Kirjoittaja Aihe: Sylinterin korjaus  (Luettu 4774 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Catiska

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 4098
  • AC Sno Pro 600 XC ja XF 800
Sylinterin korjaus
« : 04.02.2007 - kello 10:59 »
Aihe joka varmasti kiinnostaa monia, meidän porukassa on reilun viikon sisään mennyt jo kolme konetta... Eli, kun mäntä hajoaa kuten minulla, alakerta jää ehjäksi ja puhtaaksi mutta sylinteri ja tietenkin mäntä ottaa osumaa. Uusi sylinteri maksaa älyttömästi, eli onko konsteja korjata nykyinen sylinteri? Mahdollisia toimenpiteitä on putkitus ja hitsaus. Putkitus on periaatteessa helppo homma, mutta näiden 2-t moottorien sylinterin aukot aiheuttaa varmasti ongelmaa, etenkin ylösvirtauskanavat? Hitsaus ja sen jälkeen sorvaus ja hoonaus on periaatteessa helppoja, mutta onnistuuko moinen? Ongelmia varmasti aiheuttaa mahdollinen öljyinen pinta ja hitsauksen rajavyöhykkeet. Lisäksi sylinterin seinämän ja hitsin erillainen kovuus.

Mitkä paikat tekee Suomessa putkituksia ja mitä moinen operaatio maksaa? Meillä olisi ainakin 3-sylinteriä tuota käsittelyä vailla...

Poissa ^P@spartuu^

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 19
  • yamaha srx 700 vm-98
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #1 : 04.02.2007 - kello 11:12 »
no ainakin euromotorcenter oulussa tekee näitä putkituksia mutta hinnasta ei sitten ole tietoa... jos sylinteri menee pelkällä porauksella ni se ei taas maksa ku 29€ per sylinteri eli kannattaa varmaan ennemmin porata tuo ennemmin ku putkittaa... korjatkaa jos olen väärässä :D
!!!!!Stigidilaatio!!!!!!!

kelkkalehti.com

Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #1 : 04.02.2007 - kello 11:12 »

Poissa Catiska

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 4098
  • AC Sno Pro 600 XC ja XF 800
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #2 : 04.02.2007 - kello 11:28 »
Ei mene porauksella kahdestakaan syystä. Ensiksikin pitäisi porata ainakin 5mm suuremmaksi ja toisekseen ei ole saatavilla ylikokomäntiä, ainakaan en ole löytänyt.

Poissa viperi

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1576
  • 2 x AC SnoPro 600 2013
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #3 : 04.02.2007 - kello 12:09 »
Iisalmessa Lyytikäinen Kimmo tekee putkituksia ja työn jälki on mitä parahin
www.rpk-service.com
Pienkonehuolto/tarvikemyynti ja iskunvaimennin huolto.

Poissa Axi

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 424
  • AC ZR 600 APV ja projekteja
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #4 : 04.02.2007 - kello 13:00 »
En nyt tuosta 550:sta tiedä, mutta moni muu kone on kuitenkin Nikasil-pinnoitetuilla pytyillä.

Meneepi ehkä saivarteluksi, mutta nicasilin ja valuraudan kitka on erilainen, samaten lämpölaajeneminen on erilaista (alumiini vs. valurauta).

Moni korjaamo kerää nipun pyttyjä ja lähettää ne korjattavaksi, ainakin Hollannissa tiedän pinnoituksia suoritetun.
Muutama vuosi sitten kustannus oli noin 300 euroa/pytty (hitsaus ja uudelleenpinnoitus). Jälki jopa siistimpää kuin tehtaalla.

Elikä, yhteyttä paikalliseen korjaamoon - tietävät luultavasti asiasta. Ellei, niin ainakin Tenon Metallista homma onnistuu. Samaten Catti-korjaamot Rovaniemellä ja Sodankylässä laittavat pyttyjä eteenpäin. Saattaapi löytyä korjattuja pyttyjä varastostakin.


Poissa Catiska

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 4098
  • AC Sno Pro 600 XC ja XF 800
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #5 : 04.02.2007 - kello 13:47 »
Paikallinen korjaamo ei tiedä asiasta (eikä juuri muustakaan) mitään. Pitää kysellä ympäriinsä. Nuo vanhat 550ccm koneet ei taitane olla pinnoitettuja, ei siltä näytä/tunnu. Pitää selvittää noita putkituksia heti maanantaina, osat on jo muuten tilattu.

Poissa Gladii

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 77
  • Zr 600 efi
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #6 : 05.02.2007 - kello 21:35 »
Tenon Metalli hoiti mun kelkan sylintereiden korjauttamisen.. lähettivät jonnekki mahd. just hollantiin pinnoitukseen..
Hinta oli yhteensä vähä reilu 600egee kahdelle sylinterille..
ZR 600 EFi

Poissa pekkisrace

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 242
  • F5 -06
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #7 : 05.02.2007 - kello 21:43 »
Toi Suitzaman oy pelaa tietääkseni aika paljon rikkinästen sylinterien kans, ainakin pyörien sylinterien kans, luultavasti kelkkankin sylinterin tulisivat kuntoon. Ja tietääkseni ainakin meillä päin jokainen koneistamo suorittaa sylinterin putkituksia, eihän se kummonen homma ole.


