Lynx 3900/250/360/forest fox /Sivulla 1 Syncron laakerointi

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä -valopää-, 21/1/06.

  1. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Koita Lynxi hommata jostain ihan aitoa tyttöjen lettinauhaa, jos sitä jostain vielä saa.. Se on aivan ehdoton tuohon tuulettimen toiminnan tarkkailuun. Kestää paremmin, kun nuo villalanka/merkkausnauhaviritelmät. Meillä ukko laittanut kaikkiin fööneihin, joita on talossa ollut ja uskallan väittää, että kun lettinauhan neuloo hyvin kiinni, niin see kestää maailmanloppuun asti. Nykyisessä Viisysissä, vm 1991, on tuo lettinauha vieläkin paikoillaan siististi, vaikka on tasan niin vanha kuin kelkkakin.

    Tuon ilmatötterön asentamisen puolesta en kovinkaan menis liputtamaan.. Sulla on tuossa kuvan kakspuokissa jo sen mallinen kuomu, että kone saa varmasti ilmaa.. Pahimmillaan semmoinen ohjainlevy voi aiheuttaa pakoputken äänenvaimentimen kuumumista entisestään..

    Tuosta jatkoperän säädöstä senverran, että ei kai siihen mitään ohjearvoja ole olemassa.. Löysempi pelaa ummessa paremmin, kun taas kova toimii reitillä. Meidän kelkoissa niitä on aina säädelty mutu -tuntumalla ja hyvät on olleet.

    Vaan hieno kelkka sulla :)
     
  2. g mies

    g mies Active Member

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Tuppasi tässä iltaa istuessa..(ja kaikkea vanhaa muistellessa..) mietityttämään että mites seurakunta on kytkimestä/eka varista huolehtinut?(Aikaa ennen tra.an)
    Sepä se oli aikansa huippu ummella! ja monetkin vielä tänä päivänä luistattaa jänkään! :)
    Mainio kytkin! Tuntuma telaan vauhdissa liki nolla..HMMM!!
    Mutta huoltoa kaipaa parisenkin kertaa talvessa..
    Mites porukka on huoltanut kyseistä kampiakselin jatketta?
     
  3. mxz

    mxz Member

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    meilä oli 3900 eka lts eli -91 uutena tuli 30tkm kulki ja vaihto taloa. muuten huippu kelkka mutta eka lts oli aikas heikko pakkasi olemaan sivakat telemarkissa ja pari kertaa lähti koko toinen tolppa irti no kempin liimaa ja paanalle
     
  4. Lynxi

    Lynxi Lynx GL 250-89, Lynx adventure 550f-09.

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Minun kelkassa on "nordtrac"-variaattori. Olen huoltanut käyttöohjekirjan mukaan joka vuosi tai 750:es km niinkuin edellinenkin omistaja aikoinaan. Purkaminen, puhistaminen, rasvaaminen ja kokoaminen. Iso hela ja rullien helat sekä navan helat grafiittirasvalla. Joskus joutuu vaihtamaan rullat ja helat.  :p Seuraava huolto on jo vissiin parin viikon päästä... hmm   ::)

    Voisiko joku ehottaa mulle telaston jousituksen parannuskeinoja? Kelkassa on viellä alkuperäis kayaba ja se on jo vissiin ruvennut tekemään loppua. Liian pehmeä. Minkälaista iskaria tilalle? Onkohan alkuperäiskayaba ainoa vaihtoehto?? ???
     
  5. Kaks-Seiska

    Kaks-Seiska Lynx 5900

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    tänään jouduin kaverin 360:tä 59:llä hinaamaan, kun oli hihna menny 80km/h vauhdeista tuhannen päreiksi... kolmas hihna tänä talvena, epäillys herää, että olisko kone tai variaattori päässy jotenki vinoon. mitä porukka mieltä tommosesta?

    E: osaako kukaan sanoo onko 360 mallissa vuosina -92 ja -94 erilainen hihna... todennäkösesti tossa kaverin kelkassa on -92 mallin mukaan ostettu hihnoja epähuomiossa, vaikka oikeesti se on 94... mutta ei kai niillä niin paljo eroa luulis olevan että sen takia katkeilee?
     
  6. Lynxi

    Lynxi Lynx GL 250-89, Lynx adventure 550f-09.

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Variaattorit epäkunnossa tai moottori ei ole kunnolla kinni tai net moottorityynyt/kumikiekot pilalla.
    Variaattorihihnat vm.92-93 Dayco 1049 mitat: L 32 x P 1097mm
                           vm.94-95 Dayco 1108 mitat: L 35 x P 1121mm
    Ilmeisesti se sun kaverin käyttämä remmi on liian lyhyt ja kapea. Se leikka sen takia kakkosvariaattorin pohjaan korkeissa nopeuksissa?  :-\  Lisää tietoa täältä:    http://208.136.201.53/pdf/misc/belt_installation_instructions.pdf   
    http://www.gates.com/brochure.cfm?brochure=1032&location_id=3850
     
  7. Lynxi

    Lynxi Lynx GL 250-89, Lynx adventure 550f-09.

