Oktaanin valinta 95 vai 98?mielipiteitä!

Keskustelun 'Polaris' on aloittanut käyttäjä "Sixpäkki", 21/1/06.

  1. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    Tossa lynksi sivujen puolella huomasin keskustelua pensasta ja oktaanista ni aattelin että miten meillä polaris miehillä ja naisilla?
    Eli mulla on toi 800 sixpäkki -05 ja siinä on virtalukossa oktaanin valitsin. Tankkasin ekatankillisen 95 sta mutta eihän se perkele toiminu olleskaan.. DET valo vilkkui ja tehot putos! Mutta kun sain 98 a tankkiin ni jo on pelannu hyvin. Virtalukko oli tietysti oikeassa asennossa molemmilla oktaaneilla... MItes on teidän kokemukset ja kommentit asiasta? ???
     
  2. pro x 550

    pro x 550 Indy xcr 136" 650 -22

    aina 98e tankiin ja virta avain niin että valo palaa .se on paska puhetta että ajetaa 95 e llä jos ei oo varaa ostaa 98 a niin voi laittaa kelkan talliin ja odottelee halvempaa pensaa :D
     
  3. RAVE RC 600 SDI

    RAVE RC 600 SDI Lynx Rave RE

    Minä en ole ikinä edes ajatellu tankkaavani 95 oct. :eek:
     
  4. J.Toivanen

    J.Toivanen Well-Known Member

    98 tankkiin tungen. En kehtaa edes kokeilla 95:a
     
  5. 600SDi

    600SDi Well-Known Member

    Sisäänajossa nyt 98 mut iha turhaa ostaa muuten 98:a tohon ruisku koneesee.......nääs mitä sitä hyötyy??
     
  6. Antti Harinen

    Antti Harinen Well-Known Member

    Ja nyt kun vielä kerrot mitä se ruisku siihen okataanivaatimukseen vaikuttaa? ::)
     
  7. 600SDi

    600SDi Well-Known Member

    ei mitää mut laitoinpaha vaa et mitä **tun hyötyy o laittaa sisääajo jälkee enää 98 koneesee joka ei vaadi sitä :eek: :eek:

    Noni, rauhotutaanpas nyt. Kirosanat ei ole tarpeellisia..
     
  8. Axi

    Axi AC ZR 600 APV ja projekteja

    Minkä takia sitten sisäänajossa käytät 98:a?

    En ole tuohon Rotaxin elektroniikkaan perehtynyt, mutta näin yleisellä tasolla:

    Sillä korkempioktaanisella polttoaineella on parempi puristuskestävyys. Näin ollen sytytysennakkoa voidaan lisätä, josta (tietyissä rajoissa) on seurauksena paremman palamisen seurauksena enemmän tehoa ja pienempi polttoaineen kulutus.

    Nykykoneiden elektroniikka tutkii tuota palamistapahtumaa mm. nakutuksen suhteen ja säätää koneen toimintoja.

    Tietenkin, tämähän on sitä "kärpäsen paskaa", mutta jotkut vaihtavat kuomuja kevyempiin ja jättävät telapyöriä vähemmälle yms. pienen painonsäästön ja sitä myötä parantuneen teho-painosuhteen takia.
     
  9. 600SDi

    600SDi Well-Known Member

    liikkeessä käskettii ;D ;D ;D
     
  10. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    No tulihan sitä keskustelua! Joo ei se oo kiva kun 95 sta on tankissa ja kun antaa lämää oikeen kunnolla ni valot saateri vilkkuu ja tehot putoaa :mad: Mun kokeilu tais jäädä siihen yhteen tankilliseen kun vitutti ajaa se tyhjäks asti... ;D Meinasin imeä sen jo pois ja laittaa autoon.
     
  11. DOO

    DOO Well-Known Member

    :) Näissä  isoissa Polleissa on siellä  aivopuolella  TPS,DET ja ylilämmöt (  WTS) ja sitten vielä se  manuaali sytytysennakon säädin , jota myös oktaanivalitsimeksi kutsutaan. Siis ennakkoa säätää  4  eri  toimintoa  ??? 8) :mad:.
      Vain yksi  kommentti näistä: se oktaaninvalitsin  ( reg/ prem) on manuaaliennakon perusvalitsin ja vaikuttaa n. 3  astetta  ennakonperussäätöön. 98:lla ajettaessa virta-avain voi aivan hyvin  olla  myös  reg  asennossa, jolloin se DET ei vilku ollenkaan niin helposti  kovissa  olosuhteissa.

