UMPISEN sukset:

Keskustelun 'Varusteet' on aloittanut käyttäjä stm, 6/10/13.

  1. stm

    stm Well-Known Member

    Mitkä toimii, mitkä ei? Kokemuksia aiheesta...

    Itse arvostan umpisenkelkassa suksissa kevyttä kääntyvyyttä, ohjattavuutta, kantavuutta. Tähän mennessä ainoa suksi johon olen ollu tyytyväinen on ollu Polariksen gripper. PP:t ja C&A:t omien kokemuksien mukaan kankeita ku älytön ja tosi raskaita ajaa sidehillatessa yms paikoissa, koska kelkka pyrkii kokoaika ylärinteeseen liiaallisen kantavuuden takia.

    Mitenköhän toimisi tämä uusin C&A:n boondocking xtreme-suksi?
     
  2. Exoxxer

    Exoxxer Lynx rave 600sdi 155"

    Vs: UMPISEN sukset:

    Ootko kokeillut PP:eihin "kekemodia"?
     
  3. Perttu

    Perttu M8 -08

    Vs: UMPISEN sukset:

    Saman olen huomannut itsekkin, suksi ei saisi olla liian kantava näissä Suomen ei yleensä aivan metri puuteria (lue:kovahkoissa) hangissa. -08 M8:n vakio sukset olis ehkä muuten ollu ihan hyvät, sopivan kaposat mutta nousivat hangessa pystyyn ja jarruttivat näin menoa. Kovalla taas niillä ei saanut käännettyä kelkkaa, lisä köli olis varmaan auttanu. Sitten koitin SLP 8" PowderHoundeja, jotka oli ihan liian kantavat mutta tosi hyvää materiaalia, joustivat mukavasti. Kelkka pyrki houndeilla kahdelle tassulle aina sidehillates ja kaarrelles koska hangessa oleva suksi ei uponnut tarpeeksi. Vaihdoin ne sitte Powder Proihin millä kelkka ainakin kääntyy jos ei muuta, olivat myös ummella paremmat kuin houndit mutta edelleen liian kantavat, pitää varmaan koittaa höylätä takaa ulkolaidat?
     
  4. stm

    stm Well-Known Member

    Vs: UMPISEN sukset:

    Mielessä ollu, mutta ongelma korjaantu grippereillä, niin enpä jaksanu silpoa.

    Tässäpä sulla on just selostettu sama minkä ite oon todistanu liian monilla suksilla. Totta se tuo täkäläinen ei niin superpehmeä lumi tekee suksen valinnasta nin tarkan?
    PP:t ja C&A:t on höttölumessakin pirun paljon raskaampia kääntää jo tasamaallakin, herkkyys ja reagointi tilanteisiin hiastuu ja menee kankeaksi / kömpelöksi.
     
  5. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Vs: UMPISEN sukset:

    BLADE !!!

    Ehottomasti paras sivakka kelekkaan millä oon kurvannu, Siihe vaa rajuin Tiittasen rauta ni kääntyy kovallaki keinolla.

    Käypii muihinki kelkkoihin ku hommaa vaan PP:n satulan.
     
  6. stm

    stm Well-Known Member

    Vs: UMPISEN sukset:

    Tätä iteki miettiny, misä rahoisa pyörii, käryä?
     
  7. Iletsu78

    Iletsu78 *kelkaton*

    Vs: UMPISEN sukset:

    Moro!

    Vaihdoin ite viime talvena PP:n tilalle bladet (boondockeriin) ja olen kyllä samaa mieltä että blade on hyvä suksi. Toki eri kelloissa toimii eri tavalla, muttavainakin mulla totaltekin sprint raudoilla oli just hyvä, sekä reitillä että ummessa. On muuten profiililtaan erittäin lähellä höylättyä powder prota.

    - Ile -
     
  8. Iletsu78

    Iletsu78 *kelkaton*

    Vs: UMPISEN sukset:

    Viime syksynä kampanjassa halvimmillaan 299€/pari, luulisi siihen paikkeille saavan tänäkin syksynä?

    - Ile -
     
  9. jiiipeee10

    jiiipeee10 Guest

    Vs: UMPISEN sukset:

    Bearcatin sukset .leveämmät kuin m.n sukset muuten samanlaiset
     
  10. Åkerman

    Åkerman Sledless

    Vs: UMPISEN sukset:

    Mie olen tykännyt nuista äMmän omista kaposista suksista, mukava kanttailla menemään kun ei kanna tyhjään.
    Mitä polariksia kokeillut, niin tuntuu tuo gripperi turhankin kantavalta.
     
