Kirjoittaja Aihe: polttoaineen kuljetus kärryssä  (Luettu 7643 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jas2

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
  • Kärrystä REVi, käyntiin REVi, ojasta REVi
polttoaineen kuljetus kärryssä
« : 26.01.2009 - kello 20:50 »
Kuinka paljon saa kuljettaa kerralla bensaa peräkärryssä ja/tai auton kontissa?
Onko väliä onko umpikärry tai pakettiauto?
Mites Ruotsissa, miten siellä saa tehdä?

Vähän reissusuunnitelmia....
RRR-Team

Poissa Hymis

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 382
  • F5,F6,600Sdi,600E-tec,Switsu600,Rene800R,ZX,800R
Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #1 : 26.01.2009 - kello 21:12 »
Kukapa sinne auton peräkonttiin jaksaa katella.  ::) Tosin onhan tuohonkin olemassa jokin raja varmaan.
Töissä täysi-ikäisten ihmisten päiväkodissa

Poissa Jäpälä

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 3332
  • RMK 800 -14
Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #2 : 26.01.2009 - kello 21:16 »
Vapaaraja tais olla 1000 litraa
WT Fan Club

Poissa Jake_MX-Z

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 56
Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #3 : 26.01.2009 - kello 21:40 »
Vapaaraja tais olla 1000 litraa
koskee diisseliä, bensassa 333litraa ja sen jälkeen pitää olla adr-lupa, sekä asianmukaiset tarvikkeet.

Poissa PG

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 972
  • Bomban tekeleet
Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #4 : 26.01.2009 - kello 22:47 »
Paljonkos saa kannussa viedä rajan yli? 20L? Ja vain AUTON polttoainetta?  Eikös Norjaan ole ainakin noin, mutta miten Ruotti?
Se, että minä olen väärässä, ei tarkoita sitä, että sinä olet oikeassa.

Poissa Tico

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 898
  • Freeride -11
Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #5 : 26.01.2009 - kello 23:47 »
Eipä niitä ainakaan taideta ruottin puolelle niin paljon viemisiä kytätä ellei joku ole ilmottanu. Ruottissahan tuo bensa on halvempaa kuin suomessa joten tyhjää sitä ainakin sinne täältä kuskaa.

Poissa Hemmo

  • Global Moderator
  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 6855
  • Polaris INDY 650 -92
    • oldies
Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #6 : 27.01.2009 - kello 01:07 »
ei puhunu kurvarit ruottin ja norjan rajalla mitään kun veettiin mersun kontissa pitkästi toista sata litraa pensaa rajan toiselle puolelle. Haistelivat kuitenkin, vissiin ruottalainen tapa nuuskia joka reikä ;D

Eikä noita kukaan kyttää, jos ei sitten joku kyylä hönkäile sun niskassa ja soittele ilmiantoja ympäri viranomaisia..luultavasti sillonkaan normi-ihmisillä ei asia kiinnosta jos jonkun 3 litraa ylimäärästä viet yli rajojen.. paitsi sitä kyyläähän kyllä kiinnostaa kaikki! ;D




Poissa Jake_MX-Z

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 56
Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #7 : 27.01.2009 - kello 03:50 »
http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131821&epslanguage=NO#drivstoff

Lainaus
Drivstoff
Du kan i tillegg ha med inntil 10 liter på godkjent reservekanne pr. transportmiddel.

Elikkä sama mikä suomeen tuotaessa l. tankki + 10l kanisteri:
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_Asiakastiedotteet/02_Matkustajat/muu_002_08.pdf
Lainaus
EU:sta tulevan moottoriajoneuvon tavanomaisen polttoainesäiliön
polttoaine on valmisteverotonta. Lisäksi
moottoripolttoaine on valmisteverotonta 10 litraan saakka
moottoriajoneuvoa kohti, jos se tuodaan varasäiliössä

Tuommosta väittää säännöt ja pykälät, tiedä sitten miten käytännössä menee...
« Viimeksi muokattu: 27.01.2009 - kello 04:08 kirjoittanut Jake_MX-Z »

Poissa summit

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 450
  • yamaha srx700 vm:99/yamaha nytro rtx vm:09
Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #8 : 27.01.2009 - kello 09:28 »
eipä täällä tulliviskaali mitään ole sanonut nuista määristä mie haen aina 200l bensaa kerralla ja niin näkyy kyllä ruotsalaiset hakevan pököä tynnyri kaupalla suomen puolelta,tiedä häntä nyt mikä sitten pitää paikkansa
Köyhtyä saa muttei laihtua!

