Tee se itse miehen/naisen ahkio

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä Sport_Touring, 14/3/21.

  1. Sport_Touring

    Sport_Touring Member

    Laitetaas tämmönenkin keskustelu vireille ja omaa askartelua yllykkeeksi muille.

    Mallia rakentamiseen löytyy hakusanalla ”JR27 ahkio”, hyvin kuvitettuna esimerkiksi tuolta: http://www.relaa.com/sisalto/artikkelit/tee-se-itse-vaellusahkio

    Vastaavaa olen vuosia vetänyt hiihtoretkillä ja pilkkireissuilla perässä viriteltynä ristikkäisillä pitkillä lasikuituaisoilla. Nyt värkkäilin paremmin kelkan perään sopivan ahkion kaikenlaiseen retkeily ja muuhun kuljetustarpeeseen.

    Laidat on tehty rutikuivasta ja siten kevyestä 15 cm laudasta ja pohjassa on 3 mm PE-levy, kiskot 40 mm leveät ja 5 mm paksut. Hiihtohommissa tuo levenevä keula toimii hyvin ja nostaa ahkiota hangen pintaan.

    Mukavasti kulkee mukana vaikkapa kuvan mukaisesti moottorisaha, öljyä ja bensaa, polttopuut, repullinen evästä + muut metsätyötykötarpeet. Pilkkireissulla kulkee kaikki tarvittava myös mukana.

    Ehkä pitää askarrella kelkkakäyttöön vielä toinen hieman korkeammilla vanerilaidoilla, jämäkämmällä aisalla ja jättää keulan levennys tekemättä. Laidat saa olla hieman ulos kallellaan, mutta keulan leveys soviteltuna telan leveyteen (tai hieman yli)

    Rakennustarpeet:

    2 x 150 x 1500 lauta sivuiksi, 175 cm leveä lauta perälevyksi

    Tukipuut 4 kpl, 30 X 40, keulapuu muotoiltu kakkosnelosesta, laidat kiinni ruuvilla ja vedenkestävällä liimalla ulkopuolelta.

    Etra myymälästä pohjalevy + kiskot mittojen mukaan valmiiksi leikattuna. Kiinnitys upotetuilla rosteriruuveilla, ja mustalla sikaliimalla.

    Aisan ostin biltemasta, korvasin kiinnityssysteemin silmukkapulitilla ja pressunpalasta + jeesustepistä lumisuoja. Tuo Bilteman aisa on melko rimpula, mutta ajatuksena mulla oli säilyttää monikäyttöisyys, että voisi vaikka hiitämällä ja kävelemälläkin vielä perässä vetää

    Pintaan punaista miranolia tai tervaa.

    Laitoihin sopiva määrä reikiä kuormaverkkoa varten ja tuo peitto on motonetistä Shappel-pulkan peite.
     

    Lisätyt liitteet:

    Zombie ja Jorma.Erä tykkäävät tästä.
  2. Jorma.Erä

    Jorma.Erä Well-Known Member

    Hiihtoon tarkoitettu jr27 oli aiemmin kelkan perässä. Sen verran pitäisi kehitellä, että jyrkkä 90 asteen kulma keulassa tarttuu helposti puihin jyrkissä mutkissa, vaikka vetoaisat on ulkoreunoissa. Vetoaisan kiinnitys oli kumiletku, niin raskaan ahkion kanssa taittuu. Loppujen lopuksi tarttui puuhun niin tiukasti, että aisa irtosi.
    Vetoaisan päällä oleva suoja on ehdoton, muuten pulkka on täynnä lunta.
     

Suosittele tätä sivua