Poissa Perhefarmari

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 2590
  • vanhuksella mennään..
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #8 : 06.02.2007 - kello 08:18 »
hommana putkitus ei kummonen, mutta "poraus" sitte onkin kun ei kukaan tiiä välyksiä (muka) tai siis ei kerro mielellään.. ja putketki jotaki keskipako valettua pallografiitti valurautaa, ettei niitäkään sorvata ihan missä sattuu ::)

kohan saan välyksen tietoon niin alakaa porauksen harjoittelu :D tai oikiastaan avarruksen.

sen hitsauksen voit varmasti unohtaa, se rakeilee ja tulee reunahaavaa niin lujasti ettei voi onnistua, vetää soikeaksi ja ties mitä.. ainaki näin eppäilen vakavasti :-\
« Viimeksi muokattu: 06.02.2007 - kello 08:23 kirjoittanut Perhefarmari »
Sodat kuolevat..Sotilaat eivät..

"rikas köyhtyy,rakas laihtuu, mutta komia on aina komiaa"

Poissa Reimond

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 3891
  • Cleated tracks
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #9 : 06.02.2007 - kello 10:51 »
Sen verran tähän itsekkin kommentoin..
Tuota suolahappoa on käytetty Nicasil sylintereiden puhdistamisessa alumiinista. Nykyään ei ole suosittua, koska nicasil pinnoite on huokoista ja hapon päästessä pinnoitteen alle, ei hyvää seuraa. Mekaaninen puhdistus on ihan ok.

Sitten tuo hitsaus Hollannissa tarkoittaa nimen omaan alumiini pytyn hitsausta. Siellä myös koneistavat ja pinnoittavat uudelleen.

ps.
Ainakin minulla lukekee Wisecon paketin kyljessä: Clearance 0.102mm
« Viimeksi muokattu: 06.02.2007 - kello 10:55 kirjoittanut Reimond »

Poissa Mr. El Maco

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 4442
  • Yamaha SW440, AC SnoPro 600
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #10 : 06.02.2007 - kello 12:35 »
Catiskan alkuperäiseen kysymykseen vastaaville, uusi putki tulossa ja putkittaja löytynyt.. Kiitos.

Poissa jutila

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1361
  • Vmax4
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #11 : 11.05.2008 - kello 11:17 »
Sen verran tähän itsekkin kommentoin..
Tuota suolahappoa on käytetty Nicasil sylintereiden puhdistamisessa alumiinista. Nykyään ei ole suosittua, koska nicasil pinnoite on huokoista ja hapon päästessä pinnoitteen alle, ei hyvää seuraa. Mekaaninen puhdistus on ihan ok.
Nyt ois itellä tuommonen nicasil-sylinterin siivoilu vanhan männän jäänteistä eessä. Liekkö muilla hapoilla samaa vikaa kun tuolla suolahapolla. Kaveri muistaakseni joskus putsaili sitruunahapolla...liekkö yhtä vaarallista/toimiiko edes? Entäpä sitten fosforihappo?
Tai sitten hyvät vinkit tuohon "mekaaniseen puhdistamiseen" ois tarpeen. :P

Poissa pöykö

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 534
  • rotaxin kuljetustelineitä,sekä muita paskoja
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #12 : 11.07.2008 - kello 19:29 »
pystyykö nicasil-sylintereitä poraamaan ja laittamaan isompaa mäntää sisäään?

Poissa edge 340

  • Kelkkalehti.com tukija
  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1928
  • SKIDOO 600 H.O. E-TEC
    • Blingfactory
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #13 : 11.07.2008 - kello 19:58 »
pystyykö nicasil-sylintereitä poraamaan ja laittamaan isompaa mäntää sisäään?
pystyy sen poraamaan mutta se pitää pinnoittaa uudelleen...
koska poruutuksen "koneistuksen" jälkeen se on pelkkää alumiinivalua ja siinä ei mäntä/sylinteri kauaa kestä
http://www.blingfactory.fi/
Vaikka mitä osia tilauksesta..

Poissa jutila

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1361
  • Vmax4
Re: Sylinterin korjaus
« Vastaus #14 : 03.10.2008 - kello 17:38 »
Nyt ois suolahappoa hommattu varotuksista huolimatta..Myös myönteisiä kommentteja kuultu.  ::) Kuinkas tujuna tuota mahollisesti kannattaa käyttää. Ja kauanko uskaltaa tuolla hapolla/hapossa liottaa sylinteriä. 100ml 32%happoa atpeekista 4,50€