Poissa PG

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 972
  • Bomban tekeleet
Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #9 : 27.01.2009 - kello 12:25 »
Joskus oli vähän Nuorgamin tullissa (Norjan puolella) ongelmia kun oltikin Vardöön menossa kisoihin, käytännön pakko jättää kannut rajalle. Olisko ollut joskus -02 tai -03.
Se, että minä olen väärässä, ei tarkoita sitä, että sinä olet oikeassa.

Poissa Hemmo

  • Global Moderator
  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 6855
  • Polaris INDY 650 -92
    • oldies
Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #10 : 27.01.2009 - kello 13:36 »
Varmasti tullikohtanen juttu. Meillä ratsia oli ruottin toimihenkilöiden puolesta tehty Ruottin ja Norjan välissä, lähinnä ne kyttäs kuskataanko viinaa tynnyritolkulla rajan yli. Sanottiin että ihan kelkkahommissa ollaan, niin eipä ollu mitään ongelmaa. Toivotti vaan hyvää matkaa.

Tietysti näissä pitää järki olla mukana, eikä raahaa jotain pesuvatia täynnä pensaa kärryssä..siinä ku sopiva niitti sattuu kohalleen niin ei tartte täytellä vahinkoilmoituksia ;D


Impactor

  • Vieras
Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #11 : 28.01.2009 - kello 12:04 »
Seuraavassa lainauksia Neste Oil:n Dieselpolttoaineoppaasta:

PALAVIEN NESTEIDEN KULJETUS

Pääsääntöisesti kuljetukseen tulee käyttää VAK / ADR-hyväksyttyjä pakkauksia ja niiden tulee olla merkitty säädösten mukaisesti. Käytettävät muoviastiat
eivät saa olla 5 vuotta vanhempia.
Ajoneuvon kantavuutta ei tietenkään saa ylittää.

Seuraavaan on kerätty vuoden 2005 lakikokoelmasta joitakin polttoaineiden kuljetusmääräyksissä olevia poikkeuksia, vapautuksia tai lievennyksiä:

1. Irtonaisissa astioissa, jotka on hyväksytty polttoaineiden kuljetukseen, saa polttoainetta kuljettaa kotimaassa enintään 60 litraa kuljetusyksikköä kohden. Tulli- ja merikuljetusmääräykset ovat tiukemmat.

2. Yksityinen ihminen saa kuljettaa kuljetusyksikössä vaarallisia aineita omaan käyttöön vähittäismyyntipakkauksissa, kuitenkin korkeintaan tuotekohtaisen "vapaarajan" salliman kokonaismäärän. (ks. kohta 5. vapaarajat)

3. Henkilöitä kuljettavassa linja-autossa matkustajan on ilmoitettava kuljettajalle tai kuljetuksen suorittajalle matkatavarana kuljetettavasta vaarallisesta aineesta, koska vaarallisten aineiden kokonaismäärät linja-autossa on rajoitettuja.

4. Muut kuin vaarallisia aineita päätoimintanaan kuljettavat yritykset saavat kuljettaa enintään 450 litran kolleissa, kuitenkin korkeintaan tuotekohtaisen "vapaa rajan" salliman määrän vaarallisia aineita omaan käyttöön. Kuitenkaan yritysten kuljetukset jotka liittyvät hankintaan, sisäiseen - tai ulkoiseen jakeluun, eivät kuulu tämän vapautuksen soveltamisalaan. (ks. kohta 5. vapaarajat)

5. Muut ns. "alle vapaarajan" kuljetukset eivät vapaudu edellä mainituista poiketen täysin kuljetusmääräyksistä, mutta se vapauttaa mm. ajoneuvomerkinnöistä, turvallisuusohjekortista ja kuljettajan ADRajoluvasta. Kuljetuksissa tulee noudattaa kaikkia pakkaus- ja merkintämääräyksiä, lisäksi mukana tulee olla rahtikirja merkintöineen tarvittavine ADR-merkintöineen sekä vähintään 2 kg sammutin.