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Nyt täytyy herättää tää topikki eloon ja puhaltaa uutta raikasta tuulta purjeisiin! Nonniih.  ;D

    Kävin tässä viime viikonloppuna tekemässä suhtellisen "kunnolisen" erämaakeikan. Ummessa surffailin pikkulynxillä mäkiä ylös ,alas, viistoin ja kallellaan, seisoen ja istuen. Hemmetin hauskaa ja sattuipahan että kone jäi kiinni kerran kun lipsahti ote kaasukahvasta ja vauhti meni nollaan ylämäessä. Ja ennen sitä mä sanoin kaverille että, "anna kun mä ajan ensin tästä ettei sun tarvi istuttaa sun GL3300:sta"!  ;D Siinäpähän mä ite jouvuin kävelemään uraa oman koneen eestä eestakas munia myöten lumessa.  :) 
    Seuraavan päivän tuli ajettua jänkällä ja uusmettän läpi, siinä meni sitten sillai että tuli kolaroitua pikkasen. Ajelin liian lujaa ja uhkarohkeasti pikkupuitten ohitte ja kas kumma kun suksi osui kantoon ja lynxi pomppasi suoraan pikkumäntyyn!  :mad: 

    Oikean puolimmainen suksi ja alumiinipuskuri otti tällin. Suksen kiinnike oli sitten hieman renkku sen jälkeen ja mä oikasin vasaralla.
    Nyt pitäis vaan saada se alumiiniosa suoraksi taas. Se jotenkin lipsahti taakse noin 3-4 centtiä.
    Mä huomasin että se on kiinni jotenkin pultti/mutterisysteemillä ja siinä alumiiniosassa on ura.
    Mietin täässä että riittääkö irrottaa ne pultit/mutterit hieman että pystyy käsivoimin oikasemaan/vetämään eteen ja takaisin alkuperäisasentoon sen alumiinipuskurin?  ???  Hyvin keksitty jos on näin yksinkertaista!  :eek:    [​IMG]
     
  8. Kaks-Seiska

    Kaks-Seiska Lynx 5900

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    jees... oli se kelkan vuosimalli sittenki tuo -92, eli hihna oikea. se ehdittiin jo itekki toteaan että ottaa variaattorin pohjaan, ja epäiltiin että se variaattorin jousi ois löystyny. en sit tiä :S
     
  9. Lynxi

    Lynxi Lynx GL 250-89, Lynx adventure 550f-09.

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Kelkkaa on nyt huollettu, korjattu ja parrannettu kaikin konstein. Vaan harmitta kun en pääse ajeleen!  :-\
    On nimittäin niin että kakkosvariaattori meni rikki (onneksi pihalla eikä mettässä) sopivasti ennen kuin muutenkin oli tarkoitus huoltaa.
    Nyt siihen ei tahdo löytyä osia!  :(  Mä tarvitten siihen uuden/tai parremman käytetyn kuormitussäätimen.

    Kuvasta näkyy kuinka kiila on kulunut, sen jälkeen se on lyönyt uran auki sen verran että osat on päässyt liikumaan liika.
    Sen seurauksena varmistuksena oleva segerrengas on pamahtanut palasiksi ja kiila on päässyt irtoamaan.
    Tuloksena vaapaasti pyörivä ruhjoutunut kuormitussäädin!  :mad:
    Semmosta se on jos sattu jättämään huollon väliin!  :-[

    Nyt tarvitsen vihjeitä mistä voin ostaa uuden tai käytetyn osan!
    Liikkeitä, puh.numeroita ja muita yhteystietoja otetaan vastaan suurella kiitollisuudella. terv. / Lynxi
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Kysäseppä Lehtorannalta jos niillä ois jossain nurkassa tommonen variaattori/osa. 016-311061.

    Lisäksi näistä voisi olla apua.

    [​IMG]
     
  11. Hemmo

    Hemmo Paluu Tulevaisuuteen -

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    niin tosiaan, se puskuri on kiinni niillä pulteilla, lähtee irti ko riuhtoo vähän :) Meitsillä oli muuten eka kelkka joskus tommonen samanlainen 250 ko sulla Lynxi, loistokampe! :)
     
  12. Lynxi

    Lynxi Lynx GL 250-89, Lynx adventure 550f-09.

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Tässä pari viikkoa vanha kuva. Kelkalla kalavesille. Ei ollut rautu syönnillä tämän kerran.  :-\
    [​IMG]
     
  13. Lynxi

    Lynxi Lynx GL 250-89, Lynx adventure 550f-09.

