kypärä?

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä noppeepentti, 17/11/06.

  1. zkys

    zkys Active Member

    Kerro toki oma näkemyksesi miten kova kypärä (aina) välittää energiaa paremmin pois ja vähentää aivovamman riskiä? Jos itse olet myös sitä mieltä että kevyempi kypärä vähentää niskavamman riskiä paremmin kuin painava, niin eikö sekin osoita jo että kummassakin on puolensa? Harva onnettomuuteen joutunut kuljettaja etukäteen kuitenkaan varmaan valitsee minkälainen se törmäys tai ilmalento on.

    Rahan tekemistä tähän ei varmaan kannata alkaa vetämään mukaan argumenttina, kaikilla valmistajilla se raha on suurin intressi kuitenkin kypäriä valmistaa.
     
  2. Zanne81

    Zanne81 Axys Pro rmk 155

    Näistä ainakin pipo ja karvalakki kestää varmuuella tiputuksen lattialle.. ne on siis turvallisimpia
     
    Hemikoo, tuittu, zkys ja 2 muut tykkäävät tästä.
  3. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Ei ole rikkoutumatonta rakennetta mutta sopivan (optimaalisen) vahva. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää vai ymmärretäänkö tahalleen väärin.

    Mutta on se kummallista että mitään muuta argumenttia ei saa ottaa esiin kuin se kypärän paino :) Suosittelen siirtymään DH-kypäriin, mikäli näkee että paino on se ratkaiseva kriteeri ja luottaa että se suojaavuus on riittävä. Vai missä menee se kriittinen raja että se ei kelkkailijalle riitä, painon suhteen siis?

    Mitä tulee tuon viime keväänä itsensä loukanneeseen kaveriin, niin onhan sillä niska sentään kunnossa, mitäpä tuosta ettei nukuttua saa tai lähimuisti ei toimi kunnolla ja puhe on vähän katkovaa.
     
    Viimeksi muokattu: 26/11/17
  4. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Ja ne on myös kevyimpiä, eli varmasti parhaat vaihtoehdot myös niskavammojen välttämiseksi ;)
     
  5. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Juuri niin, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Henkilökohtaisesti on ihan sama jos joku uskoo jonku mainosmiehen jorinoita et meidän valmistamaa kypärää saa hakata vaikka kirveellä, niin se ei hajoa.

    Ps. Edelleen odotan sitä kuvaa lattialle tiputetusta kypärästä joka on haljennut. Saa olla vaikka dh pata.
     
  6. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Kukapa muu kuin mainosmies sen tietää että painavemmalla ja kovemmalla kypärällä kaverisi olisi paremmassa kunnossa?
    Olikos se miten näiden kypärien testauksen suhteen, laitetaan kypärän sisään dummyn pää antureineen ja pudotetaan ja päälle pudotetaan jotain? Ei ole tullut tutkittua, jos testi menee että tiettyyn määriteltyy pisteeseen pudotetaan niin valmistajan voi tehdä kyseisen kohdan johtamaan vaimennusta paremmin mutta miten ne muut kohdat?
    Onko Araikin vaan valinnut painavemman sen takia että voi tarkoituksellisesti kilpailijoitaan kyykyttää? Araikaan ei ole maailmaa parantamassa vaan tulosta tekevä yhtiö ja herrat haluaa bensarahoja jettibensaan...
    Tässäkin topiikissa varmaan jotain testilinkkejä ollut mutta en pikaisesti löytänyt?
     
  7. clown

    clown Well-Known Member

  8. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Niin no,

    Kypäsuosituksia jos etitään. Niin en voi olla nostamatta tätä esille https://www.allrightshop.fi/tuotteet/mx/kypärät/offroad+kypärät/723084/hjc-r-pha-x-schuma-mc-4
    Todella hienosti istuva kypärä ja nuo sisukset on tosi mukavaa materiaalia. Ei pyöri päässä ja on tukeva. HJC on jääny vähän noiden muiden merkkien varjoon, mutta minusta aivan suotta. Tiiän ainakin yhden tapauksen
    jossa tämmöstä on testattu ihan käytännön tasolla. Taitaa olla yksi eniten huomiota saaneista kelkkaonnettomuuksista suomessa...
    Ite käytin tuota vissiin kolme vuotta putkeen. Eilen otin taas kaapista ja totesin että taidampa tilata uuden vastaavan. Tuon potan laatu ja istuvuus pesee monta kalliimpaa.
     
