Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Kottinen, 8/3/10.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vetopyörä92

    vetopyörä92 trailer & shit rmk

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ehkä niissä ei sen takia ole räpylämattoja koska ne on tarkotettu työhommiin, eli niillä on tarkotus vetää kuormaa. Ja räpylämatolla ei oo pitoa kovemmalla jäljellä rekikuorman kanssa yhtään.
     
  2. Luuseppä

    Luuseppä SR Viper Turbo, Nytro Turbo Mtx

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Älähän Nalle vedä hernettä nenään, tinkaaminenhan on kelkkailun suola. Mitä siitä tulis jos kaikki olis samaa mieltä kuin me vuorimiehet.........

    Käyään vaikka Nivatunturissa ajelemassa jos tässä ehtii Cape Fearissa käydä ennen puuterikelien loppumista :D





    Toisekseen, eipä toisen mielipidettä kovin helposti muuteta vaikka kuinka lyötäis faktaa pöytään. Vanhat kommunistit on yhä kommunisteja, vaikka maailma ympäriltä onkin hävinnyt.
     
  3. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ei tarvi Nallukan herneitä nenuun kiskoa. Ei tää niin vakavaa ole. Porukat ajelee minne ajelee.. Toiset menee minne pääsee ja toiset taas minne haluaa, ja mikä parasta, millä haluaa. Pääasia on, että lystiä piisaa.. Mie päästelin tuossa viikonlopun tuiskeissa kuutisensataa kilsaa pitkin Niemen ja Inarin väliä.. Matka tuli tehtyä, eikä mikään jaksanut rassata. Nyt parin oluen ja viinilasin jälkeen on hyvä pötkähtää ja uneksia uusista piruuksista, joita toivottavasti vielä on rutosti jäljellä.
     
  4. jounia

    jounia Skidoo summit 600 165" -22

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kyllä minäkin Nalle olen ollut ST:n vankkumaton puolestapuhuja sen erinomaisen etenemiskyvyn ansiosta ja tottunut sillä siellä eessä muille latua aukomaan. Vaikkakin se on helvetillisen kankea ja raskas käsiteltävä, olen ajatellut tämän piirteen kompensoivan tuota huonoa käsiteltävyyttä. Ja olen nauraa hirissyt näille mountainmodeille ja podeille ja mitä ne nyt lienee... Mutta viime reissulla ei naurattanut kun poljit lunta ST:n keulan alta jo ties monennettako kymmenettä kertaa sille päivälle niin tällaisella mountainpirulla tullaan hiljalleen ryömittämällä siihen viereen ja lähdetään nousemaan sen maan päälle jonka juuri itse olit todennut mahdottomaksi. Eikä sillä todellakaan kaivatettu mitään jumalatonta runkaa, vaan ajeltiin hiljokseen puita kierrellen. Ja uskallan kyllä väittää omaavani jonkunlaisen ajokokemuksenkin(5000-8000km/v pelkästään umpisenajoa) joten ei se kyllä kuskistakaan kiinni ollut.
    Tämän jutun pointti olikin se, että kun meillä täytyy ammatissamme olla se paras mahdollinen kelkka myös huonoihin olosuhteisiin niin kyllä tällaiset vuoristokelkat ovat näköjään ajaneet ohi näistä leveistä työkelkoista näissä ominaisuuksissa, sori vaan.
     
  5. KMU

    KMU Watercross team lannistumattomat 93

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kuulostaa jounia totella tutulta viime aikojen osalta. Sitä ko o polokenu uraa tuolekki puputtajalle muutaman kymmenen kertaa samale päiväle,nostanu, pukannu, vääntäny ja kääntäny nii on tuntunu välilä että ois keviämpi kävellä metäsä iliman kelkkaa! On vain ollu kertakaikkisen huono keli. Mutta se rmk vain meni....
     
  6. sokerikukko

    sokerikukko Greenpeace E-Tec

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Syitä ei tarvitse kyllä keksiä, etuja on meidän käytössä pelkästään herättänyt. Tyytyväinen tuntuu isäntä olevan, ei paluuta aiempaan tulossa siis!

    Mielipiteitähän saa olla, meillä ne on positiivisia.

    Mountainkelkan puolestapuhuja kunnon ummella "pääsemisessä" olen itsekkin, kun sellaisen etenemiskyvyn olen nähnyt/kokenut. Pitkällä ja karkealla matolla oleva kelkka on itsellänikin alla. Samaisessakin topikissa aiemmin olen kirjoitellut kokemuksia commanderista ja vuoristokelkasta. Missään kohti en väittänyt komentajan etenevän paremmin kuin vuoristokelkat, päinvastoin olen maininnut. Kommentoin tuota aikaisempaa toteamustasi kyseisestä kelkasta.

