Kirjoittaja Aihe: GLX 5900  (Luettu 188438 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Puppe

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 4065
  • Nytro WPimped
Vs: GLX 5900
« Vastaus #30 : 13.02.2006 - kello 19:31 »
Niin ja onhan siellä suksien pohjassa vielä jotku metalliset kepit, mutta eipä niistä nyt hyötyä ole.
Ymmärsinköhän oikein? Suksien pohjassa ohjariraudat. Jos ne on kulunu sileiksi, niin vaiha uusiin!
Ja kovametallipaloilla varustetut, rupiaa 59 kääntymään.
Mulle kerran rupes eräs myyjä "sileitä" kauppaamaan ko. vehkeeseen, pölijäksi vissiin luuli.

Poissa GLX 5900

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 149
  • GLX 5900 Syncro...
Vs: GLX 5900
« Vastaus #31 : 13.02.2006 - kello 22:51 »
Ymmärsinköhän oikein? Suksien pohjassa ohjariraudat. Jos ne on kulunu sileiksi, niin vaiha uusiin!
Ja kovametallipaloilla varustetut, rupiaa 59 kääntymään.
Mulle kerran rupes eräs myyjä "sileitä" kauppaamaan ko. vehkeeseen, pölijäksi vissiin luuli.
Ymmärsit. Siellä ne on ihan pyöreinä, uusittu vissiin ostaessa. Kaippa se pitäisi vaan suksien "painetta" säätää että alkavat paremmin pitämään.

Poissa Kaks-Seiska

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 354
  • Lynx 5900
Vs: GLX 5900
« Vastaus #32 : 13.02.2006 - kello 23:35 »
Tuli kysyttyä tuota jännitteensäätäjää samalla kun hihnaa olin ostamassa, maksoiko peräti 50€ :o Että ennemmin minä ostan niitä euron Hnelosia ku tuon säätimen... Mulla ois sähkökaaviot nuihin, neki vaan siinä manuskassa mikä unohtu matkasta. Eipä tuo meijän lynxi niin loistopelikkään ole, ruostetta ja lommoja löytyy, kuomukin halkeillut. Jos jostain sais tarvittavia osia niin tuonki vois joku kesä purkaa ja pistää paremmaksi ku tehtaalta lähtiessään :D Ja oishan se starttiki olemassa, edelleen asentamattomana. Jotenki muistelen että mittarissa kilsoja on alle 10000, ja taitaa olla vielä ekalla kierroksellakin. Sekun on etelä-suomesta ostettu ja siellähän ei nyt talvellakaan paljoa ajella.
Meillä on kans manuskat tallessa ja sähkökaaviot löytyy... lommothan ei menoa haittaa on niitä meiänkin lynässä :P olikohan tollanen yleismallin jännitteen säädin mikä laitettiin alkutalvesta, tais olla hintaa ~25€... eipä sekään kauaa kestäny ku oli takavalot oikosessa, ei se enää näytä pelaavan, kaippa se palo. Ajovaloille aloin tänää väsään koulussa regulaattoria, jolla voi muuttaa korkeintaa, 20V:n vaihtojännitteen 12V:n tasajännitteeks. Se ei kyllä kestä virtaa sen vertaa et vois laittaa 55W:n polttimoo mut jos jonkun vähän tehottomamman löis... takavalot vois ratkasta esim. lyömällä 2 12V:n polttimoo sarjaan ja jos palaa liian himmeesti nii sitte vaikka 3 6V:n polttimoo laittas jotenki tyylikkäästi ;)

Poissa GLX 5900

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 149
  • GLX 5900 Syncro...
Vs: GLX 5900
« Vastaus #33 : 13.02.2006 - kello 23:38 »
Takavalot ne kyllä kestää, ajovalo vaan palaa välillä.

Poissa Puppe

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 4065
  • Nytro WPimped
Vs: GLX 5900
« Vastaus #34 : 14.02.2006 - kello 00:28 »
kertokkaahan miten hommailen valot kuntoon. miten saan selville mikä on mennyt rikki? ei ole vielä paljoa kokemusta kelkkojen rassailusta ;) niin jostakin olisi hyvä aloittaa :D
Jos oot vikalähdettä löytäny, sulle ilmo:
"Myydään 13.2.2006
Lynx 5900 GLX -84 osia
Kytkin, kampiakseli, sylinterit, kannet, magneetto, CDI-Boksi, puola, kaasutin, bensapumppu ym!
hinta:
Reijo, p. 044-2748718 "
http://www.mk-lehti.fi/ilmoitukset.asp


Poissa Kaks-Seiska

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 354
  • Lynx 5900
Vs: GLX 5900
« Vastaus #35 : 14.02.2006 - kello 19:51 »
koitin laittaa kaks 12V:n jarruvaloo toimiin sarjassa, mutta kärvähtivät ku anto kierroksia :P pitänee suosiolla hankkia uus jänniitteen säädin... toisaalta taas, empä mä valoilla paljo mitää tee ku ajan yleensä vaan valosalla

