Kirjoittaja Aihe: Lynx 320, kai tälle pitää jotain keksiä? Aluksi vain suunnittelua..  (Luettu 2561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SRMK

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1066
  • ET 340 Professional '86
Tulipa ostettua tällainen mahtilaite tuosta matkan varrelta ;D







Loin tuohon parin viikon ajan ihailevia katseita ja kun ei se siitä mihinkään liikkunu sinä aikana, kävin jututtamas potentiaalista
omistajaa. Omistaja löytyikin heti ekalla yrityksellä viereisestä talosta ja kotimatkan jälkeen soitin ja iskin tarjouksen tiskiin.
Näin sitä ollaan nyt sitten Lynximies ;D

Tuohon ei ole papereita, mutta edellinen omistaja on omistanut ko. kelkan kuulemma n. 20 vuotta, eli olikos tätä kautta mahdollista
saada siihen uusia papereita tms. että sais laitteen joskus kilpiin? Miten homma pelaa?

Uskaltaako asiaa tuntevat veikkailla tuon vuosimallia näiden kuvien perusteella?
Alipianisti

Poissa ITP

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 636
Son Yamaha miehen heikkous näköjään tuo oranssi-musta väritys  ;D

eikös tuossa lätkässä mikä näkyy tunnelin perässä löyry vuosimalli?
HaKoMoKe

Poissa SRMK

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1066
  • ET 340 Professional '86
On siinä varmaan, eikös sen saa sarjanumerosta tms. selville? Kelkka ei oo vielä tontilla, niin ei pääse ihmettelemään numeroa.
Jos huomenna tai lauantaina sais haettua The Beastin tänne, niin pääsee selvittelemään yhtä jos toista.
Alipianisti

Poissa Koivunoksa

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 183
  • Winha 34

 Joo elikkä tuo kilpiin saaminen. Niin jos on tiedossa/hengissä vielä semmoinen henkilö jolla tuo kyseinen kelkka on viimein ollu papereissa ja vakuutuksissa. Niin helppo homma. Netistä Trafin sivuilta tulostat tai konttorilta haet semmoisen luovari paperin johon laitat kelkan tarkat tiedot ja tältä edellä mainitulta henkilöltä vain nimet alle niin homma selvä. Tämän paerin kanssa kun menet sitten konttorille niin sieltä saat ihan virallisen rekisteriotteen jossa on sitten sinun tiedot. Eli alkuperäisiä papereita ei tarvi olla tallessa kunhan on sen henkilön allekirjoitukset alla jonka nimissä kelkka on viimein ollu rekisterissä. Jos ei ole varmaa tietoa kenen nimissä kelkka on viimein ollu papereissa niin ota runkonumero ylös ja mene sen kanssa konttorille. Ne syöttävät sen numeron tietokantaan ja sieltä selviää viimeisin rekisteriin merkitty omistaja. Näin minua ainakin neuvottiin katsastus konttorilla ku kävin tätä kyselemässä omaan projektiin. (oma projekti vain vähä jäissä ku ei ilmeisesti ole enää viimeisin rekisteriin merkitty omistaja elossa. pitäsi alkaa perikuntaa häiritsemään)

Minusta piti tulla vain tahra lakanoihin. Mutta tulikin tahra koko yhteiskunnalle!!!

Poissa SRMK

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1066
  • ET 340 Professional '86
Loistavaa, jos käy noin helposti. Edellinen paperillinen omistaja on tiedossa, eikä asu edes kaukana, noin tunnin päässä.
Alipianisti

Poissa SRMK

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1066
  • ET 340 Professional '86
No niin. Jos joku ei osaa esittää erityisen vahvoja perusteluita entisöinnin puolesta, niin aion pakertaa tuosta ittelle kelkan huskyreittien tekemiseen
ja sunnuntaiajeluun. Huomenna olis tarkoitus hakea tuo tontille, niin pääsee tutkimaan paremmin mitä se on syöny.

Taakse tarttis löytää nuo iskarit, kun edellinen omistaja on korvannu ne lattaraudoilla. Samoin noiden peltisuksien tilalle pitäis askarrella jotain
kevyempää, kantavampaa ja ruosteettomampaa ;D

Jos alakais miettiä koneen vaihtoa, niin mikä olis sellainen väkevän luotettava kakstahtikone tuollaiseen vehkeeseen? Joku Forest Foxin kone
on ainakin omien kokemusten perusteella aika luja, vaan kun en muista sitä tyyppiä. Joku 375 tai 8 tai ei mitään sinne päin :)
Alipianisti

Poissa nipsi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Ski-doo ss25, Elan 250, Safari 377, Lynx 535
No niin. Jos joku ei osaa esittää erityisen vahvoja perusteluita entisöinnin puolesta, niin aion pakertaa tuosta ittelle kelkan huskyreittien tekemiseen
ja sunnuntaiajeluun. Huomenna olis tarkoitus hakea tuo tontille, niin pääsee tutkimaan paremmin mitä se on syöny.

