Lynx Ranger V-1000

Keskustelun 'Lynx' on aloittanut käyttäjä jiipee-, 2/1/08.

  1. jiipee-

    jiipee- Well-Known Member

    En löytänyt mistään kyseisestä kelkasta keskutelua joten tein uuden topicin. Olis pari kysymystä eli jos jollain on kokemusta kyseisestä vehkeestä niin kommenttia vaan.
    Nämähän ovat 4t vehkeitä, mutta mitä näillä kestää ajaa että koneremppa pitäs tehä/olisi suositeltavaa? Mitä syövät sataselle? Onko kuinka raskas pyöritellä tuolla umpisella?
     
  2. DSP

    DSP dragon

    Kaverin isukilla oli moinen. Vääntöä oli ainaki omiin tarpeisiin, mutta umpisella meno oli aika hankalaa sen keulapainon takia. Ehkä vuotsolaiset ois auttanu asiaa.
     
  3. jiipee-

    jiipee- Well-Known Member

    Oorrait! Mitenkä sitte tuo kone paljonko tuommosella pystyy rullaileen?
     
  4. jiipee-

    jiipee- Well-Known Member

    50 tuhannen?
     
  5. jupe 792

    jupe 792 zr 580

    mulla oli tommonen.sillä oli menty 26tkm :D muuta vikaa ei ollu ku se dessi vaan pysäytti menon 5minuutin välein :-[ reitille ei kyllä pystyny meneen ku parinkilometrin matkan jälkeen oli jo aivan puhki,se keula on niin perhanan raskas, mut eihän sitä semmoseen ole tarkotettukkaan.mulla söi semmosen 13l /100km
     
  6. Mokoma

    Mokoma Well-Known Member

    Paljoko näissä on tehoa?Onko tarkkaa painoa tiedossa?
     
  7. jupe 792

    jupe 792 zr 580

    eikös siinä ollu 82hp
     
  8. jupe 792

    jupe 792 zr 580

    siis se tappokatkasin sen kans piti aina värkätä sammutti moottorin aina
     
  9. Roiala

    Roiala Active Member

    Vs: Lynx Ranger V-1000

    Päivitelläämpä tätä aihetta, jos jotakuta nyt sattuisivat tälläiset antiikkiset värkit kiinnostamaan.

    Itse en ole kokenut painoa ongelmalliseksi, ihan hyvin ajelee reittiäkin, kunhan ei koita pitää mitään hirmuista kiirettä tai kallistella kelkkaa omalla painollaan. Antaa kelkan tehdä työt. Kohtuullisen matala painopiste joten melko hyvin voi kaarteisiin ladata ettei kaadukkaan. 300km päiväsafari tottumattomallekin helppo nakki.

    Koneessa riittää paukut helposti ajo-ominaisuuksiin eli hyvin harvoin joutuu painamaan kaasun pohjaan ja jos painaa niin yleensä lähinnä matosta loppuu pito. Soseessa kylläkin minulla mahdollisesti myös hihnasta :( . Kulutus on ollut noin 10-12 litraa/100km mutta minun ajo myös aika rauhallista.

    Sopii hyvin mielestäni hiljakseen köröttelyyn. Siis kun itse paljon ajelen pienen lapsen kanssa kahdestaan niin kelkka tuntuu toimivan hyvin tuollaisessa 20km/h vauhdissakin.

    Selkeä "huono puoli" on ohjaus. Vakio ohjainraudoilla ja noilla säädöillä mitä kelkassa on (en ole hirveästi koittanut säädellä ongelman takia kun muuten toimii hyvin) ohjaus tuikki reitillä. Eli koko ajan saa olla ohjaamassa. Tämä ominaisuus lähinnä jos ajelee hiljakseen eli jotain vaikka 30km/h jäällä. Aktiivisemmin ajaen ominaisuutta ei havaitse. Tuplaraudoilla ongelma oli paljon pienempi mutta kun huollossa vaihtoivat vakio rautoihin niin ongelma paheni selvästi.