Poissa GLX 5900

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 149
  • GLX 5900 Syncro...
Vs: GLX 5900
« Vastaus #36 : 14.02.2006 - kello 20:18 »
sama mulla etten aja kuin valosalla, mutta hyvähän ne valot on olla :)

Niinkuin minäkin :D Eipä tuolla kovin pimeällä ajeta eikä reiteillekkään tule mentyä ku kuskilla ei oo korttia eikä kelkkakaan ole rekisterissä. Oli niin kallis vakuutus ja ku pari vuotta sitten sillä ei oikeen kukaan ajanukkaan, jos ajettiin niin kuskattiiin kärryllä tuonne peräkylän järville ja siellä sai ajaa. Samoin tehdään nykyäänkin. Ja kyllä mullen riittää tuo naapurin lepikko, ouluntien ojasta pitää sinne kuitenki oikasta...

Poissa usva

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • LYNX 5900 GLX ´84
Vs: GLX 5900
« Vastaus #37 : 15.02.2006 - kello 22:07 »
No haloo, täälläkin ´84 5900 GLX, ollut melkein uudesta asti meillä, ostettiin ´85. Sinisellä kuomulla.
Kyselinkin jo tuolla tekniikkapuolella paukkumisesta, ennen kun vain ajettiin sen kummemmin huoltamatta, kelkka toimi kuin junan vessa.
Nyt sitten aloin lisäilemään puuttuvia osia ;) ja muutenkin huoltamaan, alkaa temppuilemaan :'(
Pakoputkessa paukkaa niin pirusti, eikä käy juuri lainkaan ???

Poissa Kaks-Seiska

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 354
  • Lynx 5900
Vs: GLX 5900
« Vastaus #38 : 15.02.2006 - kello 23:58 »
No haloo, täälläkin ´84 5900 GLX, ollut melkein uudesta asti meillä, ostettiin ´85. Sinisellä kuomulla.
Kyselinkin jo tuolla tekniikkapuolella paukkumisesta, ennen kun vain ajettiin sen kummemmin huoltamatta, kelkka toimi kuin junan vessa.
Nyt sitten aloin lisäilemään puuttuvia osia ;) ja muutenkin huoltamaan, alkaa temppuilemaan :'(
Pakoputkessa paukkaa niin pirusti, eikä käy juuri lainkaan ???
kuulostaa siltä että käy vaan toisella sylinterillä... tarkista sytytys, kannattaa aloittaa tulpista, jos on kovinki huonon näköset ja tiedät ettei oo pitkään aikaan vaihettu, niin ehkä on hyvä laittaa kerralla uudet... tulpan hatuissa ja johdoissa voi myös olla häikkää... meillä ei käyny ku oli tulpanhattu väljä

Poissa GLX 5900

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 149
  • GLX 5900 Syncro...
Vs: GLX 5900
« Vastaus #39 : 17.02.2006 - kello 19:43 »
Minä en oo kyllä huomannut tuota... Kylmänä kuitenki liikkeelle lähtiessä pitää kaasua painaa ja primeriä pumpata, muuten sammuu. Vaihelaatikossa taitaa olla jotain särki, kun joskus pistää vaihteen päälle ja lähtee liikeelle niin kulkee metrin verran ja vaihe putoo pois päältä. Vai johtuisko tuo vaan huonoista lootaöljyistä?

Poissa Kaks-Seiska

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 354
  • Lynx 5900
Vs: GLX 5900
« Vastaus #40 : 17.02.2006 - kello 20:27 »
Minä en oo kyllä huomannut tuota... Kylmänä kuitenki liikkeelle lähtiessä pitää kaasua painaa ja primeriä pumpata, muuten sammuu. Vaihelaatikossa taitaa olla jotain särki, kun joskus pistää vaihteen päälle ja lähtee liikeelle niin kulkee metrin verran ja vaihe putoo pois päältä. Vai johtuisko tuo vaan huonoista lootaöljyistä?
sama homma oli mulla liikkeelle lähdön kans kovalla pakkasella. kannattaa pitää perä ilmassa kun ei aja ja ajoa ennen sekä ajon jälkeen pyöräyttää telaa ilmassa ja tietysti irrotaa sukset kans kun ne tuppaa jäätyyn yleensä kiinni kenttään... autaa huomattavasti liikkeelle lähtöä ;)

tuli otettuu kuvia tänää kun käytiin suolla ajeleen... tänne en osaa laittaa mutta voi käydä kattoon http://asko7.softavenue.fi/kuvagalleria/mklehti/gallery.asp Nimellä Mikko Leskelä
« Viimeksi muokattu: 17.02.2006 - kello 23:18 kirjoittanut Kaks-Seiska »

Poissa GLX 5900

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 149
  • GLX 5900 Syncro...
Vs: GLX 5900
« Vastaus #41 : 17.02.2006 - kello 23:18 »
sama homma oli mulla liikkeelle lähdön kans kovalla pakkasella. kannattaa pitää perä ilmassa kun ei aja ja ajoa ennen sekä ajon jälkeen pyöräyttää telaa ilmassa ja tietysti irrotaa sukset kans kun ne tuppaa jäätyyn yleensä kiinni kenttään... autaa huomattavasti liikkeelle lähtöä ;)
Kyllähän se näin talvella on aina perä maassa, lunta on kuitenki siellä kopin pohjalla. Ja ennen ajoa yleensä nostan perän ja sukset että irtoaisivat. Mutta siitä huolimatta se ei aina meinaa liikkeelle lähteä.

