Eihän tuo voi olla totta että vaihelaatiko ei kestä kun 10000 km, onkos näitä joltakin ihan oikeesti hajonut. Taitaa olla vain huuhaa kirjoituksia.
Kyllä se vanhempi laatikko saattaa yli 20 tkm kestää mutta varman päälle kun vaihtaa 10tkm kohdalla niin ei tule yllätyksiä. Laakerit on ihan standardi laakereita joten kustannus remontille itse tehtynä on lähempänä 100e kuin 200e. Kun avaa tuon laatikon kuoret niin toinen puolisko on todella ohut alumiini kansi ja laatikko on liimattu kiinni. Eli lämmöllä pitää irroittaa liina ja varovasti väännellä kansi auki. Muuten ei mitään erikoista remontissa ole. Ja vapaalla ei kannata tätä laatikkoa pitää koneen käydessä. Silloin laatikko ei saa voitelua laatikon yläosaan. Eli aina vaihde päällä kun kone käy.
Jo edellisen 59 aikaan tuttu kelekkamies ohjeisti samaan eli aina vaihde päällä kun moottori käy. Turhaan pyörii yläkerta ilman voitelua. Arvokkaita ohjeita. Pittää miettiä tuota hommaa, jos tuon teettää samalla kun tekee muutakin huoltoa, niin tulee siihen varmaan parisataa euroa lisätyötä. se vetoakselin laakeri myös vielä mielessä. Saahan se lunta taikka vettä sekin koko ajan niskaansa. Ja varmaan kympin taikka parin kympin osa lopulta, vaihtaminen isoin vaiva tai kuluerä. No ehkä parempi jättää sellaiselle, jolla on valmiiksi kaikki työkalutkin tuohon hommaa. Ei tartte tallin pöydällä hakata laakereita valmiiksi hajalle kun asentaa.
Heips kansalaiset. Onko muilla ollut ongelmia commanderin latauksen kanssa? Mulla on 19.12.2025 käyttöön otettu limited 900ace turbo yksilö josta hajosi jännitteen säädin 205,5km/11,5h kohdalla. Vein laitteen takuu huoltoon ja siellä 1,5 viikkoa (odotti osaa) huilanneena tuli takaisin kotia. Tänää taas hymy korvilla ajamaan remontin jälkeen, nyt laitteella ajettu 283,7km/15,4h ja taas piti soitella autoa kyytiä ja hylätä laite polun varteen(taas lataushäiriö). Kyllä alkaa vähä usko hiipua kyseiseen laitteeseen. Nyt jos huollossa laittavat taas vaan uuden jännitteensäätimen ilman muuta tarkistelua, nii ei taida mökkilampea etemmä uskalla laitteella lähteä ilman, että joku ajelee huoltoautolla mukana.
Sattui silmään tämmöiset iskaripaketit radien-x rungolle. Samat mitä RE-commanderissa. Keulaan taitanee sopia nuo vaimentimet, mites alustan osalta? 2024 vuosimalliin asti taitaa olla easyride ja 2025 easyride+. Mitä eroa on perus ja plus alustalla? Jos sopisi vanhempaan easyride alustaan ilman plussaa niin olisi varmaankin hyvä päivitys ajo-ominaisuuksiin perus commanderiin https://www.konevasara.fi/moottorik...mennin-sarja-taakse-radien-x-500-600/p/28994/ https://www.konevasara.fi/moottorikelkat-varusteet-ja-varaosat/iskunvaimennin-sarja-eteen-radien-x-500-600/p/28993/
Vapaalla on pyöritetty 5900-syncroja, ja edellisiä malleja, ja hyvin on kestäneet. Pitkään pitää rulla/kuulalakerin pyöriä tyhjäkäyntiä, ennenkuin rasva katoaa; kokemuksia traktoreiden vaihteistoista kuivana ajamisesta.
Taitaa etupukin iskunpituus olla mahdollisesti eri Easyryden ja Plussan välillä kun siinähän taisi olla 12mm ero keskenään mutta joku korjaa varmaan. 2020-2023 Easyryden iskareiden speksit ulkomuistista: Etupukki 350mm Takapukki 550mm Jos tarvitsee huollettavat 46mm iskarit telastoon niin Brutalista ne löytyy, hinnasta en tiedä onko ne sen halvemmat, voi jopa olla perus Totaltekit ilman lisäsäiliötä jopa edullisemmat. Keulan päivitys käy ja tarvittaessa keulaan menee 465mm pitkät kans. Tosin kun laitetaan huomattavasti pidemmät iskarit keulaan niin minusta kannattaa miettiä myös olkavarren vaihtoa hieman erilaiseksi..
Jeps, mulla ilmeisesti selvis ongelma. Oli säätimen pinnin pitokynsi rikki ja pinni perääntyi liittimestä. Tänään sain kelkan takasi, pitää joku päivä käydä taas ajamassa ja katsoa että pelaako laite vaiko ei.
Pitäis vissiin nuo easyn tarvikeiskarit simmittää uusiksi. Potkii koko ajan, vaikka jousta löysätty ja pienellä vauhdilla hyppää niin että kuski lähtee penkistä samaan vauhtia. Piru kun saisi samaan kuntoon kun tuo uudempi 900 turbo ja sen alusta, mikä on kyllä kertakokeilulla aika makea.. imi pikku patit, eikä tuntunut missään..