    DESS:in kanssa minulla ei ole ollut ongelmia.


    Voimansiirto on melko äänekäs kuten telastokin, toki saattaa olla että tunne johtuu siitä että moottorin ääni niin vaimea että se korostuu kuskin korvaan.

    Itse olen siis ollut hyvinkin tyytyväinen, nyt on jotain 15tkm mittarissa ja toivottavasti vielä jokunen kilometri edessä.
     
  10. Motopete

    Motopete Well-Known Member

    Vs: Lynx Ranger V-1000

    Itselläni oli moinen vaihtomielessä koeajossa viime talvena, ja valmista jälkeä pitkin sillä oli todella mukava ajaa. Se on vain jotenkin niin outo tunne kun kelkka ei juuri metelöi, moottori vaan papattaa ja vauhtia kerääntyy. Selkänojan kun vielä käänsi kuskille sopivaan asentoon niin sehän oli niinkuin olisi nojatuolilla matkustanut. ::)

    Sitten kun käänsin sillä ensikerran umpiselle, totesin että kyseinen laite ei koskaan tule minun talliini. Se keulapaino on vain jotain järjetöntä. Kelkassa oli vuotsolaiset, mutta vuotsolaiset + raskas keula tekivät sen että ei sitä voinut painoa siirtämällä ohjailla, joko se ei lähtenyt kallistumaan, tai sitten matkanteko hyytyi suksen sukeltaessa.
    Noh, kyllähän avarilla paikoilla ja helpoissa maastoissa ohjaaminen luonnistuu pelkästään sarvia kääntämällä, mutta jos pitää tiheään pensikkoon lähteä pujottelemaan niin sinne se ei sovellu kyllä huonostikkaan.
    Ylämäet olivat myrkkyä, kenties todella karkealla matolla mäennousukyky nousisi uusiin sfääreihin, vakiomatto, raskas keula ja puuterilumi = ei ylämäessä mihinkään.

    Mikäli tuntuu että ei ole tarvetta pöläyttää kelkallaan sinne tiheisiin pusikoihin ja jyrkkiin mäkiin niin suosittelen, kyllä sillä "normimaastoissa" oli mukavan leppoisa ajaa umpisillakin, pystyi tasaisella pysähtymään umpiselle ilman pelkoa kiinnijäämisestä.
    Tokihan viime ja tämän talven lumet olivat ja ovat harvinaisen surkeat ainakin täällä Tornionjokilaaksossa, ei pohjia yhtään vaan pelkkää puuteria kaikki, joten ehkä en näiden lumien vuoksi vielä kelkan umpisen ominaisuuksia edes sen mäennousukyvyn vuoksi aivan täysin tyrmäisi.
    "Normikuskille" joka ei haaveksi niistä jyrkistä rinteistä ja tiheimmistä pusikoista, niin voin suositella.

    Kyseisestä vehkeestä hajosi startti silloin koeajoviikonloppuna, ja kuulemma on tyyppivika. Olihan se raskas hilata kärryyn kun sitä ei saanut käymään. ;D
     
  11. JusuN

    JusuN Well-Known Member

    Vs: Lynx Ranger V-1000

    Nostetaas tätä vanhaa aihetta, jos vaikka jollain olisi tällänen kelkka.

    Terve foorumilaiset!
    Huoltoa olen tekemässä kyseiseen kamppeeseen ja olis sellanen probleemi, että mitenköhän tuon kytkimen saa purettua. Kytkin on pakettina irti kelkasta ja tarvisi saada kiinteälautanen irti liikkuvasta osasta. Purku ohjeita TRA:lle olen katsellut, mutta räjäytyskuvan mukaan ei ole booria kiinteänlautasen akselissa, vaikka muiden mallien kuvissa on. Saako tuon kuitenkin purettua jotenkin?

    Tuolta jos joku viitsisi katsoa kuvaa: http://epc.brp.com/ Kelkkahan tuo Ranger V-1000 ja vuosimalli 2003.

    Kiitoksia vastauksista etukäteen!
     

Suosittele tätä sivua