Tuossa minun mielestä ei näy kyllä Kemijokea, vaan Ounasjoen loppupäätä. Noh ihan alalaidasta pilkistää vähän kemijokea. Ai niin,tulkinta olis helpompaa, jos olis niille merkintäväreillekkin selvennökset. Noh mutta ei poista sitä, että ainakin Kemijoella siis se rajoitus on 40km/h saarenkylästä alakorkaloon. Oli se sitten reittiä tai uraa tai jääaluetta tai mitä tahansa. Ai niin, olisko ne statukset muuttunut viime aikoina reitistä uraan? Jos ne siis uria on. Ei oo tälle talvelle tullu Kemijoella ajeltua. Ainakaan vielä. Kelkan nykyiseltä säilytyspaikaltakin helppo ajaa Ounasjoelle kuin Kemijoelle ja ajotki suuntautuu enempi pohjoisen suuntaan. Niin ja palatakseni siihen, mitä aiemmin kirjoitin siitä reitin ja jääaluieden nopeusrajoituksista, niin en nyt suinkaan tarkoittanut pelkästään Rovaniemen kohdalla Kemijoen jäällä meneviä kelkkareittejä tai uria. vaan ihan missä tahansa Suomessa olevia, jäällä meneviä kelkkareittejä
Tuo kartta oli joku outdoorhässäkkä rollon sivuilta. Ja siinä ei ollut yhtään kelkkareittiä merkittynä jääalueilla, joten ne on uria. Mutta Rovaniemellä on se erikoisrajoitus siinä tietyllä alueella, jolla on kielletty se moottorikelkkailu, muualla kuin merkityllä uralla.
Olisko ne nykyään sitten uria? Väittäisin, että aiemmin ovat olleet reittejä. Noh mutta ihan sama itselle. Itse pääasiassa ajelen enempi maasto reittejä kuitenki. Niin ja se kommentti siitä reitin ja jääalueen rajoituksista siis edelleenkin koski kyllä ihan koko maata, ei pelkästään Rovaniemen reittejä ja jääalueita.
Ai niin, jäi vaivaamaan, että miten ne varoitus kyltit tähän liittyy Niin ja en nyt ihan kyllä varmuudella muista, että onko niitä, ainakaan joka paikassa Rovaniemen ympäristössä, mistä reitti/ ura jäälle menee, ainakaan niillä reiteillä, joita itse oon ajanut. Joillakin muistaakseni on, mutta onko kaikilla?
Se taitaa olla aivan sama mitä ne jäljet on, kun kaupungin järjestyssäännöt rajoittaa nopeuden neljään kymppiin.
Niin se tässä puhuttu rajoitusaluehan koskee edelleen vain sitä rajattua aluetta Kemijoen jäästä.. Rovaniemen alueella. Ei esimerkiksi Ounasjokea. Tai muitakaan suomen jokia. Toki alueellisia rajoituksia voi muuallakin olla, mutta niistä itsellä ei oo tietoa, joten ne erikseen. Tai ainakaan minun käsitykseni mukaan ei koske Ounasjokea. Ainakaan erilissiä nopeusrajoituksia en muista oOunasjoen alueella huomanneeni. Reitiltä poikkeamista Ounasjoen alueella en nyt äkkiseltään osaa sanoa, mutta jälkien perusteella porukka nyt ainakin varmuudella ajaa Ounasjokea paljon leveämmin, kuin mitä sinne on reittiä/ uraa merkitty. Ja kommenttini taas siitä, että mikä rajoitus yleisesti on reitillä ja jää alueella taas oli koski koko maata, siis niiltä osin kun paikallisesti ei ole toisin määritelty.
Lähinnä se kiinnostaa, millä mielivallalla joku heittelee jotain merkkejä jonnekin, mitkä eivät perustu mihinkään - ainakaan lakiin.
Onhan meillä ihan tieliikenteessäkin kaksi yleisrajoitusta. Ei niiden merkkien laittamiseen mitään lakiperusteita tarvi. Se, että onko tuo neljänkymmenen kilometrin tuntinopeusrajoitus järkevä tuolla alueella onkin sitten toinen juttu.
Niin tuo Kemijoen Saarenkylä-Alakorkalo-välin rajoitus on ihan kaupungin järjestyssäännöisäkin käsittääkseni ja koskee ihan yhtälailla niin kesällä veneellä ja jeteillä liikkuvia, kuin talvella kelkkailijoitakin.
Sama 40 alue on Putaalla. Rajoitettu alue näkyy punaisella edellisen sivun kuvassa. Alueella on myös kielto poistua merkityltä reitiltä. Syynä naurattavan alhaiseen rajoitukseen on ilmeisesti ranta-asutuksen rauha ja alueella liikkuvien ihmisten iso määrä. Ainoa kohta jossa rajoituksen jotenkin oikeasti ymmärtää, on Kemijoen ylittävän jäätien alue. Siinä on moni hakenut siipiä alle, kun töröyttää urut auki jäätä myöden. Wendy, i can fly...
Juuri ajelin Rovaniemi - Kemijärvi välin. On makiaa pätkää. Ei ole lanattu viimeisen lumisateen jälkeen, ajettu on jonkin verran. Oikeen mukavaa ja joutusaa menoa!