Nytro kestotestissä - touring mode

Keskustelun 'Projektit' on aloittanut käyttäjä Reverend_, 11/12/11.

  1. Catiska

    Catiska Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Melkeinpä suosittelisin jos se nyt on ehjä. Nyt sen vahvistaminen on melko helppo homma ja se alusta kuitenkin porsii muuten.
     
  2. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Jaa. Oliskohan mulla jotain millä vahvistaa se.. käykö rhs 20x20x1,5mm? Onks tästä ollut juttua jossain topikissa.. Tässä tapauksessa ei muuten kärsi laittaa vahviketta palkin alareunaan asti, se tulis liian lähelle etupukkia kun pohjaa..

    Telasto kavennettu. Kiitokset etupukin akselin sorvarille! Poikkipalkki tosiaan meni nyt vahvistamattomana alle.. josko se kestäis kun onhan sitä kavennettu? ;D Kummastakin päästä lähti tavaraa poies. Takapukin kavennus onnistui suoraan kääntämällä puslat toisinpäin.

    [​IMG]

    Sinne se istui :) Etupukin ja poikkipalkin väliin ei jää kovin paljoa tilaa mutt riittänee. Takapukin pitäisi pohjata voimalla käytännössä ilman iskarin vaimenninkumia että ottaisi kiinni.. siinä vaiheessa on jo esim. poikkipalkki hajalla.

    [​IMG]

    Mitoituksessa oli jotain häikkää, noista muoveista piti ottaa milli pari pois. Olisko vanha runko muuttanut sen verran muotoaan ruttautuessaan..

    [​IMG]

    Tuli laiteltua uus pohjapanssari haljenneen tilalle, tarkisteltua öljyt ja eikun pikainen laduntallaus reissu! Tässä onkin odoteltu että pääsee hiihtämään ;D

    [​IMG]

    Alustaan tuli tällaiset säädöt

    Etupukki:
    puristus (ruuvi kanta): low 16 naksua auki. High (17mm kanta): 1,5 kierrosta auki.
    Paluu: 0,75 kierrosta auki (3 naksua).
    esijännitys jouselle: 2mm, rajoitinremmin ollessa auki, perä ylhäällä...

    Takapukki:
    puristus (ruuvi kanta): low 16 naksua auki. High (17mm kanta): 1,5 kierrosta auki.
    Paluu: 0,75 kierrosta auki (3 naksua).
    esijännitys jouselle: 12 mm, perä ylhäällä...

    Etupukin remmi pisimmillään. Keulaan laitoin esijännitystä 8mm. Kun nostaa puskurista telasto laskeutuu etu- takapukit yht aikaa.. Jos siitä jotain voi päätellä.. Jäisellä pinnalla kääntyy huonosti, ne on nuo piikit jotka sen tekee: Pitäisi olla priimat ohjainraudat jos kääntyis niilläkään. Kovaa jälkeä ei löytynyt..
     
  3. Pekka

    Pekka Noviisi

    Vs: Mun Nytro

    Jossain kuvassa olin näkeväni että reiät ois ainakin porattu, mutta menihän myös ne tunnelin sisälle kuuluvat muoviset liukupalat "sliding pad", eli ton räjäytyskuvan osat nro 94 paikoilleen?

    - Sen välituen kestoon varmaan vaikuttaa simmit melkoisesti, pohjaanlyöntikumeja kun takana ei ole.
     
  4. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Juu meni. Siirsin niitä muutaman sentin eteenpäin (korkeus sama) siten että etureuna tuli juuri etupukin päälle - ettei maton soljet yltäisi missään tilanteessa kiinni etupukkiin.. Väliä kun ei paljon jäänyt. Ne oli muuten aika halpoja, 3e /kpl, ne jos kuluu niin kärsii vaihtaa ajoissa..
     
  5. Pekka

    Pekka Noviisi

    Vs: Mun Nytro

    Juu, hienosti rakennettu (ja oikeaan suuntaan.)

    Luulisi että nyt pitoja saattaa olla ja patikossa ominaisuudet hieman vakiota erilaisemmat. Seuraavaksi semmoset "parraat" simmit vaan ja ajaa auringon laskuun...
     
