VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

Keskustelun 'Vähemmän kelkkailuun liittyvä jutustelua' on aloittanut käyttäjä Jani Sipola, 10/10/10.

  1. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    Ei tosiaan. Australiassa Victorian osavaltiossa on hieno järjestelmä mitä ehkäpä apinoidaan tänne. Siellä puututaan ihan muutaman kilometrin ylityksiin sakoilla, ja nopeusvalvonta ja sakotusoikeus on siirretty poliisilta yksityiselle. No mitä tekee yrittäjä? Menee siihen pahimpaan mahdolliseen sakkorysään SUV:nsä kanssa jossa on mittauslaitteisto. Vaikkapa siihen pitkään alamäkeen, piiloon pitkän suoran varteen jne. Jokainen sakotus tietää tiliä yrittäjälle. Olosuhteet siellä on hieman paremmat kuin täällä, ja noilla sakkorysäpaikoilla ei välttämättä tarvitse olla kovin paljoa tekemistä tilastollisten onnettomuuspaikkojen kanssa.

    Monet tulee ensi vaaleissa äänestämään Perussuomalaisia mamu-politiikan johdosta. Minä antaisin ääneni sille henkilölle tai puolueelle joka pistäisi liikenneasiat kuntoon, niin tieliikenne kuin maastoliikenne. Eikä tarttis apinoida kun länsinaapuria molemmissa asioissa.
     
  2. T-Cat

    T-Cat Well-Known Member

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.


    Pappa betalar sunkin lystis kuten Fibukin kirjoitti, älä valita kun joudut töihin ;D
     
  3. Jysse

    Jysse Guest

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    Jokaisen itse tulisi kyetä arvioimaan se mitä nopeutta nyt kannattaa ajaa. Ketä siitä syytettään jos merkissä lukee 80km/h ja auto lähtee lapasesta. Kuskin pitää itse sovittaa nopeus. Monesti luetaan, jotain seuraavanlaista: "liukas tie aiheutti onnettomuuden".

    Tänä aamuna vaimo herätti ja kertoi, että ulkona tullu lunta. Laitoin sille renkaat alle ja lähdin töihin. Parin tunnin kuluttua se soitti ja kertoi, että naapurin akka oli ajanu t-risteyksen pitkäksi ja auto oli ojassa. No tuossa kohtaa on vain 30km/h nopeusrajoitus. Mukavaa kun tuommoset tulee tuolla liikenteessä vastaan kylkiedellä kahdeksan kympin alueella. Näinkin on käynyt, onneksi en ollu se joka meni kylmäksi sillä reissulla.
     
  4. Hra XC

    Hra XC Well-Known Member

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    ^tuohon ajonopeuskeskusteluun... Ajan aina sen vähintään sen verran ylinopeutta ku tilanne vaatii, vähintään sen "vähimmäismäärän" eli vähän alle 10%... Ja matka joutuu paremmin ku niillä jotka ajaa varalta 10km/h alle rajotusten ja käy 2h:n välein kaffella puolituntia... ;D Ite en käy ollenkaan, kaffit, ruuat ja kusemiset hoidetaan vauhdista ja jopa matka taittuuu!!! ;D Vai mitä hemmo ja muut kaiffarit? ;D
     
  5. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    Kyllä! Jos tuolla liikenteessä jännittää kaikkia vastaantulioita niin eiköhän se kannata jäädä vaikka kämpille. Toki voihan se meteoriittikin kyllä osua päähän ku makaa soffalla.
     
  6. Hra XC

    Hra XC Well-Known Member

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    saateri, oli hyvä mölypönttökeskustelu ja sisäänajokeskustelu, mutta joku sen söi.... ;D

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. Jysse

    Jysse Guest

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    Jos vaikuttaa jännittämiseltä nuo kommentit niin niitä ne ei ainakaan mun kohdalla oo. Ite oon pöljä nuitten moottorivehkeitten kanssa ja olen hommannut auton, jossa on rajoitin lääkkeeksi ongelmaani. Kerran oon ajanu moottoripyörää ja heti testasin, että paljon kulkee. Mä oon se joka ajaa tuolla kelkkareitillä niin lujaa ku uskallan (onneksi se ei oo paljoa se) eikä siinä oo mitään järkee. Enpä vaan tuolla liikenteessä käyttäydy kuitenkaan enää samalla tavalla.
     
