Summit 850 etec

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä vilhe85, 27/4/16.

  1. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    850 Gen4 summitit/freeridet

    2018-välitykset:

    freeride 136": 23/45-108
    freeride 136" 2,25" matolla: 21/45-112
    freeride/summit 146": on 21/49-114
    freeride/summit 154": on 21/51-116
    freeride hillclimb edition (europe) 154": 21/49-114
    freeride/summit 165": 21/53-116
    summit 175": 21/53-116


    2017-välitykset:

    summit 154": 19/45-112
    summit 165": 21/51-116
     
    Viimeksi muokattu: 22/11/17
  2. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Joo,

    Sori siis 51 tuli alas. Siitä huolimatta, ihan ihan liian tihiä on välitys, kun tuo viimevuoden 19-45 oli jo liian tihiä. Tosin paha sanoa miten se pelaa jos on kaikki sealevelin hilut sisässä. Mutta itellä meni ylirundaamisen puolelle. Reitillä pari kertaa vähä kiihytin niin mittariin jäi lukemiksi 8430 rpm.
     
  3. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Sitten kun se sopiva välityssuhde omaan makuun löytyy, itse laittaisin rampit kolmoselle ja alkaisin lisäämään painoa kunnes maksimijengat on sen 7900-8000. Sen jälkeen rampeilla pelata niin että höttölumella asennot 1-3 ja keväällä ja raskaammalla lumella 3-5 asennot.

    Ihan manuaalista lainattuna:

    Periaatteessa Pdriven rampeilla ei siis säädetä enää moottorin maksimikierroslukua vanhan TRA:n tapaan, vaan lähinnä voimansiirron luonne muuttuu kiertävämmäksi tai kuormittavammaksi eli remmipaine muuttuu. Minun mielestä paljon järkevämpi säätömahdollisuus kuin perinteinen on ollut. Ja kolmonen siis on se "jokapaikan" perusasento.

    Itse huomasin viime talvena että ykkönen on hyvä ja "sähäkkä" puskaan ja tekniseen ajoon kun tarvitsee nopeaa reagointia moottorilta, sitten riksulla 4-5 antoi kovemmalla lumella enemmän vaihtoa ja vetoa.

    Viime talvena aika moni kuulosti ajavan 1-asennolla ja valittivat ylikiertämistä ja heikkoa kuormaamista. Ongelmana vaan että moni ei ole ymmärtänyt miten tämä uusi kytkin toimii vaan sitä on yritetty säätää kuten vanhaa TRA:ta.
     
    Viimeksi muokattu: 22/11/17
  4. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Jos viimevuoden high altitudesäädöillä olis tota ohjetta noudattanu, olis pitäny löytää melko rajusti lisää punttia kytkimeen. Itellä on nyt kuitenki sisässä painavat rampit ja isommat painot ja silti kiertää ylitte. Mutta pitää katella nuo välitykset takasin omaan makuun niin silläpä siittä pääseepi. Piru ku sais jostaki niitä RS:n painosettejä.
     
    Driver tykkää tästä.
  5. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Minun kelkassa oli HA-palikat ja rampit ykkösellä kiersi puskahommissa 8100 maksimissaan eli lievää overshoottia tuli kuten manuaalissakin sanotaan. Varmistin vielä katsomalla gopro-klipeistä että näin oli, koska kuka nyt jatkuvasti katsoo kiekkamittaria ajaessa vaan ennemminkin minne on menossa :)

    Itse olen ajanut kilpureilla viimeisen 12 vuotta, ja niiden kanssa on oppinut ainakin sen että remmin oikea kireys (=että remmi ei ole liian kapeaksi kulunut) merkkaa valtavasti koska eihän noissa 440-600cc valtavasti voimaa ole kuitenkaan. Mutta pätee täysin myös muihin kelkkoihin. Perä ylös, ja remmin kireyden säätö niin että matto hiukan pyörii/hinkuttaa eteenpäin tyhjäkäynnillä. Liian löysällä oleva remmi aiheuttaa takuulla ongelmia ja huoltovälien mukainen kirraus ei riitä alkuunkaan missään merkissä. Aina kun kavereiden kelkkojen kulkuongelmia olen yrittänyt selvittää apuna, ensimmäisenä aina remmin kunto (silmämääräisesti että mittaus työntömitalla tarvittaessa) ja kireys kuntoon, ja sitten vasta alettu katsomaan mikä on ongelmana jos enää mikään.
     
    Viimeksi muokattu: 22/11/17
  6. Harri.T

    Harri.T lynx

    Eikai tuo remmin kireyden säätö vaikuta mitään voimansiirron toimintaan, sehän on vaan ruuvi/pultti joka säätää lautasten etäisyyttä. Heti kun menee veto päälle sen vaikutus loppuu?
     