    Ja remmiongelmiin en voi ottaa kantaa. Alkuperäinen remmi paikallaan täysin ehjänä. 1200km ajettu, mutta on se kieltämättä saanut käskytystäkin kunnon lumilla.

    Mutta täytyy ilmeisesti (taas jonkun?) todeta, että niin kauan ku näitä keksintöjä ihmiset liikuttaa, niin kuskit niitä liikuttaa. Tingatahan saa mistä haluaa. Etenee paremmin vrt. edellisiin viiteen 5900(tolppakeulaa, vanhankansan jousikeulaa, 97 lts jne) , st 500, 250, 540 viking tai 600 sdi yetiin.

    Toivottavasti joku suuttuu ja saa lukea taas loputonta tinkaa.
     
  7. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Minkälainen peli vuoristokelkka on pulkan vedossa, ja muutenkin yleiskelkkana, miten korkeinharjaisimmat matot kestää vetohommia?. Entä nuo tappiin kevennetyt rungot, kestääkö rajua vetoa koukusta?. Ja koukusta puheenollen, viihoviimeinen laitos hyötykelkkaan tuo uudessa Tundrasssakin oleva koukku. Niin ja, paljonko keveämpi on tuon uuden v.2011 lts-59:n alumiinirunko verrattuna vaikkapa 91-94- mallin 5900:n teräsrunkoon(tai tuo nykyisistä suurlujuusteräksistä tehtynä)?
     
  8. ZetaÄrrä

    ZetaÄrrä Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Komppaan tuota, tai sitte omassa on voima linja sellanen. menee tuonne 5-6000varviin tasasesti. sitte rääkäsee kaikki pihalle ::)
     
  9. KMU

    KMU Watercross team lannistumattomat 93

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Nii mikä tuosa tunturin koukusa o vikana?
     
  10. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    vittumainen laittaa pulkka perään. Tuli 2 uuta tuohon, mutta jännä juttu, vaikka poistaa koko kirjoituksen, ja kirjoittaa uuden, niin aina tulee 2 uuta??
     
  11. mikkopo

    mikkopo Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Tuossaki ottaisin huomioon ettei ne kaiken maailman SKS:ät varmaan ollut sillon niitä parthaita ajokkaita... ;D

    Niinse maailma muuttuu Eskoseni...
    Tuon itseluottamuksen kun sais pulloon ja myytyä kansanedustajille niin alkas tulemaan tulosta!
     
  12. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Se on katsos v-sanan moderointi toteutettu tällä tavalla.
     
  13. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Joka päivä oppii jotain!

    Jos vattu on vadelma, niin miksi v,,tu ei oo videlma?
     
  14. Hovelinksi

    Hovelinksi Lynx Re

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Hyvinhän nuo karkeat matot tuntuu kestävän kivikossa pyörittelyä ja kovalla ajoa..ettei sen takia kannata jättää ostamatta.En ite kehtaa tähän mitään kommentoida kun aihe on karannu aika pahasti käsistä ja menny turhan tinkaamiseksi taas vaihteeksi.
     
  15. JariG_

    JariG_ Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Älä nyt oikeasti viitti tyhjästä vääntää tästä mitään v1ttuilukilpailua ???

    Mun mielestä mountainimiehistä ainaki jokke, hemmo ja morganijanne on esittäneet ihan rauhallisia ja hyviä perusteluja. Ja erotuksena sun argumentointiin heillä on, että pojat on sutanneet niillä vanhan kansan vehkeillä salettiin niin paljon että kokemusta on, jopa joni nuorimmaisena on porannu kapeilla, leveillä, pitkillä, pätkillä ja ennenkaikkea kuulopuheitten mukaan wanhan kansan talvessa (tm) voittamattomilla hanki jumalilla ennenkuin kunnon mounttaineja on ees myyty.

    Hei se on hieno homma että ST etenee sun käytössä ja vastaa sinun tarpeita! that's it, ei siitä tarvi tehä jotain draamaa jos nykymaailman höpötykset näillä keleillä eteniskin paremmin. (niinku kuuluvat tekevän, vrt KMU, jounia..)
     
