Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

Keskustelun 'Jutustelua' on aloittanut käyttäjä Kottinen, 8/3/10.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jounia

    jounia Skidoo summit 600 165" -22

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Sekin näissä vielä ihmetyttää, että onko se juuri tuo telan pituusero(21,8cm) vai mikä kun 600:lla 154" summitilla ei ollut päässyt niin 800 oli vaan porhaltanu menemään...
     
  2. Jysse

    Jysse Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Toiset uskoo joulupukkiin ja toiset... ;D

    Täytyyhän sillä olla jotain merkitystä. Kerran käveltiin yhden (nykyisin työkaveri/esimies, silloin esimies) kaverin kanssa hankikeleillä Suomussalmella. Oltiin kävelty puolen tunnin verran ja lähdettiin takaisin päin. Kaveri alko tippua hangen läpi ja minä en. Oltiin suurin piirtein saman painoisia. Mulla jalassa turbot (pakkassaappaat) kokoa 43 ja kaverilla maiharit kokoa 42. Oli siinä kokelaalla hauska kävellä, kun kapteeni konttaa vieressä.

    Ite oon laskenut aina montako kiloa(kelkan paino + kuskin paino) tulee neliösentille, kun vertaan kelkkaa ilaman ajokokemusta toiseen. Neliö senttäjä kun on tarpeeksi painoon nähen niin alkaa kantaan. Eihän sen tarvi pinnalla pysyä vaan kun se uppoaa lumeen niin jossain vaiheessa painunut lumi alkaa kantaan. Silloin jos astinlaudat eivät kanna ja matto saa pitoja(kelkka ei kovin pystyssä) niin eteenpäin mennään.

    Vaikuttaa asiaan tietenkin muutkin, mutta tää on aina helppo laskea.
     
  3. Jysse

    Jysse Guest

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Yamahaa hävetti niin, että oli tela sudissa. :-[ Täytyyhän sitä vähän silloin tuupata. :-\ Sitten tenun valtava VOIMA sai yammun jarrun luistamaan. ;)
     
  4. KMU

    KMU Watercross team lannistumattomat 93

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Joo vähän samanlaiset kokemukset viimeviikon lopulta. Liikkeellä oltiin 440 skandikilla, 800 tundra umpisen mod, commanteri ja 600 rmk 155``. Nämä mejän perinteiset hyvät kelkit ei mee mihinkään, oli alamäki,ylämäki,jänkä tai mettä tai aivan sama nii ei mihinkään. Vituttanu kohta kaks viikkoa! Nii sitte tämä rmk mies ajeli ylös alas ristiin rastiin rinkiin mejät. Ei voinu käsittää. Oon kyllä luullu että osais ajaa ummella, ko kakskymmentä vuotta sielä lähes jokapäivä lumikelien ajat mönkiny. Mutta viikko sitte ei kyllä siltä tuntunu! Miten ihmeessä se sirkkelin näkönen polaris pysy pinnasa puolentoistametrin kinoksesa. Kyllä ollu ajatukset meleko sekasin.
     
  5. jaffa

    jaffa Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Oli se kyllä commanteri surkia menemään ei ylämäkiä ei alamäkiä ei pakilla ei mihinkään, tai maapalloakohti kyllä kaivautui jos eteen tai taakse vahingossa liikahti.. liian painava ja voimalinja jotenki kulmikas, ryömittämiseen jolla olis ehkä ollut mahdollista ko kamppeella edetä.. Joo ja RMK se meni hiljaa ryömien tai kaasupohjassa!! Ihmelaitos
     
  6. jaffa

    jaffa Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Siis siihen hehkutuksenmäärään jota commanderia on kuullut kehuttavan niin ei hyvä..
     
  7. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Nyt on ainakin Rovaniemen lähistöllä semmonen keli et pääsee vaikka esla potkurilla joka paikkaan. Kyllä se ahistaa :mad:
     
  8. hirvas

    hirvas Tuntra

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kyllä son poka sillälailla, että tämä talavi on ensimmäinen talavi suomessa 2000-luvulla elikkä vuorikelekkojen aikana, ko lunta on keski-lapissa monin paikoin puolentoista metrin hujakoilla ja ylitte. Nyt nämät kalliovuorten kunigas kelekat ja niijen kuskit pääsee näyttämhän pappamalleille uskoutuneille risupartasille umpisen ukoille, mistä on nykyajan kelekat tehty. Näitä reissuja mitä olemma tänä talavena ajanhet ei olis voinu nuijen pappamallien omistajien näkökulumasta kuvata ko repliikillä: "Ota kuiten helevetin iso lapio matkhan, jos lähet!".

