapaa, mutta minä käytin omaan kampiakseliin tuota edellä mainittua tapaa, joka on jopa siellä mm-tason kisaradoilla toimivaksi vuosi toisensa jälkeen havaittu... Ja kun tieto/taito oli minulle saatavilla, niin hyväksi käytin ;)

    Minä en käsitä mitä vaikutusta tuolla laakerin välyksellä on mittaus tulokseen jos tuenta on sieltä laakerin ulko kehältä ??? Toki jos laakeri on selvästi rikki esim soikea sisältä/kuulassa jälki ;D niin on eri juttu.

    Minä en tiedä varmasti miksi tuossa minun käyttämässä "metodissa" tuetaan juuri keskilaakereilta ??? Mietiskelin tuossa ite hiljaa mielessäni, että siitä lähetään, että kampiakselin keskitappi on suora...senkinhän voi mitata...näin ollen jos mitataan kampuran päästä saadaan vasta mitattavan pään kokonais heitto ja heiton kohta "päästä katsottuna" , sitten pitää tietenkin mitata selville mistä kohdista heitto muodostuu vaihtelemalla mittaus kohtaa ja vetää johtopäätökset...sama juttu toiseen päähän, ja sitten vielä verrataan heittoja tarvittaessa toisiinsa... Paperille kun piirtää kampuran kuvan ja siihen mittaus tulokset, niin hahmottaa mistä kohtaa/kohdista mikäkin heitto muodostuu ja miksi. Sitten vaan rutistelemaan OIKEASTA paikasta ;D

    En tietenkään voi olla varma neuvoinko juuri "juputtimen" kampuraan oikein, kun en ole sitä itse mitannut ;D mutta siitähän jo varoitin!

    Omani oli jokatapauksessa lähes identtinen tuohon "juputtimen" kuvaan verratuna, mutta heittoa oli enemmän magneeton puolella mitä varin puolella. Ja minulle on annettu ymmärtää, että juuri tuossa kohtaa heitto useimmiten muodostuu ja hyvään tulokseen päästiin juuri tuolla aiemmin kertomallani oikomis tavalla...ja niitä kilometrejähän on edelleenkin takana se 100km ;D Eikä täristele...
     
  19. snowpro polaris IQ600rr-09 144" mod

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    Olisko kenelläkään antaa vinkkiä kuinka mitata kirtokangen tappien heitto? kun tämänhän kuuluisi olla 180astetta mutta en keksi mittaus tapaa tähän millä saisin tarkasti mitattua. Eilen käytin oman akselin oijottavana mutta ei tätä tarkastanut ollenkaan sano että kun laitat kiinni niin kattot silmä'llä että kumpikin mäntä lähtee yhtä aikaa kuolleelta kohdalta liikkeelle... ymmärtikö kukkaan mitä tarkotan?

    Että näin tarkasti oijotaan meillä. per..kele
     
  20. summit ski-doo expedition LE 900 ace turbo

    Vs: Kampiakselin oikaisu

    lainaus
    Niin ja hei, ketkä sanoo, että keskeltä pitää tukea ni ootteko ite oikonu, onko omakohtasta kokemusta? Kaipais vähä selostusta, miksi näin.
    vähän aihetta sivuten, mut itellä ei ainakaan pätevyydestä kovin kummosta kuvaa ole jääny. rahat kyllä kelpaa, ja kaikki neuvot mitä saanu on menny melkosen mettään ja yhden koneen käyttäneenä sanoisin että hukkaan meni neki rahat työmäärään nähden. valurösöjen poisto, kampiakselin oikasu ja koneen kasaus 800e, vai oliko jopa enemmän (sisälsi wisecon männät, n. 300e). Noh, silloin en ehkä tiennyt koneista niin paljon ja halusin ulkopuolisen tekevän homman. Nyt ku vähä jotaki (luulen) ymmärtävän ni köyhänä kauhistelen jälkeenpäin noitaki euroja :-[
    [/quote]


    kerroppa yksi asia ennenkuin moitit okun huoltokellarin palveluita,onko tämä kone mitä käytit siellä niin edelleen ehjä vai mikä mättäs palvelussa,jos tuo hinta kauhistutti niin se on aika pientä vielä ???
    Sen kyllä sanon että hinta on hiukan kova mutta aina on saanut priimaa takasin eikä ole moitteen sanaa ollut ikinä..
    tällä isännällä on aikasen paljon tieto taitoa asiasta kun on sitä jo vissiin 30vuotta tehnyt ja
    itse olen käyttänyt kyseisen firman palveluja aika paljon ja käytän tästä eteenpäinkin.
     

Suosittele tätä sivua