  16. Jysse

    Jysse Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Itellä ei ollut tämän päivän mountain, mutta siinä oli seuravanlaisia ongelmia, jotka saattavat olla näissä uudemmissakin. Lämpimällä kelillä remmi joutuu vetohommissa koville(vetonopeus 5-20km/h). Viime keväänä pitkässä reessä 300kg painoa. Yksi remmi suli. Voimansiirron olin säätänyt niin lyhkäseksi kuin voi, vetopyörät pienimmät mitä läytyy, kakkonen kunnossa, ykkösessä rampit vaihettu ja jousi vaihdettu kytkemään 3000 kierroksessa(aijemmin kokeilin 4400, 3800 ja ei kestänyt ees ilman taakkaa veättää) Matto oli 38x38x385 sokosti. Ainakun pysähdyin niin kuomu auki ja jäähytystä. Lääkkeeksi ongelmaan kuomuun pikakiinnikkeet ja nosto rekeen tarvittaessa.
    Tuon kelkan kanssa elin 6-vuotta ja remmejä meni myös puun kierrossa kunnes tein muutokset.

    Epäilyttää edelleenkin yli 4000 kytkentäkierrokset ja ryömittäminen. Näyttää nuissa reittivehkeissäkin porattu tuuletus reikiä lisää. Luulisi, että pitkämattosessa isolapasessa mountainissa ois vielä enemmän reikiä.

    Tarkoitus ei oo haastaa tai kuunnella kun jollain on menny myös remmejä vaan puhua asiasta asiana ja kuulla kokemuksista, koska joku päivä saatan ryömittää vuoristohirmulla pitkiäkin matkoja lämpösessä.
     
  17. mikkopo

    mikkopo Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kute Jysse tuossa kertookin niin ei mountaini ole reki/työhommiin se paras vaihtoehto,varmaan huonoin...

    Kyllä työkelkat on tehty vetohommiin ja muuhun raskaaseen työhön.

    Empä enää puutu kun en omista kumpaistakaan en mountainia enkä leveää työjuhtaa,mikäpä minä oisin kommentoimaan...
     
  18. miki

    miki Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    No, omasta kokemuksesta pollen -07 IQ RMK 700:nen 162":lla matolla oli mitä parhain hyötykelkka, parireki rekalla perhe kyydissä kulettiin kyllä pilkillä umpimettiä pitkin. Eiköhän tuokin reki sen 300 kiloa lastin kans painanu...tuli perässä mistä vain viitti ajaa. Ei ikinä ollu lämpö- tai remmiongelmia.

    Nyt tuolla Assaultilla on samat hommat edessä, kun vähän lämpenee kelit että viittii alkaa perheen kans tuolla takamaiden järvillä pilkillä kulkemaan. Enkä usko, että tuo on paljon huonompi pilkkikelkka vaikka nyt onkin alla vain 146" matto.

    Ei ainakaan mulla ole ikävä niitä linttakeula lynksejä tai kuussatasia okkeleita, on muuten tuota samaa rekeä vedytty kohta kolmekymmentä vuotta ja noita linttoja on irroteltu sen edestä ihan tarpeeksi vuosien varrella. Oli eka kelkka tuo 700 RMK jonka kans ei tarvinnu arpoa, että meneeköhän tuosta reen kans.

    Mutta mulle on ihan sama millä kukin ajaa...mutta mun ei tarvi enää haakuilla ns. työkelkkojen perään. Vuorikelkat käyvät mun tarpeisiin aivan loistavasti, kulkee reki perässä ja voi käydä takamailla kaivattaan huvikseen...kehtaahan noilla reiteilläkin ajaa, jos kiinnostaa.
     
  19. Jysse

    Jysse Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?


    Tuliko osuma vai mistä negatiivinen sävy. Nuilla reissuilla siinä oli monesti forest foxi matkassa, mutta ei me sillä veetty vaan mun vehkeellä. Se oli huomattavasti parempi siihen hommaan, kun ei ollu kovaa/pitävää jälkeä alla.
    No nytpä tiedän, että pollen -07 IQ RMK 700:nen 162 ois mulle sitten hyvä kelkka. Vai onko? Jos oot ajanut vauhtia 5 -20km/h (eli kytkee --> ei kytke) ja kelkka saattaa seistä välillä käynnissä ja homma jatkuu, eikä remmi sula niin on se.
     
  20. miki

    miki Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Joo mun negatiivisuus on luonnevika ei kannata välittää, eikä aika ole kullannut muistojakaan.

    Eipä ole tullut kyllä tarkkailtua nopeuksia kun on reki perässä sillä mentiin, mutta kyllä se useasti on ihan ryömittämistä ollut...kaasua on täytyny muutenkin annostella varoen, muuten on tullu turpakäräjät reessä istujien kanssa..lappaa lunta ihan kivasti sinne rekeen tommonen 62 mm räpylä ;D

    Tuo Assaultti nyt ei maton puolesta ole mikään vuorikelkka ja eikä sillä mennä läheskään samoista paikoista kuin noilla pidemmillä vehkeillä...kaivaa ittensä pystöön, reen kanssa tai ilman.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Suosittele tätä sivua