  6. M.E.A

    M.E.A Lynx

    Vs: Mun Nytro

    Kattelin noita topicin kuvia läpi ja ei voi kuin kehua ammattimaista otetta ja hienoa työnjälkeä!
     
  7. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Ja jos ei toimikaan niin ajelee yöllä ettei kukaan näe. ;D

    Käyhän möykyttää ni kuullaan kokemuksia.
     
  8. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Kävin tänään heittämässä pienen lenkin..Heti kun vehje lähti käyntiin ehkä kymmenennellä yrityksellä piitkän sahauksen jälkeen mustan savun ja paukahduksen saattelemana? No kuites uskalsin matkaan. Lpr-Luumäki-Ylämaa-Vaalimaa-Lpr 205km. Paluumatkalla Ylämaan jälkeen olin aika hukassa.. siellä ei pahemmin oo merkintöjä minne ajaa. Reitit oli pääpiirteittäin hyvässä kunnossa ja ennen kaikkea vaihtelevia, joskin kunnon patikkoa ei (onneksi) löytynyt. Oli kaikin puolin ilo päästä viimein ajamaan. Kyseessä siis kauden eka reissu toimivalla kelkalla. Kuskilla tosin tuppasi kädet puutumaan aika pahastikin niin jouduin pysähtelemään alkuun vähän väliä.. Loppua kohti alkoi lämmetä ja pysty nauttimaan :)

    [​IMG]

    Tiukkailin klikkereitä nyt puristukset hidas 12 ja nopee yks kierros. Paluuta takapukista yks klikki tiukemmalle. Pohjailee edelleen aika helpostikin.. Voi olla että nuo kepit pitäis simmata kun onhan tässä tuota painoa enemmän kuin lynxissä? Keulimisen kanssa ei o ongelmaa.

    Ohjaus tuntu vähän raskaalta mutt sen nyt voi ehkä laittaa ihan vaan suksien tai ekan reissun piikkiin. Vois vähentää esijännitystä 8-->5mm ja ehkä pitäis perehtyä keulankin keppien säätöihin.. Suksissa tais kanssa olla vähän ottavampi rauta, josko kokeilis jotain n. 100mm kovapalaa?

    Hieman kallisteli kurveissa.. Mieluummin luopuisin vähän ohjattavuudesta ja pitäisin sen kepeänä vaikka pienen kallistelun kanssa kun kiristän etupukin remmiä. Telaston osalta kun on nyt aika lupaavan oloinen. Ehdottomasti sitä mitä hain. Piste.

    [​IMG]

    Astinlaudat EI notku tai kerää lunta

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuosta pohjailusta pitäisi nyt päästä eroon. Joutuu nyt ajamaan vähän varovasti sen takia.. Kattelin että etupukki käy melkosen lähellä poikkipalkkia että ei olisi ehkä pitänyt nostaa sitä ihan kymmentä milliä ylemmäs.. Tuli pari terävääkin pohjausta mutta en ainakaan löytänyt jälkiä että olis ottanut kiinni.. Riski on lähinnä jos koko alusta pohjaa että niin kauan kuin vetää pattin jommalla kummalla pukilla ei vaaraa ;D

    Jos joku tällasta tms projektia harkitsee niin sanoisin että pelkästään ajo-ominaisuuksien takia ei pidä siihen ryhtyä. Pitää olla kiinnostusta tehdä itse ja sitten lopuksi, miten sattuu käymään kärsiä tai nauttia tuloksista ;D

    Reissun saldona muuten keula hieman vinossa. Ajoin testimielessä muutamaan kovaan pattiin suksi edellä mutta siinä sitten kaikki.. tietty vähän kivet kopsaa kun ei lunta oo mahottomia mutt ihmettelen? Pitää mittailla mistä johtuu..

    Ja toinen juttu etupukkiin ylös saa pumpata rasvaa eikä mistään tuu ulos?
     
  9. SRMK

    SRMK ET 340 Professional '86

    Vs: Mun Nytro

    Mistä nuo norsunkorvaa vastaavat käsisuojat on ostettu? Menis itelläkin hankintalistalle.

    Hyvää työtä rakentelujen suhteen :)
     
  10. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Ne tuli muiden romujen mukana jenkeistä.. SMA-8GLHG-BK-10 http://www.flemingtonyamaha.com/ Ne antaa kivasti lisäsuojaa viimalta mutta tankorukkasiin verrattuna ovat paljon kylmemmät.. Miulla on hankintalistalla hyvät tankorukkaset.

