Tundra 600 efi

Keskustelun 'Ski-Doo' on aloittanut käyttäjä skizpa, 15/12/20.

  1. TundrAri

    TundrAri Member

    Ekat ajot ajettu. Mieleinen kelkka, pirteä ja kevyt vietävä. 51mm tela tuntuu oikein soppelilta ja jotenkin tuntuu, että tuo saisi ollu vakiomattona näissä.

    Nuo ds2 muovit tuli otettua ja ihan hyvä ja notkea se niilläkin on, mutta enpä tiedä. Ei ole vielä malttanut kokeilla ilman, mutta pitää jossain vaiheessa kokeilla.
     
    Moto_olli tykkää tästä.
  2. Jii.Pee

    Jii.Pee Kelkaton.

    Mihin verrattuna pirteä? Ainakin tehojen perusteella voisi olettaa että melko mopo. Oletko mitään 900 acea tai 600 eteciä ajanut että onko isoa eroa? Saako tundralla tuolla matolla yhtään keulaa kevennettyä ojien ylityksissä? Pitäisi oikeastaan päästä joskus koeajamaan, mutta ei ainakaan tämän kylän esittelyssä ollut yhtään 600 efi koneista. Luulisi että näin köyhällä kylällä juurikin nuo halppis tundra ja Scandic voisi kiinnostaa.
     
  3. Moto_olli

    Moto_olli Member

    No itse 600acea ja 900acea työnpuolesta ajaneena voin kertoa että 600efi on noihin nelitahtisiin pirteä heräämään. Aivan e-tec tasolle sen tehot ei nouse, kuten hevosistakin voi päätellä. Oikeastaan tuon tehomäärän voi määritellä vasta koeajon jälkeen ja todeta kuinka yllättävän hyvä ja pirteä 600efi onkaan..
     
    Jii.Pee tykkää tästä.
  4. TundrAri

    TundrAri Member

    Jos noihin Ace koneisiin vertaa, niin samat tuntemukset. 600 eteciin verrattuna eroa tietysti on, mutta ei ollenkaan niin paljon kuin paperilla odottaisi. Itse siirryin tähän 800 vuoriporasta ja vaikka ero onkin iso, niin olen positiivisesti yllättynyt.

    Ainakin näillä keleillä tuntuu keula kevittyvän, että ojia pääsee yli, mutta ei toki keulitteluvehje ole. Tehojen puolesta uskon, että kestää hyvin 59mm maton myös.
     
    Jorma.Erä, Moto_olli ja Jii.Pee tykkäävät tästä.
  5. jp10

    jp10 Well-Known Member

    Varmaan hyvä laite.ite ehkä ottaisin 59 Lynxin samalla koneella
     
  6. FFoxi

    FFoxi X-trim & 5900 LTS

    +1
     
  7. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Ja minä toivottavasti tulevan 59 Yetin, tai Scandicin.
     
  8. perttuni

    perttuni Lynx Xtrim 900 ACE

    Itekki kattonu, että iskarit päivittämällä tuo 59 Ranger 600efi voisi olla ihan hyvä yleiskampe niin kevyeen työhön, umpiseen kuin reitillekin ajeluun. Hinnaltaan myös järkevä.
     
  9. FFoxi

    FFoxi X-trim & 5900 LTS

    Tämä idea oli itsellä myös päällä kun kelkkaa mietin. Päädyin kuitenkin eri peliin, kun reittihommat painoi vaakakupissa umpisia enemmän ja PPS alustaan on kunnon pumppuja paljon tarjolla. Varmasti saa 59:stä hyvillä iskareilla myös mieluisan kulkineen.
     
  10. Esco

    Esco New Member

    Morjens.

    olen harrastanut kelkkailua kolmisen vuotta kiertämällä mökkijärveä ympäri 2015 mallisella tundra wt 550 mallisella skidoolla. Nyt on alkanut kiinnostaa päivittää tuo kampe uuteen tundraan 600 efi koneella (= halvin, köyhällä ei ole varaa kalliimpaan ).

    Lähinnä tuo kelkkakuume on tullut siitä kun tänä talvena on tullut eksyttyä reitille muutama kerran ja on tullut mieleen että olisko tuommoinen uudempi tundra yhtään parempi reittiajoon. Jonkun verran tulee ajettua umpihangessakin, joten kelkan pitää päästä myös siellä. Varsinaista työkelkkaa nyt en ole hakemassa. Kolmen vuoden aikana olen yhden rankakuorman tuonut metsästä mökin pihaan, että työkäyttö nyt on ollut kohtuullisen vähäistä.
    Reittiajo on lähinnä sellaista maisemien katseluvauhtia, että mitään sporttikelkkaa tuskin tarvin. Matkustaja kulkee mukana silloin tällöin.
    Saisin ensi talveksi uuden kelkan, kun antaisin nykyisen kelkan lisäksi n. 4500 rahaa. Ei minun mielestä mikään kauhean paha, kun kyseessä kuitenkin uusi kelkka 4 vuoden takuulla. Nykyisellä ajettu vähän päälle 5tkm.
    En ole vielä saanut päätettyä, että kummeneeko se vaihtamalla. Vai ajeleeko nykyisellä ilman isompia murheita vielä toiset 5tkm?
     