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Hoi "Valopää"!! Miten on Lynxikelkalla mennyt kelkkailuretket? Heitä nyt jotain juttua tähän!  ;)

    Mä haluan muuten tietää sun GL360:stä lisää. Mietin tässä mahdollisuutta kakspyttysen moottorin asentamisesta omaan 250:seen ja miten sen voisi toteuttaa. Sullahan on siinä omassa koneessa rotax 377 eikö niin?
    Voisitko ottaa kuvan konehuoneesta jotta näkisin miten se on sinne asennettu? Laitan tähän pari kuvaa pikkulynxin tyhjästä konehuoneesta.  8)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. -valopää-

    -valopää- 800x summit `14

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Kyllähän ne ihan hyvin on menny. Nyt on vaan kohta turhan raskas keli 377 koneelle, varsinkin kun sillä porataan vain umpista. Käyntiääni on kyllä alkanu huolestuttamaan, ei ole niin kirkas kuin ennen (toivottavasti ei leikkaa kiinni). Käytin viikko sitten kaasarin auki ja putsasin perusteellisesti, samalla nostin sitä neulan prikkaa yhen pykälän ylöspäin ku se oli kaikista alimmaisessa kohdassa. Eli nyt ei ole niin kipakat kierrokset mutta bensaa menee ehkä vähän enemmän. Eikös se neulan prikka ole vakiona keskiasennossa?
    Ja lynxille: laitan sulle yv:tä
     
  15. Lynxi

    Lynxi Lynx GL 250-89, Lynx adventure 550f-09.

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Hyvä että hyvin mennee, ettei tarvi alakaa korjaileen niinkun mä. Sain vasta eilen kelkan kasaan noin 2½ viikon tauon jälkeen. Jippiii...vissiin!!  :D 
    Oon mäkin huomannu että tumma ääni on konneessa varsinkin syvässä lumessa kurvailessa. Vain niin se on ollut koko ajan.
    Syynäsin tässä tota käyttöohjekirjaa ja siinä sanotaan että neulan prikka on alkuperäisesti asennossa 1 (2) 3 4 5. Näin on pikkulynxissäkin. Hyvältä näytti nyt huollossa mäntä ja sylinterin pinta...  :)
    Elikkä siis kakkosessa ylläältä laskettuna. Sä oot siis antanu enemmän pensaa koneelle?
    Meikäläisellä mennee noin 17-18L/100km ,että semmosta.   :-\
     
  16. -valopää-

    -valopää- 800x summit `14

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Ei vaan mitä alempana se prikka on niin sitä vähemmän sitä bensaa menee ja sitä kipakammat kierokset. Nyt on siis se prikka toisessa ALHAALTA päin.
    Käytiin tänään iiiiso lenkki ajamassa ja tuntu kyllä että ei ole kone enää entisensä, ei jaksa mennä edes ykkösella umpisessa ilman että on kaasu pohjassa. Tai sitten nyt on vain todella raskas keli..
     
  17. Lynxi

    Lynxi Lynx GL 250-89, Lynx adventure 550f-09.

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Minun kelkass on sitten päinvastoin kun sulla. Tämä tahtoo "båååata" vasta täyskaasulla ummella. Kun hiljalleen ajelle niin toimii ihan ookoo. Vastaa hyvin kaasuun matala-keskikierrokselta.
    Olen minäkin huomannut että keli on raskaampaa nyt. Sen takia "båååaaa" nyt erityisen paljon täyskaasulla. Ei sen enempää kun 40-50cm luntakaan ollut. Pitäiskö tässä alkaa miettimään neulan siirtoa eri asentoon?
    Onkohan sun konneessa jokin tukossa sitten vai? Hmm..?  :-\
     
  18. Lynxi

    Lynxi Lynx GL 250-89, Lynx adventure 550f-09.

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Kevät ja kovat kelit alkaa. Hankia kasvattaa. Menee Lynxi risukossa omiaan ja korkealla lumessa.  :)  [​IMG]  Harmi kun ei enää pysty kurvailemaan syvässä lumessa!  :(
     
  19. Hardza

    Hardza Well-Known Member

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    Nyt tais kelkka mennä kyllä rikki :mad: Ajelin tuolla ummessa ja jäin kiinni ::) ja siitä lähin sit ajaa nii telasto pätki ja koneesta kuulu ihmeellistä pauketta. Alakierroksilla ei huomaa mitään eroa, mutta kun laittaa vähänkään kaasua nii alkaa sellanen nykiminen ja kolina ?? Osaisiko kukaa neuvoo missä vois olla vika? Oisko vetoakselin laakerit tai ketju menny rikki tms ? Ja kelkkahan on lynx 3900O
     
  20. lynx 250

    lynx 250 Lynx boondocker 800 -14/15

    Vs: Lynx 3900/250/360/forest fox

    no mulla teki kakspuokki tolleen kaks kertaa... ekal kerralla oli tulpanjohto rikki ja toisel kerralla variaattorin hihnasta oli lähteny hampaita...
     

Suosittele tätä sivua