  7. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Kyllä se hihnan tiukkuus vaikuttaa myös siihen, miten kytkin nappaa remmiin kiinni.
     
    Kaitsu78 tykkää tästä.
  8. Harri.T

    Harri.T lynx

    No joo toki lähtö hetkellä, vaan jos voimansiirto ei toimi, niin ei siinä remmin kireyden säätö taida paljo auttaa.
     
  9. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Joo mutta viseversa. Eli jos remmi on väärin säädetty, voi toimivasta voimalinjasta jäädä paras hyöty saamatta.
     
  10. torviscas

    torviscas Well-Known Member

    Ja jos remmi on löysällä, niin liikkeellelähtö vaihde on iso.
     
  11. Korbimotors

    Korbimotors -95 360S Lynx -90 5900 GLX,-17 SKS 800 axys 155"

    Luulen että nuo 21-51 välit sealevelin kytkimen jousen (150-250lbs) ja Highlevelin varinjousen (157-221lbs) sekä sealevelin 951 ramppien (49,4g) ja Highlevelin pivot pulttien (16.7g) kanssa ovat hyvä kokonaisuus. Itse meinaan ainakin ajella nuilla palikoilla ja sitten voi klikkerillä hieroa loppuja. 3 asennosta ei varmaan kauheasti tartte muutella
     
    Viimeksi muokattu: 24/2/19
  12. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Mullaha on nyt nuo miinus tuo kytkinousi, joka mulla on 170-300... Kaameaa ylikiertämistä ja tuntuu että ei välitä tuo voimalinja. Oha se herkkä, mutta ku tuntuu vain että parkuu ja parkuu.
     
  13. Korbimotors

    Korbimotors -95 360S Lynx -90 5900 GLX,-17 SKS 800 axys 155"

    Tuo kytkimen jousierohan vaikuttaa jo merkittävästi max. Kerroksiin. Nuilla lähdetään nyt liikkeelle ja uskon että kun lunta tulee enempi niin on aika soppeli setti kaikinpuolin
     
  14. Kaitsu78

    Kaitsu78 Summit 850 X 154

    Heh!!! Jos sulla jo nuilla palikoilla kiertelee ylitte ku välitykset vaihdetaan ni mulla taitaa kurkata kampura sit!!! Tällä hetkellä pitäis olla samat säädöt ku sulla mut kytkimessä 150-250 jousi!! Silti jengailee 8350 vaikka rampit olis millä asennolla!!!
     
    Viimeksi muokattu: 22/11/17
  15. HMK

    HMK Well-Known Member

    45/18 =2.5
    45/19 =2.36
    45/20 =2.25

    51/20 =2.55
    51/21 =2.42
    51/22 =2.31

    Ei kai tuo nii raju muutos ole välityssuhteeseen? 46/19 =2.42. Eli -17 yhen piikin isompi alaratas niin ois sama kuin toi uus. Eikai tuota pitäs ees huomata? Eikös ongelma ollut, että ketju meenee liian jyrkkään kulmaan laahaimen kohilla ja syö sen ja kohta ketju ottaa yhteen. Mulla oli laahain kulunut vaihtokuntoon ja kohta ois ollu isommasti osien vaihtoa(hajonnu) tiedossa.
     
  16. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Kuten aikaisemmin kirjoitin, rampin asennolla ei säädetä moottorin maks. kierroslukua kuten TRA:ssa. Eli jos sulla nyt kiertää ylitse, tarvitset joko lopusta vieläkin löysemmän jousen tai lisää painoa.
     
  17. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Pointti taisi sinulta mennä ohitse, eli kun remmi kuluu liian kapeaksi se jää myös löysälle. Eli kunnossa olevalla hihnalla joka on uudesta asti säädetty oikealle kireydelle sekä aika-ajoin tarkastettu oikealle kireydelle niin useimmat ongelmat voidaan välttää, ja välttää varsinkin korjaamasta vääriä asioita. Liian löysällä oleva remmi pääsee jo kytkentävaiheessa luistamaan enemmän.
     
  18. Kaitsu78

    Kaitsu78 Summit 850 X 154

    Joo mä tiedän kyllä mitä täytyy tehdä! Kuhan totesin vain!
     
  19. Marne79

    Marne79 Lynx Rave 850 RE

    Tarviiko tuota kytkintä avata, jos painoja lisää? Ei oo tullu vielä niin tarkkaan kateltua sinne konehuoneen puolelle
     
  20. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Ei tarvi avata
     
    Marne79 tykkää tästä.

Suosittele tätä sivua