  11. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Laita Scandic Sport; uusi versio Tundra WT:stä; on paljon pienempi kulutus ja enemmän voimaa.
     
  12. Peltipailakka

    Peltipailakka Active Member

    Itse en ainakaan kehtaa reittejä rynkyttää tuolla tuntralla laisinkaan. Enempi semmonen omien reittien kulkine. Toki sillä voi reittiäki paukuttaa, mutta vauhtia ei tosiaan viitsi pitää kovin kiireisenä jos on kovinki patilla reitit.
     
  13. Jorma.Erä

    Jorma.Erä Well-Known Member

    Tuo edellä mainittu 59 Ranger vois olla toimivampi reitille kun ei ole tolppakeula ja kulkee ummellakin. Toki tonnin kalliimpi kuin Tundra.
     
    Jii.Pee tykkää tästä.
  14. Kimple

    Kimple Shredder RE 3900

    Ei minusta tuolla Tundralla ole mitään ongelmia ajaa reittiä, jos patti on kohtuullista. Isossa patissa alusta pohjailee toki aika helposti. Minut ainakin yllätti miten hyvä tuo on reitilläkin, ihan kelpo yleiskelkka joka paikkaan. Jos ajelet maisemienkatseluvauhtia, niin mitään ongelmaa ei ole reitillä missään oloissa. Umpisella tämä taas menee todella hyvin ja varsinkin peruuttaminen hangessakin on naurettavan helppoa. Siinä missä jatkoperättömät kaivaa itsensä kohti maapalloa tai imee roiskeläpän telastoon, niin Tundra menee yhtä helposti taakse kuin eteenpäin ;)
     
    mantero, mikzar, Fred Scuttle ja 1 muu henkilö tykkäävät tästä.
  15. Moto_olli

    Moto_olli Member

    Voin kyllä suositella vaihtoa. Ite olen melkoinen sekakäyttäjä, 60%omia ja loput muiden tekemiä reittejä. Tundraan olen varsin tyytyväinen, eihän se reittihakkuri ole, mutta ainakin meikäläiselle jousitus riittää ihan mainiosti eikä noita ohittajia ole kuitenkaan reitillä näkyny. Tundran keveys umpisella menee minun kategoriassa ohi monestakin jutusta. Keskikulutusta juuri vertailin 600ace tundraan jota työni puolesta ajelen, niin omassani on ajotietokoneen mukaan täysin samat lukemat, mutta efi-koneella pääsee muitta mutkitta ajamaan acekoneellisen rinkiin umpisella..
     
    Fred Scuttle ja Kimple tykkäävät tästä.
  16. MtM

    MtM Member

    joo kuluttaa se 600ace tundraki sen 15L/100km ajotietokonneensa mukaan... seka-ajua olen ajanut. Roiskeläppää olen vähän kohottanut jo vain kulkee ummessa silloin mukavammin.
     
  17. Moto_olli

    Moto_olli Member

    Mulla näytti 600ace ensimmäisten 500km matkalla 27,5l/100km pääosin ajettu ummella ja raskaissa olosuhteissa.. Efi-koneellisella kutakuinkin samoissa olosuhteissa ajettuna 25,2l/100km mutta otanta 1500km.
     
  18. mantero

    mantero Kaerojen kulukija

    Nimeomaan nuin, hyvä puunkiertoon ja kaikkeen muuhun keskinkertainen kapistus. Ei hyvä eikä huono:D
     
    Kimple tykkää tästä.
  19. Fred Scuttle

    Fred Scuttle Lynxejä ja Ski-Doo

    Hyvä peli, kun jossakin todella hyvä; kaikki kelkat ovat kompromisseja, ja monet mallit sellaisia, jotka kaikissa keskinkertaisia. :)
     
  20. Tkalkaja

    Tkalkaja New Member

    Moro,

    Nyt olisi 700km takana tuollaisella vehkeellä. Muuten on ollut kyllä mieleinen peli, mutta kulutuslukemat ovat hieman arveluttavia. Sisäänajossa tietokone näytti 50/100km ja sisäänajon jälkeen tietokone näyttää 37/100km. Mittaamalla kulutus nyt noin 30/100km. Mistähän johtuu noin suuri ero täälläkin mainittuihin kulutuksiin? Itsellä ajo tosin 90% ummella.

    Kaverilla samanlainen myös ja kulutus pysynyt +30/100km.
     

Suosittele tätä sivua