  9. zkys

    zkys Active Member

    Kuka täällä on kieltäny puhumasta muusta kuin painosta? Faktaan perustuvia näkemyksiä olen itse ollut vailla. Enemmän painoa omaavan tuotteen valmistajan myyntimiehen puheet ei ole varmasti vähiten puolueettomat. Jos ei ole mitään muuta perustetta kuin ehdoton uskovaisuus johonkin asiaan, niin ei se tee siitä vielä totuutta.
     
    Hemikoo tykkää tästä.
  10. Maco81

    Maco81 Well-Known Member

    Tää on vissiin paras puolueeton testaaja https://sharp.dft.gov.uk/
     
    Hemikoo tykkää tästä.
  11. Murre

    Murre Hardcore+6900+SnoSport125

    Tänään se tapahtui, kokeilin onko kaverin tuliterä kiloinen airoh sopiva. Jotenkin sain pudotettua betonille. Parin sentin viiva tuli pintaan eli halki vissiin meni. Meniskö kotivakuutuksesta?
     
    Driver tykkää tästä.
  12. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Kuvaa kiitos
     
    jp10 tykkää tästä.
  13. Murre

    Murre Hardcore+6900+SnoSport125

    Voin ottaa huomenna, onko se nyt käyttökelvoton?
     
  14. jp10

    jp10 Well-Known Member

    taitaa olla käyttökelvoton sun kirjoitus
     
  15. Murre

    Murre Hardcore+6900+SnoSport125

    Voisitko jp10 hieman täsmentää vai oletko jotenkin vitsikäs?
     
  16. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Niin mitä tulee rahaan, niin pörssiyhtiöissä tulos menee yleensä kaiken muun edelle. Ne jotka ovat sellaisessa töissä tietänevät kyllä, kulujen leikkaus on loputonta voiton maksimoiseksi. Joillekkin firmoille taas ei ole tärkeintä olla suurin, mutta olla paras hyvinkin voi olla se tavoite. Arai ja Shoei tekevät ainoastaan kypäriä ja nimenomaan itse alusta loppuun. Väitän että näiden kahden kanssa ei mene koskaan metsään, muihin merkkeihin en ole perehtynyt sen enempää kuin että tiedän että 90-95% ei tee kypäriään itse. Niinkuin sanoit, tutkimuksia ei juuri ole ja se on suuri ongelma vaikka kyse on tärkeimmästä suojavarusteesta. Jatketaan Araista puhumista kun siihen nyt olette niin tarmokkaasti tarttuneet, he ovat sanoneet että voisivat toki tehdä alle kilon painoisia kypäriä, mutta ne eivät enää täytä heidän omia tiukkoja suojausvaatimuksiaan eivätkä lähde sille linjalle.

    Minä väitän omakohtaisella vuosien kokemuksella (ja on paljon kokemuksia myös niistä pahoista tälleistä, joka talvelta) että kaveri olisi kunnollisella päässä paremmin pysyvällä kypärällä selvinnyt varmaankin naarmuitta.
     
  17. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Jälleen kerran toistoa: Itse olen tuonut asiaa esille että kypärissä kannattaa miettiä muutakin kuin sitä painoa, koska se voi olla pois sen suojaavuudesta ja muista ominaisuuksista. Lue aikaisemmat kirjoitukset ajatuksen kanssa. Minä uskon omaan 15v kokemukseen siitä, että pahoistakin tälleistä voi selvitä kunnollisella kypärällä vammoitta.

    Kukaan ei ole vielä vastannut miksei käytä niitä DH-pyöräilykypäriä, nehän on vieläkin keveämpiä ja samalla tekniikalla valmistettuja?
     
  18. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Ei niitä kannata kirveellä hakata.

    Itse siis uskot Airohin mainosmiehiin, että se kilon potta on yhtä turvallinen kuin vaikkapa Shoei tai Arai? Minä en.
     
  19. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Tuskin nyt kannattaa kauheasti kiinnittää huomiota kaverin juttuihin joka ei osaa käyttää isoja alkukirjaimia, pisteitä saati pilkkuja ja puhuu "pappa betalar" meiningistä. Elämänkoulu se kovin koulu ja niin poispäin.
     
  20. zkys

    zkys Active Member

    Ok. Asia tuli selväksi. Arai on paras koska joku ei käytä välimerkkejä foorumilla.

    Ei muuta kysyttävää tässä vaiheessa.
     
    Mika_R, jp10, kaner ja 2 muut tykkäävät tästä.

Suosittele tätä sivua