Tulihan siellä metallitöissä kuitenki jotain hyödyllistäkin tehtyä, tommonen lapio. Sillä se on hyvä kaivaa lynxi penkasta jos jonnekki sattuu uppoamaan.


Poissa Kaks-Seiska

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 354
  • Lynx 5900
Vs: GLX 5900
« Vastaus #42 : 17.02.2006 - kello 23:40 »
Kyllähän se näin talvella on aina perä maassa, lunta on kuitenki siellä kopin pohjalla. Ja ennen ajoa yleensä nostan perän ja sukset että irtoaisivat. Mutta siitä huolimatta se ei aina meinaa liikkeelle lähteä.
tiedän... juuri siksi itse nostan aina perän ilmaan... sitten kun ennen liikkeelle lähtöö pyöräyttää telaa vähän aikaa ilmassa vaikka kakkosella, että paikat vähän vertyy ja lopettaessa lumet pois telastosta nii lähtee sitte huomattavasti helpommin

Poissa GLX 5900

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 149
  • GLX 5900 Syncro...
Vs: GLX 5900
« Vastaus #43 : 19.02.2006 - kello 23:35 »
Tulipahan tuo lapion hyödyllisyys todettua, kahteen kertaan. Aluksi pääsin jotn 100 metriä kunnes pöläytin turhan kovaa mutkaan jossa oli lähemmäs puolimetriä pehmeää lunta. Sitten kerkesin ajaakkin vähän aikaa, jonka jälkeen aloin kahtelemaan edes vähän parempaa kuvauspaikkaa, ettei niitä kuvia ihan siinä peltoauton vieressä oteta. Kahtoin sitä lumikinosta että tuon päälle ajan ja siitä saa helekutin hyvän kuvan! Kuitenki nousu jäi lyhyeksi, suksen käret tuskin nousi puoleenväliinkään. Ja siihen se sitten juuttui. Puolituntia kaivoin lunta pois, peruuttelin ja kaasuttelin etiä päin. Lopulta piti jo itekkin alkaa työntämään samalla kun kaasua painoi. Vähän aikaa niin lähtihän se siitä. Eipä sitä sen jälkeen enää kuvia jaksanu ottaa, vartti piti levätä että sai haalarit ees päältä. Tänään sitten meinasin kuskata vähän puita ym. romua. Mutta eipä kelkka pysy käynnissä! Hetken käy tyhjäkäyntiä hiljaa jonka jälkeen sammuu. Ajaminenki on vaikeaa, kun kokoajan pitää pumpata joko kaasua tai primeriä. Tulpat vaihoin siinä ja käänsin tyhjäkäyntiruuvia auki; ei tulosta. Sitten katoin sitä 8 vuotta vanhaa bensansuodatinta. Yleensä se on noin puolillaan pensaa koneen käynnissä, nyt tuskin pohjalla oli jotain. Paskaahan se täynnä on, joten olisko vika siinä? Vai onko itse pumppu menossa paskaksi? Ennen ei ole oireillut noin. Letkujen liitoksia myös katoin, muttei siellä mitään näkyny.

Nyt muuten olisi käyttöohjekirja matkassa, mutta tarvinneeko tuota enää kopsata kun tuolla toisessa aiheessa niitä on saatavilla?

Edit: Muistin mittarilukeman vilkasta, vähän päälle 3000 kilsaa oli. Epäilyttää vähäsen onko vielä ekalla kierroksella?
« Viimeksi muokattu: 19.02.2006 - kello 23:36 kirjoittanut GLX 5900 »

Poissa GLX 5900

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 149
  • GLX 5900 Syncro...
Vs: GLX 5900
« Vastaus #44 : 20.02.2006 - kello 15:54 »
Kävin uuden filsun ostamassa. Totta se vika oli siinä, uudesta meni ilma läpi pienellä puhalluksella, vanhaan sai puhaltaa punasena. Ponkasin siitä liikkeen pihasta kaks kelkkaa, toinen oli samanlainen 5900, toisesta ei ihan selvää saanut, oliko 59 vai 69? Teräväreunaiset numerot siinä oli. Pitikö tuo tehä tarjous :D

Edit: Kun tutkin tuota kuvaa niin onhan se näyttää jkomu:llaki tuo puskuri vähän sisässä. Syksyllä otin omasta irti, ruuvasin penkkiin kiinni että väännän suoraan mutta paskat se höyläpenkkihän siinä alkoi pyörimään ympyrää ;D Aika kovaa alumiinia (?), lämmittämällä saattais saaha jo suorempaan.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2006 - kello 15:58 kirjoittanut GLX 5900 »

kelkkalehti.com

Vs: GLX 5900
« Vastaus #44 : 20.02.2006 - kello 15:54 »