Staattorin käämijöitä

Keskustelun 'Korjaamo' on aloittanut käyttäjä V.K, 9/3/08.

  1. V.K

    V.K RE 600 -14

    Löytyiskö osaavaa käämijää?
    Paloi Firecatin staattorista yksi käämikieppi ja aattelin kysäistä täältä jos löytyis korjaajaa tai edes ehotuksia korjaajista. Staattori on tähtimallinen. Tai voi tarjota ehjää kohtuhintaista staattoria.
    Mulla on käämien vastusarvot ja ton 700 Firecatin sytty/ruisku sähkökaavio PDF:nä

    EDIT: saihan tuon käämittyä itekki
     
  2. msl-83

    msl-83 Lynx enduro

    Minäkin voisin yhden palaneen staattorin käämityttää, jos joku sellaiseen pystyy.
     
  3. msl-83

    msl-83 Lynx enduro

    Kuinka toi itse käämiminen tapahtuu? Käykö mikä lanka, mistä vastusarvot ja pitääkö pintaan laittaa jokin lakka tai vastaava?
     
  4. thepete

    thepete Powder Special 600 EFI, ZR 500

    Mulla tekijä tiedossa. Nopea, ei kallis ja tekee toimivia kuparisolmuja. Vanha ukko, joka on ikänsä kääminyt ja nyt tekee eläkepäiviensä iloksi. Laittaa viestiä, jos kiinnostaa.
     
  5. Kallone_

    Kallone_ Well-Known Member

    The Petelle vaa viestiä jos käämityttää tarvitsee!
    Itelle tuli helkutin hyvä kun ukko väänsi staattorin uuteen uskoon. ;)
    Kiitokset vielä The Petelle ja käämiä ukolle hyvää työtä 8)
     
  6. Jakelfin

    Jakelfin Nytro MtxT & RTX 136 -RX1 4100 -Titan Adventure

    Hyvä että löyty joku joka käämii nuita! :) Ei nimittäin jokapoika alakkaan tekeen, vaatii helkatisti kärsivällisyyttä.
     
  7. Kallone_

    Kallone_ Well-Known Member

    Näin on meinaa tulee heti hienosti halvemmakski ku ostaa uus staattori :eek:
    Ja eipä tuo käämityskään uutta häpeä ;)
     
  8. sum-mit

    sum-mit Haaveena

    mulle vois laittaa kans sen käämittäjän numeron.
     
  9. Yamppa

    Yamppa Assault 800 &1050

    Onko jollain tiedossa rotaxin pikkustaattorin arvoja. Tainnu olla aika pitkään käytössä, kyseinen staattori 05 440 revistä.
     
  10. skubbe

    skubbe pim.

    Sattuisko kellään olemaan tietoa onko Oulunseudulla ketään kuka noita käämittäis?
     
  11. jamako00

    jamako00 Ski-Doo Mxz 500SS (597cm3) -05 ja xcf-Polaris-01

    Oulussa olen kuullut, että Toppilan Wurthin talossa oleva sähkökonekorjaamo tms. tekee käämityksiä.
    Tuossa yks linkki jos joku haluaa itse käämiä (käämi kyllä kakspyöräisestä, mut periaate kuiteskin sama).
    http://teamvirkki.1g.fi/www/tekniikka/Endurovalot_tiedostot/Kokusanvalokaami_tiedostot/Valopuola.html
     
  12. kölökki

    kölökki Well-Known Member

    Jämsässä tais huoltokaksikko käämiä ainakin kaksipyöräisiä, ovat aika kiireisiä
     
  13. skubbe

    skubbe pim.

    Eikös nää joka käämi tarvi aina oman arvonsa ja tietyt kalliit työkalut ja mittarinsa, joskus ammattikoulussa opettaja korjas asiakastyönä jonkun monttupyörän staattorin ja jotenkin jäi sellane muistikuva et hiusraja pakeni ja silmät roiski verta ennen ku sai kohdilleen ton käämityksen..

    Jotenkin tuntuis et tuokaan ei mikään amerikantemppu olis käämittää kun joku vaan osais kertoa montako kierrosta tuohon tulisi tuota kuparia laittaa. Meinaan on kyl hakannu melko pahasti rikki langat ja ota kyl laskemalla pirukaan selvää.

    http://i135.photobucket.com/albums/q150/skunde/Kelkkailua/knnykk3001.jpg
     
  14. skubbe

    skubbe pim.

    Elikkäs joo Oulun-seudulla ainakin tekevät käämityksiä

    Toppilan Sähkökone Oy
    Tukkitie 2, 90520 OULU
    Puhelin: 08 5561350

    Hinta vaan oli kuulemma niin että halvemmaksi tulisi tilata jenkkilästä uusi staattori.
     
  15. MacGyver

    MacGyver LYNX Rave 600 RC sdi, Lynx 600 RE E-TEC 3300

    Moro

    Siis tuo käämitys onnistuu kunhan ensin purat vanhan käämin pois ja lasket kiekat ja mittaat langan mitan ja paksuuden jonka jälkeen haet käämintää tekevästä liikkeestä samanlaista lankaa oikean määrän ja punot vanhan tilalle. Ei pitäs vaatia mitään suurempi temppuja sillä tuohan on vain tavallista kuparilankaa eristettynä lakalla ja sitä pitää olla oikea määrä ja oikean paksusta että saat alkuperästä vastaavan resistansin käämiin. Kunhan käämi on valmis voit tarvittaessa tarkistaa yleismittarilla onko resistanssi lankojen päistä mitattuna sama kuin ohjekirjat suosittelevat. Lopuksi mälläät käämin kunnon lakkaan joka estää kosteuden pääsyn lankojen väliin.

    TV MG
     
  16. skubbe

    skubbe pim.

    Olishan se vaan kun tietäis tosta ton alkuperäisen resistanssin, meinaan on melko rikki särki ja poikki noi langat, kadonnutkin muutama kierros.

    Jos jollakin olisi Polaris Indy 500 EFI 5 käämisen staattorin arvot olisin erittäin kiitollinen näistä.
     
  17. MacGyver

    MacGyver LYNX Rave 600 RC sdi, Lynx 600 RE E-TEC 3300

    Moro

    Mulla ois tuo efin pajakäsikirja joten sanoppa koneen tyyppi jotain ec40-50 yms ja kaivan sulle sen käämin arvot.

    TV MG
     
  18. skubbe

    skubbe pim.

    Ei tuosta mahda saada ehyttä pelkästään uusillä langoilla ja lakoilla, puuttuu tuosta yhdestä käämistä puolet tuosta pinnasta joka "vastaa" tuohon magneettiinkin kiitos kuitenkin.

    Tänään sain kummiskin kiulun kuosiin tähän apuna oli VM-Team Jäälissä uudella sähköpäällä. Ei muuta kun kovaa ajoa.
     

Suosittele tätä sivua