  8. Jäpälä

    Jäpälä Well-Known Member

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.


    Miten toi kelkkareitti sit eroaa tuosta normaali tiestä? Eikös sielläkin ole jonkinlainen nopeusrajoitus? Henk.koht. oon sitä mieltä et turha jeesustella maantie nopeuksista jos kuitenkin rikkoo rajotuksia jollain muulla alueella.
     
  9. Jysse

    Jysse Guest

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    Kyllähän niissä jotain eroa on, jos ei muuta niin se, että todennäköisyys narahtamiselle on huomattavasti pienempi ja liikenne tiheydet on vähän eri luokkaa eli pienemmällä todennäköisyydellä sattuu jotain.

    En ole puhunutkaan etten rikkoisi rajoituksia. Aivan kuten herra XC tuossa ylhäällä sanoi omista toimintatavoistaan on ollu myös omana toimintatapa mallina aina. Jannen kanssa käydyssä keskustelussa yhtänä pointtinani oli se, että laitetaan nopeusrajoitus mihin vaan niin aina ajetaan yli sen sallitun juuri sen verran kuin perse kestää. Jos nopeusrajoitus olisi 120km/h niin samalla kaavalla mentäis eli mielestäni tuo on asenneongelma, joka löytyy monelta suomalaiselta myös itseltänikin. Jos ei sais ajaa karvaakaan ylinopeutta niin olisi mielestäni OK. Mulla on varaa lähteä tuntia tai kahta aiemmin. Jos tuolla kelkkareitilläkin olisi yhtätehokasta valvontaa niin tuskin ajaisin siellä kuten nyt tai jos maastliikennettä valvottais tehokkaammasti todennäköisesti ajot loppuis sieltäkin.
     
  10. Bearcat-97

    Bearcat-97 Well-Known Member

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    Joo, mää aamulla ihmettelin että mihin tuo oli kadonnu? Minusta tuossa ei kyllä ollu mitään niin erikoista että ois tarvinu alkaa poisteleen...
     
  11. Maunusjokke

    Maunusjokke Lynksi

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    liekhän alottaja itte poistellu.
     
  12. Rautane

    Rautane Catti ja 600 xp-summit

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    TORX Tamper-Proof

    [​IMG]
     
  13. NikoP

    NikoP M8000 Sp Es 2.6" - 18

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    Shitikan käsijarruvaijjeri män poikki...ullatuuus!!! ;)
    Ihmeen kauanhan tuo on ollut vikomatta.
     
  14. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    Noh, tuolla logiikalla kesäkuivalla moottoritiellä saisi ajella vapaata nopeutta, tai vähintäänkin helvetin lujaa. Saksassakin ajetaan, ja sikäläisiä moottoriteitä muutaman tuhat kilsaa ajaneena voin sanoa että meidän moottoritiet ei häpeä yhtään, ovat varmasti rakenteeltaan turvallisempia. Mitä tekee valtio jos työnnän hitlerin kostolla Helsinki - Lahti väliä kesäyönä kahtasataa (lujempaa se ei taho kulkea)? Ottaa kortin taskuun, vie käräjille ja tyhjentää lompakon vaikka aivan hyvin oman arvion perusteella sitä vauhtia niissä olosuhteissa voisi työntää.

    Jos suurin käytettävä nopeus vaihtelevissa sääolosuhteissa jätetään omaan harkintaan, kuten tällä hetkellä, väittäisin että autoja lähtee enemmän lapasesta. Joustava nopeusrajoitus yhdisteltynä raskaan liikenteen säännöstelyyn olisi ehdottoman positiivinen ratkaisu niin ohituspaineisiin, liikenteen tukkoisuuteen kuin nykyiseen sosialistis-fasistiseen liikennepolitiikkaankin. Maksaahan se, joo, mutta syytä olisi myös pitää mielessä että tieliikenteestä kerätään moninkerroin enemmän varoja kuin mitä siihen laitetaan.
     
  15. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    Ei ajeta, jos nopeusrajoitusta ei ole. Näinhän on meilläkin myös ennen ollut.