Vapaarajat palaville nesteille:
  • pakkausryhmä I , vapaaraja 20 litraa, kerroin 50,
  • pakkausryhmä II , vapaaraja 333 litraa, kerroin 3, ( moottoribensiini )
  • pakkausryhmä III, vapaaraja 1000 litraa, kerroin 1, (dieselpolttoaineet, moottori- ja lämmityspolttoöljy)
  • useamman tuotteen kuljetus samanaikaisesti määrä x kerroin = summan lukuarvo korkeintaan 1000.
  • [/li]

6. "Rajoitettujen määrien kuljetus" mahdollistaa tuotekohtaisesti rajoitettujen pienten sisäpakkausten kuljettamisen ulkopakkauksessa tai kutistemuovipakkauksessa. Yhdistelmäpakkauksen tunnistaa vinoneliöstä, jossa tuotekohtainen merkintä UNxxxx tai mikäli ulkopakkauksessa useampaa tuotetta, niin merkintä LQ. Rajoitettujen määrien kuljetuksessa ei noudateta muita VAK-määräyksiä, kuin sisäpakkauksen- ja kollin koko sekä oheista merkintää. Kollien lukumäärä kuljetuksessa ei ole rajoitettu.

7. Polttoainetta saa kuljettaa ajoneuvon-, kuljetettavan ajoneuvon- tai laitteen kiinteässä polttoainesäiliössä, joka on suorassa yhteydessä ajoneuvon moottoriin tai apulaitteeseen. Kiinteiden säiliöiden yhteistilavuus saa olla enintään 1500 litraa kuljetusyksikköä kohden ja perävaunuun kiinnitetyn polttoainesäiliön kokonaistilavuus enintään 500 litraa.

8. Siirrettäessä työkoneita paikalliskuljetuksena tie-, rakennus-, louhinta-, tai metsätyömaalle yleisellä tiellä tai maastossa, voidaan työkoneiden tarvitsemana diesel- tai polttoöljysäiliönä säiliömääräyksistä poiketen käyttää riittävän lujaa ja tiivistä, mekaanisesti staattiset ja dynaamiset rasitukset kestävää alle 1000 litran säiliötä. Kuljetuksen mukana tulee olla rahti- tai lähetyskirja (adr-merkinnöin), sammutin, öljynimeytysainetta ja kipinöimätön sanko.

Kyllä nuita ohjeita seuraamalla pääsee ruotsin rajasta yli. Ainakin itsellä ei mitään ongelmia silloin kun safarihommia työkseni tein. Pelti/alumiini jerry-kannuja oli sen verran ettei 333L ylittynyt. Lisäksi Kuitti tankkauksesta, sammutin, imeytysturve jne. Ja pitihän se 2-T öljykin huomioida mitä mukana kulki...

Poissa moukka

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 605
  • ärree eetekki-12
Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #12 : 28.01.2009 - kello 12:30 »
Joka maassa jossa olen käyny, on myyty menovettä Notta en kyllä viitti jerryä enempää roudata ku pakkaa muutaki kamaa olemaan yllinkyllin...
Jetta-talokauppias palveluksessasi

Impactor

  • Vieras
Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #13 : 28.01.2009 - kello 21:56 »
Yksityiskäytössähän harvemmin satoja litroja liikutellaan kerralla. Kruunun kurssihan jotain aina määrittelee. Joskus huono ja tällä hetkellä suomen puolelta katsoen ei todellakaan kannata kantaa kelkkabensaa ruotsin puolelle. Tyhjällä tankilla yli ja tankkaus rajan takana, niin säästänee hivenen. Hinta vissiin 1€:n kieppeissä ja ehkä allekkin. Ainakin 95okt joka sitä käyttää...

kelkkalehti.com

Re: polttoaineen kuljetus kärryssä
« Vastaus #13 : 28.01.2009 - kello 21:56 »