    Kelekkoja on monia, yhtä palijon käyttäjiäki, mutta yhtäkaikki ko puhuthan umpisen ajosta ja ko sielä ajethan tosishan eikä hiivitetä tasasella mäntykankhalla polovelta 10 km tunnissa niin kyllä se paras menijä on varustettu 600 cc ylöspäin olevalla konhella, tela on 155 tuumaa ja harjaa on se yli 5 senttiä. Kyllä tämä talavi on se viimisen päälle tojistanu.

    Tiijän mie semmosiaki miehiä jokka kehhuu 250 linksiä tai superjakkia, että siinä olit miesten pelit, joilla ei ikinä jääty kiini, mutta jos niillä on ajettu valamista jäläkiä, tai mökkirannasta jäälle pilikille niin onko niitä sillon ees koetettu lumessa, voihanko puhua lumikelekoista, jokka puhaltaa puolitoistametrisessä lumessa kuusikko mäkiä ylös ja kuskilla on huulipielet korvia myöjen?
     
  9. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Olisi mukava kuulla commanderin omistajien kokemuksia.
     
  10. tunturinkulkja

    tunturinkulkja polaris dragon rmk 700 -07 lynx 520 -80

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    todellaki nyt on nuitten meidän vuorikelekkojen aika, ite olen pyöriny tuossa pokan kairassa parina v-loppuna omalla RMK:lla jossa 155 matto 61mm harjalla ja kun koneesta irtoaa tehoa 150heppaa ja slp antaa lisä saundia niin kyllä on hyvin meno maistunu, nuina parina v-loppuna olen ajanu 300-350km ja lähes kaikki ajo ummella en ole ollu kertaakaan kiinni vaikka lunta on ihan julmetusti, on pyöritty ojan varsi koivikossa jne, kaiken huipuksi vedin tämän v-lopun rekeä perässä, kylläkin vain kevyttä talous rekeä ja siinä parin päivän pilkki varustus mutta hyvin tuokin yhistelmä kulki mutta ei mitenkään kevyesti.
     
  11. Skibroo

    Skibroo Summit 146"

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    aivan, 50cm. My bad! :eek:
     
  12. Luuseppä

    Luuseppä SR Viper Turbo, Nytro Turbo Mtx

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Olipa hyvä että tuli tämmöinen kunnon lumitalvi niin loppuu tämäkin tinkausaihe. Itellä ei ole ollut tilaisuutta testata summittia vanhan liiton ajokkeja vastaan mutta: sen verran hyvin tuo vuoripora on painanut menemään rinteisä että olen epäillyt ettei kakspökällä tulla edes jälkeä pitkin.

    Jos se tuo kakspökä ja 59 olis ne ultimate-mallin umpispelit niin sittenhän niitä olisi kalliovuoret täynnä ja Roin kelekkatehas peittäis jo koko saarenkylän.

    Myönnä Nalle jo tappio ;D ;D ;D ;D ;D Vuoripelit jyrää!
     
  13. sokerikukko

    sokerikukko Greenpeace E-Tec

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Painava? Keveimmästä päästä näistä uudemmista leveätelaisista kuitenkin? :eek: Vanhemmat leveätelaiset ovat kyllä keveämpiä, mutta niillä ajaminen oikeasti onkin jo vaikeampaa rungon, iskareiden ja alustan takia ;D Omasta mielestä ainakin hyvin ketterä kelkka leveätelaiseksi, kun tanko kääntyyä todella laajalle alalle ja paino on jaettu hyvin. Minun mielestä sekin vekotin etenee kun antaa runtua reilummasti. Pinta menee rikki näillä keleillä kuitenkin jos ryömittämällä yrittää edetä.

    Isäntä tosin ajeli kyseisellä kamppeella rinteitä ylös aivan kevyesti ja aina kun vauhti loppu niin pakilla pois ja meno jatkuu ::)
     
  14. jaffa

    jaffa Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Joo kyllä itekki yrittäsin keksiä hyviäpuolia commanderista jos olis semmosesta maksanu 12 000€.
     
  15. Porokone

    Porokone Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Tiijättekö äijät että 250 Lunxia kehutaan aivan liikaa, kaverilla joka asuu tuolla korvessa on 4 Okkelia (200mod,600-1,600-2,800) ja 250 lynxi ja niillä ajetaan ummella, 250 ei päässy läheskään niin hyvin kuin tuo 200 okkeli umpisessa, on totta että se menee pinnassa mutta eise vaan kule ja se on niin laiskalla koneella, timmissä kunnossa oleva 253 kone ei jaksa kunnolla.
     