    Kiitoksia! :)
     
  11. Kurre89

    Kurre89 Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    On se vain komiasti tehty! Nostan fiktiivistä hattua. :)
     
  12. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Eli miten tuo alusta nyt eroaa vakiosta noin ajamisen kannalta ajateltuna? Mitkä/mistä nuo etuiskarit on?
     
  13. Värjäri

    Värjäri Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Näinköhän joutuu laittaa 365 pps alustan omaan kesällä.
    Melkoinen kivireki, vaikka keppejä on laiteltu ties missä.
     
  14. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Kiitoksia! Kunhan räpelletty.. ;D

    Kaks asiaa.. Pinnasta herkempi ja tällin sieto. Lisäksi kytkemätön rakenne sopii ehkä paremmin Suomen kuin Jenkkien olosuhteisiin, mihin tuo vakio ehkä on suunniteltukin..?

    Tällaisia selkeitä rakenteellisia eroja on ainakin

    + Pidemmät joustomatkat
    + Progressiivisuus
    + Liukurunkojen nousu on loivempi, se alkaa n. 4cm kauempaa liukurungon etupäästä mitattuna ja pää nousee 2cm korkeammalle (toisaalta kasvattaa suksipainetta..)
    --> Liike on helpompi hallita iskarilla
    --> Pintaherkkyys
    --> Tällin sieto

    + Vähemmän osia, yksinkertaisempi rakenne
    + Vaihdettavat laakerit vs. vaihdettavat telapyörät
    + Vähemmän värinöitä piikkien kanssa. Huomaa kun ajaa kovalla alustalla esim. asfaltti, kova jääkin toimii..
    + Varaosahinnat&saatavuus

    Miinuksena ehkä säädettävyys, hakaneuloja on helpompi tiukata kuin kierrejousta. Kai näitä muitakin on, nyt ei tuu mieleen..

    Ah niin ja ne keulan iskarit. Ne on ihan samasta mallisarjasta, olikohan XTX:stä vaiko pätkästä.. Kun sain ne vakiofoxit Motormanilta käsittelyn jälkeen takas eron huomas. Kun vaihtoi kierrejousellisen, eron huomasi taas..
     
  15. Hemikoo

    Hemikoo Sidewinder xtx se 137", SXR 700

    Vs: Mun Nytro

    Et ole tilannut öhlinsejä sinne alustaan? ;)
     
  16. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Ja testiä taas ajettu! Lpr-Utti ja pisto Haminan suuntaan, piti vaan kääntyä takas kun polttoaine alkoi olla vähissä ja kuski hukassa.. 220km. Klikkerit nyt hidas 6 ja nopee 0,75. Täytyy viedä simmattavaksi nuo kepit.. Samalla voisi harkita jäykempää jousta etupukkiin, se 60Nm vai onkohan niitä muitakin vaihtoehtoja..?? Ohjauksesta tuli kepeä kun esijännitystä vähensi tarpeeksi. Täytyisi saada tuo hakeminen nyt seuraavaksi pois.. voisi kokeilla yläpallojen sorvausta ja muita ohjainrautojakin. Eli tekemistä riittää vielä tässäkin vaiheessa.. mitä mitä eiks tää ollutkaan valmis ajoon? ::)
     
  17. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Onko niissä PPS:n iskareissa hidas puoli naksuilla ja nopea portaattomalla säädöllä?
     
  18. Reverend_

    Reverend_ Nytro #PPS, X-Rs 850 137", Rene 900R

    Vs: Mun Nytro

    Hmm.. eikös nuo klikit oo vaan helpottamassa säätämistä? Portaattomasti kumpaakin?
     
  19. ÄRRRÄ

    ÄRRRÄ Well-Known Member

    Vs: Mun Nytro

    Siis ajattelin vaan että onhan ne säädöt juuri niin päin ku sanoit eli nopea on sillä portaattomalla ja hidas naksuilla?
     
  20. zzracing

    zzracing Lynx RE 850 -19, E-Tec 600 3300

    Vs: Mun Nytro

    on
     

Suosittele tätä sivua