    DOO
     
  12. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    Onkohan siitä hyötyä / haittaa kun laittaa sen valitsimen reg asentoon kun ajaa 98 lla?? Meinaatko että on hyötyä enemmän?
     
  13. DOO

    DOO Well-Known Member

    :)Ei siitä muuta hyötyä ole, kun että ei nakuta eikä DET valo vilku. Teoriassa 3 astetta voi vaikuttaa tehoihin. Käytännössä voit kokeilla ajamalla järvipätkän reg- ja sitten prem - asennoilla ja mittaamalla ajan/ nopeuden, jos sulla on tutka/ GPS tai kaverin kello.
    DOO
     
  14. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    KAtteli ntossa manuaalii ni siinä sanottiin että jos käyttää premium asentoo ni on oltava ehdottomasti 98 e .. Tiedä sitten..Mut mulla ei oo enää DET vilkutellu ku 98 a on tankis ja avain premium asennos. Kiitoksia vaan tiedoista. ;D
     
  15. Jooman

    Jooman PRO RMK 850 3” -19, Tundra 600 EFI ES -21

    Olen ajanut pollen tuotteella(kymmenes menossa tällä hetkellä) noin 70 000 km. Näistä 95: sella noin 95% eikä ole ollut mitään ongelmia koskaa. Se kyllä on tosi että tehoja ei ole niin paljon kuin 98:ssa mutta kyllähän nuo ovat kulkeneet siitä huolimatta tarpeeksi lujaa. Sama soppahan tuo näkyy fusioniinkin kelpaavan eikä siellä DETikään ole valittaneet.
     
  16. Ike

    Ike RossiMaksi

    Vanhukselle vain 98. Joskus jopa 104 oct.

    Mites vanhemmat Polarikset? Kysyn nyt lähinnä Storm malleja + XCR 800.. Josko vaikka sattuisi ostamaan joskus sellaisen.

    Ike
     
  17. DOO

    DOO Well-Known Member

    :) Kyllähän tehot  riittää, mutta me kaikki vain halutaan niitä lisää. Polletkin ovat vuosi vuodelta kiristäneet teholukuja ja osa siitä tehdään  agressiivisella syttäboxilla, joka saa impulsseja  useilta tahoilta. DET on nyt tää viimeisin vimpain ja se muuten on käytössä jo kaikilla muilla  merkeillä  paitsi ei cateilla. Jos  muistan väärin korjatkaa. Ensi vuooden  06/07 malleissa jo kaikki käytttävät... veikkaan.
    DOO
     
  18. arskaw

    arskaw Well-Known Member

    itse käytän 98 mutta monet käyttää 95 eikä kelkat sen kummosemmin kulje eikä purkaa eivät doot,catit eikä polarit,tiedä sitten,toisaalta itse en huomaa 2-3 hv tehoeroa,ikä nääs ;D ;D ;D
     
  19. "Sixpäkki"

    "Sixpäkki" Xterrain 900 R Turbo

    Mun pikkuveljellä on mun entinen lynxi ja siihen on isäntä tankkaillu 95 sta ja siinäki on suositus 98! Se on g-type enduro -98... Ei oikeen lähe käyntiin lämpimänä ja välissä kylmäkäynnistyskin on hankalaa..Voiskohan se johtuu eri pensasta ku ei se sillon mulla reistaillu ko käytin 98 a??
     
  20. kop-O-nen

    kop-O-nen 2004 440 Pro-XR 700Mod / 2021 Xterrain 900 Turbo

    Mä en kyllä nyt ymmärrä että miks ei voi sitä 98 käyttää kun se kuitenkin sillä paremmin toimii? tai vaikka ei eroa olisikaan ni ei se hintaero ole niin iso, jos se siitä on kiinni ni voi ajatella että onko varaa kelkkailla... ::)
     

Suosittele tätä sivua