Mulla olisi noin 200 km ajetut etuiskarit Radien X 996 keulaan ylimääräisinä. Totaltek kepakot, paluu ja hidas/nopea puristus säätö ym. Ihan kuin eri kelkka tuli kun laittoi alle! Lopetti 49 kallistelun ja patit katosivat kuin taikaiskusta. Alustan iskarit meni jo mutta keulan on vielä jäljellä. Kelkka vaihtui Alpine malliin niin ei sovi enää itselle.
Parit kysymykset liittyen omaan uushankintaani...eli Commander 900 ACE (XU), käyttöönotto loppuvuonna 2016, reilu 6 tkm ajettu mittarin ja myyjän mukaan. Kysymys 1. Vaihdelaatikon tienoilta kuuluu komeaa ulinaa (kuin peruuttaisi 80-luvun japskiautolla) kun päästää kaasusta kovasta vauhdista. Onko normaalia? Tarkkaan kun katsoo, laatikon kannen välistä pursuilee hieman mustaa silikonia...eli olisiko ollut joskus auki. Tähän asti vaihdelaatikkomattomalla ajaneena, tuntuu vaihteisto kovaääniseltä. Vaihteistoöljyt olivat silmään hyvän näköiset ja sitä oli riittävästi. Kysymys 2. Bensatankissa tuntuu olevan kova alipaine, kuuluu kunnon sihahdus kun korkin avaa - normaalia? Selaan tätä pitkää keskustelua, josko oltaisi keskusteltu paremmista telaston iskareista. Muuten tosi hyvä kelkka, 900 ACE jaksaa vetää lanaa hienosti kuumentumatta, kaksi päällä on tukevaa ajaa, rauhallinen ajaa umpisessa ja reitin avauksessa. ECO-mode on tosi hyvä hitaaseen ja varovaiseen ajamiseen, jossa ei sovi sutaista. Se pitää vielä todeta, että oudot häiriövalot ja satunnaiset starttiongelmat lähtivät pois kun putsasin akun miinusnavan ja kengän.
Mulla ollut uudesta astia ja tuo laatikon vihelys on vain hieno, ihankuin turbolla ajas., kuuluu asiaan. Laatikon ääni ei minusta ole kova, maton paljon kovempi. Öljyt kanataa vaihtaa laatikoon joka vuosi ajamäärästä riipumatta, ei maksa paljoo. Tuota bensatankki homaa en ole itsellä havainut.
No tuo vaihteiston ääni kuulostais kyllä normaalilta. Se vain yksinkertaisesti pitää oman vihellyksensä. Toki, vaihteistoöljyt kannattaa vaihtaa joka vuosi, kuten aiempikin kirjoittaja kirjoittaa. Telaston ja erityisesti vetopyörien rällätys sitävastoin on aika rankkaa kuunneltavaa. Joku viisas aikanaan sanoi, kun asiaa ihmettelin, että ne samat metelit on E-Tecissäkin, mutta sitä ei vain koneen äänen vuoksi kuule. Ja kun sittemmin ajelin vastaavalla, niin kyllä sen äänen sieltä poimii, kun osaa kuunnella. Mitä tulee tuohon tankkiin, niin itselläkin se kyllä sihahtaa, kun tankille ajelee. En nyt osaa sanoa, onko se tavanomaisesta poikkeava ilmiö, mutta on kuulunut myös sellaista, että jos polttoainepumpussa on ollut jonkun sortin vikaa, niin se aiheuttaa omat murheensa. Silloin käsittääkseni kyse on tankkiin kertyvästä ylipaineesta. Ja mulla siis 2017 900ACE Commander.
Kiitos herrat. Olen aiemmin ajanut vain kaksitahdeilla, joten tuo ylimääräinen ääni saattaa hyvinkin tulla alustasta ja olen luullut sen tulevan vaihteistosta. Vihellykseen suhtaudun jatkossa ajatuksella "normaalia". Otan vaihteistoöljyt vaihto-ohjelmaan.
Ja täälläkin sitä mustaa liimaa näkyy laatikon saumoissa, liimallahan se tietäkseni on kasattu. Enganssit mulla takana telastossa, simmitettiin uusiksi ja tuli paljon parempi. Usein oon sanonut että se Easyriden kahva ei tahdo lukittua kunnolla ja pyörii miten sattuu. Nytpä oli niin tiukassa, että piti laittaa lankun pätkä sitä vasten ja vasaralla koppuuttaa, että alkoi löystätä, vaikka käsin oli väännetty yhden asentoon. Martta lähti kerrankin kyytiin,. niin ihan vartavasten piti säätää korkeutta lisää. Vaan ei tuo silti mukava ole takana istua, itekki pitkästä ainaa olin ja annoin martan ajaa. Pitäis olla oma kelkka aina molemmille. Vaan ku ei se sellaista halua. Vaikka joskus olisin ostanut..
Morjens! 21 vuoden turbo commander vuotaa moottoriöljyä jostain ja kytkin sitä levittelee ikävästi ympäri kytkimen puolen konehuonetta. Menekki 5dl 1400km. Moottorin käydessä kylmänä haisee pakokaasu hivenen öljyn sekaiselle. Onko tullut vastaan moista vikaa? Turbon molemmin puolin ilmaletkuissa öljyä jonkin verran. Öljyn vuotopaikkaa ei ole löytynyt pesujen ja purkauksien jälkeen. Onko moista vikaa tullut vastaan?
Tarkista öljynpaineanturi, pukkaako sen läpi öljyä. Variaattorin akselin takana imusarjan alla vasemmassa laidassa konetta se anturi.