Mitenhän tämä reitin pätkä? Tuosta ei ilmeisesti saa ajaa läpi. Onko tietoa, voiko tuon kiertää jotenkin järkevästi. eli tuo punaisella ympyröity kohta. Oulujärven länsipuolella.
Tästä on monesti kyselty. Reitti otetta 200m matkalta pois kartalta. En nyt tiiä onko siellä kielto merkit vai ei vielä mut on siitä liikennettä kyl aina läpi silti ollut.
Eikai tuo koko reitti oo enää virallisesti käytössä vaalan puolelta. Vaa kyllä siitä on ajettu viimetalvena.
Saatto olla tämäkin, mut ku koko reitti menee voimalinjan alla koko matkan (pois lukien pikku pätkä) ja kelkkaliikenteen kannalta ois aika tärkeä et tuosta pääsisi pohjoiseen. Et tuota ei pidettäisi pystyssä kaikilta osapuolilta.
Kukahan tuota hoitaa? Laitoin keväällä muutoksia ja pari viikkoa sitten niin vieläkään ei ole sivun karttaa rendattu uusiksi niiden osalta ? Lisäksi MML kartat ei ole aikoihin toimineet kunnona taustakarttana. Joskus näkyy mutta useimmin ei.
Tein muutoksen tiistaina ja eilen torstaina näkyi Locus Map outdoors kartassa mutta kelkkareitit.fi ei päivity.
Niin, viime talvena päivitykset alkoi pelaamaan tammikuun lopulla, kun sitä täällä ensin aikamme "noiduttiin" kuten nytkin. Sitten se joskus keväällä taas lakkasi toimimasta eikä ole sen jälkeen päivittynyt. Kohtahan se on taas tammikuun loppu niin josko se vaikka heräisi henkiin.
Mutta faktahan on siis se että kelkkareitit.fi ei ole enää luotettava eikä sitä kenekään pitäisi käyttää mihinkään. Sen ylläpito on reaalisesti lyönyt hanskat tiskiin. Eikä se tietenkään missään tapauksessa ole kenenkään siviilin velvollisuus tällaisia edes ylläpidellä. On vaan aika katsella vaihtoehto.
TODELLA HEIKKO KOMMENTTI! Kelkkareitit.fi kartta ei ole ikinä ollut absoluuttinen totuus urista ja reiteistä, vaan kartoittajien vs kenen tahansa näkökulma siitä mitä maastossa tapahtuu. Sivuston ja alkuperäisen ohjeen mukaan pitää seurata maastossa olevaa merkittyä uraa GPS-jäljen sijaan. Jos netissä oleva kartta ei nyt ole päivittänyt ja se oikeasti ahdistaa, niin avannossa jään alle sukeltaminen voi olla hyvä harratus päivitystä odotellessa.
Kommentillasi ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Edelleen fakta on se kelkkareitit.fi sivustoa ei ylläpidetä. Sinn ei päivity käyttäjien muutokset kuin hyvin randomisti. Vaikka kuinka itse löhdetieto olisi toimivaa openstreemapin tietokannassa, ei muuta tuota faktaa miksikään. Dataa voi käyttää, mutta kelkkareitit.fi:tä ei pidä enää käyttää.
Sivuston ylläpidon vuoden tauolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että kyseessä on suomalaisten kelkkailijoiden pääsivusto reittitiedon suhteen. Sivuston tiedot eivät ikinä olleet olleet absoluuttinen totuus urien sijainnin tai luvallisuuden suhteen. Se että itku "dataa ei voi käyttää" ei tee sivuston 10-15 vuoden aikana kerätystä aineistosta tai itse sivustosta yhtään sen enempi käyttökelvotonta, kun että joku merkkaisi yksittäisen uran väärin. Jos itkettää niin skoterleder.org sivustolla rendataan vielä semiannuaalisti.
Samapa se sille vaikka olisi ollut tuhat vuotta pääsivusto. Historialla on nolla merkitystä kun halutaan tänä päivänä luotettava lähde. Data on avointa ja säilyy vaikka kelkkareitit.fi menisi roskiin huomenna. Ja muut lähteet päivittää saman datan itseensä paljon nopeammin. Tietenkään ihan välttämättä samanlaista systeemiä ei löydy. Mutta vaihtoehtoja ja luotettavammin saman datan päivittäviä on listattu tässäkin ketjussa.
Kyseisen sivuston elvytys on helppo toimenpide jos vaan joku tietäisi ylläpitäjän ja saisi hänet kiinni. Ehkä homma tarvitsisi pientä rahoitusta yhteisöltä sen sijaan että kohta on tiktok sukupolvelle kuukausimaksullset kartat ja muut ajaa kuulopuheilla. Noin kävi fillaripuolella jo ja se romahdutti kiinnostuksen kartoitustoimintaan.
Luulisin että aika moni voisi jonkun euron maksaa jos kelkkareitit.fi saisi sillä toimimaan/ päivitykset nopeaksi. Täällä meillä ainakin urat on hyvin tarkasti tuolla ja olen päivittänyt sinne muutokset useana talvena. Hyvä että saa urat haluamaansa karttaan ja kaikkiin(melkein) vehkeisiin mitä navigoinnissa on mahiksi käyttää. Toki luvalliset urat pitää olla myös merkattu niin että on mahdollisuus selvitä ilman navia. Jääosuuksilla karttaviiru on huonolla kelillä aika kiva. Skoterleder ei ainakaan mulla näytä Pudasjärven alapuolelta mitään...
@mcnobody osaatko sanoa mikä tässä vastustaa? Karttapaikan kartat ei pelaa palvelussa ja uratiedot ei ole karttaan oikein päivittyneet. Jos tuntuu siltä että yksin joutuu ylläpitohommiin ja maksamaan kustannukset niin eiköhän yhteisön tukea helpolla löydy kun sitä vaan osaa pyytää... Tässä ollaan kohta tilanteessa että tekee palvelun uudelleen ja ottaa siitä jatkossa kuukausimaksun.
En osaa valitettavasti sanoa. Itse ylläpidän (tai oikeastaan itsetehdyt vanha skriptit automaattisesti) vain tuota Garminin kelkkareitti-imagea. Tuosta itse sivustosta minulla ei ole sen enempää tietoa kuin mitä tässä ketjussa on vuosien varrella ollut viestejä.
Latasin kelkkareitit gmapsup.img tiedoston uusiksi ja laitoin sen näkymään päällekkäin luurissa hylly.org maastokartan kanssa Locus map ohjelmassa. Viime viikolla tekemäni muutos näkyi oikein. Eli Kelkkareitit.fi on ehkä ainoa paikka johon ei muutokset päivity, brb.go:sta en tiedä...