  16. vetopyörä92

    vetopyörä92 trailer & shit rmk

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Tuossa 200 okkelissa on sitte varmaan montaki(kymmentä) heppaa ärhäkämpi kone
     
  17. jaffa

    jaffa Well-Known Member

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    No yritettiin antaa runtuaki mutta remmit katosi kuomunreijistä pitkin hankia.. mutta eipä se huuatus kyllä sitä keksintöä tuossa puuterissa kummemmin liikuttanu.. No hyvä jos se jollaki toimii ja on tyytyväinen. Mountainit sen silti siinäkelissä päihitti.
     
  18. KMU

    KMU Watercross team lannistumattomat 93

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ankara pettymys oli komentaja.Varmaan ootti nii paljo. Voimalinja on outo, lähtee kyllä sievästi, mutta sitte o semmone voimaton vaihe ja sen jälkeen kiertää jo moneen paikkaan liikaa. Alavääntö ei tunnu oikein tasaselta. Mitä päässy etekkejä ajamaan nii siinä on kyllä menty eteenpäin juuri alaväännön suhteen. sdi ajaminen on tuosta kulmikkuudesta johtuen yllättävän raskasta. ainakin ko lähtee jokapäivä reissuun tämmösiä tulee mietiskeltyä.
     
  19. Nalle

    Nalle Commander 900, GLX5900, Cobra Racing 583RAVE

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Ei poijjaat Nallen tarvi myöntää mitään tappiota... Minun ei isommin ole tuota STtä tarviinut kaivella, vaikka monenmoiseen tureikkoon olen nokkaani tunkenutkin. Mulla ei itsetunto nimittäin kärsi siitä, jos porukka on eriä mieltä mun kanssa niinkin isosta asiasta, kuin kelkan etenemisestä ummessa. ::)

    Sinällään, minkäpä ihmeen vuoksi minun pitäisi mielipidettäni mennä muuttamaan tai kenenkään sitä edes yrittää? Varmasti joku vuorikelkka lapioi uransa auki vaikkka minne ja olkoon niin.. Minä en kuitenkaan kovinkaan helposti erehdy irvistelemän muiden mielipiteille tai toisten kelkoille.. Mulla ei siihen ole kertakaikkiaan varaa, eikä isommin halua. Samaa tekis mieli peräänkuuluttaa myös muilta kirjoittelijoilta.

    Mutta senverran tekis mieli peräänkuuluttaa porukoilta, että vaikka teillä onkin vankkumattomat mielipiteet noiden kelkkojenne kyvyistä, niin koittakaan edes yrittää arvostaa meidän muidenkin mielipiteitä.. Minä olen tällä hetkellä sitä mieltä, että minun ja STn kulkuja tämä talvi ei ole estänyt, vaikka lunta kuulemma paljon onkin.. Tekeekö se sitten mun kelkasta hyvän etenijän, vai minusta hyvän kuskin.. Aivan sama.

    Jotenkin vain tuntuu siltä, että tämä samanlainen keskustelu joudutaan käymään ihan joka talvi ja vaikka kenenkä kanssa.. Silloin, kun ajelin ukon kakspuolikkaalla, kaveri irvistelivät kaikenmaailman SKSsillä ja milloin milläkin sille pörisijälle.. Lopputulos noilta aikaisilta vuosilta tais olla se, että minä tein sitten niitä reissuja itsekseni.. Tätä nykyistä tilannetta, ajosilmää ja uskallusta ajatellen tuo ei tainnut olla kovinkaan huono homma, vaikka silloinkin olisin kenties toivonut näkeväni edes jonkinlaista ymmärrystä erilaisten kelkkamallien suhteen.

    Alkuperäisen otsikon kysmys tais olla, että millä uskaltaa lähteä kairaan.. Täällä on tullut monenlaista vastausta ja mikäpä siinä Toinen uskaltaa lähteä Tundralla, toinen Skandicilla, Minä STllä ja joku ei vissiin uskalla lähteä muulla ku jollain vuorikelkalla.. ;)

    Mennään, millä päästään ja uskalletaan.

    Mutta älkää hyvät ihmiset kuvitelko, että te minun ja jonkun muun mielipidettä muuttaisitte pelkällä irvimisellä.. Siihen tarvitaan paljonpaljon muutakin.
     
  20. Luuseppä

    Luuseppä SR Viper Turbo, Nytro Turbo Mtx

    Vs: Millaisella kelkalla uskaltaa kairaan nyt ?

    Kyllähän se on niin että 50 x 392 matto 280 kg kelkan alla ei 115 hepalla pyöri siihen malliin että vuorikelkkatyyppinen ajo onnistuisi. Voimaa pitäisi olla 180 heppaa niin alkaisi lumi liikkumaan ja sitten vielä 57 tai 61 matto alle. Ei ummarra miksi noihin leviätelaisiin rattoreihin ei laiteta kunnon räpylää alle, kun ne ajo-ominaisuudet on muutenkin kuorma-auton ja lakaisukoneen välimaastosta.
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Suosittele tätä sivua