Taakse tarttis löytää nuo iskarit, kun edellinen omistaja on korvannu ne lattaraudoilla. Samoin noiden peltisuksien tilalle pitäis askarrella jotain
kevyempää, kantavampaa ja ruosteettomampaa ;D

Jos alakais miettiä koneen vaihtoa, niin mikä olis sellainen väkevän luotettava kakstahtikone tuollaiseen vehkeeseen? Joku Forest Foxin kone
on ainakin omien kokemusten perusteella aika luja, vaan kun en muista sitä tyyppiä. Joku 375 tai 8 tai ei mitään sinne päin :)


Perus rämppäkelkaksihan tuo paras on kunnun puskuri vielä niin ei tarvi varoa risukossakaan  ;D

no sitten asiaan eli tarkottanet varmaan 377 rotaxia (uudempi malli 380) perusvarma ja edullinen kone monessa eri kelkassa sellaista eli helppo löytää ja varaosia saa hyvin.

iskarit saa vaikka jostain moposta etsii vain oikean mittaset. tai onhan noita romutettukkin eli jollain varmaan on ylimääräisenä.

vuosimalli on muuten 2 ensimmäistä valmistenumeroa käänteisenä.


Poissa Kamppi

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1148
  • XTX - R Y H
Pyydä siltä myyjältä, edelliseltä omistajalta jokin lappu tms jossa ilmenee että on omistanut kyseisen, ostamasi kelkan tuon mainitsemasi ajan. Siten saat kelkan rekisteröityä. Mutta, kuulostele missä aiot rekisteriin pistään. Jotkut konttorit saattavat vaatia aukottoman omistaja historian vaikka sellaista ei tarvita mikäli kulkuneuvo on ollut tietyn ajan samalla omistajalla. Olikohan tuo kyseinen aika 7v.
Eräällä tuttavalla oli perintönä tullu mopo. Eräällä konttorilla (A-katsastus) vaadittiin aukoton historia ja toisessa pelkästään todistus että on ollut edellisellä omistajalla tuon tietyn ajan.

Tuossa edellä mainittiin eräs juttu. Mikäli viimeisin omistaja joka on rekisterissä sattuu olemaan edesmennyt (tai joku siitä omistajaketjusta) niin konttori saattaa vaatia hiton moisen selvityksen jopa perunkirjoihin saakka ettei kohteella ole kellään omistus tms oikeutta. Itse kysyisin puhelimitse konttoreista miten asian saa hoidettua ja toimii sen mukaan. Kyllä se siitä onnistuu.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2012 - kello 13:35 kirjoittanut Kamppi »

Poissa nipsi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Ski-doo ss25, Elan 250, Safari 377, Lynx 535
Niin vanhan kalkan rekisteröinti on joskus helppoa joskus vaikeaa. ite selvitelly asiaa omaan kelkkaan viimetalvena trafilta ja seuraava neuvo oli eli jos kelkka ollut joskus rekisterissä (vuoden 95 jälkeen) niin on suotavaa saada luovari edelliseltä rekisteriin merkityltä omistajalta jollei ole mahdollista (esim kuollut) tulee antaa siitä selvitys ja samalla 2 todistajan todistama historia kelkasta edelliseltä 5 vuodelta. jollei ole taas ollut koskaan rekisterissä niinkuin monet vanhat kelkat niin silloin vain selvitys kelkan 5 edellisestä vuodesta.

Rekisteritiedothan selviää trafin rekisterineuvonnasta valmistenumeron perusteella sieltä sain itsekin tietää edellisen omistajan nimen ja siten sain luovarin.

no sitten kun nuo on kunnossa niin kelkka kärryyn ja konttorille 75e tiskiin ja inssi katsoo jarrut valot yms ja tarkistaa valmistenumeron oikeellisuuden ja sitten saat kilvet kelkkaan. (erona jos poistettu rekisteristä marraskuun 2007 jälkeen niin silloin ei tarvi katsastaa)

Poissa SRMK

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1066
  • ET 340 Professional '86
"The Beast" on nyt kotona!

Vuosimalli on -77 valmistenumeron mukaan ja onhan tuossa aika lailla hommaa saada tuosta siedettävä laite.
Mutta ai että kun näyttää tekniikka helpolta kun on tuota RX-1 nelaria kattellu viimeiset vuodet ;D

Kone menee vaihtoon, runkoa pitää hitsailla ja fiksailla muutenkin. Sukset pitää vaihtaa ja miettiä, että minkälaisen
etujousituksen tuohon keksis. Lisäksi telasto pitäis varmaan vaihtaa johonkin muuhun, tuo alkuperäinen on aika moro.

