Kirjoittaja Aihe: Pleksin taivuttaminen muotoonsa.  (Luettu 2281 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa k7sylone

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
Pleksin taivuttaminen muotoonsa.
« : 15.12.2011 - kello 23:41 »
Meinasin ihan kaupasta ostaa noin 2mm pleksiä ja siitä tehä tuulilasin tuohon vanhukseen. onko tuo 2mm ok paksuus? löytyy myös 1.5mm jne.Miten pleksiä saa taivitettua niin että jää muotoonsa, ei mene sameaksi lämmitellessä? kellään kokemuksia?
Sitten vielä: jos on kovassa jännityksessä paikoillaan, halkeaako helposti pakkasessa?
Kiitoksia etukäteen jos jollakin tietoa...

Poissa Kiertokanki

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 914
  • Evo 500
Vs: Pleksin taivuttaminen muotoonsa.
« Vastaus #1 : 15.12.2011 - kello 23:56 »
Polykarbonaatti taipuu ja on lujaa eikä halkea, lämmittäminen helpottaa mutta sitä voi taivuttaa kylmänä vaikka kanttikoneella, tuulilasin tekeminen on kyllä aika haastavaa
- En ota mitään vastuuta kirjoittamistani teknisistä neuvoista -

Poissa Speedy P

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 590
  • 660r, F7
Vs: Pleksin taivuttaminen muotoonsa.
« Vastaus #2 : 16.12.2011 - kello 00:06 »
Meinasin ihan kaupasta ostaa noin 2mm pleksiä ja siitä tehä tuulilasin tuohon vanhukseen. onko tuo 2mm ok paksuus? löytyy myös 1.5mm jne.Miten pleksiä saa taivitettua niin että jää muotoonsa, ei mene sameaksi lämmitellessä? kellään kokemuksia?
Sitten vielä: jos on kovassa jännityksessä paikoillaan, halkeaako helposti pakkasessa?
Kiitoksia etukäteen jos jollakin tietoa...

Ennen ku alkaa itse värkkään nii kysäseppä esim. täältä http://www.aikolon.fi/fi Nuo tekee monelle merkille pleksejä tehdas asennuksiin ja jne. Ei ainakaan lynxiin ollu ku jonku kympin.
Se mikä ei kestä on heikko

Poissa dvdr

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 71
Vs: Pleksin taivuttaminen muotoonsa.
« Vastaus #3 : 16.12.2011 - kello 13:19 »
Meinasin ihan kaupasta ostaa noin 2mm pleksiä ja siitä tehä tuulilasin tuohon vanhukseen. onko tuo 2mm ok paksuus? löytyy myös 1.5mm jne.Miten pleksiä saa taivitettua niin että jää muotoonsa, ei mene sameaksi lämmitellessä? kellään kokemuksia?
Sitten vielä: jos on kovassa jännityksessä paikoillaan, halkeaako helposti pakkasessa?
Kiitoksia etukäteen jos jollakin tietoa...
-onnistuu kyllä ota 1,5mm polykarpoa.kuumailmapuhaltimella lämmität tasaisesti ja taivutat ja pidät hetken pysyy muodossa.älä lämmitä liikaa ettei kupruile ja mene sameaksi.levy aika kallista...mieti mitä teet. 

Poissa Lowlife-

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 98
  • Yamaha V-max 700cc
Vs: Pleksin taivuttaminen muotoonsa.
« Vastaus #4 : 16.12.2011 - kello 13:50 »
Leivinuunin jos omistat niin lämmität siellä sitä hetken ja sitten taivutat.

Poissa HE55U

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 110
  • arctic cat
Vs: Pleksin taivuttaminen muotoonsa.
« Vastaus #5 : 20.12.2011 - kello 23:54 »
Ite tein kerran 4mm muovista ja oli ihan helppo taivutella mutta ei kestä pakkasta eikä varsinkaan katolleen heittämistä ;D. Pleksi toimii oikein hyvin mut omilla lämmitys menetelmillä kahella kuumailma puhaltimella tuli niitä sumukohtia mutta ei haitannut kun maalasin mustaksi. Kuomun malli ratkasee paljon mutta kun alaosan saa sellaseksi mitä on alunperin niin siitä on mukava lähtee taivuttelemaan kun tunkee kuomuun kiinni. Ite tein sellasen että levittyi enemmän reunoilta ja oli matala keskeltä johon vaati sen että tasossa se leikkaus oli todellakin oudon muotonen alkuperäseen verraten.

Poissa BOMBARIDER

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 341
  • 600 xrs -10
Vs: Pleksin taivuttaminen muotoonsa.
« Vastaus #6 : 21.12.2011 - kello 08:40 »
Ja kuten aiemmin on sanottu, käyttäkää polykarbonaattia, EI pleksiä (=akryyli).

Poissa k7sylone

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 8
Vs: Pleksin taivuttaminen muotoonsa.
« Vastaus #7 : 02.01.2012 - kello 01:00 »
kiitos kaikille vinkeistä, sain pleksin tehtyä, materiaalina oli 2mm polykarbonaatti, ja kyllä siitä ihan hyvä pleksi tuli, käytin lämmittämiseen kuumailma puhallinta joka kuitenkin tähän tarkoitukseen osoittautui huonoksi koska sillä on vaikea saada lämpenemään tasaisesti. jonkinsortin uunissa uskon että tuosta tavarasta saa juuri haluamansa mallisen ja ei mene sameaksi jne. materiaali vaikutti erittäin kestävältä, hukkapaloja en käsin saanut rikottua. hyvillä peltisaksilla onnistui leikkaaminenkin hienosti. noh, onhan tavaralla hintaakin, lähtöhinta oli kai lähellä 65 euroa neliö.

kelkkalehti.com

Vs: Pleksin taivuttaminen muotoonsa.
« Vastaus #7 : 02.01.2012 - kello 01:00 »