    "Nollatoleranssi" tai pienemmät toleranssit ylinopeuksien karsimisessa olisi helpompi hyväksyä, jos nopeusrajoitukset vastaisivat teiden ja ajoneuvojen kuntoa tämän päivän maanteillä. Ei mulla Ruotsissa ole ollut tarvetta ajella maantiellä 120 km/h vaikka siellä on rajoitus 110. Se 110 on ihan hyvä matkavauhti. Samanlaisella maantiellä kotosuomessa rajoitus on usein 80. Se on susipaska matkavauhti.
     
  16. janzka

    janzka -24 Ski-Doo Freeride 146" TurboR, SW 162"

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    Tämä ei oo ihme ;) menikö käkkärillä poikki? ;D
     
  17. NikoP

    NikoP M8000 Sp Es 2.6" - 18

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    OF: Ihan parkissa nätisti nykäsin käsijarrun päällensä, niin muljahti vipu aevan nurin niskoin. Ja nyt nopean diagnoosin tein ja käsijarruvaijjeri luultavasti poikki...noh viikonlopulla joutaa asiaa paremmin tutkimaan. :)
     
  18. Jysse

    Jysse Guest

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    Lueppa uudestaan tuo minun lause ajatuksella ja jos ei osu niin... En puhu siitä, että kaikki rajoitukset pois. Tarkointan sitä, että kuljettajan tulee itse arvioida ajaako 120km/h rajoituksella 120 vai 80. Niinkuin aiemmin olen kommentoinu niin kuski vastaa siitä ajaako se jonkun päälle vai ei. Meillä ajetaan kesät talvet monia teitä samaa nopeutta. No talvella kun nykäsee jonkun päälle niin vastaus ei hän ajanut ylinopeutta se vaan lähti käsistä. Aivan sama mikä se nopeus on, kuski linnaan, jos toisten päälle ajelee. Nyt ei jaksa enää vääntää tästä. Otetaan joku kerta kaljaa ja työnnetään yhdessä sitä sun kelkkaa(tulevaa) ja haukutaan meikäläisen pulkka alinpaan helvettiin. Vittu mulla ei oo ku yks kalja enää jälellä. :-[
     
  19. PakkanE_

    PakkanE_ lynx BD 3900 -13

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    kylläpä tuota itselläkin tulee välillä ajettua 100kmh alueella 120kmh. Jos vain olosuhteet periksi antaa Esim kesäyöt.
    jos väittää ettei ikinä mittari värähä 100yli missään olosuhteessa ni valehtelee (paitsi rajotetut autot tietenki)
     
  20. JRT

    JRT Well-Known Member

    Vs: VEEkäyRÄ Korkialla - Kun elämä potkii päähän.

    Tämän vaihtoehdon ongelma on tulkinnan jättäminen kuljettajalle. Mitä siitä seuraa? No Seppo tulkitsee että saa ajaa 120, Jukka tulkitsee että saa ajaa 100, Pertti tulkitsee että saa ajaa 60. Kuka on oikeassa? Jos onnettomuutta ei tapahdu, kaikki ovat. Seuraus? Turhautuneisuutta tien päällä, ohituksia, vaaratilanteita. Tätä yritin juuri änkyttää, satoi tai paistoi, talvi tai kesä, täällä ajetaan samaa nopeutta. Koska ilmiselvästi (ja olemme tästä samaa mieltä) ihmiset eivät kykene joukkona päättämään juuri sille hetkelle sopivaa nopeutta. Mitäs jos meillä olisikin tämän alan ammattilainen joka säätietojen, liikennemäärien yms perusteella määrittelisi turvallisen nopeuden ja sitten meillä olisi käytössä tiukempi nopeusvalvonta? Kuulostaisi kohtuu hyvältä, mutta vain jos skaalaa nostettaisiin hyvällä tiellä ja säällä myös ylöspäin nykyisestä.

    Päinvastainen ilmiö on käynnissä, yhä enemmän teitä muutetaan 80 km/h teiksi, jolloin "kaikkia" muita paitsi rekkamiehiä vituttaa. Nautinnollista olutta, ja en epäile hetkeäkään etteikö tarttis työntökaveria!
     

Suosittele tätä sivua