Kyllä se siitä, tiedä jos vaikka ens talavena olis jo kunnossa.
Alipianisti

Poissa SRMK

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1066
  • ET 340 Professional '86
Kuka osais kertoa minkälaiset vetopyörät noissa on? Hirviä hinku saada tietoa jo ennen ku pääsen etes purkamaan
koko laitetta. Onnistuuko tuollaiseen sovittaa mitään nykyaikaista mattoa vaikka 365 mitassa, kun tuo alkuperäinen
taitaa olla 370 pitkä. Liukurunkoja lyhentämällä toki, mutta saiskohan mistään "heittämällä" paikalleen sopivaa
korvaavaa kumimattoa tuon muovihirvityksen tilalle? Pitohan on aika rajua tasoa tuolla muovimatolla ;D
Alipianisti

Poissa nipsi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Ski-doo ss25, Elan 250, Safari 377, Lynx 535
Kuka osais kertoa minkälaiset vetopyörät noissa on? Hirviä hinku saada tietoa jo ennen ku pääsen etes purkamaan
koko laitetta. Onnistuuko tuollaiseen sovittaa mitään nykyaikaista mattoa vaikka 365 mitassa, kun tuo alkuperäinen
taitaa olla 370 pitkä. Liukurunkoja lyhentämällä toki, mutta saiskohan mistään "heittämällä" paikalleen sopivaa
korvaavaa kumimattoa tuon muovihirvityksen tilalle? Pitohan on aika rajua tasoa tuolla muovimatolla ;D

1,97" jaollahan tuo on laippa-akselilla joten koko vetoakselin vaihtamalla saa toisen jaon vetopyörät. sitten tuohan on rulla-alustalla eli kun uudemmassa matossa on nystyrät niin pitää vaihtaa liukualusta tai viritellä pyörien väli oikeaks siinäpä nuo vaihtoehdot varmaan kyllä helpompi hommata omalla jaolla oleva matto nuita 38 löytää käytettynäkin vielä.

Poissa SRMK

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1066
  • ET 340 Professional '86
Tähän olis nyt sitten tulossa kakspökän alusta, kunhan saadaan se kotiutettua maailmalta ;D
Sulais nyt vaan loputkin lumet, niin pääsis äkkiä rakentamaan "konehallia" näitä kelkkahommia varten.

Vetoakselikin on haussa, eli siis kuusikulmainen sellainen, että saa nykyaikaiset vetopyörät.
Meinasin että jos laittais 7 hampaiset, vai mitkähän ne kannattais olla? Tää kelkkahan tulee nyt sitten
ihan kevyeen ajoon, eli jälkien tekemiseen ja autonrenkaista tehdyn jyrän vetämiseen.
Alipianisti

Poissa nipsi

  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Ski-doo ss25, Elan 250, Safari 377, Lynx 535
Tähän olis nyt sitten tulossa kakspökän alusta, kunhan saadaan se kotiutettua maailmalta ;D
Sulais nyt vaan loputkin lumet, niin pääsis äkkiä rakentamaan "konehallia" näitä kelkkahommia varten.

Vetoakselikin on haussa, eli siis kuusikulmainen sellainen, että saa nykyaikaiset vetopyörät.
Meinasin että jos laittais 7 hampaiset, vai mitkähän ne kannattais olla? Tää kelkkahan tulee nyt sitten
ihan kevyeen ajoon, eli jälkien tekemiseen ja autonrenkaista tehdyn jyrän vetämiseen.


250 sehän on 1,97 jaolla joten ne menee tuon omat vetopyörätki jos taas meinaat 2,52 jaolle niin alustaan joutuu tehdä muutosta että mahtuu nystyrämatto pyörimään. riippuu alustasta minkälainen muutos tulee.


Missäspäin suomea tämä komistus sijaitsee vois itsellä olla tarvetta noille rullalaustan osille jos ne nyt jää ylimääräseks?

Poissa SRMK

  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1066
  • ET 340 Professional '86
Jaa tuota kakspökän jakoa en tiennykään. Aina toki parempi, jos vois käyttää orkkisakselia ja vetopyöriä. Tarttis vain löytää sopiva matto..
Mun on annettu ymmärtää, että kakspökän matto olis 396 pitkä, löytyyköhän tuon mittaista mattoa helposti tuolla 1.97 jaolla?
Kyselin uutta kumimattoa tuohon 370 mittaan, mutta on se niin kallis ettei viitti laittaa kun ei oo kuitenkaan entisöintiprojekti meneillään.

Tämä mahtilaite sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla, Lappajärven kommunistisessa kunnassa ;D Alustan osia ja muutakin joutaa eteenpäin täs kesän mittaan.
Alipianisti

kelkkalehti.com