  11. stm

    stm Well-Known Member

    Vs: UMPISEN sukset:

    Pistetään selkeästi korvan taakse nämä. Värejäkin luulis löytyvän pikkuhiljaa...
    Kokeileppa Powder Prota taikka C&A, Slydogia ym. niin tuntuu gripperitki höyhenen keveiltä :eek:
     
  12. plp

    plp Well-Known Member

    Vs: UMPISEN sukset:

    C&A mtx, kantaa sopivasti ei liikaa.
    kääntyy kovalla ja pehmeällä, voi olla tieten raskas kääntää kovalla, helpottais ehkä miedommalla raudalla..
     
  13. Driver

    Driver Freeride 146" Turbo

    Vs: UMPISEN sukset:

    Ainakaan minun C&A XT:t ei ole ollenkaan raskaat kääntää, vaikka on merkin ottavin malli. Tosin eihän ne umpisen sukset olekaan, että vähän offtopicia. Mutta aika paljon ohjauksen raskaus on kiinni jousituksen säädöistä, ohjaus- sekä jousitusgeometriasta, niin eihän noita suksia voi verrata kuin että ne on saman kelkan alla.
     
  14. stm

    stm Well-Known Member

    Vs: UMPISEN sukset:

    Parissa kelkassa C&A XT:tä kokeilleena voi kyllä sanoa, että catissa (kilpuri) ne vain toimii tosi hyvin, vaikka jäykkäkin keula. Suurin osa nuista XT:stäkin pitää muokata jotta ne toimii halutulla tavalla, merkeillä ja malleilla omat modinsa...

    Tuleeko porukalla muita suksia mieleen, mitkä pelannu umpisessa hienosti?
     
  15. Yamppa

    Yamppa Assault 800 &1050

    Vs: UMPISEN sukset:

    Ite oon kyllä tosta xtx:stä tykänny assaultissa. 7" on just sopiva leveys, mtx on turgan leveä. Vähän oon köliä lyhentäny/"pyöristänyt" molemmista päistä. Sivukölejä myös vähän lyhennetty. Gripperi oli mun makuun liian kesy tohon. Toki alustan säädöillä ja tottumuksilla on iso merkitys näissä.
     
  16. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: UMPISEN sukset:

    Mitenköhä lie nämä. Itellä kiinnostais kokeilla ensi talvena.

    [youtube]http://youtu.be/ffUbuy6WzGI[/youtube]
     
  17. Kamppi

    Kamppi Well-Known Member

    Vs: UMPISEN sukset:

    Ei muuta kuin pieni testi aikaiseksi. Samaan pailakkaan aina välillä vaihtaen ja kruisaileen. Toki vaikka olisi jokin toinenkin kelkka samassa rupiamassa. Tosin satuloiden sopivuus hiukan hankaloittaa.
     
  18. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: UMPISEN sukset:

    Tässäpä ideaa. Pistetäämpä toteutukseen.
     
  19. perttuni

    perttuni Lynx Xtrim 900 ACE

    Vs: UMPISEN sukset:

    Jos olisi mahdollista niin voisitteko tehdä hieman laajemmankin suksitestin. eli ois vaikka kolme tai neljä erilaista kelkkaa ja sitten niissä testattas erilaisia suksia.
    Esim.
    - Catin jokin malli ( näissä vakiosukset aika kapeita)
    - Pollella on jo huippugripperi, joten se voi olla hyvä verrokki Pollen kohdalla
    - BRP:n laitteissa vois sitten olla vaikka Skidoon pätkä ja joku työkelkka toisena

    Suksivaihtoehtoina vois olla SLP pp, C&A jokin yleismalli jne.

    Tai sitten toisena vaihtoehtona vois testata jossain yhdessä kelkassa mahdollisimman monia eri suksia joka sekin kertoisi noiden Aftermarket suksien luonteesta jo paljon.
     
  20. Jani Sipola

    Jani Sipola Presidentti Ylläpitäjä

    Vs: UMPISEN sukset:

    Ideat kirjattu ylös. Katsotaanpa mitä ehditään toteuttaa... ;)
     

Suosittele tätä sivua